Gertraud Kreißig: cast.
Er zijn 4 films gevonden.

Vater Mutter Mörderkind

1992 |

Duitsland 1992. Heiner Carow. Met o.a. Sebastian Reznicek, Franziska Troegner, Klaus J. Behrendt, Werner Eichhorn en Alexander Radszun.

Behrendt is een voormalige terrorist, die met hulp van de Stasi in 1980 onderduikt. Hij trouwt met kleuterleidster Troegner die een drie-jarig zoontje heeft. In 1990 wordt hij dankzij de dossiers van diezelfde Stasi tijdens een razzia opgepakt en ingesloten. Echtgenote Troegner is diep gekwetst, want zij wist niets van zijn terroristische verleden. Zijn - inmiddels dertienjarige - stiefzoon Reznicek wil hem uit de gevangenis bevrijden en bedenkt van alles en nog wat om zijn doel te bereiken. Het loopt echter geheel anders af dan het joch zou willen. Een moralistische vertelling over het verleden dat zich herhaalt en de vergelijking met nazi-misdadigers is niet van de lucht. Deze op de RAF gespiegelde film laat zien dat de kleine boef gepakt wordt en grote vogels vrijuit gaan. Scenario van Ulrich Plenzdorf. Regisseur Carow scoorde indertijd in de DDR met DIE LEGENDE VON PAUL UND PAULA bij het publiek, maar niet bij zijn communistische broodheren.

Coming out

1989 | Drama

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1989. Drama van Heiner Carow. Met o.a. agmar Manzel, Dirk Kummer, Michael Gwisdek, Werner Dissel en Gudrun Ritter.

Een jonge leraar (Freihof) woont met zijn vriendin (Manzel) samen. Als Manzel al enige tijd in verwachting is, duikt Freihofs jeugdvriend op en hij merkt dat zijn warme herinneringen van vroeger nu warme gevoelens in hem losmaken; hij weet dan dat hij homo is. Omdat hij er niet voor durft uit te komen ('coming out' - vandaar de titel) raakt hij zowel zijn vriendin als zijn vriend kwijt. Een voor de DDR taboe-brekende film, die wat weinig subtiel overkomt en die door het vallen van de muur onderuit ging. Evenwel meervoudig bekroond: de Zilveren Beer op het filmfestival van Berlijn en de prijs van de Akademie der Künste in Berlijn voor de regisseur en scenarioschrijver Wolframm Witt.

Das Schulgespenst

1987 | Familiefilm

Oost Duitsland 1987. Familiefilm van Rolf Losansky. Met o.a. Nicole Lichtenheldt, Ricardo Roth, Karin Düwel, Rolf Ludwig en Barbara Dittus.

Dolle komedie voor jonge kijkers. De tien-jarige Carola Huflattich heeft zoveel problemen op school, dat zij de geest Buh vraagt haar plaats in te nemen. Het meisje is haar vrijheid echter al gauw beu en moet er dan met haar dubbelganger om vechten om weer terug te kunnen naar school. Door de overvloed aan moraal en verwarring is de film nauwelijks grappig. Naar het gelijknamige boek van Peter Abraham. Scenario van Rolf Losansky. Camerawerk van Helmut Grewald.

Königskinder

1962 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1962. Drama van Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Annekathrin Bürger, Armin Mueller-Stahl, Ulrich Thein, Marga Legal en Charlotte Küter.

Ergerlijke partijpolitieke film over communistische heldenverering, die probeert een begripvolle brug naar het fascistische nazi-verleden te slaan. Deze dubieuze weergave van de geschiedenis is alleen nog maar interessant vanwege Mueller- Stahl in de medehoofdrol en om een rolletje van Krug als legerkapitein. Magdalena Seifert (B[KA3]urger, prima donna met de zegen van de SED) en Michael Mertens (Mueller-Stahl) zijn in de eerste plaats communistische activisten tijdens het nazi-regime en in de tweede plaats elkaars geliefden. Michael wordt opgepakt en krijgt vijftien jaar wegens staatsvijandelijke activiteiten en belandt als de oorlog met Rusland is uitgebroken in een strafcompagnie aan het front. Magdalena neemt na zijn arrestatie - uiteraard - zijn plaats in, maar kan het vege lijf redden dankzij jeugdvriend J[KA3]urgen Bieneck (Thein), die bij de SA zit. Aan het front komen onderofficier Jürgen en soldaat Michael elkaar tegen. Ze hebben maar één ding in het hoofd: overlopen naar de vijand, de Russen. In zijn binnenste hoopt Michael zó weer bij Magdalena te komen. Ook al zat je in de Wehrmacht van de nazi's, die zich aan oorlogsmisdrijven hebben schuldig gemaakt, dan was je dilemma toch het in de steek laten van je strijdmakkers, desertie, waarop in oorlogshandelingen altijd de doodstraf staat. Deze morele tweestrijd bestond niet in het paradijs voor boeren en arbeiders van murenbouwer vadertje Honecker. Het scenario van Edith Gorrish en Walter Gorrish gaat niet over dit ethische probleem, maar bevat gewoon een dubbele moraal. Het camerawerk is van Günter Marczinkowsky en Karl Drömmer. Mono.