Suzy Delair

Acteur

Suzy Delair is acteur.
Er zijn 20 films gevonden.

L'âge vermeil: Le mariage

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Roger Kahane. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean-Pierre Aumont, Renée Faure en Suzy Delair.

Het vierde en gelukkig het laatste deel van [KL]L`[KA4]age vermeil[KLE] dat (daar waren we al bang voor) geheel aan de `derde leeftijd` gewijd is en komisch bedoeld is. Deze keer is Adrienne (Darrieux) zo in de wolken dat haar omgeving zich zorgen begint te maken. In feite is ze verliefd en haar vriendin Antoinette (Faure) is stomverbaasd. Ze legt zo klaaglijk mogelijk uit dat Adrienne nog steeds een 'jong meisje' is! Een zeer dun en slecht ontwikkeld idee met ontzettend vervelende dialogen. Totaal onsamenhangend.

L'âge vermeil: La maison

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Roger Kahane. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean-Pierre Aumont, Renée Faure, Suzy Delair en André Weber.

Eerste deel van de serie [KL]L`[KA4]age vermeil[KLE] dat enig succes kende. Onsamenhangende, ge[KA3]idealiseerde en nonchalant gefilmde kroniek van de `derde leeftijd` (er bestaan geen 'oude mensen' meer). Het gaat om een huis met twee bejaarde zussen in een nog mooie wijk van Parijs die 'La Butte aux Cailles' heet. Het grote en statige familiehuis is de voornaamste zorg van de dames, want het is behoorlijk aan het vervallen en ze hebben geen geld om het te restaureren. Hun vrienden laten van zich horen. Er moet gezegd worden dat de voortvarendheid en de opgewektheid van de auteurs het geheel verteerbaar maakt.

Chantons sous l'Occupation

1976 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1976. Oorlogsfilm van André Halimi. Met o.a. Maurice Bardêche, Michel Audiard, André Pousse, Arno Brecker en Jean-Louis Bory.

Een satire op het gedrag van de leden van de Parijse incrowd, die zich tijdens de Duitse bezetting min of meer aanpast. Een amusante en curieuze film die echter aan de oppervlakte blijft steken. In bijna negendig minuten trekt een (te) groot aantal beroemdheden of wat daarvoor door moet gaan voorbij. Wie kent bijvoorbeeld Michel Gyarmathy?

Les aventures de Rabbi Jacob

1973 | Komedie

Italië/Frankrijk 1973. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Louis de Funès, Suzy Delair, Marcel Dalio, Claude Giraud en Renzo Montagnani.

Onderweg naar de bruiloft van zijn dochter krijgt de conservatieve, xenofobe zakenman Victor Pivert een auto-ongeluk en een aanvaring met Palestijnse gewapende strijders, waarna hij om het vege lijf te redden zich als rabbi verkleedt. Twee weken voor de première brak de Yom Kippoer-oorlog uit, wat deze komedie van Louis de Funès, waarin vrijmoedig allerlei beladen politieke onderwerpen aan worden gesneden, plotseling aardig controversieel maakte. Wie daar overheen kan stappen, kan genieten van een ouderwets leuke komedie, met een enorm hoge grapdichtheid.

Rocco e i suoi fratelli

1960 | Drama, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1960. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Alain Delon, Renato Salvatori, Annie Girardot, Katina Paxinou en Roger Hanin.

Voor dit episodenverhaal greep Visconti terug op de thematiek van La terra trema, maar hij stileerde Rocco e i suoi fratelli veel meer dan zijn neorealistische voorganger. De film vertelt de sage van een familie die de armoe van Zuid-Italië verruilt voor het geïndustrialiseerde Milaan. In elk van de episoden staat een van de vijf broers centraal, en telkens zijn we ongeveer een jaar verder. Visconti liet zich onder meer inspireren door Dostojevski's Idioot en Thomas Manns Joseph und seine Brüder (naar de Bijbel). Met muziek van Nino Rota.

Le couturier de ces dames

1956 | Komedie, Drama

Frankrijk 1956. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Fernandel, Suzy Delair, Françoise Fabian, Robert Pizani en Georges Chamarat.

Een eenvoudige kleermaker wordt na een erfenis mede-eigenaar van een modehuis, maar houdt dit geheim voor zijn bazige echtgenote. Ze komt toch achter zijn geheim en wordt jaloers op zijn aandacht voor een mannequin. Haar poging om tijdens de show van zijn eerste ontwerpen hem jaloers te maken, leiden tot onverwacht succes en dubbele happy-ending. Een aflevering uit de reeks Fernandel-films (als dameskapper, vrouwenarts etc.) met voorzichtig pikante situaties. Het spel van Delair als echtgenote hoort meer in een revuesketch thuis. Scenario van Gérard Carlier. Camerawerk van Charles Suin.

Gervaise

1956 | Drama

Frankrijk/Italië 1956. Drama van René Clément. Met o.a. Maria Schell, François Périer, Suzy Delair, Jany Holt en Mathilde Casadesus.

Sombere smartlap naar de beroemde roman L'Assomoir van Émile Zola speelt zich af in een fraai vormgegeven achttiende-eeuws Parijs. Het titelpersonage is een manke wasvrouw die door haar feestvierende echtgenoot in de steek wordt gelaten. Ze hertrouwt met een sympathieke bouwvakker, die al snel van een dak valt, zijn baan verliest en aan de drank raakt. Hoop op een betere toekomst is er niet voor Gervaise en haar kinderen. De film won veel prijzen, met name voor de hoofdrol van Schell, maar is uiteindelijk vooral een artistiek verantwoorde anti-drankreclame.

Un fil à la patte

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Suzy Delair, Noël-Noël en Bourvil.

Dit is de vierde verfilming van de gedateerde klucht van Georges Feydeau. Het is het werk van een onderaannemer die in vergetelheid is geraakt (hij werd geboren in 1919 en in 1966 kwam er een eind aan zijn carri[KA2]ere). Hij maakt het stuk een beetje luchtiger, maar dat is dan ook alles. Als deze film nog de moeite waard is om te bestaan dan is dat dankzij de bruisende vertolking. En dan te bedenken dat het een van zijn minst slechte films is! Lengte van de bekeken kopie met (op z'n minst) een onvolledige generiek.

Souvenirs perdus

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Edwige Feuillère, Pierre Brasseur, François Périer, Suzy Delair en Gérard Philipe.

Vier niet-opgehaalde objecten op de afdeling Gevonden Voorwerpen hebben elk hun eigen geschiedenis en zijn daarmee aanleiding voor een tragikomische episodenfilm. Deze film, één van de eerste naoorlogse rolprenten in dit genre, is doordachter dan gebruikelijk, hoewel ook in de beste delen het bezwaar blijft bestaan van een grote vluchtigheid. De sketch met Feuillère en Brasseur als de ex-gelieven die bij een weerzien na jaren voor elkaar de schone schijn liegen, is een melancholiek-ironisch juweeltje. Philipe vervult een curieuze rol als de psychopaat die Delorme van zelfmoord redt en haar vervolgens wurgt.

Atoll K

1950 | Komedie

Italië/Frankrijk 1950. Komedie van Léo Joannon en John Berry. Met o.a. Stan Laurel, Oliver Hardy, Suzy Delair, Adriano Rimaldi en Max Elloy.

Stan en Ollie hebben een jacht geërfd en lijden schipbreuk met twee medepassagiers bij Zuidzee-eiland, waar rust van het viertal eerst wordt verstoord door kokette zangeres en vervolgens door een uraniumexpeditie. Historisch document - laatste en langste film en eerste Europese van beroemd duo - stemt treurig. Scenario en regie zijn lamlendig, maar niet slechter dan sommige eerdere films die ze door hun aanwezigheid wèl redden. Volledige uitgeblustheid kan nu niet één lachje wekken. Bovendien was Laurel vóór de opnamen ziek geweest, en zag hij er allerminst lachwekkend uit. In USA uitgebracht in een verkorte versie van 82m. Ook bekend als UTOPIA en ROBINSON CRUSOELAND.

Lady Paname

1949 | Komedie, Musical

Frankrijk 1949. Komedie van Henri Jeanson. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Henri Guisol, Monique Mélinand en Raymond Souplex.

Een werkloze zangeres die de kans heeft gekregen in Olympia een ster te vervangen, wordt verliefd op de componist van het lied waarmee ze triomfen oogst. Deze hangt echter al te zeer aan zijn vrijgezellenstatus, waarna de hele omgeving met averechts resultaat samenspant om de gelieven tot elkaar te brengen. Scenarioschrijver Jeanson kruidt zijn dialogen met een pittig cynisme, maar voert een tamelijk vlakke regie. De bezetting met topacteurs maakt veel goed, al is Delair in de titelrol eerder vermoeiend dan aanstekelijk.

Botta e riposta

1949 | Musical, Komedie

Frankrijk/Italië 1949. Musical van Mario Soldati. Met o.a. Fernandel, Isa Barzizza, Suzy Delair, Nino Taranto en Renato Rascel.

Deze komedie in episoden toont het komisch wel en wee achter de schermen van een revue, maar beperkt zich daarbij tot voorspelbare flauwiteiten met iemand als fatsoensrakker in de kleedkamers, zodat het enige soelaas komt van de diverse acts zelf. De meeste sterren spelen zogenaamd zichzelf in deze film die aan een matige tv-show doet denken.

Pattes blanches

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Suzy Delair, Paul Bernard, Fernand Ledoux, Arlette Thomas en Michel Bouquet.

De zoon van een immorele kasteelheer wordt in de streek niet geaccepteerd vanwege de reputatie van zijn vader. Zijn bastaardbroer wil zich wreken voor de achterstelling en dwingt zijn frivole geliefde om hem het hoofd op hol te brengen. De hopeloze hartstocht leidt tot een tragedie. Dit interessante en beklemmend gefilmde psychologisch drama wordt ietwat ontsierd door het nadrukkelijke spel van beide hoofdrolspelers, maar alle andere acteurs - onder wie de onherkenbaar jonge en magere Bouquet - zijn opmerkelijk. Deze film was bij de première geen succes en dwong de regisseur tot commercie en vervolgens tot documentaire opdrachtfilms.

Quai des Orfèvres

1947 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1947. Misdaad van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Bernard Blier en Simone Renant.

In besneeuwd Parijs vlak voor kerst krijgt inspecteur Antoine van het hoofdbureau op 36, quai des Orfèvres het zaakje toegeschoven van een vermoorde zakenman met pervers-erotische preferenties. Dader lijkt nachtclubzangeres Jenny, maar iets in de reconstructielogica wringt. Eerste post-WO II-film van meester Clouzot sinds zijn rehabilitatie is een Franse-filmschittering zonder weerga. Ambacht huwt kunst, met als resultaat perfectie in ieder departement, van scenario en spel tot decors (Max Douy) en fotografie (Armand Thirard). Jouvet brilleert als Antoine, ex-legionair die alle misère van de wereld al heeft gezien, in de rol van zijn leven.

Copie conforme

1946 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Annette Poivre, Jean-Jacques Delbo en Jane Marken.

Een gangster engageert een werkloze dubbelganger om als zijn alibi te fungeren. Verwikkelingen met bekenden en de politie die steeds de verkeerde wil oppakken, leiden ertoe dat de gangster zijn dubbel wil liquideren. De dubbelrol van Jouvet - gesteund door cynische dialoog - maakte de hele film.

La Vie de Bohème

1942 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1942. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Maria Denis, Afred Adam, Giselle Pascal, Suzy Delair en Louis Salou.

Vier berooide artiesten leiden een vrolijk leven in het Quartier Latin van de vorige eeuw. De vriendin van één van hen wil hem financieel niet tot last zijn en wordt de maintenée van een rijkaard. Ze keert terug in hun atelier om aan de tering te sterven. Net als CARMEN hetzelfde jaar een opera-verfilming zonder zang, met Puccini's composities als achtergrondmuziek. Regie en acteren maken de vrolijke beginscènes aanstekelijk, maar wie bij de opera al moeite had met Mimi's zingend de laatste adem uitblazen, zal zich helemaal in een niet gezongen sterfscène verslikken.

L'assassin habite au 21

1942 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Suzy Delair, Huguette Vivier, Jean Tissier en Pierre Larquey.

Rechercheur Wenceslas (Fresnay) ontdekt het adres van een seriemoordenaar, maar de moeilijkheid is dat het huis in kwestie een pension is met veel gasten. Wenceslas besluit te infiltreren, vermomd als priester. Zijn vriendin Mila Malou (Delair), een zangeres op zoek naar publiciteit, komt hem helpen. Dit debuut van auteur-cineast Clouzot bevat allerlei elementen die volgende films als Le corbeau en Les diaboliques vermaard zouden maken: een ingewikkelde moordzaak, seksuele spanning en wantrouwen jegens autoriteiten. L'assassin habite au 21 werd gedraaid tijdens de Duitse bezetting wat vooral voelbaar is in de ontknoping.

Le dernier des six

1941 | Avonturenfilm, Mysterie, Thriller

Frankrijk 1941. Avonturenfilm van Georges Lacombe. Met o.a. Pierre Fresnay, André Luguet, Jean Chevrier, Lucien Nat en Jean Tissier.

De verfilming van de bekroonde roman [KL]Six hommes morts[KLE] van S.A. Steeman (Prix du roman d`aventures 1931). Dit uitstekende misdaadverhaal over zes vrienden die bij een spel een groot bedrag hebben gewonnen en elkaar beloven na vijf jaar weer samen te komen met hun fortuinen, verdwijnen een voor een onder verdachte omstandigheden. De politie begint een onderzoek... De film heeft veel profijt van de opmerkelijke bewerking (inclusief het scenario) en dialogen op naam van Clouzot. Ook de zeer realistische decors van Andreiew vallen op. Fresnay, die de hoofdrol van Meneer Wens heeft, stelde zich toen nog niet zo aan. De beste van de vier versies dankzij het scenario waardoor het een genre-model is geworden, trouw aan de letter en de geest van het boek. De film heeft een fletse en duistere sfeer. Verbluffend acteerwerk met als extraatje de verschijning van een nog totaal onbekende Carol, die een klein rolletje in haar eerste film speelt.

La crise est finie

1934 | Muziek, Komedie

Frankrijk 1934. Muziek van Robert Siodmak. Met o.a. Albert Préjean, Danielle Darrieux, Régine Barry, Suzanne Dehelly en Jane Loury.

Een door de provincie trekkend revuegezelschap heeft weinig succes, wat het optimisme van de jeugdige invalster van een lastige vedette niet tempert. Uitgerekend in haar geboorteplaats krijgt ze de kans om de hoofdrol over te nemen en ze oogst onverwachte successen. Dat is aanleiding voor de groep om hun geluk te wagen in Parijs met een rond haar gebouwd programma. Deze eenvoudige, maar charmerende musical heeft een meer dan gemiddelde vormkwaliteit door de regie van Siodmak en het camerawerk van Eugen Schüfftan, die beiden net naar Frankrijk waren uitgeweken. Spontane frisheid van de nog zeer jeugdige Darrieux. Het scenario is van Max Kolpe en Jacques Constant naar een verhaal van Frédéric Lohner en Kurt Siodmak.

L' Or dans la rue

1934 | Komedie, Musical

Frankrijk 1934. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Albert Préjean, Danielle Darrieux, Raymond Cordy, Wanda Gréville en Alice Tissot.

Een succesvolle avonturier verliest een weddenschap om een meisje met verzinsels over maatschappelijk succes te imponeren, maar wordt wel geloofd door een kleine uitvinder die van lood goud denkt te kunnen maken. Daardoor krijgt hij inderdaad het grote bedrijf dat hij het meisje voorspiegelde en bewijst daarmee voldoende ondernemersgeest te hebben om voortaan een respectabele carrière op te bouwen. Deze film van uitgeweken Duitsers - met Hermann Kosterlitz als schrijver - probeert aan te sluiten bij de komedies van René Clair, maar werd vooral een vehikel voor het sterduo Préjean-Darrieux, wier charme onverminderd werkzaam blijft.

op televisie
1 uitzending

Quai des Orfèvres (1947) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
vrijdag 17 november
ARTE
14:05 - 15:50

Reageer