Daniel Christoff: regie en scenario.
Er zijn 7 films gevonden.

Schuldlos schuldig

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Marita Marschall, Horst Kummeth, Michael Roll, Philipp Moog en Britta Fischer.

Een jonge lerares (Marschall) aan een beroepsopleiding wordt door een tweetal volwassen leerlingen verkracht. Haar man (Kummeth) wil geen ruchtbaarheid geven aan de zaak en wil dat de affaire onder kerels zonder tussenkomst van de politie geregeld wordt. Een fatale beslissing, want hij gaat aan zijn vrouw twijfelen en denkt dat zij het heeft uitgelokt. Hierdoor wordt zij zo uit haar evenwicht gebracht dat zij zelf gaat geloven schuldig te zijn. Hun goede huwelijk loopt hierdoor op de klippen en zij ziet het niet meer zitten. Het ernstige scenario is van Daniel Christoff. Een drama om over na te denken.

Mich will ja keiner

1990 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1990. Drama van Sigi Rothemund. Met o.a. Ursela Monn, Sabina Trooger, Peter Sattmann, Steven Bennett en Paul Herwig.

Als juf Monn haar klas naar de komende vakantie vraagt, vertelt de tien-jarige Bennett dat hij met zijn ouders naar Amerika gaat. Dit is bezijden de waarheid, want zijn ouders zijn gescheiden. Zijn vijftien-jarige broer Herwig mag naar een vakantiekamp. Monn vertelt dat zij in d'r eentje vakantie gaat houden, in een huisje in de buurt. Als Bennett, die bij zijn vader woont, zijn moeder bezoekt, hoort hij dat ze met haar vrijer gaat trouwen en op huwelijksreis gaat. Teleurgesteld doolt hij rond, en zoekt juffrouw Monn op. Een aandoenlijke film over gebrek aan warmte en verwarde gevoelens als het gevolg van een echtscheiding. Scenario van Daniel Christoff. Camerawerk van Rolf Liccini.

Gegen die Regel

1987 | Drama

Duitsland 1987. Drama van Michael Verhoeven. Met o.a. Günter Lamprecht, Claudia Amm, Helmut Zierl, Michael Klein en Anja Michels.

Wijkagenten Klaus Weber (Lamprecht) en Franz Kroll (Zierl) uit een provincieplaats zijn goede collega`s. Ze helpen elkaar bij de verbouwing van hun respectievelijke huizen. Weber hoopt op een promotie, terwijl er thuis dingen gebeuren die hem minder bevallen. Zijn vrouw Helga (Amm) doet naar zijn smaak te veel mee met de wijkraad. Zijn zoon Andreas (Klein), die op het gymnasium zit, vindt zijn vader maar een zwijn in uniform. Bij een ruzie tuigt een man, die onder invloed is, een vrouw af. Franz en Klaus worden erbij geroepen en Klaus grijpt op de juiste manier in om de zaak niet te laten escaleren. Franz houdt zich uiterst kalm, ondanks het feit dat het slachtoffer zijn vriendin is. Naderhand houden ze een automobilist aan, die volgens hen een overtreding heeft begaan. De man is het niet met hen eens, waarop Franz zijn opgekropte woede afreageert en de man mishandelt. Vervolgens wil hij hem aanhouden wegens grof verzet tegen een opsporingsambtenaar. Er wordt echter door het slachtoffer aangifte gedaan wegens lichamelijke geweldpleging, respectievelijk poging tot doodslag. Het verloop van de zaak zal afhangen van Klaus' getuigenis. Is hij het zwijn waarvoor zijn zoon hem houdt of is hij een matennaaier? Lamprecht en Zierl zijn uitstekend in de hoofdrollen en het scenario van Daniel Christoff is voldoende interessant om de aandacht van de kijker vast te houden. Het camerawerk van Axel de Roche is prima in orde.

Totschweigen

1985 | Drama

Duitsland 1985. Drama van Daniel Christoff. Met o.a. Peter Kollek, Kornelia Boje, Karin Anselm, Guido Gagliardi en Elmar Roloff.

Dr. Stegmann (Orlac) is bevriend met apotheker Joachim Hartwig (Kollek). Dokter Stegmann vertelt zijn pati[KA3]ent Hartwig niet dat hij ongeneeslijk ziek is; bij een kuur achterhaalt Joachim met een list de waarheid, maar vertelt het niet aan zijn vrouw Claudia (Boje), die echter per toeval achter de waarheid komt. Het paar wil rustig aan gaan doen - Joachim wordt 55 jaar. Ze willen zich terugtrekken op een Italiaans eilandje waar ze een huisje hebben laten neerzetten. Via Claudia komt hartsvriendin Karin op de proppen, waarmee zij drie jaar te voren plotseling gebrouilleerd was geraakt. Nu worden de banden weer aangehaald tot een ieders verbazing. Als Joachim en Claudia hun wederzijdse stilzwijgen willen verbreken, is het te laat. Tv- spel met de boodschap: spreken is goud en zwijgen is zilver. Naar een scenario van tv-acteur Christoff hier regisseur, toen 59 jaar oud. Christoff overleed op 24 mei 1996. Het camerawerk is van Lothar Elias Stickelbrucks.

Wir haben uns doch mal geliebt

1982 | Drama

Duitsland 1982. Drama van Daniel Christoff. Met o.a. Lisa Kreuzer, Joachim Bliese, Leila Siller, Gisela Uhlen en Eleonore Weisgerber.

Geweld in het huwelijk en het gezin is het thema van dit drama. Kurt en Helga zijn veertien jaar getrouwd en hebben een dochter van dertien jaar, voor de buitenwereld een onopvallend gezin. Kurt, een bankbediende, raakt aan de drank en wordt daardoor steeds agressiever, totdat hij zijn vrouw een psychiatrische inrichting indrijft, en zij daarna in een vrouwenhuis belandt, waar zij besluit van haar man te scheiden. Annegret, hun dochter, voelt zich ondanks alles tot haar vader aangetrokken, en bij de scheiding wordt zij aan de vader toegewezen. Als Helga 's nachts haar dochtertje terug wil halen, doet zij een verschrikkelijke ontdekking. De film wordt uitgezonden op de 65e verjaardag van de regisseur Daniel Christoff.

Protokoll eines Verdachts

1979 | Thriller

Duitsland 1979. Thriller van Daniel Christoff. Met o.a. Martin Lüttge, Rolf Becker, Claudia Butenuth, Lutz Hochstraate en Wolf Ackva.

In het midden van de jaren 1970 moest de Duitse bondskanselier Willy Brandt, die met zijn [KL]Real Politik[KLE] de weg naar het Oosten geopend had, aftreden omdat zijn naaste medewerker, een ex-journalist, G[KA3]unther Guillaume, een DDR- spion was. Tengevolge van dit schandaal ontstond er een heksenjacht naar vermeende en echte spionnen. Deze film gaat over de journalist Bernd M[KA3]oller (Lüttge), die ten onrechte verdacht wordt en hoe deze zaak bijna zijn leven vernietigt. De film werd gedraaid toen het ergste van de spionagegolf voorbij was, maar is er niet minder realistisch om. Het gespioneer ging door tot de laatste dagen, zelfs uren, van het DDR-regime en het was een terrein, waarin deze communisten heel bedreven waren: de chantage van onschuldige personen die soms sleutelposities bekleedden. De Stasi-dossiers vormden tien jaar nadat de DDR opgeheven was, nog steeds een politiek heet hangijzer. Deze film moet men geheel en al in het licht der tijd zien en is buiten Duitsland een stuk minder toegankelijk. Hoofdrol Lüttge werd naderhand een zeer bekend gezicht op de thuisbuis als Kommissaris Bernd Flemming uit Düsseldorf in de ijzersterke serie TATORT. Gebaseerd op een ware gebeurtenis, de echte Möller heeft zich niet kapot laten maken en was in het jaar 2002 lid van het Europese parlement in Straatsburg. Het camerawerk is van Lothar Stickelbrucks.

Haus ohne Hüter

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Johannes Wolffhardt, Werner Lier, Renate Schroeter, Günther Malzacher en Karin Baal.

Het tv-spel van Heinrich Bölls gelijknamige roman over twee gezinnen omstreeks 1952 in een stad in Rheinland-Pfalz. De wonden van WO II zijn nog steeds open. De handelingen zijn verschillend, maar zijn onderling verbonden aan de hand van de vriendschap tussen de kinderen die zo een beeld geven van oorlogswezen en weduwen. Scenario van Daniel Christoff. Camerawerk van Rolf Romberg.