Rudolph Maté

1898 -1964 Regisseur, Producer, Cameraman

Rudolph Maté (1898-1964) is regisseur, producer en cameraman.
Er zijn 44 films gevonden.

The 300 Spartans

1962 | Historische film, Avonturenfilm, Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1962. Historische film van Rudolph Maté. Met o.a. Richard Egan, Ralph Richardson, Diane Baker en Barry Coe.

Volgens Herodotus waren het er ruim vijf miljoen. Moderne geschiedschrijvers houden het op zo'n driehonderdduizend. Hoe het ook zij, de 300-koppige lijfwacht van koning Leonidas was in de minderheid toen de Perzen zich in 480 voor Christus door een nauwe Griekse bergpas wilden wurmen op weg naar Europa. De trotse Spartanen wilden niets weten van het Perzische aanbod om de wapens in te leveren. 'Kom ze maar halen,' luidde de gevleugelde repliek. De rest is geschiedenis, te zien in deze fraai gerestaureerde cultklassieker.

Il dominatore dei sette mari

1962 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten/Italië 1962. Avonturenfilm van Rudolph Maté en Primo Zeglio. Met o.a. Rod Taylor, Keith Michell, Edy Vessel, Terence Hill en Primo Zeglio.

Door suprematie op zee staat Engeland in de 16e eeuw sterk tegenover Spanje en koningin Elizabeth hoopt eigenlijk dat de piraten van Sir Francis Drake de Spaanse vloot zullen beroven en daarmee haar schatkist zullen spekken. Deze doorsnee piratenfilm werd met vaart, maar zonder oorspronkelijkheid gemaakt. Het spel van Worth als Elizabeth was een betere film waard. Scenario van Filippo Sanjust. Camerawerk van Giulio Gianni. Ook bekend als IL DOMINATORE DEI SETTE MARI.

Revak, lo schiavo di Cartagine

1960 | Avonturenfilm

Verenigde Staten/Italië 1960. Avonturenfilm van Rudolph Maté. Met o.a. Jack Palance, Milly Vitale, Austin Willis, Guy Rolfe en Richard Wyler.

Palance is prins Revak, die door Rolfe tijdens de Tweede Phoenische oorlog (186 v. Chr.) als gevangene meegevoerd wordt naar Carthago. Daar wordt hij de persoonlijke slaaf van de schone prinses Vitale (niet wetende dat zij de zuster is van schurk Rolfe); zij worden verliefd en elkaars minnaars, maar Palance heeft nog altijd heimwee en kan de vrijheid niet vergeten. Het komt tot een uitbarsting in de vorm van een opstand onder de slaven en een vreselijk eindgevecht tussen de twee rivalen. Standaard peplumfilm naar de personages van schrijver F. van Wyck Mason met aardige rol Palance. Ook bekend als THE BARBARIAN, FREEDOM FOR REBEL, REVAK, SLAVE OF CARTHAGE en REVAK THE REBEL.

For the First Time

1959 | Romantiek, Muziek

Verenigde Staten 1959. Romantiek van Rudolph Maté. Met o.a. Mario Lanza, Johanna Von Koczian, Kurt Kasznar, Zsa Zsa Gabor en Hans Söhnker.

De licht ontvlambare zanger Tony Costa (Lanza) wordt verliefd op Christa Bruckner (Johanna von Koczian) die doof is, tijdens een verblijf op het eiland Capri. Hij gaat een toernee langs de Europese hoofdsteden maken om geld bijeen te krijgen voor een operatie. Een smartelap van jewelste, die op het lijf van Lanza is geschreven. Zijn laatste film. Lanza stierf op 7 oktober 1959 in Rome op 38-jarige leeftijd aan een hartaanval, een jaar nadat deze film gedraaid was. De klanken van Verdi en Lanza's gezang zijn een streling voor het oor van ware liefhebbers.

The Deep Six

1958 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1958. Oorlogsfilm van Rudolph Maté. Met o.a. Alan Ladd, Dianne Foster, William Bendix, Keenan Wynn en James Whitmore.

Ladd, een Quaker, is een marine-officier tijdens WO II die een zeer gevaarlijke militaire aanval op een kust op zich neemt ter compensatie voor het gebrek aan contact met de vijand op zee. Bendix speelt op kundige wijze de bijrol.

For the first time

1958 | Musical

Italië/Verenigde Staten/Duitsland 1958. Musical van Rudolph Maté. Met o.a. Hans Söhnker, Johanna von Koczian en Mario Lanza.

Laatste film van Mario Lanza werd mede op instigatie van het ZDF perfect gerestaureerd: het celluloid kreeg een grote beurt en - wat belangrijker is - de geluidsband werd gedigitaliseerd en zoveel mogelijk van ruis ontdaan. Dat verheugt de feestvreugde aanzienlijk, want For the first time moet het vooral hebben van Lanza's vocale capriolen. Natuurlijk was Lanza geen Gigli of Caruso, maar hij kon heerlijk zingen, ook al trokken serieuze klassiekliefhebbers hun neus voor hem op. Laten we het er maar op houden dat Lanza op z'n minst een goede microfoonstem had. En daarmee zingt hij in deze film naast een paar aria's van Mozart, Verdi en Leoncavallo, ook evergreens als 'Come prima' en 'O Sole Mio', plus een heus rock 'n' roll-nummer. Johanna von Koczian speelt een leuke bijrol als dove 'love interest' die na een dure operatie haar gehoorvermogen terugkrijgt.

Three Violent People

1956 | Western, Drama

Verenigde Staten 1956. Western van Rudolph Maté. Met o.a. Charlton Heston, Anne Baxter, Gilbert Roland, Tom Tryon en Forrest Tucker.

Een goed getimede western die zich afspeelt in Texas na de Burgeroorlog. Heston komt thuis met Baxter als bruid. Hij wordt gedwongen zwarthandelaars van zich af te houden en het twijfelachtige verleden van zijn vrouw uit te zoeken.

The Rawhide Years

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Rudolph Maté. Met o.a. Tony Curtis, Colleen Miller, Arthur Kennedy, William Demarest en William Gargan.

Een film volgens een geijkt patroon, dat typisch een product van zijn tijd is. Curtis speelt een gokker op een raderboot op de Mississippi rond 1880. Hij wordt ten onrechte beschuldigd van moord. Hij neemt de benen maar wordt door de bandiet Kennedy geholpen, die een vriend blijkt te zijn. Als de ware moordenaar - een goede rol van Van Eyck - ontmaskerd is, gaat Kennedy er met Curtis' paard vandoor, nieuwe avonturen tegemoet. Als troost heeft Curtis de aantrekkelijke Miller. Onderhoudende western, ook al zitten er in het verhaal wat onduidelijkheden. Niemand minder dan Daniel Beauchamp en Robert Presnell Jr. schreven het scenario naar een vertelling van Norman A. Fox. Het camerawerk is van Irving Glassberg.

Port Afrique

1956 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1956. Misdaad van Rudolph Maté. Met o.a. Christopher Lee, Pier Angeli, Anthony Newley, Dennis Price en Eugene Deckers.

Bernard Dryers kleurige actieverhaal kreeg een matige verfilming. Het verleden van een overspelige vrouw komt aan het licht, als de man haar dood onderzoekt.

Miracle in the Rain

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Rudolph Maté. Met o.a. Jane Wyman, Van Johnson, Peggie Castle, Fred Clark en Eileen Heckart.

De jonge, gevoelige Wyman wordt hals over kop verliefd op G.I. Johnson in New York, tijdens WO II. Hij wordt opgeroepen voor het front. Maar hij belooft haar, dat zijn geest haar zal opwachten op de trappen van de kerk, wanneer hij mocht sneuvelen. Typische Hollywood-onzin die op de één of andere miraculeuze manier nog charmant en aanvaardbaar overkomt. Gevoelige zielen raden we aan een pak zakdoeken bij de hand te houden. Goed gespeeld door beide hoofdrolspelers en wie romantisch van inborst is zal ongetwijfeld door hen geroerd raken. Ben Hecht bewerkte voor de film zijn eigen roman. Voor de fotografie tekende Russell Metty.

The Violent Men

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Rudolph Maté. Met o.a. Glenn Ford, Barbara Stanwyck, Edward G. Robinson, Dianne Foster en Brian Keith.

In deze goede film is Robinson een machtige maar lichamelijk gehandicapte rancher. Hij wil de kleine farmers verjagen maar vindt in Ford een harde noot. Ook intern heeft hij problemen: zijn vrouw Stanwyck bedriegt hem met de schurk Keith. De climax komt wanneer zijn ranch in vlammen opgaat en zijn vrouw poogt ook hém in de vlammen te laten omkomen. Hij ontsnapt en vindt een schuilplaats bij Ford. Een confrontatie met Stanwyck en haar zonen is niet te vermijden. Harry Kleiner bewerkte de roman van Donald Hamilton en Burnett Guffey en W. Howard Greene zorgden voor schilderachtige camerabeelden voor producent Lewis J. Rachmil. Gefilmd in Cinemascope.

The Far Horizons

1955 | Western, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1955. Western van Rudolph Maté. Met o.a. Fred MacMurray, Charlton Heston, Donna Reed, Barbara Hale en William Demarest.

Duffe actieloze western naar het boek Sacajawea Of The Shoshones van Della Gould Emmons, door Winston Miller en Edmund North bewerkt. Reed is Sacajawea, een Indiaanse die als gids fungeert voor MacMurray en Heston die in 1803 opdracht krijgen van president Jefferson zijn nieuwe aanwinst, Louisiana - overgenomen van de Fransen - te gaan verkennen. Het enige mooie is het camerawerk van Daniel Fapp, die de schoonheid van de natuur weet uit te buiten. William Pine en William Thomas produceerden.

The Siege at Red River

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Rudolph Maté. Met o.a. Van Johnson, Joanne Dru, Richard Boone, Milburn Stone en Jeff Morrow.

Een goede, actierijke western, door J. Robert Bren en Gladys Atwater geschreven en bewerkt door Sidney Boehm. Johnson is officier van de Zuidelijken aan het eind van de Burgeroorlog. Hij steelt van de Noordelijken een aantal machinegeweren. Die worden weer door Boone gestolen en aan de Indianen doorverkocht, en die vallen er een fort van de Noordelijken mee aan. Zij krijgen hulp van Johnson, die de geweren weer terug veroverde. Men laat hem uit dank ontsnappen, en Dru wacht op hem. Edward Cronjager deed het camerawerk voor producent Leonard Goldstein.

The Black Shield of Falworth

1954 | Familiefilm, Avonturenfilm, Historische film, Actiefilm

Verenigde Staten 1954. Familiefilm van Rudolph Maté. Met o.a. Tony Curtis, Janet Leigh, David Farrar, Barbara Rush en Herbert Marshall.

Een verfilming voor de jeugd naar de roman van Howard Pyle Men Of Iron met een weinig overtuigende Curtis als de zoon van de uit de gratie geraakte Earl of Falworth die als ridder aan het hof van koning Henry IV de familie-eer moet herstellen en dingt naar de hand van mooie Lady Anne. Decors en bijrolspelers houden dit kostuumdrama overeind. Scenario van Oscar Brodney. Camerawerk van Irving Glassberg. Gefilmd in CinemaScope.

Voyage To Italy

1953 | Thriller

Verenigde Staten 1953. Thriller van Rudolph Maté. Met o.a. Lyle Bettger, Joanne Dru en Tony Curtis.

Een verfilming voor de jeugd naar de roman van Howard Pyle Men Of Iron met een weinig overtuigende Curtis als de zoon van de uit de gratie geraakte Earl of Falworth die als ridder aan het hof van koning Henry IV de familie-eer moet herstellen en dingt naar de hand van mooie Lady Anne. Decors en bijrolspelers houden dit kostuumdrama overeind. Scenario van Oscar Brodney. Camerawerk van Irving Glassberg. Gefilmd in CinemaScope.

The Mississippi Gambler

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Rudolph Maté. Met o.a. Tyrone Power, Piper Laurie, Julie Adams, John McIntire en John Baer.

Maté had problemen met het scenario van Seton Miller, dat enerzijds actie biedt door Power zowel degen- als vuistgevechten te laten leveren in zijn strijd om een gok- koninkrijk op te bouwen, en dat anderzijds een teveel aan romantiek bevat door toedoen van twee vrouwen, Laurie en Adams. De film gaat daaraan mank en blijft daarom middelmatig. Wel mooi is het camerawerk van Irving Glassberg. Weaver en Roosevelt hadden bijrolletjes, evenals Anita Ekberg en George Hamilton.

Second Chance

1953 | Drama, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1953. Drama van Rudolph Maté. Met o.a. Robert Mitchum, Linda Darnell, Jack Palance, Reginald Sheffield en Sandro Giglio.

Bokser Mitchum is uitgeweken naar Zuid-Amerika om een ongelukkig gevecht te vergeten. Hier ontmoet hij Darnell die haar ex-minnaar, een gangsterbaas, wil ontvluchten. Deze laatste heeft echter huurmoordenaar Palance achter haar aangestuurd om haar te doden, omdat hij vreest dat ze tegen hem zal getuigen. Mitchum probeert haar te redden. Goede exotische thriller met de drie acteurs in topvorm. Het hele verhaal wordt opgebouwd om naar een duizelingwekkende climax te leiden die zich afspeelt in en op een kabelbaan, hoog boven een afgrond. Oscar Millard en Sidney Boehm baseerden hun scenario op een verhaal van D. M. Marshman Jr. Eén van de beste films gedraaid in 3-D. Gefilmd in Mexico door William Snyder.

Mississippi Gambler

1953 |

1953. Rudolph Maté. Met o.a. Julie Adams, John McIntire, Piper Laurie en Tyrone Power.

Bokser Mitchum is uitgeweken naar Zuid-Amerika om een ongelukkig gevecht te vergeten. Hier ontmoet hij Darnell die haar ex-minnaar, een gangsterbaas, wil ontvluchten. Deze laatste heeft echter huurmoordenaar Palance achter haar aangestuurd om haar te doden, omdat hij vreest dat ze tegen hem zal getuigen. Mitchum probeert haar te redden. Goede exotische thriller met de drie acteurs in topvorm. Het hele verhaal wordt opgebouwd om naar een duizelingwekkende climax te leiden die zich afspeelt in en op een kabelbaan, hoog boven een afgrond. Oscar Millard en Sidney Boehm baseerden hun scenario op een verhaal van D. M. Marshman Jr. Eén van de beste films gedraaid in 3-D. Gefilmd in Mexico door William Snyder.

Forbidden

1953 | Romantiek, Mysterie

Verenigde Staten 1953. Romantiek van Rudolph Maté. Met o.a. Tony Curtis, Joanne Dru, Lyle Bettger, Marvin Miller en Victor Sen Yung.

Verhaal van een verboden liefde: Curtis en Dru vallen voor elkaar maar zij is het liefje van de koning der gangsters. Ze is verdwenen en hij huurt Curtis in om haar op te sporen. Speelt in Macao. Een van Curtis' eerste grote rollen. William Sackheim bewerkte zijn verhaal met Gil Doud tot scenario. Camerawerk van William Daniels.

The Green Glove

1952 | Misdaad

Verenigde Staten 1952. Misdaad van Rudolph Maté. Met o.a. Glenn Ford, Geraldine Brooks, George Macready en Cedric Hardwicke.

Hier en daar wel interessant verhaal over Ford die terugkeert naar Frankrijk voor een paar edelstenen die hij daar in WO II heeft verstopt. Hij raakt betrokken bij een moord.

Sally and Saint Anne

1952 | Komedie

Verenigde Staten 1952. Komedie van Rudolph Maté. Met o.a. Ann Blyth, Edmund Gwenn, Hugh O'Brian, Jack Kelly en King Donovan.

Een zoet en ook smakeloos gegeven: Blyth is een dochter uit een gek gezin dat gelooft dat de Heilige Anna hen wel zal helpen als er problemen zijn.

Paula

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van Rudolph Maté. Met o.a. Loretta Young, Kent Smith, Alexander Knox en Tommy Rettig.

Young geeft geloofwaardigheid aan haar rol van een vrouw die berouw toont over het doorrijden na een ongeluk door een gewond kind te helpen zijn spraakvermogen terug te krijgen.

When Worlds Collide

1951 | Sciencefiction, Fantasy

Verenigde Staten 1951. Sciencefiction van Rudolph Maté. Met o.a. Richard Derr, Barbara Rush, Peter Hanson, Larry Keating en John Hoyt.

Volgens een geleerde is een gigantische komeet op koers om met de Aarde in botsing te komen. Een multi-miljonair financiert een ruimtevaartprogramma, dat een handjevol overlevenden de kans zal geven om te kunnen ontsnappen. Een curieuze doemdag-SF-film, die sterk gedateerd is. De door George Pal geproduceerde rolprent werd indertijd bekroond met een Oscar voor de speciale effecten, met name het wegzinken van Manhattan. Gebaseerd op het boek van van Edwin Balmer en Philip Wylie.

The Prince Who Was a Thief

1951 | Familiefilm, Avonturenfilm, Fantasy

Verenigde Staten 1951. Familiefilm van Rudolph Maté. Met o.a. Tony Curtis, Piper Laurie, Everett Sloane, Jeff Corey en Betty Garde.

Historisch avontuur voor de jeugd, met Curtis als prins die vecht om de troon te heroveren, die aanstekelijk werkt door het enthousiasme van de spelers. Scenario van Gerald Drayson Adams en Aeneas Mackenzie.

Union Station

1950 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1950. Misdaad van Rudolph Maté. Met o.a. William Holden, Nancy Olson, Barry Fitzgerald, Jan Sterling en Allene Roberts.

Achterhaalde politiemethodes en de algehele ongeloofwaardigheid leiden de aandacht af in deze goed geregisseerde film over de jacht op een ontvoerder van een blinde jonge vrouw (Roberts).

No Sad Songs for Me

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van Rudolph Maté. Met o.a. Margaret Sullavan, Wendell Corey, Viveca Lindfors, Natalie Wood en Ann Doran.

Een aangrijpend verhaal over een stervende moeder (Sullavan) die haar gezin op haar naderend heengaan voorbereidt. Curieus is dat dit de laatste film van Sullavan is die in 1950 haar filmcarrière wegens toenemende doofheid moest beëindigen.

D.O.A.

1950 | Thriller

Verenigde Staten 1950. Thriller van Rudolph Maté. Met o.a. Edmund O'Brien, Pamela Britton, Luther Adler, Neville Brand en Henry Hart.

Zakenman O'Brien strompelt een politiebureau binnen met de melding dat hij gaat sterven. Iemand heeft hem een traagwerkend gif toegediend, waartegen niets te doen is. Hij vertelt wat hem de laatste uren overkomen is. In de tijd die hem nog rest, wil hij zijn eigen moordenaar vinden. Verrassend originele thriller met een uiterst sterke climax. Spanning en wanhoop worden haast voelbaar. O'Brien schittert in zijn rol en laat ons meeleven in Rouse en Clarence Greene. Mooie suggestieve fotografie van Ernest Laszlo. Bestaat ook in ingekleurde versie. Opnieuw verfilmd in 1969 als COLOR ME DEAD met Tom Tryon en onder de originele titel in 1987.

Branded

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Rudolph Maté. Met o.a. Alan Ladd, Mona Freeman, Charles Bickford, Robert Keith en Joseph Calleia.

Ladd is Choya die zich door de bandiet Keith laat overhalen zich uit te geven voor de lang vermiste zoon van Bickford met als opzet deze te doden. Dat gaat niet door daar Ladd verliefd wordt op zijn dochter Freeman. De ware zoon blijkt al met al ook nog te leven en dus is het aan Ladd om alles tot een goed einde te brengen. Het scenario is gebaseerd op de roman Montana Rides van Evan Evans die echter bekender is als Max Brand en diens werkelijke naam was Frederick Faust.

The Dark Past

1948 | Misdaad

Verenigde Staten 1948. Misdaad van Rudolph Maté. Met o.a. William Holden, Nina Foch, Lee J. Cobb, Adele Jergens en Stephen Dunne.

Absorberend verhaal over een gekke moordenaar die een psycholoog gevangenhoudt en de poging van de laatste om verstandig op de maniak in te praten. Nieuwe versie van: BLIND ALLEY.

It Had To Be You

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van Don Hartman en Rudolph Maté. Met o.a. Ginger Rogers, Cornel Wilde, Percy Waram, Spring Byington en Ron Randel.

Rogers is meer dan besluiteloos vóór elk huwelijk dat voor de deur staat, totdat de man uit haar dromen Wilde opduikt. Een luchtige, wonderlijke komedie.

Gilda

1946 | Film noir, Romantiek, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1946. Film noir van Charles Vidor. Met o.a. Rita Hayworth, Glenn Ford, George Macready, Joseph Calleia en Steven Geray.

'Every man I have ever known has fallen in love with Gilda and awakened with me.' Het was natuurlijk tragisch voor Rita Hayworth dat ze zo werd vereenzelvigd met haar titelrol als femme fatale in die prachtige film noir, maar wie kan het haar bewonderaars kwalijk nemen. Nooit eerder trok iemand zo wellustig dansend één handschoen uit. Gilda is een danseres en echtgenote van de eigenaar/gangster Mundson (Macready) in een Argentijns casino. Dan dient gokker Johnny (Ford) zich aan, die snel bevriend raakt met Mundson. Maar Johnny en Gilda hebben een verleden.

Cover Girl

1944 | Muziek, Komedie, Musical, Thriller

Verenigde Staten 1944. Muziek van Charles Vidor. Met o.a. Rita Hayworth, Gene Kelly, Lee Bowman, Phil Silvers en Jinx Falkenburg.

Hayworth is de vedette van een tweederangs cabaret, dat wordt geleid door Kelly. Kruger, uitgever van een populair tijdschrift, zoekt voor de vijfde verjaardag van zijn blad een onbekende voor de cover. Zodra hij Hayworth ziet engageert hij haar. Hij staat verbaasd over haar gelijkenis met een oude vlam van hem. Ongeloofwaardige muzikale film, die echter dankzij de pittige dialogen en de knappe zang- en dansnummers te genieten is. Uitstekend spel van de hoofdrolspelers, maar ook Kruger, Arden en Silvers zijn erg leuk in hun bijrollen. Choreografie van Kelly, Stanley Donen, Seymour Felix en Jack Cole. Enkele knappe songs van Jerome Kern en Ira Gershwin. Hayworth wordt in haar zangnummers gedubd door Nan Wynn. Virginia Van Upp, Marion Parsonnet en Paul Gangelin schreven het scenario naar een verhaal van Erwin Gelsey. Het camerawerk is van Rudolph Maté en Allen M. Davey.

Address Unknown

1944 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van William Cameron Menzies. Met o.a. Paul Lukas, Peter van Eyck, Mady Christians, Emory Parnell en K.T. Stevens.

Geallieerden contra nazi's teruggebracht tot aandacht voor Amerikaans-Duitse zakenrelaties aan weerszijden van de scheidslijn.

Sahara

1943 | Actiefilm, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1943. Actiefilm van Zoltan Korda. Met o.a. Humphrey Bogart, Bruce Bennett, Lloyd Bridges, Rex Ingram en J. Carrol Naish.

Uitstekende actiefilm over een Brits-Amerikaanse eenheid gestrand in de Sahara. Bogie is de commandant, uiteraard, prima bijgestaan door Naish en Ingram. Als western herfilmd als LAST OF THE COMANCHES. Het scenario is van John Howard Lawson, James O'Hanlon en regisseur Korda naar een verhaal van Philip MacDonald. Het camerawerk is van Rudolph Maté.

To Be or Not to Be

1942 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1942. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Jack Benny, Carole Lombard, Robert Stack, Lionel Atwill en Felix Bressart.

Vlak voor de oorlog repeteert een Pools theatergezelschap een satirisch stuk over de Gestapo. Na de Duitse inval moet dat stuk natuurlijk snel uit het repertoire (gelukkig werd ook gerepeteerd voor een opvoering van Hamlet), maar de acteerervaring en decorstukken komen nog van pas als de acteurs zich bij het verzet aansluiten. Bij de première in 1942 was niet iedereen even gecharmeerd van het feit dat Lubitsch zo'n beladen onderwerp tot een komedie had gemaakt, maar uiteindelijk werd dit een van zijn beroemdste films.

That Hamilton Woman

1941 | Romantiek, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1941. Romantiek van Alexander Korda. Met o.a. Vivien Leigh, Laurence Olivier, Alan Mowbray, Sara Allgood en Gladys Cooper.

In 1786 trouwt de mooie jonge Emma Hart (Leigh) na een stormachtige jeugd met de oudere Sir William Hamilton (Mowbray). In de jaren die volgen geniet ze van haar positie om Napels te bekoren met haar schoonheid en haar intelligentie. Op een dag ontmoet ze fregat-kapitein Nelson (Olivier). Ze valt voor zijn charmes. Sentimenteel drama dat het niet al te nauw neemt met de historische waarheid, maar de grandeur waarmee Korda zijn film verwezenlijkte en het grandioze spel van de hoofdrolspelers, die in werkelijkheid man en vrouw waren, vergoeden dit ten volle. Een juweeltje van een historische love story. Knap opgebouwd scenario van Walter Reisch en R.C. Sheriff en mooie beelden van Rudolph Maté. Fantastische klassiek geïnspireerde score van Miklos Rozsa. Churchills lievelingsfilm. Ook bekend als LADY HAMILTON.

Seven Sinners

1940 | Romantiek, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1940. Romantiek van Tay Garnett. Met o.a. Marlene Dietrich, John Wayne, Albert Dekker, Broderick Crawford en Anna Lee.

Verleidelijke Dietrich doet marine-officier Wayne diens plicht vergeten in dit onderhoudende liefdesverhaal met een schitterende bezetting. Scenario van John Meehan en Harry Tugend naar een verhaal van Ladislas Fodor. Camerawerk van Rudolph Maté. Opnieuw gefilmd als SOUTH SEA SINNER.

My Favorite Wife

1940 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1940. Romantische komedie van Garson Kanin. Met o.a. Irene Dunne, Cary Grant, Randolph Scott, Gail Patrick en Ann Shoemaker.

Zeer vrije bewerking van Alfred Tennysons negentiende-eeuwse gedicht 'Enoch Arden', waarin een zeeman schipbreuk lijdt, bij terugkeer ontdekt dat zijn vrouw is hertrouwd en dan sterft aan een gebroken hart. Ditmaal is het juist de vrouw (Dunne) die op een eiland strandt, en dan ook nog in het gezelschap van een interessante man... Zeven jaar later komt ze weer terug, man Nick (Grant) weet zich met de situatie geen raad. Dunne en Grant zijn aan elkaar gewaagd in een vermakelijke screwball-comedy. Oscarnominaties voor het geestige script (van onder andere Leo McCarey), score en art-direction.

Foreign Correspondent

1940 | Thriller, Oorlogsfilm, Romantiek, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1940. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Joel McCrea, Laraine Day, Herbert Marshall, George Sanders en Albert Bassermann.

Alleen al de moeite waard vanwege de Nederlandse setting, al zullen de nagebouwde Amsterdamse grachtenpandjes en de Hollandse windmolens weinigen overtuigen. De plot is tamelijk onnavolgbaar en heeft iets te maken met een buitenlandse correspondent, een vredesorganisatie waarvan de leden eigenlijk spionnen zijn en de ontvoering van een Nederlandse diplomaat. Dat neemt niet weg dat Hitchcock van dit alles een uitermate onderhoudende thriller annex oorlogsfilm weet te maken. Hitchcocks tweede Hollywoodfilm, maar de eerste Amerikaanse met zijn duidelijk herkenbare stijl.

Liliom

1934 | Fantasy

Frankrijk 1934. Fantasy van Fritz Lang. Met o.a. Charles Boyer, Madeleine Ozeray, Pedro Alcover, Odette Florelle en Antonin Areaud.

Een heethoofdige kermisklant is bij een roofoverval door de politie gedood, maar mag na zestien jaar even terug op aarde om het leven van zijn weduwe en dochter een positieve wending te geven. Het toneelstuk van Ferenc Molnar (door Lang en Robert Liebmann bewerkt) is voor Lang geen ideale stof voor zijn enige Franse film na zijn vlucht uit nazi-Duitsland en vóór Hollywood. De trucages zijn behendig, maar de dramatische scènes krijgen zoveel accent dat het sprookje erdoor uit zijn evenwicht raakt en sentiment en poëzie ontbreken. Een goede en verrassend onbehouwen rol van Boyer. Het camerawerk is van Rudolf Maté en Louis Née. Het stuk was al eerder verfilmd in Hollywood en werd later bewerkt tot de musical CAROUSEL.

Vampyr

1932 | Horror

Duitsland/Frankrijk 1932. Horror van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Julian West, Henriette Gérard, Maurice Schutz, Rena Mandel en Sybille Schmitz.

Alan Grey houdt zich bezig met onderzoek naar occultisme, duivelsaanbidding en vampirisme. Op een dag raakt hij verzeild in een herberg, bevolkt door bizarre personages. Een oude man orakelt omineuze teksten, een knap jong meisje lijdt aan een mysterieuze vorm van bloedarmoede... Droomachtige klassieke horror kan de vergelijking met Murnaus Nosferatu heel aardig doorstaan. Regisseur Dreyer raakte overspannen en failliet na de productie, maar zijn film is een van de mooiste horrorfilms aller tijden.

La Passion de Jeanne d'Arc

1928 | Drama

Denemarken/Frankrijk 1928. Drama van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Eugene Silvain, Marie Falconetti, Maurice Schutz en Antonin Artaud.

Alan Grey houdt zich bezig met onderzoek naar occultisme, duivelsaanbidding en vampirisme. Op een dag raakt hij verzeild in een herberg, bevolkt door bizarre personages. Een oude man orakelt omineuze teksten, een knap jong meisje lijdt aan een mysterieuze vorm van bloedarmoede... Droomachtige klassieke horror kan de vergelijking met Murnaus Nosferatu heel aardig doorstaan. Regisseur Dreyer raakte overspannen en failliet na de productie, maar zijn film is een van de mooiste horrorfilms aller tijden.

La passion de Jeanne d'Arc

1927 | Historische film

Frankrijk 1927. Historische film van Carl Dreyer. Met o.a. Renée Falconetti, Eugène Sylvain, Antonin Artaud, Maurice Schutz en André Berley.

Tijdens een vijf maanden durend proces proberen rechters met chantage en intimidatie Jeanne d`Arc haar overtuiging af te doen zweren, maar ze kiest toch voor de brandstapel. Deze klassieke zwijgende film is geheel opgebouwd uit dramatische close-ups waarbij Falconetti zich in zijn enige filmrol een uitzonderlijk gevoelig instrument toont. Zelfs de tussentitels zijn functioneel gemaakt in het ritme van de afwisseling van beelden (wat in de latere versies met muziekgeluidsband is verstoord). Het camerawerk is van Rudolf Mat[KA1]e. De decors zijn van Jean Hugo en Herman Warm. Het negatief van de film verbrandde in 1928 in de UFA-studio. Dreyer herstelde hem samen met zijn monteuse Frau Oswald, maar ook die versie kwam in de vlammen om. In 1952 werd een gerestaureerde versie gemaakt, voorzien van religieuze muziek; dit laatste kreeg geen goedkeuring van Dreyer (ook al slachtoffer van de Parijze cleris die indertijd sc[KA2]enes coupeerde), maar men trok zich daar niets van aan. Tenslotte maakte de Duitse omroep NDR een versie waarvoor pianist Gottfried B[KA3]ottger (geboren 1949) passende muziek schreef. Sommige vertoningen op de tv duren 6m langer.

Mikaël

1924 | Zwijgende film, Erotiek, Drama

Duitsland 1924. Zwijgende film van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Walter Slezak en Benjamin Christensen.

Tijdens een vijf maanden durend proces proberen rechters met chantage en intimidatie Jeanne d`Arc haar overtuiging af te doen zweren, maar ze kiest toch voor de brandstapel. Deze klassieke zwijgende film is geheel opgebouwd uit dramatische close-ups waarbij Falconetti zich in zijn enige filmrol een uitzonderlijk gevoelig instrument toont. Zelfs de tussentitels zijn functioneel gemaakt in het ritme van de afwisseling van beelden (wat in de latere versies met muziekgeluidsband is verstoord). Het camerawerk is van Rudolf Mat[KA1]e. De decors zijn van Jean Hugo en Herman Warm. Het negatief van de film verbrandde in 1928 in de UFA-studio. Dreyer herstelde hem samen met zijn monteuse Frau Oswald, maar ook die versie kwam in de vlammen om. In 1952 werd een gerestaureerde versie gemaakt, voorzien van religieuze muziek; dit laatste kreeg geen goedkeuring van Dreyer (ook al slachtoffer van de Parijze cleris die indertijd sc[KA2]enes coupeerde), maar men trok zich daar niets van aan. Tenslotte maakte de Duitse omroep NDR een versie waarvoor pianist Gottfried B[KA3]ottger (geboren 1949) passende muziek schreef. Sommige vertoningen op de tv duren 6m langer.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Rudolph Maté op televisie komt.

Reageer