Björn Kjellman: cast.
Er zijn 11 films en 1 serie gevonden.

Out of Touch

2022 | Komedie, Romantiek

Zweden 2022. Komedie van Mikael Ljung. Met o.a. Sarah Shirpey, Hannes Fohlin, Sanna Sundqvist, Björn Kjellman en Christer Fant.

Relatietherapeut Ava (Sara Shirpey) heeft een bijzondere gave: wanneer ze haar hand op de borst van haar cliënten legt, kan ze zien hoe hun relatie zal verlopen. Een handig trucje voor haar praktijk, maar het maakt spontaniteit in haar eigen liefdesleven onmogelijk. Dus is ze bewust vrijgezel, tot ze haar hand op de borstkas van haar nieuwe collega legt en een visioen van hun bruiloft krijgt. Iedereen die weleens een romcom zag, weet waar dit verhaal heengaat. Erg origineel is deze Zweedse serie dan ook niet. Al is het bovennatuurlijke trucje wel iets nieuws.

Kiss Me

2011 | Drama, Romantiek

Zweden 2011. Drama van Alexandra Therese Keining. Met o.a. Ruth Vega Fernandez, Liv Mjönes, Lena Endre, Krister Henriksson en Joakim Nätterqvist.

Drama van Alexandra-Therese Keining over aanstaande bruid die verliefd wordt op een vrouw en maar niet kan kiezen.

Hip Hip Hora!

2004 | Familiefilm, Drama

Zweden 2004. Familiefilm van Teresa Fabik. Met o.a. Amanda Renberg, Björn Kjellman, Ellen Fjæstad, Linn Persson en Filip Berg.

De twaalfjarige Sofie (Renberg) en haar evenoude vriendinnen Amanda en Emma gaan naar een nieuwe school. Tijdens een feestje probeert de populaire Sebbe haar te verleiden, maar ze is nog teveel een kind en wijst hem af uit angst. Als Sofie een glaasje teveel op heeft, wordt ze draaierig, gaat ze zitten en ze valt in slaap. Sebbe en zijn vrienden maken hiervan misbruik door compromitterende, in scène gezette foto`s te maken, die ze de volgende dag op school laten circuleren. Sofie is nu gedoodverfd als het sletje van de school. Als ze steun zoekt bij Amanda en Emma houden die heel lafhartig de boot af om de gunst van het monsterachtige drietal niet te verspelen. Sofie voelt zich geïsoleerd en moet haar crisis zelf te boven zien te komen. Ook haar vader, die leraar is aan haar nieuwe school, ontvangt twee foto`s. Gelukkig is hij een volwassene, die deze misselijke streek snel doorziet. Debuterend regisseuse Fabik, die zelf nog in de twintig is, heeft een aardige film gedraaid met veel gevoel voor wat kinderen op die leeftijd doormaken. Al met al heel geslaagd en Fabik is een talent dat wel eens in de voetsporen kon treden van de succesvolle Lukas Moodysson (Fucking Åmål).

Livet Är En Schlager

2000 | Drama

Denemarken​/​​Zweden 2000. Drama van Susanne Bier. Met o.a. Helena Bergstrom, Jonas Karlsson, Thomas Hanzon, Björn Kjellman en Johan Ulveson.

De twaalfjarige Sofie (Renberg) en haar evenoude vriendinnen Amanda en Emma gaan naar een nieuwe school. Tijdens een feestje probeert de populaire Sebbe haar te verleiden, maar ze is nog teveel een kind en wijst hem af uit angst. Als Sofie een glaasje teveel op heeft, wordt ze draaierig, gaat ze zitten en ze valt in slaap. Sebbe en zijn vrienden maken hiervan misbruik door compromitterende, in scène gezette foto`s te maken, die ze de volgende dag op school laten circuleren. Sofie is nu gedoodverfd als het sletje van de school. Als ze steun zoekt bij Amanda en Emma houden die heel lafhartig de boot af om de gunst van het monsterachtige drietal niet te verspelen. Sofie voelt zich geïsoleerd en moet haar crisis zelf te boven zien te komen. Ook haar vader, die leraar is aan haar nieuwe school, ontvangt twee foto`s. Gelukkig is hij een volwassene, die deze misselijke streek snel doorziet. Debuterend regisseuse Fabik, die zelf nog in de twintig is, heeft een aardige film gedraaid met veel gevoel voor wat kinderen op die leeftijd doormaken. Al met al heel geslaagd en Fabik is een talent dat wel eens in de voetsporen kon treden van de succesvolle Lukas Moodysson (Fucking Åmål).

Adam & Eva

1997 | Romantiek

Zweden 1997. Romantiek van Hannes Holm en Mȧns Herngren. Met o.a. Björn Kjellman, Josefin Nilsson, Tintin Anderzon, Jacob Ericksson en Reine Brynolfsson.

De twaalfjarige Sofie (Renberg) en haar evenoude vriendinnen Amanda en Emma gaan naar een nieuwe school. Tijdens een feestje probeert de populaire Sebbe haar te verleiden, maar ze is nog teveel een kind en wijst hem af uit angst. Als Sofie een glaasje teveel op heeft, wordt ze draaierig, gaat ze zitten en ze valt in slaap. Sebbe en zijn vrienden maken hiervan misbruik door compromitterende, in scène gezette foto`s te maken, die ze de volgende dag op school laten circuleren. Sofie is nu gedoodverfd als het sletje van de school. Als ze steun zoekt bij Amanda en Emma houden die heel lafhartig de boot af om de gunst van het monsterachtige drietal niet te verspelen. Sofie voelt zich geïsoleerd en moet haar crisis zelf te boven zien te komen. Ook haar vader, die leraar is aan haar nieuwe school, ontvangt twee foto`s. Gelukkig is hij een volwassene, die deze misselijke streek snel doorziet. Debuterend regisseuse Fabik, die zelf nog in de twintig is, heeft een aardige film gedraaid met veel gevoel voor wat kinderen op die leeftijd doormaken. Al met al heel geslaagd en Fabik is een talent dat wel eens in de voetsporen kon treden van de succesvolle Lukas Moodysson (Fucking Åmål).

Lust och färging stor

1995 | Romantiek

Zweden 1995. Romantiek van Bo Widerberg. Met o.a. Johan Widerberg, Marika Lagercrantz, Thomas von Brömssen, Karin Huldt en Björn Kjellman.

WO II woedt in alle hevigheid. Ook in Malm[KA3]o, dat in het neutrale Zweden ligt, is het merkbaar: zo heerst er schaarste aan van alles en nog wat, maar Stig (Widerberg) die 15 is, is veel meer ge[KA3]interesseerd in zaken, waarmee de meeste pubers zich bezighouden: hij voelt zich onweerstaanbaar aangetrokken door zijn lerares Viola (Lagercrantz). Ze beginnen een verboden verhouding, die ze angstvallig geheimhouden.

Hundarna i Riga

1995 | Misdaad

Denemarken​/​​Zweden 1995. Misdaad van Per Berglund. Met o.a. Rolf Lassgȧrd, Björn Kjellman, Benny Poulsen, Charlotte Sieling en Pauls Butkevics.

Twee smokkelaars vinden op de Oostzee een reddingssloep met de lijken van twee jongemannen. Om niet ontdekt te worden slepen ze het bootje naar de wateren rondom de havenstad Ystad in Zuid- Zweden, waar Kurt Wallander (Lassg[KA9]ard) hoofd van de afdeling moordzaken is. Wallander is er snel achter dat het om twee mannen uit Letland gaat. Majoor Karlis Liepa (Poulsen) komt uit Riga aangereisd. Het valt Wallander op dat zijn collega weinig mededeelzaam is en angstvallig zijn aktentas bij zich houdt. Een indiscrete blik leert hem dat er zich een rood gekleurd dossier in bevindt; waarschijnlijk Liepa`s `levensverzekering`, want binnen de Letlandse politie wemelt het nog van ex-informanten van de Russische geheime politie en corrupte smerissen, die met de maffia samenwerken. Helaas ziet Wallander het alleen maar van de buitenkant. Korte tijd later hoort Wallander dat Liepa na zijn terugkomst in Letland is vermoord. Omdat het geval nog niet is afgesloten, begeeft Wallander zich naar Riga, maar de politie is weinig behulpzaam. Via een ondergrondse organisatie komt Wallander in contact met de weduwe (Sieling) en krijgt hij te horen dat de bewijzen zich in de archieven van de politie bevinden. Toegang via een huzarenstukje levert niets op. Het rode dossier van Liepa moet nu dringend opgespoord worden om de zaak te klaren. Het scenario van Lars Björkman naar de gelijknamige roman van Henning Mankell is spannend en stelt Wallander-fans beslist niet teleur. Het camerawerk is van Tony Forsberg. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Mördare utan ansikte

1994 | Misdaad, Thriller

Zweden 1994. Misdaad van Per Berglund. Met o.a. Rolf Lassgȧrd, Sven Wollter, Ȧke Jörnfalk, Rolf Lydahl en Anders Weick.

In Lenarp, een dorpje in Zuid-Zweden, wordt een bejaard boerenechtpaar op beestachtige wijze afgeslacht. De man is overleden, maar de vrouw geeft nog enige tekenen van leven. Voordat zij in het ziekenhuis wordt afgeleverd, bezwijkt zij aan haar verwondingen. Bij het uitblazen van haar laatste adem reutelt ze: `buitenlanders, buitenlanders`. Commissaris Kurt Wallander (Lassg[KA9]ard) is met zijn team uit Ystadt belast met het onderzoek. De pers bericht onvriendelijk over buitenlanders, waardoor er een gevoel van xenofobie ontstaat onder de bevolking. Wallander staat voor een moeilijke zaak, want behalve de laatste cryptische kreunen van het slachtoffer, heeft hij geen aanknopingspunten. Hij is bovendien net gescheiden van Mona (Walton) en lijdt verschrikkelijk onder deze toestand. De vrouwelijke officier van justitie Anette Brolin (Gunke) is een aardige verschijning met wie Wallander wel wil samenwerken. In het nabij gelegen Kristiansand is een opvangcentrum voor asielzoekers, waar een brandaanslag wordt gepleegd. Kort erop wordt er een Somali[KA3]er vermoord. Een tweede zaak, die misschien verband houdt met de eerste? Ondertussen vertelt de broer van het slachtoffer, dat deze een buitenechtelijke zoon heeft als gevolg van een relatie met een vrouw in Kristiansand. Als Wallander de directrice van het opvangcentrum Eva Strandberg (Lidbom) hoort, vertelt zij hem dat ze een Citro[KA3]en DS heeft horen wegrijden. Aangezien de auto nogal zeldzaam is (het laatste model dateert uit 1967) is de eigenaar snel achterhaald. Het is Rune Bergman (Ericson), een gepensioneerde smeris. Wallander besluit hem in de gaten te houden en betrapt hem op een wapentransactie. Het blijkt dat Bergman en zijn klant verantwoordelijk zijn voor de moord op de Somali[KA3]er. Bergman verdwijnt achter slot en grendel en de zaak lijkt opgelost totdat er een paar maanden later in Lund een moordaanslag gepleegd wordt op een bejaard echtpaar. Door opmerkzaamheid van de politie kon erger vermeden worden en Wallander ontdekt dat de zaak veel overeenkomsten vertoont met het geval in Lenarp. Nu is het een kwestie van tijd om de puzzel op te lossen. Ondertussen merkt Wallander dat Eva hem zeer genegen is en zijn dochter Landa (Zwick-Nash) komt met een Kenyaanse vriend aanzeilen. Het conventionele scenario van Lars Björkman naar de roman van Henning Mankell had een stuk vlotter mogen zijn en deze mini minstens een kwartier korter. De liefhebbers van het genre zullen het er over eens zijn dat de spelprestaties goed zijn, dat Zweden er mooi uitziet, maar de thema's van wraak en vreemdelingenhaat zijn nauwelijks origineel. Idem voor de soms modieuze subplots. Talloze Duitse krimi's gingen Henning Mankell voor. Het camerawerk is van Tony Forsberg. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

The Premonition

1992 | Thriller

Denemarken​/​​Zweden 1992. Thriller van Rumle Hammerich. Met o.a. Tova Magnusson, Figge Norling, Björn Kjellman, Niklas Hjulström en Malin Berghagen.

Studente Magnusson is verliefd op haar leraar Norling. Ze schrijft hem erotische essays die niets te raden overlaten. Zoals verwacht reageert hij hier wel op, maar met andere vrouwen. Magnusson wordt intussen dagelijks gekweld door visioenen vol onmenselijk geweld. Na korte tijd beginnen deze hallucinaire beelden werkelijkheid te worden. Er worden verschillende meisjes vermoord. Ze begint te vermoeden dat Norling hiervoor verantwoordelijk is. Een ijzingwekkende, erotische thriller die zich afspeelt op de smalle grens tussen waan en werkelijkheid. De angstaanjagende sfeer wordt effici[KA3]ent opgebouwd naar een gewelddadige climax, die zich afspeelt tijdens de jaarlijkse Lucia nacht: de midzomer nacht (de kortste nacht van het jaar). Goed gestructureerd scenario van Carina Rydberg. Voor de fotografie was Jens Fischer verantwoordelijk.

Fasadklättraren

1992 | Actiefilm, Misdaad, Drama

Zweden 1992. Actiefilm van Rumle Hammerich. Met o.a. Björn Kjellman, Per Oscarsson, Björn Granath, Viveka Seldahl en Reine Brynolfsson.

De zeventien-jarige Philip Morell (Kjellman) jaagt anderen graag op stang. Dat loopt slecht af en hij belandt in de bajes. Daar ontmoet hij eindelijk de mensen, die hem met beide benen op de grond kunnen houden. Hij wordt verliefd op Ingela Syr[KA1]en (Seldahl), de vrouw van een cipier, en zijn beste vriend wordt de moordenaar Larsson (Oscarsson), die hem het leven redt. Na een mislukte ontsnappingspoging mag Philip evenwel de begrafenis van zijn vader bijwonen, waar hij opnieuw de boel op stelten zet. Met zijn kameraad Larsson legt hij de hand op de salarissen van de medegevangenen en dat leidt tot een gevangenisoproer. Larsson rekent erop dat Philip hem helpt bij de wraakneming op de man, die hem in de gevangenis liet belanden. De titel verwijst naar de vaardigheid, waarmee Philip met de blote hand muren kan beklimmmen. Driedelige Zweedse mini met alle ingrediënten van een opwindende gevangenisfilm. Deense cineast Hammerich bewijst eens te meer een beresterke acteursregisseur te zijn. Het scenario is van Ulf Starck. Het camerawerk is van Jens Fischer.

Den goda viljan

1991 | Romantiek

Zweden 1991. Romantiek van Bille August. Met o.a. Samuel Fröler, Pernilla August, Max von Sydow, Ghita Nørby en Björn Kjellman.

Het script van Bergman en regie van August leveren een veelgelaagde en boeiende film op over Bergmans ouders Henrik en Anna. Als theologiestudent ontmoet Henrik Bergman in het Zweedse Upsalla van begin deze eeuw de rijke Anna Aakerbloom. Ze zijn op slag verliefd, maar het grote klassenverschil zit een relatie in de weg. Ondanks de tegenwerking van haar moeder zet de eigengereide Anna door en trouwt met Henrik. Ze volgt hem naar het noorden, waar hij predikant wordt voor een kleine gemeente. Anna houdt de armoede en het ruwe leven een paar jaar vol, maar dan begint ze toch haar luxe leven in Upsalla te missen. Sterk spel van Samuel Fröler als Henrik en Pernilla August als Anna. August won een Gouden Palm in 1992. Tegelijk met de drie uur durende film werd een zes uur durende tv-versie opgenomen.

Skyddsängeln

1990 | Drama

Zweden 1990. Drama van Suzanne Osten. Met o.a. Philip Zandén, Etienne Glaser, Malin Ek, Björn Kjellman en Gunilla Röör.

Rond 1900, ergens in Europa, komen de studenten in opstand tegen bestaande toestanden en het gezag. De minister van binnenlandse zaken Birkman (Glaser) treedt hard op. E[KA1]en student wordt zelfs ter dood veroordeeld. Dan breekt de zomervakantie aan en iedereen (die het zich veroorloven kan) trekt zich terug op het land. Het leven van de minister en diens gezin wordt bedreigd; hij krijgt een lijfwacht toegewezen. De charmante Jacob (Zand[KA1]en) brengt iedereen in verleiding: zijn vrouw Ek en zijn dochters Katja (R[KA3]o[KA3]or), Jessica (Nyl[KA1]en) en Hanna (Hartleb). Drama dat handig suspense en romantiek vermengt met goede rollen van de gehele cast. Osten, die deze film met middelen van het Zweedse filminstituut en de omroepen maakte, vestigde in eigen land en internationaal definitief haar reputatie als filmmaakster. In Cannes dong zij dat jaar mee naar de bekroningen, maar zo ver kwam het niet. Het verdienstelijke scenario is van Madeleine Gustafsson, hoofdrol Glaser en regisseuse Osten naar de roman van Ricarda Huch. Göran Nilsson stond achter de camera.