Renée Cosima: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

L' Assassin viendra ce soir

1962 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1962. Misdaad van Jean Maley. Met o.a. Francois Deguelt, Raymond Souplex, Renée Cosima, Gilbert Gil en Pierre Doris.

Een reeks schijnbare hartaanvallen blijken moorden te zijn die met een dodelijk gas werden gepleegd. Het spoor van de politie leidt naar een parfum-laboratorium. Een B-film zonder kraak of smaak die de oude feuilletonfilms met bizarre scènes en spectaculaire achtervolgingen wil naäpen, maar die faalt in de slordige uitwerking. Er zijn wat melige grappen van tweedeplanskomieken.

Cause toujours, mon lapin

1961 | Thriller, Oorlogsfilm

Frankrijk 1961. Thriller van Guy Lefranc. Met o.a. Eddie Constantine, Renée Cosima, François Chaumette, Claudine Coster en Marielle Gozzi.

Een man, die door een valse getuigenverklaring van moord is beschuldigd, onsnapt uit de gevangenis en wil de ware daders opsporen. De enige getuige is een klein meisje dat hij onder zijn hoede neemt, terwijl hij een bende handelaars in verdovende middelen onschadelijk maakt. Deze Eddie-film, die boven het gemiddelde ligt, krijgt door de zorg voor het kind een ander reliëf. De spectaculaire achtervolging in een bananendepot is zeer geslaagd.

Les Naufrageurs

1958 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1958. Drama van Charles Brabant. Met o.a. Henri Vidal, Dany Carrell, Charles Vanel, Renée Cosima en Carl Schell.

Uit bijgeloof keren eilandbewoners zich tegen een in de natuur opgegroeid meisje dat trots hulp van redelijker mensen weigert. Ongewild veroorzaakt ze een schipbreuk, maar ze redt en verzorgt een Hollandse zeeman rond wie een reuze rivaliteit ontstaat. Dit oprecht melodrama dat zich in de vorige eeuw afspeelt is in passende stijl geacteerd en geregisseerd, met een meer onderhoudend dan echt overtuigend resultaat.

Marchands de filles

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Maurice Cloche. Met o.a. Georges Marchal, Agnès Laurent, Daniela Rocca, Kai Fischer en Jacques Dynam.

Een onervaren meisje gaat uit geldnood in een bar werken, die een centrum is van handel in blanke slavinnen. Ze laat zich nietsvermoedend naar Buenos Aires sturen, waar de rivaliteit tussen gangsterbendes en de tijdige overkomst van haar vriend haar redding worden. Deze zogenaamd waarschuwende film geeft de knokscènes meer ruimte dan de zonde, maar laat de handeling in een vacuüm spelen waarbij familie, politie en overheid geen enkele verantwoordelijke rol lijken te spelen.

Gibier de potence

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Roger Richebé. Met o.a. Arletty, Georges Marchal, Nicole Courcel, Pierre Dux en Mona Goya.

Een maatschappelijk mislukte jongeman wordt door een koppelaarster als gigolo aan oudere dames gelieerd. Krijgsgevangenschap tijdens de oorlog en verliefdheid op een jong meisje doen hem besluiten een nieuw leven te beginnen, maar zijn bazin weigert hem los te laten. Dit morsige melodrama, dat bij de première enig schandaal verwekte, wordt van larmoyantie gered door een onverwachte en goede rol van Arletty. Georges Marchal is - naar de normen van destijds - een aantrekkelijke ledepop, die echter zijn gewetensconflicten potsierlijk aandikt.

Les enfants terribles

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Nicole Stéphane, Renée Cosima, Jacques Bernard, Melvyn Martin en Edouard Dermithe.

Adolescent Paul (Dermithe) moet het bed houden nadat hij ­geraakt is door een te harde sneeuwbal. Zijn dominante zus Elisabeth (­Stéphane) verzorgt hem en houdt hem onder de duim. Ze wordt jaloers als Agathe (Cosima) intrek neemt in een kamer in het huis. Melville verfilmde het boek van Jean Cocteau over de problematische relatie tussen een broer en zus die zo hecht is dat er voor anderen geen ruimte is. Zijn onafhankelijke film­productie en voorkeur voor locatie-opnamen leverden hem de bewondering op van de latere Nouvelle Vague-cineasten. Hij was onder meer te zien in Godards A bout de souffle.

Au royaume des cieux

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Suzanne Cloutier, Serge Reggiani, Monique Mélinand, Suzy Prim en Jean Davy.

Deze ooit opzienbarende en zelfs baanbrekende film over een tehuis voor moeilijk opvoedbare meisjes en de averechts werkende strenge discipline aldaar is nu achterhaald en cliché geworden. Nog wel interessant om de vele jonge actrices die hier debuteerden.