Idê Lacreta: montage.
Er zijn 11 films gevonden.

Hotel Atlântico

2009 | Drama

Brazilië 2009. Drama van Suzana Amaral. Met o.a. Júlio Andrade, Gero Camilo en Emerson Danesi.

Befaamde televisie-acteur met het uiterlijk van Jezus Christus reist per bus naar het platteland en heeft de ene bizarre en bijzondere ontmoeting na de andere. Derde speelfilm van Suzana Amaral in 23 jaar is spannend, absurd, sfeervol en heeft weinig dialogen.

Antônia - O Filme

2006 | Drama, Muziek

Brazilië 2006. Drama van Tata Amaral. Met o.a. Negra Li, Cindy Mendes, Leilah Moreno en Jacqueline Simão.

Eerst een korte film, daarna een televisieserie en vervolgens deze bioscoopfilm: het gegeven van vier hiphoppende meiden uit de Vila Brasilândia-favela van São Paulo bleek rijk aan niche-overstijgende hitpotentie. Verhaaltje ontstijgt nauwelijks het niveau van de tv-soap over Preta, Barbarah, Mayah en Lena die 'het gaan maken' in de popbiz. Thema's als armoede, achterbuurtgeweld, alleenstaand moederschap, seksisme en racisme ontbreken echter niet. Hoofdrolspelend kwartet is zelf in de muziek actief, waardoor hun groep Antônia authentiek overkomt. Amarals dynamische regie gaat vrolijk voorbij aan oppervlakkigheid van hiphop- en R&B-cultuur.

Latitude Zero

2001 |

Brazilië 2001. Toni Venturi. Met o.a. Cláudio Jaborandy en Débora Duboc.

Eerst een korte film, daarna een televisieserie en vervolgens deze bioscoopfilm: het gegeven van vier hiphoppende meiden uit de Vila Brasilândia-favela van São Paulo bleek rijk aan niche-overstijgende hitpotentie. Verhaaltje ontstijgt nauwelijks het niveau van de tv-soap over Preta, Barbarah, Mayah en Lena die 'het gaan maken' in de popbiz. Thema's als armoede, achterbuurtgeweld, alleenstaand moederschap, seksisme en racisme ontbreken echter niet. Hoofdrolspelend kwartet is zelf in de muziek actief, waardoor hun groep Antônia authentiek overkomt. Amarals dynamische regie gaat vrolijk voorbij aan oppervlakkigheid van hiphop- en R&B-cultuur.

Urbania

2000 | Drama

Verenigde Staten​/​​Brazilië 2000. Drama van Jon Shear en Flávio Frederico. Met o.a. Matt Keeslar, Dan Futterman, Lothaire Bluteau, Josh Hamilton en Alan Cumming.

Eerst een korte film, daarna een televisieserie en vervolgens deze bioscoopfilm: het gegeven van vier hiphoppende meiden uit de Vila Brasilândia-favela van São Paulo bleek rijk aan niche-overstijgende hitpotentie. Verhaaltje ontstijgt nauwelijks het niveau van de tv-soap over Preta, Barbarah, Mayah en Lena die 'het gaan maken' in de popbiz. Thema's als armoede, achterbuurtgeweld, alleenstaand moederschap, seksisme en racisme ontbreken echter niet. Hoofdrolspelend kwartet is zelf in de muziek actief, waardoor hun groep Antônia authentiek overkomt. Amarals dynamische regie gaat vrolijk voorbij aan oppervlakkigheid van hiphop- en R&B-cultuur.

Atraves de janela

2000 |

Brazilië 2000. Tata Amaral. Met o.a. Antonio Petrin, Leona Cavalli, Ana Lucia Torre, Fransergio Araujo en Laura Cardoso.

De gepensioneerde verpleegster Selma (Cardoso), tevens weduwe, onderhoudt een bijna incestueuze relatie met haar volwassen zoon Raimundo (Araújo). Selma legt haar zoon kinderlijk in de watten, maar als Raimundo interesse toont in vage types en wat lijkt op een vriendinnetje, implodeert de verhouding naar wantrouwen. In haar tweede film gaat Tata Amaral van psychologisch drama naar een soort thriller en eindigt plotseling zonder dat duidelijk is geworden wat ze nou eigenlijk wilde. Atraves da Janela ziet er mooi uit en de acteurs zijn prima, maar lijdt onder wat een Braziliaanse criticus noemt 'frustrerende narratieve incoherentie'. Voor wat het waard is, de film won drie prijzen tijdens het Miami Brazilian Film Festival. (IdH/VPRO Gids)

Copacabana

1999 |

Brazilië 1999. Flavio Frederico.

De gepensioneerde verpleegster Selma (Cardoso), tevens weduwe, onderhoudt een bijna incestueuze relatie met haar volwassen zoon Raimundo (Araújo). Selma legt haar zoon kinderlijk in de watten, maar als Raimundo interesse toont in vage types en wat lijkt op een vriendinnetje, implodeert de verhouding naar wantrouwen. In haar tweede film gaat Tata Amaral van psychologisch drama naar een soort thriller en eindigt plotseling zonder dat duidelijk is geworden wat ze nou eigenlijk wilde. Atraves da Janela ziet er mooi uit en de acteurs zijn prima, maar lijdt onder wat een Braziliaanse criticus noemt 'frustrerende narratieve incoherentie'. Voor wat het waard is, de film won drie prijzen tijdens het Miami Brazilian Film Festival. (IdH/VPRO Gids)

Conceiçao

1999 |

Brazilië 1999. Renato Ciasca en Heitor Dahlia. Met o.a. Aramis Trindade, Monica Pantoja en Magdale Alves.

De gepensioneerde verpleegster Selma (Cardoso), tevens weduwe, onderhoudt een bijna incestueuze relatie met haar volwassen zoon Raimundo (Araújo). Selma legt haar zoon kinderlijk in de watten, maar als Raimundo interesse toont in vage types en wat lijkt op een vriendinnetje, implodeert de verhouding naar wantrouwen. In haar tweede film gaat Tata Amaral van psychologisch drama naar een soort thriller en eindigt plotseling zonder dat duidelijk is geworden wat ze nou eigenlijk wilde. Atraves da Janela ziet er mooi uit en de acteurs zijn prima, maar lijdt onder wat een Braziliaanse criticus noemt 'frustrerende narratieve incoherentie'. Voor wat het waard is, de film won drie prijzen tijdens het Miami Brazilian Film Festival. (IdH/VPRO Gids)

O postal branco

1998 |

Brazilië 1998. Philippe Barcinski.

De gepensioneerde verpleegster Selma (Cardoso), tevens weduwe, onderhoudt een bijna incestueuze relatie met haar volwassen zoon Raimundo (Araújo). Selma legt haar zoon kinderlijk in de watten, maar als Raimundo interesse toont in vage types en wat lijkt op een vriendinnetje, implodeert de verhouding naar wantrouwen. In haar tweede film gaat Tata Amaral van psychologisch drama naar een soort thriller en eindigt plotseling zonder dat duidelijk is geworden wat ze nou eigenlijk wilde. Atraves da Janela ziet er mooi uit en de acteurs zijn prima, maar lijdt onder wat een Braziliaanse criticus noemt 'frustrerende narratieve incoherentie'. Voor wat het waard is, de film won drie prijzen tijdens het Miami Brazilian Film Festival. (IdH/VPRO Gids)

Kenoma

1998 |

Brazilië 1998. Eliane Caffé. Met o.a. Matheus Nachtergaele, Mariana Lima, Jonas Bloch, Enrique D¡az en José Dumont.

De gepensioneerde verpleegster Selma (Cardoso), tevens weduwe, onderhoudt een bijna incestueuze relatie met haar volwassen zoon Raimundo (Araújo). Selma legt haar zoon kinderlijk in de watten, maar als Raimundo interesse toont in vage types en wat lijkt op een vriendinnetje, implodeert de verhouding naar wantrouwen. In haar tweede film gaat Tata Amaral van psychologisch drama naar een soort thriller en eindigt plotseling zonder dat duidelijk is geworden wat ze nou eigenlijk wilde. Atraves da Janela ziet er mooi uit en de acteurs zijn prima, maar lijdt onder wat een Braziliaanse criticus noemt 'frustrerende narratieve incoherentie'. Voor wat het waard is, de film won drie prijzen tijdens het Miami Brazilian Film Festival. (IdH/VPRO Gids)

Enigma de um dia

1996 |

Brazilië 1996. Joel Pizzini.

De gepensioneerde verpleegster Selma (Cardoso), tevens weduwe, onderhoudt een bijna incestueuze relatie met haar volwassen zoon Raimundo (Araújo). Selma legt haar zoon kinderlijk in de watten, maar als Raimundo interesse toont in vage types en wat lijkt op een vriendinnetje, implodeert de verhouding naar wantrouwen. In haar tweede film gaat Tata Amaral van psychologisch drama naar een soort thriller en eindigt plotseling zonder dat duidelijk is geworden wat ze nou eigenlijk wilde. Atraves da Janela ziet er mooi uit en de acteurs zijn prima, maar lijdt onder wat een Braziliaanse criticus noemt 'frustrerende narratieve incoherentie'. Voor wat het waard is, de film won drie prijzen tijdens het Miami Brazilian Film Festival. (IdH/VPRO Gids)

The Hour Of The Star

1986 | Komedie

Brazilië 1986. Komedie van Suzana Amaral. Met o.a. Marcelia Cartaxo, Tamara Taxman en José Dumont.

Macabea is een arme vrouw uit een klein dorpje die naar de grote stad verhuist om haar geluk te beproeven. Zij is helaas niet de enige, en belandt met vijf vrouwen die hetzelfde doel hebben in een kleine kamer. Ze heeft namelijk nog geen werk gevonden en dus geen geld om een echt huis te huren. Samen met de andere vrouwen droomt Macabea over de grote, blonde, rijke man die verliefd wordt op haar en met haar zal trouwen.