Nina Goslar

Producer

Nina Goslar is producer.
Er zijn 3 films gevonden.

Otto Preminger: Ein Portrait

1999 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1999. Documentaire van Wolfgang Jacobsen, Martin Koerber en René Perraudin. Met o.a. Ingo Preminger, Alan Adler, David Raksin, Ken Kaufman en Martin C. Schute.

Een oppervlakkig portret van Otto Preminger (1906-1986), een joodse Oostenrijker die zich een weg naar de top filmde in Hollywood. Hij groeide op in Wenen en droomde van een toneelcarri[KA2]ere. Max Reinhardt gaf hem de leiding over zijn gezelschap. De enige film die hij in Oostenrijk draaide, DIE GRO[KL29]E LIEBE (1931), werd een flop. Toch was dit visitekaartje voldoende om producer Joseph Schenck ertoe aan te zetten hem naar Hollywood te halen. Bij 20th Century Fox kwam hij onder de vleugels van Darryl F. Zanuck en hun haat/liefde verhouding werd een van de legendes van tinseltown. Daar hij zich niet kon plooien naar de eisen van de studio`s besloot hij begin jaren 1950 zijn eigen productiehuis op te richten. Meermaals daagt hij het Hays-office (de officiële censuurcommissie) flagrant uit. Otto's broer Ingo schetst een beeld van de eigenzinnige cineast die ook als acteur enkele opmerkelijke prestaties leverde. Onder de andere gastsprekers bevinden zich eveneens Otto's weduwe Hope Bryce-Preminger en Saul Bass, de tekenaar die de meeste van zijn films van een generiek voorzag. De drie regisseurs tekenden tevens voor het scenario. Commentaar werd ingesproken door Peter Simonischek en Till Hagen. Perraudin was tevens verantwoordelijk voor montage en fotografie.

Musik, der unsichtbare Schauspieler

1998 | Documentaire, Biografie, Muziek

Duitsland 1998. Documentaire van Henning Lohner. Met o.a. Hans Zimmer, Jeffrey Katzenberg, James L. Brooks, Ridley Scott en Nicolas Roeg.

Een lang interview met filmcomponist Hans Zimmer (1958) in de muziekstudio die hij bij hem thuis in Hollywood ingericht heeft. Hij praat over zijn jeugd in Duitsland, zijn optredens met de popband The Buggles en zijn samenwerkingen met de Britse componist Stanley Myers. Het was deze laatste die hem naar Hollywood haalde om met hem samen te werken aan de score voor EUREKA van Nicolas Roeg, van wie hij trouwens zowat de huiscomponist zou worden. Succes kwam toen Barry Levinson hem vroeg voor de score van RAIN MAN, welke hem een Oscarnominatie opleverde. We zien fragmenten uit A WORLD APART, RAIN MAN, BLACK RAIN, THE LION KING (waarvoor hij de Oscar kreeg) en AS GOOD AS IT GETS en zijn aanwezig op een sessie voor de opname van zijn score van TWO DEATHS van Nic Roeg. Verder praten enkele topregisseurs over hun samenwerking met Zimmer. Een documentaire die een goed inzicht geeft op het werk van een filmcomponist. Lohner schreef het scenario en leidde de interviews. Montage is van Sven Fleck. De fotografie is van Van Theodore Carlson.

Die verschiedenen Gesichter des Sergei Eisenstein

1997 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1997. Documentaire van Oksana Bulgakowa en Dietmar Hochmuth.

Een korte, wat oppervlakkige biografische documentaire over een van de grootste Russische cineasten, Sergei Mikhailovitsj Eisenstein (1898-1948) waarin vooral aandacht besteed wordt aan de politieke tegenwerking die hij steeds ondervond. Nadat hij door Stalin als een genie was binnengehaald met films als STACHKA en BRONENOSETS POTYOMKIN voelde Stalin de persoonlijkheid van de cineast eerder als een bedreiging. Toen hij van 1929 tot 1933 de wereld ging verkennen via Europa, Amerika en Mexico werd hij als een pion van het communisme beschouwd. Terug in Rusland was hij het vertrouwen van Stalin helemaal kwijt. Het ene project na het andere wordt afgewezen of afgebroken. Nadat hij zichzelf vernederde door zich publiekelijk te verontschuldigen kreeg hij het groene licht voor het maken van ALEKSANDR NEVSKII, waarmee hij zich rehabiliteerde in de ogen van de partijbonzen. Daarna volgde het grandiose epos IVAN GROZNYI. Dit moest een trilogie worden, maar het tweede deel werd door Stalin verboden en eerst in 1958, tien jaar na de dood van de maker, vrijgegeven. Eisenstein stierf tijdens de voorbereidingen voor het derde deel. Volledig gemaakt met archieffilms en fragmenten uit Eisensteins œuvre. Goed voor wie iets meer wil weten over de cineast, maar filmhistorisch van weinig belang. Bulgakowa en Hochmuth schreven het scenario en Manfred Karge leest de wat saaie commentaar. De montage was in handen van Dorothea Brühl. Nieuw filmmateriaal werd geschoten door Dieter Chill.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Nina Goslar op televisie komt.

Reageer