Jean-Paul Dermont

Acteur

Jean-Paul Dermont is acteur.
Er zijn 14 films gevonden.

Fugues

1999 | Komedie, Drama, Familiefilm

Frankrijk/België 1999. Komedie van Marion Sarraut. Met o.a. Jim Redler, Marc Duret, Michel Jonasz, Marie Arnaudy en Julie Serraut.

De dertien-jarige Jo (Redler) is een levenslustige knaap. Na de dood van zijn moeder werd hij door Tremblay (Jonasz) opgevangen, die een onthaalhuis voor kinderen houdt. Zijn vader heeft de jongen nooit gekend. Hij wordt echter geobsedeerd om hem te vinden en om dat doel te bereiken neemt hij regelmatig de benen, tot wanhoop van Tremblay, die met de overheid in problemen komt daar hij over Jo`s zwerftochten verantwoording moet afleggen bij de jeugdrechter. Deze heeft Tremblay er reeds meermaals mee bedreigd zijn vergunning in te trekken. Dan trekt de enthousiaste opvoeder Vincent (Duret) zich het lot van Jo aan en helpt hem om zijn doel te bereiken zonder in moeilijkheden te geraken. Een knap gegeven dat uitstekend begint, maar naarmate het einde nadert meer en meer in de stroperig-sentimentele val verstrikt raakt. De jonge Redler zet in elk geval een sterk personage neer dat eigenlijk meer verdiende dan deze op L'INSTIT gebaseerde aanpak. Christian Bouveron schreef het scenario. Fotografie is van Louis-Philippe Capelle. Dolby Surround.

Tous les papas ne font pas pipi debout

1998 | Komedie, Drama

België/Frankrijk 1998. Komedie van Dominique Baron. Met o.a. Natacha Lindinger, Carole Richert, Marina Vlady, Corentin Mardaga en Fanny Valette.

Simon (Mardaga) is een pientere tien-jarige knaap. Hij heeft reeds opgemerkt dat hij, in tegenstelling tot zijn vriendjes, geen vader, maar wel twee moeders heeft. Hij is inderdaad het resultaat van een kunstmatige bevruchting van Zo[KA3]e (Richert), die al meer dan tien jaar een lesbische verhouding heeft met Danny (Lindinger). Ze wonen in een klein Belgisch stadje en al ging het aanvankelijk moeilijk, uiteindelijk werden Simon en zijn twee moeders door hun omgeving aanvaard. Toch kan Zo[KA3]e`s moeder (Vlady) de relatie van haar dochter nog steeds niet goedkeuren. Op een dag krijgen ze nieuwe buren, de Berthots. Simon en hun tienjarig dochtertje Jennifer (Valette) worden beste maatjes, maar haar twee jaar oudere broer Max (Sigona) pest Simon doorlopend met zijn twee moeders. Simon begint Zoë vragen te stellen over zijn vader. Een gevoelig relaas over tolerantie en het aanvaarden van mensen die anders zijn. Vlady steelt moeiteloos de show in elke scène waarin ze optreedt, maar ook de andere acteurs - en voornamelijk de kinderen - leveren prima werk. Het scenario werd geschreven door Chris Vander Stappen, die ook reeds het meermaals bekroonde MA VIE EN ROSE op zijn actief heeft. Fotografie is van Jean-Marie Dreujou. Dolby Surround.

Théo et Marie

1997 | Drama, Oorlogsfilm

België/Frankrijk 1997. Drama van Henri Helman. Met o.a. Véronique Jannot, Catherine Jacob, Marie-Charlotte Dutot, Erwan Baynaud en Burkhard Heyl.

September 1945, Noord-Frankrijk. De veertien-jarige Th[KA1]eo Valmore (Baynaud) woont met zijn moeder Adeline (Jannot) in een klein dorpje waar zij werkzaam is als arts. Zijn vader is omgekomen in het begin van de oorlog. Als de gealli[KA3]eerden het dorp bevrijden is Th[KA1]eo dol van vreugde. Maar de volgende ochtend krijgt hij minder goed nieuws. Adeline werd aangehouden wegens collaboratie. Ze wordt ervan beschuldigd een netwerk van het verzet verraden te hebben. Th[KA1]eo is er de hele bezettingstijd van overtuigd geweest dat zijn moeder met de weerstand meewerkte en hij kan niet in haar schuld geloven. Samen met het weesmeisje Marie (Dutot) tracht hij naar Parijs te vluchten, waar hij ervan overtuigd is de bewijzen van de onschuld van zijn moeder te vinden. Gevoelig oorlogsdrama dat de periode van de bevrijding uit een ander standpunt bekijkt. Niet de helden staan hier in de schijnwerper, maar de vrouwen die van collaboratie verdacht worden. De verwarring die in deze tijd heerste wordt haast fysiek voelbaar weergegeven. De twee kinderen spelen hun rol uiterst geloofwaardig. Béatrice Rubinstein, Henri Helman en Jacques Duquesne baseerden het scenario op een roman van Duquesne. Sfeervolle fotografie van Bernard Malaisy. Stereo.

Les Steenfort, Maîtres de l'Orge : Charles

1996 | Historische film

België/Frankrijk 1996. Historische film van Jean-Daniel Verhaege. Met o.a. Yann Trégouët, Julie Du Page, Michael Pas, Paul Anrieu en Alexandre von Sivers.

Het eerste deel van een episch familiedrama in drie delen over een strijd tussen twee bierbrouwers-dynastie[KA3]en in Frans-Vlaanderen die een generatie duurt. In de periode 1854-1855 is Charles Steenfort (Tr[KA1]egouet) de centrale figuur. Hij is aanvankelijk een jonge novice in een Trappistenabdij, en wordt verliefd op het wellustige dorpsmeisje Adrienne (Du Page). Zij lopen samen weg en vinden onderdak bij Charles` jeugdvriend Frans Texel (Pas), die net van zijn vader heeft ge[KA3]erfd. In het ouderlijk huis van Frans starten zij een kleine brouwerij, tot groot ongenoegen van de rijke brouwer Chevalier (Anrieu). Die krijgt Charles zo ver een directeursfunctie van zijn eigen brouwerij te aanvaarden, maar dan moet Charles wel Adrienne droppen en met Chevaliers lelijke dochter Elise trouwen. Charles gaat door de knieën en de verraden Adrienne gaat er samen met Frans vandoor. Naar een verhaal van de Brusselse stripauteur Jean Van Hamme, waarin liefde, passie, haat, en wraakgevoelens de ingrediënten vormen van een onderhoudend fresco. De vlaamse acteur Pas speelt met verve zijn rol. Zijn Franse uitspraak is getekend door een zware Antwerpse tongval, maar dat stoort niet, in zijn rol moet hij een Hollander spelen.

Julie Lescaut : Double rousse

1996 | Misdaad

Frankrijk/Zwitserland 1996. Misdaad van Elisabeth Rappeneau. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Alexis Desseaux en Claude Brécourt.

In Clairi[KA2]eres wordt een man opzettelijk door een auto doodgereden. Commissaris Julie Lescaut (Genest) kan met moeite haar partners Tr[KA1]emois (Anger) en N`Guma (Diouf) bereiken daar de politiezender gestoord wordt door een radiopiraat. Julie merkt al vlug dat het hier geen ongeval betreft, maar een afrekening. In de brieventas van het slachtoffer vindt ze foto`s van gemartelde vrouwen. Ze moet de daders dus meer dan waarschijnlijk zoeken in het porno-milieu en de daarbijhorende dealers in snuff-materiaal. Ondertussen moet ze ook nog de radiopiraat uit de ether halen. De man is trouwens razend populair bij jongeren en niet in het minst bij haar dochters Sarah (Lauret) en Babou (Serré). Een weinig opmerkelijke aflevering van deze serie, met de geijkte afwisseling van spanningsvolle momenten en meer intieme privé-toestanden en eeuwige woordenwisseling tussen moeder en dochters. Het zit allemaal degelijk in elkaar maar is toch te voorspelbaar. Mireille Lanteri schreef het scenario. Achter de camera nam Jean- Pierre Aliphat plaats.

R.I.F.: Piège pour enfants seuls

1995 | Misdaad

België/Frankrijk 1995. Misdaad van Teff Erhat. Met o.a. Patrick Raynal, Aude Briant, Yves Afonso, Roch Leibovich en Manuela Servais.

Op een nacht loopt Merlet weg uit het internaat in een Parijse voorstad. Hij vervoegt zijn zus, Bruneau, die hem in de regen opwacht. Hun vader, St[KA1]ephane, kan zich geen reden bedenken waarom de kinderen hun milieu ontvlucht hebben en doet beroep op de afdeling R.I.F. (Recherches dans L'Intérêt des Familles) van de Franse politie om hen terug te vinden. De zaak wordt internationaal wanneer de Brusselse jeugdpolitie melding maakt van het feit dat beide jongeren gearresteerd werden tijdens een routine-controle in het station van Schaarbeek. Spannende policier die zich afspeeld in de kringen van de Brusselse pornografische onderwereld, specialisatie-tak pedofilie. Scenaristen Luc Jabon en Erhat bewijzen dat dit zich in ieders buurt kan afspelen zonder dat er ook maar iemand achterdochtig is. De personages op zich zijn oppervlakkig, maar het gangsterwereldje wordt indrukwekkend in beeld gebracht. Fotografie van Jean-Claude Neckelbrouck. Formaat 16/9. Stereo.

Jeunesse sans dieu

1995 | Komedie, Historische film

Frankrijk/België/Zwitserland 1995. Komedie van Catherine Corsini. Met o.a. Marc Barbé, Roland Amstutz, Samuel Dupuy, Martin Amic en Josse De Pauw.

1938, een dorpje in het Ruhrgebied. De liberaal gezinde Pabst (Barbé) is een jonge, idealistische leraar aan het lyceum, die hoopt zijn gedachten van vrijheid op de jongeren over te brengen. Tijdens een gesprek in de klas over kleurlingen merkt hij dat de leerlingen zeer racistisch reageren. Met mooie woorden kan hij niets bereiken want heel zijn omgeving is reeds in de ban van het nationaal socialisme. Pabst vervreemd van de studenten. Een reis naar een vakantiekamp kan de gemoederen niet ontspannen. Sterke sfeerfilm over de opkomst van het nazisme en de wijze waarop de verantwoordelijken hun gif spuien bij jonge mensen. De acteurs kwijten zich goed van hun taak. Alain Le Henry baseerde zijn scenario op de roman Jugend ohne Gott van Ödön von Horvath. Gedeeltelijk gefilmd te Antwerpen door Agnes Godard. Formaat 16/9.

Les roues de la fortune

1990 | Familiefilm

België 1990. Familiefilm van Teff Erhat. Met o.a. Pascal Mitevoy, Liliane Becker, Jean-Paul Dermont, Louis Fievetz en Gilbert Charles.

De dertien-jarige Cyrille woont in de streek Namen en droomt ervan, net als al haar klasgenoten, fietskampioene te worden. Een mager thema, waarvoor de regisseur een hele reeks sc[KA2]enes van zeer uiteenlopende inhoud bij elkaar heeft gekregen. Het eindresultaat is een onsamenhangende tv-film, die vele rake toespelingen en een goede observatie van het dagelijks bestaan in het Waalse dorp Hainaut bevat. Niettemin bestaat er een groot risico dat degenen die niet zo ge[KA3]interesseerd zijn in `de kleine koningin` het verhaal al gauw langdradig zullen vinden en afhaken. Overtuigend acteerwerk van Mitevoy (Cyrille), wat minder opgaat voor dat van enige volwassenen.

La mésaventure

1980 | Misdaad

België 1980. Misdaad van Freddy Charles. Met o.a. Jean-Paul Dermont, Idwig Stephane, Sylvie Milhaud, Nicole Colchat en Jean-Marie Deblin.

Of hoe een respectabele verzekeraar die het zakelijk goed gaat, ervan wordt beschuldigd een meisje verkracht te hebben, nadat hij een op het grasveld achtergelaten fiets had gebruikt. Klassiek politiethema, overduidelijk met weinig geld en op een vrij onbeholpen, bijna amateuristische wijze opgenomen. De acteurs, die nauwelijks werden begeleid, proberen er nog het beste van te maken. Maar dat is tevergeefs.

L'homme brun

1980 |

België 1980. Freddy Charles. Met o.a. Lesly Burton, Joris Gilleir, Serge Kribus, Jean-Paul Dermont en Guy Barbier.

Een Waals dorp in 1948. Een kleine jongen woont met zijn moeder in een groot huis. Hij mist een vader, die in Congo is achtergebleven, en zoekt een voorbeeld in achtereenvolgens zijn leraar en een jonge avonturier die in een woonwagen woont, terwijl zijn moeder en vader zich uiteindelijk met elkaar verzoenen. Een gevoelig thema, een onbeholpen aanpak, teveel anecdotes, en dit alles in een tempo dat maar niet wil vlotten. Aan de oprechtheid hoeft niet te worden getwijfeld, maar aan de gemeenplaatsen evenmin.

L'homme au petit chien

1978 | Misdaad, Thriller

België 1978. Misdaad van Jean-Marie Degesves. Met o.a. Gilles Segal, Ann Petersen, Martine Regnier, Maria Dolores Aixandri en Jean-Paul Dermont.

Een bewerking die dicht bij een roman van Simenon ((stellig de reddende engel voor scenario-schrijvers zonder inspiratie!) blijft, waarin een vervallen man het middelpunt vormt. Een intimistische film met een bitter accent, behorend bij dit mislukte leven. Zorgvuldig, maar in een nauwelijks persoonlijke filmstijl geregisseerd. Segal in een zeer overtuigende hoofdrol, domineert het spel.

Mariages

1977 |

België 1977. Teff Erhat. Met o.a. Chantal Nobel, Jean-Pierre Dauzun, Jean-Marie Deblin, Roger Dutoit en Nadia Gary.

Een verfilming van een roman uit 1936 van Charles Plisnier die in 1896 in Ghlin geboren werd, ofwel een meedogenloze en afschrikwekkende beschrijving van de schijnvrome zeden en sociale gebruiken binnen het bourgeois-milieu van toen met dialogen van Jos[KA1]e-Andr[KA1]e Lacour, die opvallend trouw blijft aan de strekking van het boek. De tekst is dus koning, de film iets te demonstratief. Daarentegen uitstekend spel en originele decors. Het verhaal betreft de dynastie van een schoenenfabriek in de provincie. De dochter van fabrikant Fraigneur (Deblin), Fabienne (Nodel) en zijn zoon Maxime (Dauzun) zijn het middelpunt van de verwikkelingen. De titel verwijst naar hun favoriete tijdsverdrijf. Wordt ook in twee delen uitgezonden, deel een: FABIENNE, deel twee: MAXIME.

Métro Luxembourg

1975 | Drama, Romantiek

België 1975. Drama van Teff Erhat. Met o.a. Guy Barbier, Nicole Colchat, Liliane Becker, Jean-Paul Dermont en Marcel Josz.

Een verfilming van Jill Hyem van zijn eigen roman A Shape like Piccadilly, verplaatst naar genoemd metrostation, waar de vreemde houding van een jongeman een jonge bibliothecaresse intrigeert. Ze komt erachter dat hij kan lezen noch schrijven en, uiteraard, neemt zij deze taak op zich. Of deze romancier is een slechte bewerker of wel zijn boek stelt niets voor of - en dat is meer waarschijnlijk - het leuke gaat eraf na het oversteken van het Kanaal. Hoe dan ook, de verveling slaat gauw toe door het gebrek aan tempo en ideeën aangaande de regie. De acteurs hebben gewoon pech en kunnen er verder ook niets aan doen.

Les yeux doux

1975 | Drama

België 1975. Drama van Teff Erhat. Met o.a. Danièle Denie, Frédéric Latin, Jean-Paul Dermont, Nicole Colchat en Jacqueline Bir.

Suzanne is sinds haar geboorte blind. Na een hoornvliestransplantatie te hebben ondergaan, kan ze weer zien. Pas dan beseft ze hoeveel ze nog moet leren. Mooi thema, vernuftig en gevoelig gebracht door de regisseur, maar verknald door zijn hoofdrolspeelster, Denie. Met haar te dik aangezette, moeizame en onnatuurlijke spel trekt zij ook nog eens onophoudelijk alle aandacht naar zich toe. Jammer.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean-Paul Dermont op televisie komt.

Reageer