Robert J. Bronner (1907-1969): camera en muziek.
Er zijn 14 films gevonden.

The Wild Country

1970 | Western, Avonturenfilm, Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1970. Western van Robert Totten. Met o.a. Steve Forrest, Vera Miles, Ron Howard, Jack Elam en Frank DeKova.

Een doorsnee Disney-avonturenfilm, een bewerking van Ralph Moody's boek Little Britches over het geluk en de tegenslag van een gezin dat omstreeks 1880 van Pittsburgh naar Wyoming verhuist. Schitterende natuuropnamen. Scenario van Calvin Clements jr. en Paul Savage. Camerawerk van Frank Phillips.

The seven faces of Dr Lao

1963 | Fantasy, Animatie

Verenigde Staten 1963. Fantasy van George Pal. Met o.a. Barbara Eden, Arthur O'Connell en Tony Randall.

Voor de oorlog maakte de in Hongarije geboren George Pal (1908-1980) opzienbarende poppenfilmpjes voor gloeilampenfabriek Philips. In 1940 vertrok hij naar de VS en kreeg in 1943 een Oscar voor zijn ontwikkelde animatie/live techniek. Vanaf de 50er jaren maakte Pal zgn 'fantasy´-speelfilms. In 1953 produceerde hij, en was verantwoordelijk voor de speciale effecten van, Byron Haskins´ H. G. Wells-verfilming War of the worlds. Maar in 1958 regisseerde hij zelf Tom Thumb en in 1960 The Time Machine (eveneens naar Wells). Pals laatste en misschien wel onbekendste film was in 1964 7 Faces of Dr. Lao. Het verhaal over een klein rondtrekkend circus, waar 'chinaman´ Dr. Lao mysterieus de scepter over zwaait. Waar Lao optreedt is het leven nooit meer hetzelfde. Absolute hoofdrol in de film voor Tony Randall die zes rollen speelt.

Please Don't Eat the Daisies

1960 | Muziek, Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1960. Muziek van Charles Walters. Met o.a. Doris Day, David Niven, Janis Paige, Spring Byington en Richard Haydn.

Day is heel gelukkig getrouwd met toneelcriticus Niven. Ze hebben vier zonen. Op een dag kraakt Niven het nieuwe stuk van zijn beste vriend Haydn genadeloos af. De prestatie van hoofdrolspeelster Paige noemt hij waardeloos. Hij noemt hem nu een verrader en zij geeft hem een stevige oorvijg. Terwijl Nivens roem stijgt, zweren de benadeelden zich te wreken op hem in de persoon van Day. Leuke ouderwetse komedie die aantoont dat zelfs een bekend criticus in zijn eigen val kan lopen. Day en Niven zijn uitstekend en ze worden omringd door knappe bijrolspelers. Geen grote filmkunst, maal wel lekker ontspannend. Het scenario van Isobel Lennart is gebaseerd op een toneelstuk van Jean Kerr. Het camerawerk is van Robert Bronner.

The Mating Game

1959 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1959. Komedie van George Marshall. Met o.a. Debbie Reynolds, Tony Randall, Paul Douglas, Fred Clark en Una Merkel.

Flitsende, speelse komedie over belastingbeambte Lorenzo Charlton (Randall) die verliefd wordt op het boerenmeisje Mariette Larkin (Reynolds), met rauwdouwer Douglas als Debbies vader Larkin. Scenario van B. William Roberts naar de roman van H.E. Bates. Camerawerk van Robert Bronner. Gedraaid in CinemaScope.

Ask Any Girl

1959 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1959. Komedie van Charles Walters. Met o.a. David Niven, Shirley MacLaine, Gig Young, Rod Taylor en Jim Backus.

Bruisende glitter rond naïeve MacLaine die naar New York komt en ontdekt dat de meeste mannen een wellustig oog voor meisjes hebben; zij zoekt echter een echtgenoot. Onderhoudend. Het scenario is van George Wells naar een roman van Winifred Wolfe. Het camerawerk is van Robert Bronner.

The Tunnel of Love

1958 | Komedie

Verenigde Staten 1958. Komedie van Gene Kelly. Met o.a. Doris Day, Richard Widmark, Gig Young en Gia Scala.

Een zonnig blijspel over echtpaar Day en Widmark die allerlei formulieren moeten invullen om een baby te adopteren. Goede bezetting in een bewerking van het toneelstuk van Joseph Fields en Peter de Vries. Camerawerk van Robert Bronner.

The Sheepman

1958 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1958. Western van George Marshall. Met o.a. Glenn Ford, Shirley MacLaine, Leslie Nielsen, Mickey Shaughnessy en Edgar Buchanan.

Deze wat overgewaardeerde western heeft een komische noot die soms niet terecht is. Ford komt met een kudde schapen aan in het gebied waar rancher Nielsen de dienst uitmaakt. Nielsen wil de dieren niet in zijn buurt te hebben, en hij probeert eerst op vredelievende wijze - en later hardhandig - Ford en zijn kudde weg te krijgen. Shaughnessy is komisch, maar het neerschieten van schaapherder Gonzalez-Gonzalez is helemaal niet humoristisch. De film is niet echt grimmig, terwijl dat wel bij een dergelijke actiefilm hoort. James Edward Grant schreef het verhaal dat door William Bowers Grant en William Roberts bewerkt werd. Het camerawerk is van Robert Bronner.

Party Girl

1958 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1958. Misdaad van Nicholas Ray. Met o.a. Robert Taylor, Cyd Charisse, Lee J. Cobb, John Ireland en Kent Smith.

Hinkende, cynische advocaat van kwade zaken Thomas Farrell (Taylor) en nachtclubdanseres Vicki Gaye (Charisse) proberen los te komen uit de wurgende greep van de maffia in Chicago. De gangsters laten het stel echter niet zomaar gaan. Charisse voert een paar bijzonder geile dansnummers op, waar de vonken vanaf vliegen (vooral voor de tijd, waarin de film werd gemaakt). Een rauwe, gewelddadige film maar de stijlvolle aanpak van Ray bezorgde de film achteraf cult-status. Speelt tijdens de drooglegging. Het scenario is van George Wells naar een verhaal van Leo Katcher. Robert Bronner stond achter de camera. Gefilmd in CinemaScope.

Ten Thousand Bedrooms

1957 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1957. Musical van Richard Thorpe. Met o.a. Dean Martin, Anna Maria Alberghetti, Eva Bartok, Walter Slezak en Paul Henreid.

Deans eerste film zonder Jerry Lewis beloofde niet veel goeds voor zijn carrière. Het is een luchtige, veel te lange musical, waarin Dino in Rome een hoteldirecteur cum playboy speelt. Scenario van Laslo Vadnay, Art Cohn, William Ludwig en Leonard Spiegelgass. Camerawerk van Robert Bronner.

Silk Stockings

1957 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1957. Musical van Rouben Mamoulian. Met o.a. Fred Astaire, Cyd Charisse, Janis Paige, Peter Lorre en George Tobias.

Verfilming van de theaterbewerking van de film Ninotchka (1939, met Greta Garbo), waarin een ijzige Russin (Charisse) langzaamaan smelt onder de warme aandacht van een filmproducent (Astaire in zijn laatste grote dansrol). Minder geestig dan de originele film, maar daar staan fraaie dansnummers, fijne liedjes van Cole Porter en leuke bijrollen van Paige en Peter Lorre tegenover. De striptease op het titelnummer van Charisse, vooral bewonderd om haar benen, werd destijd als uiterst gewaagd beschouwd en vergde enkele aanpassingen voordat de film door de keuring kwam.

Jailhouse Rock

1957 | Muziek, Musical, Drama

Verenigde Staten 1957. Muziek van Richard Thorpe. Met o.a. Elvis Presley, Judy Tyler, Vaughn Taylor, Dean Jones en Mickey Shaughnessy.

Tijdens een gevecht in een bar doodt de jonge, opvliegende Elvis per ongeluk een tegenstander en hij wordt veroordeeld tot een lange gevangenisstraf. Hij komt terecht in een cel, samen met Shaughnessy, die hem gitaar leert spelen. Dat Elvis een goede leerling is, blijkt uit het succes dat hij heeft in een live-tv- uitzending van een gevangenisshow. Een van de eerste films van rock-idool Elvis (zijn derde), toen hij nog een veelbelovend acteur was. Muziek en drama zijn uitstekend afgewogen in dit scenario van Guy Trosper, naar een verhaal van Ned Young, dat ons een onthullende blik toont achter de schermen van de muziekwereld met zijn onbetrouwbare managers en corrupte reclamejongens. Elvis zelf is verantwoordelijk voor de choreografie van de gevangenisshow. In beeld gebracht door Robert Bronner. Bestaat ook in een ingekleurde versie. Gedraaid in CinemaScope.

The Opposite Sex

1956 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1956. Musical van David Miller. Met o.a. June Allyson, Joan Collins, Dolores Gray, Ann Sheridan en Joan Blondell.

Deze stevig staande muzikale herverfilming van George Cukors THE WOMEN naar het toneelstuk van Clare Booth Luce heeft een rolbezetting van sterren, maar verbleekt toch nog naast het broos origineel (met Shearer, Crawford, Russell, etc.). Belangrijk verschil: aan deze uitgebreidere versie zijn muziek en mannen toegevoegd. Scenario van Fay Kanin en Michael Kanin. Camerawerk van Robert Bronner.

Meet Me in Las Vegas

1956 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1956. Musical van Roy Rowland. Met o.a. Dan Dailey, Cyd Charisse, Agnes Moorehead, Lili Darvas en Jim Backus.

Charisse`s dansen vormen hoogtepunten in de tamme musical waarin veefokker Dailey en sterdanseres Charisse iets met elkaar krijgen in de gokhoofdstad. De korte optredens van vele topsterren (o.a. Lena Horne, Paul Henreid) zijn leuk. Scenario van Isobel Lennart. Camerawerk van Robert Bronner.

It's Always Fair Weather

1955 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1955. Musical van Stanley Donen en Gene Kelly. Met o.a. Gene Kelly, Dan Dailey, Michael Kidd, Cyd Charisse en Dolores Gray.

Kelly, Dailey en Kidd hebben in 1945 de oorlog overleefd, zijn meer dan gabbers geworden en ontmoeten elkaar tien jaar later in de Newyorkse bar waar zij afscheid van elkaar namen. Als ze elkaar terugzien in 1955, zijn zij uit elkaar gegroeid. Zij nemen voorgoed afscheid maar dat vieren ze door flink de bloemetjes buiten te zetten. Het tv-scherm geeft te weinig ruimte voor de gestileerde danspasjes van Kelly en de choreografie van Kidd. New York-achtige muzikale komedie, geschreven door Betty Comden en Adolph Green levert wel enkele leuke muzikale nummertjes van Andr[KA1]e Previn op maar de kleuren zijn te hard en een breed bioscoopscherm helpt ook al niet veel. Het feit dat het publiek nauwelijks kwam opdagen, toonde aan dat de filmmusical toen (1955) al op de terugweg was. Camerawerk van Robert Bronner.