Arthur Laurents (1918): cast, scenario, productie en schrijver.
Er zijn 10 films gevonden.

West Side Story

1961 | Musical, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1961. Musical van Jerome Robbins en Robert Wise. Met o.a. Natalie Wood, Richard Beymer, George Chakiris, Rita Moreno en Russ Tamblyn.

Prachtig, deze musicalvariatie op Romeo en Julia. Wood, Moreno en ­Chakiris spelen voortreffelijk, en de sha­kespea­reaanse noodlotsdreiging is continu aanwezig, zodat de spanning overeind blijft. De rivaliserende families Montague en Capulet zijn vervangen door de witte straatbende The Jets en de Puerto Ricaanse Sharks. Maria, de zus van de leider van de Sharks (Wood) wordt verliefd op de voormalige Jet Tony (Beymer), maar dat zien de bendeleiders niet zitten. De liedjes van Leonard Bernstein zijn briljant. Tien Oscars - destijds een record - waaronder die voor beste film, regie en de muziek.

Reputations: Alfred Hitchcock

1999 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk 1999. Documentaire van Tim Kirby. Met o.a. Jay Presson Allen, Dan Auiler, Roy Ward Baker, Peter Bogdanovich en Robert Boyle.

Prachtig, deze musicalvariatie op Romeo en Julia. Wood, Moreno en ­Chakiris spelen voortreffelijk, en de sha­kespea­reaanse noodlotsdreiging is continu aanwezig, zodat de spanning overeind blijft. De rivaliserende families Montague en Capulet zijn vervangen door de witte straatbende The Jets en de Puerto Ricaanse Sharks. Maria, de zus van de leider van de Sharks (Wood) wordt verliefd op de voormalige Jet Tony (Beymer), maar dat zien de bendeleiders niet zitten. De liedjes van Leonard Bernstein zijn briljant. Tien Oscars - destijds een record - waaronder die voor beste film, regie en de muziek.

Gypsy

1993 | Biografie, Musical

Verenigde Staten 1993. Biografie van Emile Ardolino. Met o.a. Bette Midler, Peter Riegert, Cynthia Gibb, Edward Asner en Christine Ebersole.

Deze tv-film, een getrouwe bewerking van de succesvolle, met een Tony Award bekroonde Broadway musical uit 1959, is gebaseerd op de memoires van revuester Gypsy Rose Lee, geboren Rose Louise Hovick (Gibb). Het verhaal concentreert zich vooral op de jeugd van de striptease-danseres en haar relatie met toneelmoeder Mama Rose (Midler), de meest controversi[KA3]ele toneelmoeder aller tijden. Sommigen hielden van haar, sommigen haatten haar, maar niemand kon om haar heen. Met haar ontembare geestdrift en ambitie stuurt Mama Rose de carri[KA2]ere van Rose Louise en haar zuster June (Beck) in de roetsjbaan die vaudeville was rond 1920, 1930. Bette Midler voelt zich direct thuis in haar rol, misschien wel de beste sinds haar filmdebuut in THE ROSE uit 1979. De rest van de cast komt onder de kordate regie van Ardolino eveneens tot sterk spel. De memorabele muziek van Jule Style en Stephen Sondheim omvat o.a. 'Everything's Coming Up Roses', 'You'll Never Get Away From Me' en 'Small World'. Een aanrader. Cameo's o.a. van Asner, Jeter, Martin en Shalhoub. Bonnie Walker paste de oorspronkelijke choreografie van Jerome Robbins aan. Naar het boek van Arthur Laurents.

The Turning Point

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Herbert Ross. Met o.a. Anne Bancroft, Shirley MacLaine, Mikhail Baryshnikov, Leslie Browne en Tom Skerritt.

Maar liefst elf Oscarnominaties werden destijds uitgedeeld aan dit balletdrama waarin goede vriendinnen Deedee (MacLaine) en Emma (Bancroft) hun verleden met zichzelf én elkaar moeten uitvechten. Emma is een succesvol ballerina, terwijl Deedee ooit haar danscarrière heeft opgegeven voor huwelijk en ouderschap. Nu haar tienerdochter ook een ballettalent blijkt, komen er allerlei pijnlijke kwesties naar boven. Tikje melodramatisch, maar de uitstekende actrices én de sprongen van danser Mikhail Baryshnikov in zijn eerste film maken erg veel goed. Overigens werd geen enkele nominatie verzilverd.

Le tournant de la vie

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Herbert Ross. Met o.a. Mikhail Baryshnikov, Anne Bancroft en Shirley MacLaine.

Maar liefst elf Oscarnominaties werden destijds uitgedeeld aan dit balletdrama waarin goede vriendinnen Deedee (MacLaine) en Emma (Bancroft) hun verleden met zichzelf én elkaar moeten uitvechten. Emma is een succesvol ballerina, terwijl Deedee ooit haar danscarrière heeft opgegeven voor huwelijk en ouderschap. Nu haar tienerdochter ook een ballettalent blijkt, komen er allerlei pijnlijke kwesties naar boven. Tikje melodramatisch, maar de uitstekende actrices én de sprongen van danser Mikhail Baryshnikov in zijn eerste film maken erg veel goed. Overigens werd geen enkele nominatie verzilverd.

The Way We Were

1973 | Romantisch drama

Verenigde Staten 1973. Romantisch drama van Sydney Pollack. Met o.a. Barbra Streisand, Robert Redford, Bradford Dillman, Murray Hamilton en Viveca Lindfors.

Kroniek over de gemankeerde relatie tussen de linkse activiste Katie (Streisand) en de getalenteerde, maar niet bijster geëngageerde schrijver Hubbell (Redford) vanaf hun studietijd in de jaren dertig tot aan McCarthy’s heksenjacht in het Hollywood van de jaren vijftig en nog wat later. Vlot romantisch drama, vooral het bekijken waard vanwege de chemie tussen de sterren Redford en Streisand. De titelsong en de score van Marvin Hamlisch waren goed voor een Oscar. Scenarist Arthur Laurents baseerde het script gedeeltelijk op zijn eigen ervaringen met het House Un-American Activities Committee.

Bonjour tristesse

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Otto Preminger. Met o.a. Jean Seberg, David Niven, Deborah Kerr, Mylène Demongeot en Geoffrey Horne.

Amerikaanse klassieker over bandeloze zeventienjarige Cécile (Seberg) en haar pogingen haar liefhebbende vader (Niven) voor zich terug te winnen nadat hij hun frivole leventje aan de Franse Rivièra heeft doorkruist door zich te verloven met een bazig moederfiguur. 'Cinema is de kunst van het creëren van mooie dingen door mooie vrouwen,' zei François Truffaut ooit. Bonjour tristesse gold daarom als kunststuk want regisseur Premingers studie over lichtzinnigheid versus ernst was bovenal een cinematografische hulde aan de gratie van Jean Seberg, vereeuwigd door de verliefde camera in modern CinemaScope.

Anastasia

1956 | Drama, Historische film, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1956. Drama van Anatole Litvak. Met o.a. Ingrid Bergman, Yul Brynner, Helen Hayes, Akim Tamiroff en Martita Hunt.

Parijs 1926. Een uit Rusland verbannen generaal is op zoek naar Anastasia, dochter van Tsaar Nicholas II, de enige die de miljoenen ponden, bevroren door de Zwitserse banken, in handen kan krijgen. Hij komt op het spoor van Anna Koreff (Bergman), die aan geheugenverlies lijdt en die veel gelijkenis vertoont met Anastasia. Hij leidt haar op om de rol te kunnen spelen van de Groot-Hertogin. Maar is zij het werkelijk of heeft hij een bedriegster opgeleid? Sterke film, waarvoor Bergman een Oscar in de wacht sleepte.

Caught

1949 | Film noir, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1949. Film noir van Max Ophüls. Met o.a. James Mason, Robert Ryan, Frank Ferguson, Curt Bois en Natalie Schafer.

Een materialistische ingestelde mannequin weet een miljonair aan de haak te slaan, zodat haar kostje gekocht is. Ze komt er alras achter dat zij voor de rijkaard niet meer dan een speeltje is en dat haar bestaan één grote leegte is. Teleurgesteld neemt ze een baantje als receptioniste bij een dokter, die het niet zo breed heeft. Ze worden verliefd, maar dan komt de bezitterige, steenrijke echtgenoot op de proppen. Een superieure soap-opera, kundig gemaakt door Ophüls. Masons Hollywood debuut. Scenario van Arthur Laurens. Camerawerk van Lee Garmes.

Rope

1948 | Thriller, Film noir, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1948. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Farley Granger, John Dall, Cedric Hardwicke en Joan Chandler.

Brandon Shaw (Dall) en Philip Morgan (Granger), twee studenten met een hoog IQ, koesteren een mateloze bewondering voor hun professor Rupert Cadell (Stewart). Voor de kick vermoorden ze een medestudent. Zijn lijk wordt verborgen in de kamer waar ze diezelfde avond een feestje organiseren. Zal een van de gasten de waarheid ontdekken aan de hand van enkele tips? Hitchcock gebruikte slechts acht - lange - takes zodat de film lijkt te bestaan uit één enkel shot. Gebaseerd op de fameuze Leopold en Loeb-moordzaak.