Jack E. Cox: camera.
Er zijn 8 films gevonden.

The Square Peg

1958 | Komedie, Familiefilm

Verenigd Koninkrijk 1958. Komedie van John Paddy Carstairs. Met o.a. Norman Wisdom, Edward Chapman, Honor Blackman, Hattie Jacques en David Lodge.

Norman Pitkin en zijn baas, die bij de publieke werken een obstakel voor het leger vormen, worden opgeroepen voor militaire dienst. Norman blijkt als twee druppels water op een Duitse officier (dubbelrol) te lijken. Vooral in zijn rol als Duitser is Norman onverbeterlijk en Chapman is een mooie aanvulling. Vergeet vooral Hattie Jacques als Duitse madam niet. Heel leuk.

Up In The World

1956 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1956. Komedie van John Paddy Carstairs en Philip Green. Met o.a. Norman Wisdom, Maureen Swanson, Jerry Desmonde, Colin Gordon en Lionel Jeffries.

Een glazenwasser (Wisdom) wordt gekoeioneerd door een verwend rijk joch, maar verhindert toch dat de jongen gekidnapt wordt. Probleem is alleen dat de jongen zich dat, door een klap op zijn hoofd, niet meer kan herinneren. Norman Wisdom, de favoriete clown van Charlie Chaplin, was ooit enorm populair. Zijn films leverden destijds zelfs meer op dan de eerste James Bondfilms. Maar voor hedendaagse maatstaven is zijn slapstick wel erg braaf. In het Albanië van dictator Hoxha was hij de enige westerse acteur van wie films mochten worden vertoond, zo onschuldig was zijn vermaak.

Man of the Moment

1955 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1955. Komedie van John Paddy Carstairs. Met o.a. Norman Wisdom, Lana Morris, Belinda Lee en Jerry Desmonde.

Norman Wisdom maakte de ene hysterische, rumoerige lowbudgetkomedie na de andere en de Britten konden geen genoeg krijgen van de burleske wegen van hun equivalent van Jerry Lewis. In Man of the Moment is Wisdom natuurlijk de titelheld, zoals in iedere film de naam Norman dragend. Norman gaat als klerk naar een Vredesconferentie in Genève, waar hij op zijn stuntelende wijze indruk maakt op de koningin van een eilandje. Zij wenst Norman bij alle besprekingen, de Engelse regering riddert Norman dan maar voor de goede orde, en dan volgen de moordaanslagen en de dikke pret.

Madonna of the Seven Moons

1946 | Horror, Drama

Verenigd Koninkrijk 1946. Horror van Arthur Crabtree. Met o.a. Phyllis Calvert, Stewart Granger, Patricia Roc, Jean Kent en John Stuart.

Calvert wordt vanwege een vreemde zigeunervloek in twee richtingen gestuwd. Ze is vrouw, moeder en maîtresse op hetzelfde ogenblik. Dit spannende melodrama zal in sommige kringen als 'te gek' overkomen.

We Dive at Dawn

1943 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1943. Oorlogsfilm van Anthony Asquith. Met o.a. John Mills, Eric Portman, Niall MacGinnis, Reginald Purdell en Louis Bradfield.

Dit onderkoelde project van Asquith (The Winslow Boy) gaat over de Britse duikboot Sea Tiger waarvan de bemanning na een veel te kort verlof opdracht krijgt het enorme nazi-oorlogsschip Brandenburg te torpederen. In de Oostzee volgt de ene levensbedreigende situatie na de andere. En dan raakt de brandstof ook nog eens op. Een stuk minder gladjes dan de meeste Hollywood-duikbootfilms. John Mills (Great Expectations) oefende voor zijn puike rol van marineluitenant Taylor in een echte onderzeeër en werd naar verluidt 'a pale shade of pea-green' bij een snelle duikmanoeuvre.

The Lady Vanishes

1938 | Misdaad, Mysterie, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1938. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Margaret Lockwood, Michael Redgrave, Paul Lukas, Dame May Whitty en Cecil Parker.

Hitchcock is in puike vorm in deze komische, soms bijna absurdistische thriller. Als een Robert Altman avant la lettre laat hij de acteurs langs elkaar heenleven en contact maken, waarbij hij ze kwinkslagen in de mond legt die met scherp oog voor detail zijn opgediept uit The Wheel Spins, de roman waarop zijn film is gebaseerd. Het verhaal draait om de lady uit de titel die na haar verdwijning uit de Trans Europa Express weer moet worden opgeduikeld. Een medereizigster (Lockwood) neemt daarbij het initiatief, en wordt geassisteerd of tegengewerkt door een musicoloog die haar mag én verfoeit.

Rich and Strange

1932 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1932. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Henry Kendall, Joan Barry, Betty Amann, Percy Warmont en Elsie Randolph.

Kendall en Barry, getrouwd en op elkaar uitgekeken, erven geld en reizen de wereld rond; elk heeft een eigen affaire en tenslotte lijden ze schipbreuk. Een goedgemaakte film met een boodschap: Geld brengt geen geluk. Scenario van Alma Reville (mevrouw Hitchcock) en Val Valentine naar de roman van Dale Collins. Het camerawerk is van Jack E. Cox en Charles Martin. In Amerika uitgebracht als: EAST OF SHANGHAI.

Murder!

1930 | Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk 1930. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Phyllis Konstam, Norah Baring, Herbert Marshall, Esme Percy en Edward Chapman.

Vroege Hitchcock-film met de lijzige Brit Herbert Marshall in de rol van Sir John, een toneelacteur die zich als jurylid het lot van een ter dood veroordeelde jonge vrouw aantrekt (Baring). Samen met een stel theatervrienden zet Sir John zijn acteertalent in om de echte moordenaar uit te lokken. In deze statisch gefilmde bewerking van het toneelstuk Enter Sir John van Clemence Dane en Helen Simpson is de hand van de Master of Suspense nauwelijks te ontwaren: er is geen mysterie, geen visuele pracht, geen verhalende actie. Het is wel een interessante film om de ontwikkeling van Hitchcock als visueel kunstenaar te peilen.