Alexander Beyer

1973 Acteur

Alexander Beyer (1973) is acteur.
Er zijn 18 films gevonden.

Die Kraft, die Du mir gibst

2014 | Drama

2014. Drama van Zoltan Spirandelli. Met o.a. Tanja Wedhorn, Alexander Beyer, Max Urlacher, Barbara Magdalena Ahren en Michael Schönborn.

Tijdens een routineoperatie aan het been raakt Konrad besmet met de gevaarlijke ziekenhuisbacterie. Zijn vrouw Maja heeft hierdoor een groot probleem: net gepromoveerd als moleculair biologe is ze net met haar eerste baan gestart, uitgerekend in het ziekenhuis waar Konrad werd geopereerd. Het ziekenhuis wijst elke verantwoordelijkheid af, en dat terwijl het almaar slechter gaat met Konrad.

Meeres Stille

2013 | Drama

Duitsland 2013. Drama van Juliane Fezer. Met o.a. Christoph Grunert, Charlotte Munck, Alexander Beyer en Nadja Bobyleva.

Vers bevorderde cultuurjournalist Johannes Sander krijgt van zijn chef een verblijf aangeboden in een huis aan de Oostzee. Daar wordt echtgenote Helen geplaagd door pijn, paniekaanvallen en intense flashbacks en vindt dochter Frances zonderlinge boodschappen. De vorige bewoners, een rouwende vader en diens jonge zoon, lijken nog volop in het huis aanwezig. Door zijn artificialiteit, doodernst en lengte is deze vormtechnisch zeer sobere mengeling van mysterie en psychodrama een ietwat moeizame brok. De sfeer is echter consequent beklemmend. Vrij naar de roman van Stefan Beuse. Titel verwijst naar Beethovens pianostuk.

Mein Bruder, sein Erbe und ich

2011 | Drama

Duitsland 2011. Drama van Imogen Kimmel. Met o.a. Fritz Karl, Alexander Beyer en Andrea Sawatzki.

Twee broers, die niet verschillender kunnen zijn: de charmante, levenslustige en creatieve Roman, en de schuwe, eenzelvige Adrian. Wanneer hun moeder overlijdt en het waardevolste deel van de erfenis naar Adrian gaat, denkt Roman zijn schulden af te kunnen betalen. Maar Adrian is niet zo onnozel als gedacht.

Summertime Blues

2009 | Drama, Komedie

Duitsland 2009. Drama van Marie Reich. Met o.a. François Goeske, Sarah Beck, Zoe Moore, Alexander Beyer en Karoline Eichhorn.

De ouders van de vijftienjarige Alex gaan scheiden. Zijn moeder heeft een Engelse acteur aan de haak geslagen en zo verzeilt Alex een zomer lang in landelijk Kent, waar hij een plaatselijk meisje leert kennen. Ook de dochter van zijn nieuwe stiefvader komt op bezoek. Marie Reich schetst in haar speelfilmdebuut de woelige wereld van een tiener die het moet stellen met niet al te handige, inlevende ouders. De scènes waarin Alex met leeftijdgenoten de schoonheid van het Engelse platteland ontdekt, zijn dan ook een stuk overtuigender.

Tatort - Nur ein Spiel

2005 | Mysterie

Duitsland 2005. Mysterie van Manuel Siebenmann. Met o.a. Udo Wachtveitl, Miroslav Nemec, Michael Fitz, Chiara Schoras en Alexander Beyer.

De eigenaar van een reclamebureau Rolf Mading (Hinze), die bekend stond als een eigenzinnige, harde vent, is dood. Hij werd vermoord. Zijn dochter Ellen (Schoras) en haar man Michael Klaes (Beyer) hebben hun vakantie op Mallorca afgebroken. Niemand schijnt erg verdrietig te zijn, behalve Madings assistente en ma[KA4]itresse, Gunda Laux (Canonica). Batic (Nemec) en Leitmayr (Wachtveitl) tasten in het duister en worden nauwelijks iets wijzer, behalve dat een zekere Tozcec, Rolf Mading per e-mail van idee[KA3]en en tekstconcepten voorzag. Gelukkig is hun collega Carlo Menzinger (Fitz) heel handig met de computer en is goed thuis op de digitale snelweg. De veertigste zaak van Nemec en Wachtveitl zet Menzinger eens voor het voetlicht met een actuele wie-is-de-dader geschiedenis. Het scenario met een (overigens) klassiek plotje is van Peter Zingler en Ulli Stephan. Het camerawerk is van Jochen Stäblein. Aflevering 598. Werktitel: TÖDLICHE WALZ, TÖDLICHE E-MAIL.

Ein Goldfisch unter Haien

2004 | Komedie

Duitsland 2004. Komedie van Marc-Andreas Bochert. Met o.a. Cordelia Wege, Sanne Schnapp, Alexander Beyer en Peter Davor.

Pela (Wege) leeft van de ene dag in de andere en haar inkomsten komen grotendeels uit een uitkering, het uitbuiten van vrijgevige vluchtige relaties en haar vriendin Liz (Schnapp), die als juffrouw van de vesti[KA2]ere haar brood verdient, hoewel zij in werkelijkheid een getalenteerd mode-ontwerpster is. Als Pela`s uitkering geschrapt wordt, is de nood aan de man. Ze wil met Liz een boetiek openen in tweedehands kleding, maar daarvoor hebben ze toch wat centjes nodig. Hiervoor strikken ze een machtige politicus en een paar rijke heren. Martin (Davor) is een steenrijke fabrikant en Edward (Beyer) is een streberige investmentbanker. Een van de heren van het trio, blijkt nog gladder dan het damesduo en Pela heeft veel moeite haar evenknie te vlug af te zijn. Het scenario van Dieter Schramm is fris en de rollen doen het aardig.

Hierankl

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Hans Steinbichler. Met o.a. Johanna Wokalek, Barbara Sukowa, Peter Simonischek, Josef Bierbichler en Frank Giering.

Lene (Wokalek) had na een ruzie met haar moeder Rosemarie (Sukowa) Hierankl aan de alpenrand in Zuid-Duitsland verlaten. Ze was toen zeventien jaar. Vele jaren later keert ze terug voor de zestigste verjaardag van haar vader Lukas (Bierbichler) en verheugt zich op een weerzien met haar broer Paul (Giering). Tegelijkertijd komt ook Goetz Hildebrand (Simonischek) na dertig jaar weer op de proppen. Lene is onder de indruk van Goetz en valt voor hem. Er komen verder heel wat duistere familiegeheimen boven water, terwijl de amour fou tussen Lene en Goetz gedoemd lijkt. Het doet de kijker goed om Sukowa, een van R.W. Fassbinder's fetisj actrices, weer eens aan het werk te zien; ze krijgt redelijk tegenspel van Wokalek, maar het scenario van regisseur Steinbichler had wel wat sterker en origineler mogen zijn. Het camerawerk is van Bella Halben en ziet er mooi uit.

Eierdiebe

2003 | Komedie

Duitsland 2003. Komedie van Robert Schwentke. Met o.a. Wotan Wilke Möhring, Janek Rieke, Antoine Monot jr, Julia Hummer en Alexander Beyer.

In de scherpzinnige komedie Eierdiebe verliest Martin (Wotan Wilke Möhring) een teelbal aan kanker in een Berlijns ziekenhuis. Tegen alle advies in kiest hij voor chemotherapie om zijn overgebleven bal te behouden. Tijdens zijn verblijf op de chemo-afdeling raakt hij bevriend met twee excentrieke patiënten met wie hij wedt dat hij zijn verwijderde bal kan 'terugstelen'. Een opmerkelijke komedie die doet denken aan Altmans vertelkunst in M.A.S.H. Regisseur Robert Schwentke (Tattoo) overleefde zelf teelbalkanker en kiest (daarom) voor een zwart-ironische toets die zich het best laat samenvatten met de internationale titel van de film: The Family Jewels.

Tatort - Schlaraffenland

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Nina Grosse. Met o.a. Eva Mattes, Ercan Özcelik, Michael Gwisdek, Justine Hauer en Alexander Beyer.

Hauptkommissarin Klara Blum (Mattes) uit Konstanz onderzoekt de moord op een tien-jarig jongetje. Volgens ambitieuze politieman B[KA3]ulent [KA4]Isi ([KA3]Ozcelik) is de 25-jarige Wolfi Osburg (Beyer) de dader. Wolfi is geestelijk gehandicapt en de zoon van de rijke en machtige fruitteler Heinz Osburg (Gn[KA3]adiger), die aan zijn concurrenten ook nog de nodige bestrijdingsmiddelen en chemicali[KA3]en verkoopt. Momenteel heerst er een crisis bij de appeloogst en hele boomgaarden worden vernietigd door wilde branden. Wolfi wordt gearresteerd, maar ontsnapt door onoplettendheid van Klara`s echtgenoot, bureaucraat Martin (Gwisdek), die Kriminaldirektor is. Wolfi vordert bij een benzinestation de auto van een onbekende vrouw en ontvoert daarbij haar kind. Een grootscheepse klopjacht wordt geopend, die echter tijdig door Klara wordt afgeblazen als ze ontdekt dat de zaak uit de hand dreigt te lopen. Ondertussen zit de berouwvolle Martin achter zijn schrijftafel en ontdekt de juiste samenhang omtrent de moord. Wolfi is volgens hem onschuldig en wordt onnodig opgejaagd. Als hij zich naar de herenboerderij van Osburg begeeft om de zaak op te lossen, gaat hij niet alleen buiten zijn boekje, maar waagt hij zich ook nog eens in het hol van de leeuw. Gelukkig heeft Klara al die tijd het hoofd koel gehouden. Deze aflevering, nummer 499, zou eigenlijk het jubileumnummer 500 zijn en tegelijk een nieuw team aan de TATORT-speurders toevoegen. Helaas is het scenario van Stefan Dähnert weinig opwindend en kunnen de sterke hoofdrollen van Mattes en Gwisdek het verhaal er niet spannender en boeiender op maken. Actie er genoeg en de dialogen zijn soms best grappig. Het camerawerk van Hans- Jörg Allgeier is top en hij laat de fraaie omgeving van het Boden Meer gunstig naar voren komen.

Sophiiiie!

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Michael Hofmann. Met o.a. Katharina Schüttler, Alexander Beyer, Ercan Durmaz, Martin Brambach en Josef Ostendorf.

'Wohin geht's?' vraagt Sophie (Schüttler) aan een taxichauffeur. Sophie heeft zelf geen doel. Zij is inmiddels ver heen op een rit 'zonder doel, maar met een einde', een duistere zwerftocht door de nacht van een stad. Sophie is zwanger van een onbekende en morgenochtend om 10 uur staat een afspraak bij de abortuskliniek. Wat moet ze met het ongeboren kind? Houdt ze wel genoeg van haar vriendje Manu (Beyer)? En van zichzelf? Hopelijk krijgt ze antwoorden op die vragen voordat een akelig einde opdoemt. De onbekende Schüttler toont zich een veelzijdig talent die in een oogwenk krachtig en kwetsbaar kan verwisselen.

Liebesau - Die andere Heimat

2002 | Romantiek, Drama

Duitsland 2002. Romantiek van Wolfgang Panzer. Met o.a. Martin Wuttke, Nadja Engel, Friederike Kempter, Michael Wiesner en Helga Göring.

36 jaar `geschiedenis` in vier episoden over het leven in de DDR in het fictieve oord uit de titel dat niet ver van Halle (en Leipzig) ligt. De gebeurtenissen beginnen in 1953 als er weerstand tegen collectivisering van de landbouw ontstaat en arbeiders gaan staken omdat ze uitgebuit worden door de communistische dictatuur van eerste partijsecretaris Walter Ulbricht. De SED legt zijn wil op met behulp van sovjettanks en de naar het westen gevluchte Schorsch Sch[KA3]onstein (Wuttke) keert terug om voorzitter te worden van een LPG (Landwirtschaftliche Produktionsgenossenschaft), terwijl herenboer Fechner (Eichhorn) dronken op de kerktoren staat en weigert zijn vrijheid op te geven en zijn land af te staan. Schorsch ontdekt dat zijn vrouw Gerlinde (Engel) het bed deelt met Opel (Henning), die met een rondreizende bioscoop door de DDR trekt. De veertien-jarige Karli (Wiesner), de zoon van Schorsch, sluit vriendschap met zijn leeftijdsgenootje Greti (Kempter), Fechners dochter, en ze beloven elkaar eeuwig trouw. Het tweede deel begint op 11 augustus 1961 als Oost-Berlijn wordt afgegrendeld door een muur van de rest van de stad om te voorkomen dat het paradijs voor boeren en arbeiders leegloopt. Greti (nu gespeeld door Anna Thalbach), is inmiddels 22 en keert terug uit Keulen na de begrafenis van haar vader. Karli (nu gespeeld door Koberlin) heeft inmiddels een vriendin: Doris (Riedel), een opportunistische meeloopster van het partijapparaat. Greti twijfelt of ze zal terugkeren naar West- Duitsland of bij Karli zal blijven. Terwijl Schorsch de brokken van zijn huwelijk met Gerlinde lijmt, brengt Karli Greti naar het station - ze neemt quasi de laatste trein (zonder grote problemen en ingewikkelde visa) naar het vrije westen. Het derde bedrijf speelt in 1979 als de DDR dertig jaar bestaat. Schorsch heeft Greti heimelijk als verrassing naar Liebesau laten komen, maar hij sterft aan een hartaanval in de armen van Gerlinde. De autoriteiten maken de dood van de LPG-voorzitter pas bekend na de feestelijkheden. Ondertussen wordt bevrijder en sovjetgeneraal Sawranow (scenarioschrijver Steinbach) gevierd als een held. Alles lijkt koek en ei, terwijl de dorpelingen Hedderbogge (Gwisdeck) van de Stasi te vlug af zijn. Het laatste deel begint - geheel onvermijdelijk - op het moment dat de Berlijnse muur wordt afgebroken. Greti eist het bezit van haar vader terug, het gezag heeft niets meer te vertellen en Karli waagt zich in de vrije economie. Tussen hem en Greti kan eindelijk de liefde volledig opbloeien, waarbij haar avontuurtje met een zwarte Amerikaanse soldaat - als souvenir haar dochter Georgia (Zoud[KA1]e), een halfbloed - hun relatie niet in de weg staat. Natuurlijk is deze film geen allesomvattende HEIMAT (1984) van Edgar Reitz of een literaire JAHRESTAGE (2000) van Margarethe von Trotta, maar het geeft toch een behoorlijk beeld van een stuk Oostduitse geschiedenis aan de hand van een kroniek die gevuld is met petites histoires. Dankzij de voortreffelijke rolverdeling en de uitstekende regie een zeer te genieten drama. Het scenario is van Peter Steinbach, die zijn sporen heeft verdiend: hij schreef de scenario`s voor (de eerste) HEIMAT (met Reitz), HERBSTMILCH (1989) van Joseph Vilsmaier, de serie [KL]Klemperer - Ein Leben in Deutschland[KLE] (1999) van Andreas Kleinert en Kai Wessel, JAHRESTAGE (met Christoph Busch). Het camerawerk is van Edwin Horak. Wordt meestal in vier delen uitgezonden. Stereo.

Tatort: Schlaraffenland

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Nina Grosse. Met o.a. Michael Gwisdek, Ercan Özcelik, Eva Mattes en Alexander Beyer.

Commissaris Klara Blum wordt tijdens een politiefeest opgeroepen om in actie te komen. Op het schiereiland Hallnau wordt door een jonge surveillant het lichaam van een tienjarige jongen gevonden. Hoofdverdachte is de zwakbegaafde Wolfi, een jongen die nauwelijks kan praten maar veel omging met het slachtoffer. Hij wordt gearresteerd, maar weet op weg naar het politiebureau te ontsnappen

Heinrich der Säger

2001 | Komedie

Duitsland 2001. Komedie van Klaus Gietinger. Met o.a. Rolf Becker, Meret Becker, Alexander Beyer, Heinz W. Kraehkamp en Karina Krawczyk.

Storchenroda in de voormalige DDR ligt aan het einde van de wereld, althans zo lijkt het. De inwoners zijn trots op het feit dat ze niet van de buitenwereld zijn afgesloten omdat ze een spoorverbinding hebben. Kurt Grantke (Rolf Becker) is al twintig jaar stationschef en zijn belangrijkste taak bestaat uit het bedienen van de spoorbomen voor de voorbij denderende treinen, die er niet stoppen. De spoorbaan wordt geprivatiseerd en er dreigen ontslagen. Ook Kurt, die weduwnaar is, dreigt brodeloos te worden. Een geheimzinnige saboteur maakt tegenwoordig het baanvak onklaar, maar waarschuwt steeds tijdig om een ramp te voorkomen. De spoorwegdirectie wordt ongerust en commissaris Stahl (Kraehkamp) behartigt de zaak. Hij wordt geassisteerd door de knappe Braun (Krawczyk), die de nieuwste mode beter volgt dan de sporen van een misdaad. Kurt Grantke heeft een hupse dochter Teresa (Meret Becker), die zich aan de heilige Maria gewijd heeft, maar niet ongenegen is voor de gevoelens van de jonge postbode Heiko (Beyer). Ze kan alleen niet kiezen. Heiko krijgt snel door dat Kurt de saboteur is en om de genegenheid te winnen van Teresa gaat hij haar vader helpen. Ook Teresa draagt haar steentje bij en zo komen Heiko en Teresa toch nader tot elkaar. De bevolking noemt de mysterieuze saboteur Heinrich der Säger, omdat er steeds stukken rails zijn weggegzaagd. Fraulein Braun koestert sympathie voor de zaak van spoorwegambtenaren, maar laat zich door Stahl toch in de richting van Kurt duwen, die voor haar valt. Zo komt Stahl achter de identiteit van Heinrich. Hij belooft de nieuwe spoorwegdirectie een verrassing als ze met een feesttrein naar Storchenroda komen. Het drietal wordt gearresteerd, waarop de uitbundige directie hen een gratis laatste rit aanbiedt. Maar eerst wordt er feest gevierd in de salonwagen. De bevolking die zich heimelijk had verkleed tot spoorwegbeambten koppelt de salonwagen los en laat Kurt, Teresa en Heiko met de loc en de beloning voor de arrestatie naar de vrijheid vertrekken. De film is een vrolijke bedoening met een goede rol van Rolf Becker. Hoewel Meret Becker en Krawczyk nog wat groen achter de oren zijn en wat onwennig voor de camera staan, doen ze hun best en zijn ze vermakelijk genoeg. Het scenario is van regisseur Gietinger. Het camerawerk is van Hans Hager.

Die Hunde sind schuld

2001 | Komedie

Duitsland 2001. Komedie van Andreas Prochaska. Met o.a. Tilo Prückner, Barbara Valentin, Anna Loos, Alexander Beyer en Dieter Landuris.

Engelbrecht (Pr[KA3]uckner) heeft door een jeugdtrauma een hekel aan honden en heeft het niet zo op mensen begrepen, vooral niet op vrouwen. Het komt door zijn moeder. Hij exploiteert een Imbiss, waar gebraden gehaktballen de specialiteit zijn en dat trekt honden aan, die het op de etensresten hebben voorzien. Marlene (Valentin), de conci[KA3]erge van het huis waar Engelbrecht woont, is een aantrekkelijke weduwe met een zwak voor honden. Ze heeft een oogje op Engelbrecht en is vast van plan hem aan de haak te slaan. Haar veelvuldig bedrogen schoonzoon Rainer (Beyer) is politieman en maakt jacht op een seriemoordenaar met een hond en dat spoor leidt weer naar Engebrecht. Met dergelijke ingrediënten in het scenario van Franziska Riemann, heb je dan een leuke dijenkletser. Wie het niet serieus neemt, kan zich best vermaken met al deze onzin, die niet slecht gespeeld wordt. Groots is het natuurlijk niet. Het camerawerk is van Wolf Siegelmann.

Die Stille nach dem Schuß

2000 | Drama, Historische film

Duitsland 2000. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Bibiana Beglau, Martin Wuttke, Nadja Uhl, Richard Kropf en Alexander Beyer.

In de jaren zeventig is de radicale Rita Vogt (Beglau) betrokken bij aanslagen en bankovervallen. Dan krijgt ze de kans om haar verleden achter zich te laten: met een nieuwe identiteit vestigt ze zich in Oost-Duitsland. Tot de Duitse Eenwording. Zonder eenduidige standpunten in te nemen maakt Schlöndorff geloofwaardig dat Rita weliswaar haar omstandigheden verandert maar vasthoudt aan denkbeelden die aan de ene kant van het IJzeren Gordijn een andere betekenis hebben dan aan de andere. Actrices Beglau en Uhl werden op het festival van Berlijn onderscheiden met de Zilveren Beer.

Die Männer vom K3 - Harry's Pech

2000 | Misdaad

Duitsland 2000. Misdaad van Guido Pieters. Met o.a. Harald Dietl, Hartmut Reck, Wolfgang Müller, Alexander Pelz en Alexander Beyer.

Harry Bantz (Beyer) pikt in opdracht auto's om aan de kost te komen. Als hij in een zojuist gestolen Mercedes Coupé rijdt, wordt hij na een wilde achtervolging aangehouden. Niet alleen loopt Harry tegen de lamp als autodief, maar ook als moordenaar, want in de kofferbak ligt het lijk van een jonge vrouw met een bos rozen. Nu is de rozenmoordenaar gepakt, in ieder geval de pers wil het geloven, maar de heren uit de titel hebben zo hun twijfels. Wie bestelde de auto bij Harry? Het scenario van Gert Steinheimer houdt de aandacht van de kijker heus wel vast, maar het is zo conventioneel als het maar kan. De spelprestaties zijn van het gebruikelijk niveau. Het camerawerk is van Achim Hasse. De serie staat nog altijd op de negende plaats van de Duitse krimi-toptien.

Sonnenallee

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Leander Haußmann. Met o.a. Katharina Thalbach, Detlev Buck, Alexander Beyer en Alexander Scheer.

Vier jaar voordat Wolfgang Becker een megahit scoorde met Good Bye Lenin! maakte Leander Haußmann de vergelijkbare film Sonnenallee, waarin ook al de spot wordt gedreven met de (Oost)-Duitse geschiedenis. In Sonnenallee droomt de 17-jarige Michael ervan popster te worden. Dat valt niet mee in de DDR aan het begin van de jaren zeventig. Net als in Good Bye Lenin! leunt Sonnenallee op ‘Ostalgie’, het nostalgische verlangen naar het communistische Oost-Duitsland. De alleszins aardige film werd pas in 2008 op dvd uitgebracht in Nederland.

Ferkel Fritz

1997 | Familiefilm

Duitsland 1997. Familiefilm van Peter Timm. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Barbara Rudnik, Sophie Rois, Jenny Stiebel en Fjodor Olev.

Vader Martin (Behrendt) is makelaar in onroerend goed, moeder Sophie (Rudnik) is kunstenares (ze schildert). Ze kunnen niet zo goed meer met elkaar overweg. Het zijn van die kijvende stadsbewoners. Voor de zomervakantie gaan ze met hun kinderen, Max (Olev) en Vicki (Stiebel) naar de Nordheide om op de boerderij van boer Hartmut (Franke) te logeren. De zeug moet biggen en Vicki en Max maken hun eerste wonder mee, de geboorte van een biggetje, dat ze spontaan Ferkel Fritz noemen. Ze zijn vastbesloten het leuke dier mee naar huis te nemen. Varkens zijn schrandere dieren en de jonge Fritz bevroedt al spoedig dat boer Hartmut voor hem het lot van speenvarken heeft weggelegd. Om niet met z'n kop in de etalage van een slagerij te eindigen en de rest in de koelcel, neemt het jonge dier de benen. Steedse Max en Vicki zijn ontsteld door de verdwijning. Ze besluiten te gaan zoeken. Sophie en Martin maken zich zorgen over de verdwijning van hun kinderen. Ze zetten - ieder op zijn eigen manier - de achtervolging in, maar het is tenslotte de intelligente Fritz, die ze allemaal weer tesamen brengt als vader, moeder en kroost het spoor op de immense heide bijster zijn. Lichtgewicht familiefilmpje, niet ongenietbaar uit het land van Sauerkraut- und-Eisbein, waar varkens thans 'in' lijken te zijn, een beschermde diersoort als het ware. Het scenario van dit niet al te hooggrijpende werk is van Timo Berndt.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Alexander Beyer op televisie komt.

Reageer