Udo Kroschwald

Acteur

Udo Kroschwald is acteur.
Er zijn 8 films gevonden.

Liebling, bring die Hühner ins Bett

2002 | Komedie

Duitsland 2002. Komedie van Matthias Tiefenbacher. Met o.a. Barbara Rudnik, Axel Milberg, Thomas Thieme, Astrid Meyerfeld en Falk Rockstroh.

Beate (Rudnik) Teuffel uit Berlijn neemt de leiding over van een fabriek van mineraalwater in het gehucht Krummenwalden in Brandeburg in de voormalige DDR. Ze hoopt op een nieuw bestaan met romantiek, maar in plaats daarvan is het stressen in de mestlucht in een gesloten dorpsgemeenschap met de argwanende burgemeester J[KA3]anicke (Thieme) voorop. Van bedrijfsleider Bernd M[KA3]oller (Rockstroh) krijgt Beate eerder tegenwerking dan medewerking. Haar man Steffen (Milberg) heeft problemen met de verzorging van kinderen, die zich veel beter aanpassen; de jongste, Sophie (G[KA3]uttgemans) is weg van de dieren op het land, de oudste zoon Kai (Blochberger) wordt verliefd op een dorpsschone en laat daardoor zijn schoolwerk sloffen, en de zestien-jarige dochter Lisa ontdekt dat een ander meisje in het dorp dezelfde zorgen deelt als zij: dikke borsten. De bron dreigt te verdrogen en Beate denkt dat ze voor een grote mislukking staat. Haar gezin dreigt onder de problemen uit elkaar te vallen. Dan schiet hun buurvrouw onverwacht te hulp en loopt het avontuur voor Beate en Steffen toch nog goed af. Het scenario van Reiner Kaufmann, Sue Schwerin von Krosigk en Lothar Kursawa houdt de kijker bezig, maar is weinig spectaculair. De hoofdrollen zijn degelijk, maar ze hebben meer talent dan deze onbenullige film hen kan bieden. Het camerawerk is van Christian Poschmann.

Aszendent Liebe

2002 | Romantiek

Duitsland 2002. Romantiek van Helmut Metzger. Met o.a. Anica Dobra, Peter Sattmann, Sonja Kirchberger, Brigitte Mira en Wilfried Loll.

Het planetarium annex sterrenwacht in Berlijn steekt in de financi[KA3]ele problemen, die de directeur professor doctor Robert van Reichenbach (Sattmann) niet een, twee, drie kan oplossen. Dr. Lena Moosbach (Dobra), een astrologe, wordt aangetrokken en haar hocus pocus met de sterren trekken drommen bezoekers. Het gaat weer goed. Hoewel Robert in zijn hart dat gedoe met de sterren van Lena als uiterst onwetenschappelijk beschouwt, is zij een aardige verschijning, waarop hij verliefd wordt. Monika Hansen (Kirchberger), een banker (zo`n beroep dat rond het jaar 2000 `in` was), heeft al heel lang een oogje op die stijve, maar niet onaantrekkelijke Robert. Monika ziet dat Lena met haar geliefde aan de haal gaat. Ze ontdekt door toeval dat Lena`s doctorstitel nergens op gebaseerd is, en hoopt met deze onheuglijke tijding over het bedrog, Robert te veroveren. Het zou haar bijna gelukt zijn als Roberts tante Olga (Mira) geen rotsvast vertrouwen had in de sterretjes van Lena en grote invloed kon uitoefenen op Robert. Tweede pretentieloze liefdesfilm die gebaseerd is op de astrologie, die gedragen wordt door de in eigen land populaire hoofdrollen. Het oppervlakkige, magere, maar niet akelige scenario is van Monica Simon en David Ungureit. Het camerawerk is van Peter Zeitlinger.

Zwei Engel auf Streife

2001 | Misdaad, Komedie, Fantasy

Duitsland 2001. Misdaad van Michael Karen. Met o.a. Udo Kroschwald, Manuel Witting, Christoph Hagen Dittman, Simone Hanselmann en Angela Neumann.

Dit is de pilotaflevering voor de gelijknamige serie over de eerlijke, enigszins dienstklopperige, jonge politieman Tobias Wagner (Witting) die in naam der gerechtigheid de misdaad bestrijdt. Hij wordt daarbij geholpen door zijn corrupte ex- collega Lutz Koslowski (Kroschwald) die in deze pilot vermoord wordt, maar door de hoogste macht terug naar de aarde gestuurd is om zijn leven te beteren voordat hij de hemel in mag. De schurken die Tobias bestrijdt, kunnen zijn helper niet zien, waardoor hij hen altijd een stap voor is. In deze film moet de moordenaar van Lutz in de kraag gevat worden. Tobias leert op de begrafenis van Lutz diens pittige dochter Laura (Hanselmann) kennen, op wie hij verliefd wordt. Het tamelijk vergezochte, maar onderhoudende scenario is van Wolfgang Büld, die o.a. de draaiboeken schreef voor de bioscoopsuccessen GO TRABI GO en MANTA MANTA. Wittings eerste hoofdrol. Regisseur van dienst Karen zorgde ervoor dat de kijker zich bij dit vederlichte spul dat in Berlijn gesitueerd is, niet verveelt.

Verbotene Küsse

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Johannes Fabrick. Met o.a. Natalia Wörner, Ralph Herforth, Vadim Glowna, Anita Olatunji en Marie Zielcke.

Martina (W[KA3]orner) die bij de zedenpolitie in Hamburg werkt, is een ex-prostitu[KA1]ee uit de provincie. Niemand weet het behalve commissaris Peter Rieser (Herforth) uit Soltau, een van haar toenmalige vaste klanten. Martina`s kans om zich los te weken uit het bordeel kwam toen haar collega Tami (Coors) vermoord werd. De dader werd nooit gegrepen. In Hamburg wordt ze geconfronteerd met een zaak van vrouwenhandel die seksslavernij als achtergrond heeft. Martina stuit bij haar onderzoek op tegenstrijdige zaken: animeermeisje Kabea (Olatunji) zou niet illegaal het land zijn binnengekomen, maar een baantje hebben als au-pair. Het echtpaar, waar zij officieel met geldige papieren zou werken, is kinderloos. Ambtenaar van de vreemdelingendienst Garwitz (Glowna) heeft de papieren in orde bevonden. Hij en zijn dochter Christina (Zielcke) komen Martina tamelijk verdacht voor. Terwijl Martina met een vriendelijke benadering Kabea aan het praten probeert te krijgen, wordt ze geconfronteerd met haar verleden. Martina's bazen mogen niet weten dat ze ooit een hoertje was en daarom zoekt zij contact met Peter. Ondertussen lijkt het alsof de moordenaar van Tami eindelijk gepakt is, maar bij Martina gaat nu een lichtje op: was Garwitz niet Tami's laatste bezoeker? Het scenario van regisseur Fabrick en Frank Göhre zwaait aardig heen en weer tussen een melodrama en een krimi. De goede afloop en het feit dat het tussen Martina en Peter wat wordt, doen afbreuk aan de geloofwaardigheid: de werkelijkheid is veel grimmiger. Niettemin zijn de rollen goed en daarom is deze film best het aanzien waard. Het camerawerk is van Holly Fink.

Der Verleger

2001 | Biografie

Duitsland 2001. Biografie van Bernd Böhlich. Met o.a. Heiner Lauterbach, Susanna Simon, Sylvester Groth, Anica Dobra en Jürgen Hentsch.

Wie na afloop van WO II in Duitsland een vergunning kon krijgen om een blad of een krant uit te geven, had in feite een `licentie` om geld te drukken, want de leeshonger van de massa was niet te stillen. Toen Axel Springer, de zoon van een tamelijk onfortuinlijke Hamburgse uitgever, aan de Britse autoriteiten een licentie vroeg om een radiogids uit te geven, kreeg hij die, omdat hij zijn toevlucht niet nam tot doorzichtige smoezen, waaruit zou moeten blijken, dat hij `altijd` tegen de nazi`s geweest was en dat hij het `slachtoffer` van hun terreur was, maar heel eerlijk vertelde dat het hem gelukt was om onder het fascisme zijn snor te drukken. Toen men hem vroeg of hij soms toch geen mensen vervolgd had onder druk van het regime, luidde het antwoord: vrouwen, om ze te veroveren! Daarop kreeg Axel Springer toestemming om te beginnen met de radiogids [KL]H[KA3]or Zu[KLE] dat nog steeds tot de koplopers van de Duitse rtv-gidsen gerekend mag worden. Wat later vroeg hij de licentie om een krant uit te geven - die kreeg hij en zo verscheen het [KL]Hamburger Abendblatt[KLE]. Hij kreeg in 1950 de kans om [KL]Die Welt[KLE], een prestigieus weekblad dat hij voor de Engelsen drukte, over te nemen toen de Britten vonden dat het niet meer opportuun was voor hen als bezettingsmacht, om het uit te geven en daarmee opinie te vormen. De grootste coup van Springer was de uitgave van [KL]Bild[KLE], gemodelleerd door de Engelsen naar de [KL]Daily Mirror[KLE]. Tot op heden is het de grootste krant van Duitsland met een oplage die de Engelse [KL]Mirror[KLE] sterk overtreft. Axel toonde zich meer een tycoon dan een journalist en slaagde erin om in relatief korte tijd een groot media-imperium op te bouwen. Springer bemoeide zich altijd met de signatuur van zijn uitgaven, iets wat veel kwaad bloed zette bij zijn hoofdredacteuren, omdat hij hen zo verplichtte om zijn politieke opvattingen te ventileren. Axel had een vooruitziende blik: hij zag de geldsanering aankomen, maakte zich sterk voor de Duitse hereniging en bevorderde de verzoening met Isra[KA3]el en maakte zich sterk voor vergoedingen aan joden, inclusief forse schenkingen van hemzelf. Als mens was Axel een onverbeterlijke rokkenjager, een egotripper en een harteloze tiran, vooral voor zijn zoon Axel junior, die zelfmoord pleegde. Springers bemoeienis en kritiek op de Beweging van 68 bezorgde hem de reputatie reactionair te zijn omdat hij de `oude` waarden verdedigde. Het is natuurlijk onmogelijk om in een lange tv-film van drie uur het turbulente en interessante leven van Axel Caesar Springer (Lauterbach) accuraat weer te geven. Terwijl men in Lauterbach de ideale figuur gevonden heeft, concentreert het scenario van Paul Hengge, naar de biografie [KL]Der Fall Axel Springer[KLE] van Michael J[KA3]urgs en de bewerking tot draaiboek voor de film van regisseur B[KA3]ohlich zich op een periode van 35 jaar, zijn derde vrouw Luise (Simon), zijn vierde echtgenote Monika (Dobra), zijn jonge levensgezellin in de laatse jaren Angela (Martinek) en in mindere mate op Gisela (Blacher), zijn tweede gade en moeder van zijn zoon Axel junior (Schwering- Sohney). Als belangrijkste personen uit Springers directe omgeving worden opgevoerd Christian Kracht (Groth), die procuratie had om zaken af te wikkelen, Hans Zehrer (Hentsch) die jarenlang hoofdredacteur van [KL]Die Welt[KLE] was en Franz Radtke (Rudolph), een goede vriend van Springer. Stuk voor stuk competente spelers die de hoofdrol Lauterbach voortreffelijk ondersteunen. Lauterbach zet Springer neer als een bezeten personage, die heel monomaan kan zijn en tenslotte niet met zijn zoon overweg kon. Er werd gedraaid in Duitsland, op het eiland Sylt (waar Springer een huis had), in Moskou (omdat hij bij Nikita Chroetsjov de Duitse hereniging bepleitte) en op Patmos, waar Springer ging mediteren en dat tevens door moest gaan voor Isra[KA3]el (omdat Springer een gigantische schenking deed aan het Nationale Museum in Jerusalem en het filmen in Israël te riskant gevonden werd). Een boeiend stukje geschiedenis over opinievorming in Europa door middel van kranten en tijdschriften en slechts een tipje opgelicht van de sluier, die de persoonlijkheid van een machtig en mystiek mens bedekte. Springers karakter had veel onsympathieke kanten en hij verwisselde als mens met een weinig positieve balans het tijdelijke met het eeuwige. Wie heel erg geïnteresseerd in de geschiedenis van de Europese printmedia vindt deze lange tv- film niet genoeg. Wordt meestal uitgezonden in twee delen. Het camerawerk is van Eberhard Geick.

Scardanelli

2000 | Biografie, Drama, Historische film

Duitsland 2000. Biografie van Harald Bergmann. Met o.a. André Wilms, Udo Kroschwald, Geno Lechner, Baki Davrak en Jürgen Lehmann.

Laatste deel van de trilogie na LYRISCHE SUITE uit 1992 en H[KA3]OLDERLIN COMICS uit 1994, die Bergmann maakte over het leven van Friedrich H[KA3]olderlin (1770-1843) als de Duitse dichter van het romantische realisme. Nadat H[KA3]olderlin (Wilms) als huisleraar een tragische relatie had met een bankiersvrouw, en zijn daarop volgende verblijf in Bordeaux zijn depressieve toestand niet verbeterd had, liet zijn moeder hem opnemen in een kliniek voor geestelijk gestoorden in de Zuidduitse universiteitsstad T[KA3]ubingen. De diagnose luidde dat H[KA3]olderlin ongeneeslijk ziek was en hooguit nog drie jaar te leven had. Hij werd verpleegd door timmerman Ernst Zimmer (Kroschwald) en diens dochter Lotte (Lechner), maar Hölderlin zou nog 36 jaar leven! Hoewel hij gestoord was en meende dat hij de achttiende eeuwse Italiaanse literator Scardanelli was, schreef hij in 1826 Gedichte, een werk dat hem twingtig jaar nadat men hem afgeschreven had, zou vereeuwigen. Bergmann's portret van Hölderlin is gebaseerd op zijn vers- en tekstregels om een zo zuiver mogelijk beeld van de dichter te scheppen. Daardoor is de film beperkt tot literatuurliefhebbers en de kenners van zijn werken ondanks de fraaie acteerprestatie van Wilms en de mooie commentaartstemmen in de originele versie van Hans Treichler en Egon Schäfer. Walter Schmidinger leest gedichten voor. De animatie en tekeningen zijn van Thomas Dirsch. Het scenario is van Bergmann. Het camerawerk is van Rolf Coulanges en Matthias Maaß was verantwoordelijk voor de opnamen in kleur.

Midsommar Stories

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Michael Chauvistré, Andie Niessner, Livia Vogt, Heike Wasem en Elena Álvarez. Met o.a. Jürgen Tonkel, Jochen Striebeck, Matthias Büdinger, Johannes Silberschneider en Annika Kuhl.

Deze vijfluik gemaakt door laatstejaars studenten aan de HFF in München is een kaleidoscoop van het leven, waarin iedereen op een of andere manier wel een belangrijk moment in het aardse meubelparadijs van de succesvolle Zweedse onderneming IKEA kent. Het gaat over dromen, angsten, noodsituaties en hoop. Zoals dikwijls het geval is met een episodenfilm zijn de onderlinge verhalen verschillend van kwaliteit. Sommige stukken zijn zwakker, andere zijn sterker. Achtereenvolgens PAX van Chauvistré, SABOTAGE van Niessner, DIE GOBLINS KOMMEN van Vogt, AM RANDE van Wasem en HIMMELBETT van Álvarez. Origineel en fris, maar het is niet de eerste keer dat IKEA de basis vormt voor een film. Het camerawerk staat op naam van Stefan Spreer, die geassisteerd werd door een legertje van cameralieden in spe van de filmacademie.

Apfelbäume

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Helma Sanders-Brahms. Met o.a. Johanna Schall, Thomas Büchel, Udo Kroschwald, Steffi Spira en Andreas Meissner.

In de voormalige DDR leerden Lena (Schall) en Heinz (R[KA3]uchel) elkaar kennen en beminnen. Heinz werkt bij een co[KA3]operatie, waar appels geteeld worden. Sienke (Kroschwald) is directeur van de coöperatie. Sienke heeft een oogje op Lena, die zijn zieke vrouw verpleegt. Heinz wordt jaloers als Sienke avances maakt, die niet onbeantwoord lijken.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Udo Kroschwald op televisie komt.

Reageer