Sidney Lumet

1924 -2011 Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Sidney Lumet (1924-2011) is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 49 films gevonden.

Before the Devil Knows You're Dead

2007 | Thriller, Misdaad, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 2007. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Philip Seymour Hoffman, Ethan Hawke, Albert Finney en Marisa Tomei.

Na een lange dip toont de maker van klassiekers als Twelve Angry Men en Dog Day Afternoon op 84-jarige leeftijd andermaal zijn vakmanschap. Al is het succes van dit zinderende melodrama beslist ook te danken aan de formidabele cast. Hoffman en Hawke spelen twee broers in geldnood, die besluiten een juwelierszaak te overvallen: simpel op papier, minder simpel in de praktijk. De opzet en ingewikkelde vertelstructuur brengen Tarantino’s Reservoir Dogs in herinnering, maar uiteindelijk is dit eerder een Shakespeareaanse familietragedie dan een misdaadthriller.

Find Me Guilty

2006 | Komedie, Misdaad, Drama

Verenigde Staten/Duitsland 2006. Komedie van Sidney Lumet. Met o.a. Vin Diesel, Peter Dinklage, Linus Roache en Ron Silver.

Kolderiek rechtbankdrama over een charmante maffioso (Diesel) in jaren tachtig New Jersey die zichzelf verdedigt in een roemruchte zaak tegen hem en tientallen leden van zijn criminele familie. Het waargebeurde verhaal van het bijna twee jaar durende proces werd door filmmaker Sidney Lumet voorzien van een prettig smoezelig jaren zeventig-sfeertje met jazzy muziek en archaïsche tussenteksten. Helaas lopen de meeste scènes hopeloos spaak door het gefröbel van actie-acteur Vin Diesel in zijn malle make-up. Een frikandel geserveerd door een topkok blijft een frikandel.

Strip Search

2004 | Drama

Verenigde Staten 2004. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Maggie Gyllenhaal, Tom Guiry, Austin Pendleton en Ken Leung.

Na de aanslagen op 11 september 2001 verkeerd Amerika in een toestand angst, onzekerheid en onrust. Discussies over de keuze tussen nationale veiligheid en persoonlijke vrijheid zijn aan de orde van de dag. Diverse verhalen worden belicht, waaronder die van een Amerikaanse vrouw in China en van een Arabier in New York.

Gloria

1999 | Thriller, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1999. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Sharon Stone, Jean-Luke Figueroa, Jeremy Northam, Cathy Moriarty en George C. Scott.

Voormalig bajesklant Gloria (Stone) kan zich prima redden op straat, maar krijgt het moeilijk als ze opgezadeld wordt met de zevenjarige Nicky (Figueroa). Ze is helemaal niet geschikt als opvoeder en ze laat ook geen gelegenheid voorbij gaan om dat het joch in te wrijven, maar toch beschermt ze Nicky tegen de gangsters die zijn vader, een maffia-accountant, hebben vermoord. Remake van de (betere) gelijknamige film van John Cassavetes uit 1980. Stone is niet erg goed, maar George C. Scott speelt een uitstekende bijrol als gangsterbaas.

Looking For Al Pacino

1998 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1998. Documentaire van Mara Villiers. Met o.a. Al Pacino, Judith Melina, Al Rubin, Michael Schultz en Jerry Schatzberg.

Geboren in Harlem op 25 april 1940 groeide Alfredo Pacino op bij zijn grootouders in de Bronx, in New York, een stad die heel zijn carri[KA2]ere zou kleuren. Als kind dweepte hij met Al Jolson en James Cagney. Na heel wat beroepen besloot hij in 1959 acteerlessen te nemen. Zo kwam hij terecht in het `Living Theater` van Julian Beck en diens vrouw Judith Melina. In 1966 werd hij, gelijktijdig met Dustin Hoffman, aanvaard in The Actor`s Studio. Lee Strasberg coachte persoonlijk zijn Broadway- debuut. Hij werd een sensatie. In 1971 kreeg Pacino zijn eerste belangrijke filmrol in PANIC IN NEEDLE PARK van Jerry Schatzberg. Daarna volgde de ene belangrijke rol na de andere in films als THE GODFATHER-trilogie (waarvan we een scène te zien krijgen van de auditie met Pacino, Marlon Brando en Diane Keaton), SERPICO, DOG DAY AFTERNOON, BOBBY DEERFIELD, enz. Tot op heden blijft hij ook het theater trouw, een liefde die resulteerde in LOOKING FOR RICHARD, zijn regiedebuut dat zijn première beleefde op het Festival van Cannes in 1996. Het interview met Pacino werd opgenomen tijdens het draaien van de film THE DEVIL'S ADVOCATE. Alain Charlot was de interviewer en schreef het scenario. Frédéric Convort was verantwoordelijk voor de montage en achter de camera stonden Franck Dhelens, Alexandre Aufort en Mustapha Barat.

Night Falls on Manhattan

1997 | Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1997. Misdaad van Sidney Lumet. Met o.a. Andy Garcia, Ian Holm, Lena Olin, Richard Dreyfuss en Ron Leibman.

Sean Casey (Garcia) is een jonge, eerzuchtige, ex-politieman die probeert van assistent-officier van justitie officier te worden in New York. Hij krijgt van hoofdofficier Morgenstern (Leibman) de opdracht een uiterst nare, zwarte drugsdealer te vervolgen. Er zit een flinke adder onder het gras: Casey kan nauwelijks objectief zijn, want de schoft heeft Casey's vader Liam (Holm), een agent die straatdienst deed, neergeschoten. Wat volgt is een provocerend drama over de dubbele moraal, waarmee de politie, advocaten en politici in de grote steden bijna dagelijks geconfronteerd worden. Sterke bijrollen van Dreyfuss als progressief denkend advocaat Abe Vigoda en van Olin als Peggy Lindstrom, een advocate die voor Vigoda werkt en Casey's liefje wordt. Prima dialogen, uiteenlopende personages en stevige basiskennis van reilen en zeilen in Manhattan. Door regisseur Lumet zelf bewerkt naar het boek Tainted Evidence van Robert Daley.

Critical Care

1997 | Drama, Komedie

Australië/Verenigde Staten 1997. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. James Spader, Kyra Sedgwick, Albert Brooks, Helen Mirren en Anne Bancroft.

De oude, steenrijke Potter is na een infarct in een onomkeerbaar coma beland en ligt in de intensive care unit van het Memorial Hospital. De verpleegkosten zijn ruim honderdduizend dollar per maand. Zijn dochter Felicia (Sedgwick) wil dat de stekker eruit wordt getrokken, maar haar gelovige zus Connie (Martindale) is ertegen. Zolang er betaald wordt, heeft het ziekenhuis er belang bij de pati[KA3]ent in leven te houden. Felicia, belust op de erfenis, gaat heel ver en probeert de behandelende arts van het ziekenhuis Dr. Werner Ernst (Spader) met al haar charme te verleiden. De domoor valt voor haar. Felicia heeft hun herdersuurtjes opgenomen en wil hem zo onder druk zetten, terwijl Ernst ook naar de belangen van zijn werkgever moet kijken en zich moet houden aan de door hem afgelegde eed van Hippocrates. Boeiende materie voor een snedige satire in de stijl van Lumet's met Oscars bekroonde NETWORK uit 1976, gesierd door Paddy Chayefsky's krachtige scenario dat een felle aanklacht tegen de macht van de media was. Helaas is dit hier totaal niet het geval en zijn de spelprestaties in het algemeen beneden het kunnen van de getalenteerde rolverdeling. Het scenario van Steven S. Schwartz naar de roman van Richard Dooling is niet spiritueel. Het camerawerk van David Watkin werd geheel in een studio opgenomen en Lumet laat de toon gelijk zetten door de ijzige sfeer - dit is omstreden, want hij laat je niet warm lopen voor een film die in het algemeen aan bloedarmoede lijdt en weinig prikkelend is.

Guilty as Sin

1993 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1993. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Rebecca De Mornay, Don Johnson, Stephen Lang, Jack Warden en Dana Ivey.

Rechtbankdrama van Sidney Lumet, die in dit genre twee klassiekers (Twelve Angry Men, The Verdict) op z'n naam heeft staan. 'You're not as tough or as smart as I thought you were,' zegt cliënt Greenhill (Don Johnson) tegen zijn advocate Haines (Rebecca De Mornay). Het is alsof hij met die uitspraak de film recenseert. Want: De Mornay komt door het scenario niet goed uit de verf. Ze moet een gehaaide advocate spelen, en tegelijk onwaarschijnlijk onlogisch doen. Dan heeft Don Johnson het makkelijker: aan Greenhill zit een steekje los, dus kan je zo ongeveer alles van hem verwachten. Ook dat hij z'n echtgenote heeft vermoord.

Fonda on Fonda

1992 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten 1992. Documentaire van David Heeley. Met o.a. Jane Fonda, Peter Fonda, Shirlee Fonda, Katherine Hepburn en Sidney Lumet.

Vanuit het ouderlijk huis brengt Jane Fonda een portret van haar vader, die afgeschilderd wordt als een uitstekende vader en een Amerikaanse legende. De Fonda`s zijn reeds sinds 1682 in Amerika. Met Henry startte een acteer-imperium dat nu reeds drie generaties omvat. Op z`n eenentwintigste debuteerde Henry, die geboren werd in 1905, op de planken als professioneel acteur. Vanaf 1930 veroverde hij ook het witte doek. Tot aan zijn dood in 1982 bleef hij doorlopend aan het werk. Jane toont uittreksels uit home-movies, meestal gemaakt door Henry`s vriend John Swope, actualiteitsfragmenten en werkopnamen voor FORT APACHE, MR. ROBERTS, CHEYENNE SOCIAL CLUB (met zijn goede vriend James Stewart als partner) en ONCE UPON A TIME IN THE WEST. Naast clips uit zijn bekendste films is er ook een fragment uit zijn theateropvoering van [KL]Clarence Darrow[KLE]. Jane spreekt tevens over de samenwerking van Henry met zijn zoon Peter voor WANDA NEVADA en met haarzelf voor ON GOLDEN POND, waarvoor hij, vijf maanden voor zijn dood, een Oscar kreeg. Nergens wordt er echter gesproken over de jarenlange breuk in hun relatie. Heeley en Joan Kramer schreven het scenario. Research werd gedaan door Laura B. Trust en Scott P. Doniger monteerde. Nieuwe opnamen zijn van Robert Steadman (het Jane Fonda-gedeelte), John R. Foster en Joseph Longo (de interviews met Peter en Shirlee Fonda, Katherine Hepburn, Sidney Lumet en James Stewart).

A Stranger Among Us

1992 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1992. Mysterie van Sidney Lumet. Met o.a. Melanie Griffith, Eric Thal, Tracey Pollan, Mia Sara en Jake Weber.

Griffith leidt als doorgewinterde Newyorkse politie-agente een moordzaak in de joodse diamantwereld. Regisseur Lumet en scenarioschrijver Robert J. Averecht leggen de nadruk op de leefwereld en tradities van het orthodoxe chassidisme. Lumet slaagt er niet in de valkuilen te omzeilen van het liefdesverhaal tussen Griffith en de aangewezen troonopvolger van de rabbijn (Thal), die hartverscheurende keuzes moet maken tussen het lichamelijke gestoei met Griffith en de strenge leefregels van de chassidische joden.

Q & A

1990 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1990. Misdaad van Sidney Lumet. Met o.a. Nick Nolte, Timothy Hutton, Armand Assante, Patrick O'Neal en Lee Richardson.

Q & A, oftewel Vragen en Antwoorden, is thriller en sociaal drama ineen. Een corrupte politieagent (Nolte) wordt ervan verdacht een Puertoricaanse man in koelen bloede te hebben vermoord. De jonge, naïeve assistent-officier van justitie (Hutton) onderzoekt de ware toedracht. De film levert ondertussen commentaar op de relaties tussen de verschillende etnische groeperingen van New York: geen enkel personage lijkt te ontsnappen aan een zeker racisme. De gestileerde fotografie van Andrzej Bartkowiak doet het afstandelijke scenario alle eer aan. Goed spel, maar te opdringerige score van Ruben Blades.

William Holden: The Golden Boy

1989 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten 1989. Documentaire van Gene Feldman. Met o.a. Robert Wagner, Glenn Ford, Susan Strasberg, Robert Mitchum en Blake Edwards.

Met zijn debuutfilm GOLDEN BOY (1939) werd hij op slag een ster. Toch zou het nog jaren duren alvorens hij door de industrie zelf ernstig genomen werd. William Holden werd op 17 april 1918 geboren als William Beedle in O`Fallon, Illinois. Hij kreeg een opleiding als chemicus en in zijn vrije tijd speelde hij met het Pasadena Playhouse. In 1939 deed hij mee aan een talent test uitgeschreven door Paramount, waar hij ontdekt werd door Arthur Jacobson, die hem naast Barbara Stanwyck zette in GOLDEN BOY. Dan ging het vlug naar de top, maar eerst in 1950 zou Billy Wilder hem de rol geven die hem ook bij filmmakers de nodige kredieten bezorgde, nl. in SUNSET BOULEVARD. Het was tevens Wilder door wie hij een Oscar kreeg voor zijn hoofdrol in STALAG 17. Daarna speelde hij in een hele reeks topfilms in Hollywood, maar tot ieders verbazing vestigde hij zich eind jaren 1950 met zijn gezin in Europa. Met films als THE BRIDGE ON THE RIVER KWAI (1957), THE WILD BUNCH (1969) en NETWORK (1976) zou hij ook voor nieuwe generaties een bekend gezicht blijven. Kort na de opnamen van Blake Edwards` S.O.B. (1981) werd hij in zijn huis dood aangetroffen. Feldman en Suzette Winter schreven het scenario volgens het hun bekende stramien, met getuigenissen van een reeks bekende mensen die met Holden gewerkt hebben, evenals zijn ontdekker Jacobson en zijn zoon Scott. Commentaar wordt gesproken door Richard Kiley. Polly Pettit stond in voor de research en Stephanie Palewski en Anne Borin voor de montage. Nieuw beeldmateriaal is van Eric Camiel, Robert Joyce en Rick Robertson.

Family Business

1989 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1989. Komedie van Sidney Lumet. Met o.a. Sean Connery, Dustin Hoffman, Matthew Broderick, Rosanna DeSoto en Luis Guzmán.

Sean Connery, Dustin Hoffman en Matthew Broderick spelen grootvader, vader en zoon die gezamenlijk een inbraak beramen. De (spannende) klus doet er eigenlijk niet zoveel toe. Het gaat Lumet om de soms moeizame verhouding tussen drie generaties sympathieke criminelen. Connery is het leukst. Hij spot met smaak over de lengte van zijn zoon (Hoffman is een 'onderdeurtje'), hij geeft kleinzoonlief college over het verschil tussen legale en moreel verwerpelijke diefstal (van andermans ellende profiteer je niet) en hij vertelt tussen de bedrijven door over het vrolijke, semi-criminele verleden.

Running on Empty

1988 | Drama

Verenigde Staten 1988. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Christine Lahti, River Phoenix, Judd Hirsch, Martha Plimpton en Jonas Arby.

Lathi en Hirsch waren ooit actief in de Vietnam-beweging. Na een sabotagedaad op een militaire instelling, waarbij een zwaar gewonde viel, werden ze gezocht door de FBI. Zeventien jaar later zijn ze nog steeds voortvluchtig met hun twee zonen als specialisten in het overleven. Aangrijpend en geloofwaardig drama over mensen die door hun verleden achtervolgd worden en dat zo langzamerhand beu zijn. Meeslepende vertolking door de hele cast, vooral door het jonge talent Phoenix. Het scenario van Naomi Foner zit strak in elkaar en komt uitstekend tot zijn recht door de stilistische regie van Lumet. Griffin Dunne fungeerde als coproducent. Schitterende fotografie van Gerry Fisher.

The Morning After

1986 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1986. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Jane Fonda, Jeff Bridges, Raul Julia, Diane Salinger en Richard Foronjy.

Na wat? Daar gaat het om in The morning after. Actrice op retour Alex (Fonda) wordt wakker naast een dode man. Ze was, zoals vaker, dronken. Maar verder? 'He had a heart attack?' vraagt haar vervreemde echtgenoot Jackie (Julia) over de telefoon. 'Yeah,' zegt Alex, 'from a knife in the chest.' Heeft Alex het gedaan in een vlaag van verstandsverbijstering, of haar gladde echtgenoot, of de begrijpende Turner (Bridges) die ze toevallig tegenkomt en die haar wil helpen? The morning after had, de plot welbeschouwd, gemakkelijk standaard of zelfs B kunnen worden. Maar Fonda's verbijsterend oprechte optreden - genomineerd met een Oscar - voorkomt dat. Daarnaast speelt Bridges als geen ander losjes een 'too good to be true'-type, wat hem verdacht maakt en de film meer diepgang geeft. De spanning wordt gecompleteerd door eng duistere beelden binnenshuis, eng lichte open plekken buiten en schrille muziek die voortdurend op het verkeerde been zet.

Power

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Richard Gere, Julie Christie, Gene Hackman, Kate Capshaw en Denzel Washington.

Gere is een handige en goedbetaalde image-builder van politici. Zijn mentor Hackman verwijt hem te werken zonder principes. Zijn vriend, senator Marshall, geeft onverwacht te kennen dat hij uit de politiek wil treden en wil zich niet langer inzetten voor alternatieve energie. Gere staat perplex. Hier moet meer achter zitten. Samen met zijn ex-vrouw Christie gaat hij op onderzoek uit. Ontgoochelend beeld van het wereldje van bewerkers van de media in het hedendaagse Amerika en de morele bezwaren die één van hen plotseling krijgt. Het scenario van David Himmelstein is niet alleen ongeloofwaardig, maar ook hypocriet en vals moraliserend. Bovendien wordt er slecht geacteerd. Andrzej Bartkowiak was verantwoordelijk voor de fotografie.

Garbo Talks

1984 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1984. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Anne Bancroft, Ron Silver, Carrie Fisher, Catherine Hicks en Steven Hill.

De moeder van Gilbert Rolfe (Silver) ligt op sterven en heeft nog maar een wens: Greta Garbo ontmoeten. Bancroft is om te zoenen als de geexalteerde moeder Estelle, maar de film zelf is niet meer dan een serie portretten, hier en daar scherp getekend maar meestal stijf en geforceerd. Dit alles nog eens verergerd door de wee-zoete muziek van Cy Coleman. In de laatste scène zien we schrijfster- actrice Betty Comden als Garbo. Scenario van Larry Grusin. Camerawerk van Andrzej Bartkowiak.

Daniel

1983 | Drama

Verenigde Staten 1983. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Timothy Hutton, Mandy Patinkin, Lindsay Crouse, Edward Asner en Ellen Barkin.

E.L. Doctorow bewerkte zelf zijn roman [KL]The Book of Daniel[KLE] voor de film. Na de zelfmoordpoging van zijn zuster begint de twintig-jarige Daniel (Hutton) zich vragen te stellen over de dood van hun ouders, die acht jaar ervoor waren terechtgesteld tijdens de golf van anti-communistische psychose. De film is duidelijk geïnspireerd op het proces van de Rosenbergs, maar kan zich niet helemaal waarmaken. De stijl komt te gekunsteld over en hij mist de pointe die ervan uit zou moeten gaan, hoewel er weinig op de vertolking aan te merken is. Doctorow's roman is veel sterker dan deze verfilming. Gefotografeerd door Andrzej Bartkowiak.

The Verdict

1982 | Drama

Verenigde Staten 1982. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Paul Newman, Charlotte Rampling, Jack Warden, James Mason en Milo O'Shea.

Eens was Frank Galvin een vooraanstaand advocaat, maar door zijn drankprobleem is hij aan lager wal geraakt. Een bevriend collega speelt hem een, op het oog vrij eenvoudig, zaakje toe: een echtpaar dat een schadeclaim heeft ingediend tegen een arts, omdat de zuster van de vrouw door een verkeerde behandeling in coma is geraakt. Met een onverwacht opduikende getuige lijkt het onmogelijk de zaak te verliezen en Galvin speelt het dan ook hoog. Op het moment van de rechtszaak is de getuige onbereikbaar, maar inmiddels is Frank overtuigd van de schuld van de arts en heeft hij zijn oude vechtlust terug.

Deathtrap

1982 | Komedie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1982. Komedie van Sidney Lumet. Met o.a. Michael Caine, Christopher Reeve, Dyan Cannon, Irene Worth en Henry Jones.

De veelvuldig verfilmde schrijver Ira Levin schreef ook het toneelstuk Deathtrap, dat tussen 1978 en 1982 bijna 1800 keer werd opgevoerd op Broadway. Uiteraard werd ook dit stuk verfilmd. Sidney Bruhl (Caine) is een uitgebluste toneelauteur. Hij kan zijn gebrek aan inspiratie niet meer verbergen. Een van zijn studenten, Reeve, overhandigt hem een ijzersterk script. Een buitenkansje! Bruhl bedenkt een ingewikkeld plan om de student te vermoorden en diens stuk in te pikken. Maar de uitvoering valt nog niet mee. Caine en Reeve hebben volop de kans zich uit te leven in deze speelse moordkomedie.

Prince of the City

1981 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1981. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Treat Williams, Jerry Orbach, Richard Foronjy, Don Billett en Kenny Marino.

Emotioneel krachtig verhaal (dat helaas waar is) over een Newyorkse agent in een speciaal onderzoeksteam die de corruptie binnen de afdeling aan de kaak stelt en zelf eerder slachtoffer dan held wordt. Opvallende rollen van Williams, Orbach (als collega-agent) en wezelachtige aanklager Tolkan. De extreme lengte van de film echter doet afbreuk aan de doeltreffendheid. Te veel details, onnodig om dit verhaal te vertellen. Scenario van Lumet en Jay Presson Allen naar de roman van Robert Daley. Camerawerk van Andrzej Bartkowiak.

Just Tell Me What You Want

1980 | Komedie

Verenigde Staten 1980. Komedie van Sidney Lumet. Met o.a. Alan King, Ali MacGraw, Peter Weller, Myrna Loy en Keenan Wynn.

King is het prototype van de Amerikaanse self-made-man. Hij is een succesvol tv-producer, heeft een toegewijde echtgenote, een schattige dochter en een verleidelijke minnares, MacGraw. Deze laatste heeft er echter schoon genoeg van om als gelegenheidspartner te dienen. King heeft namelijk nooit de moeite genomen om een serieuze relatie met haar op te bouwen. Ze wil met hem breken, maar eerst wil ze nog dat hij voor haar de verlaten studio's opkoopt van 'International Pictures'. Dat wil hij wel, tot ze aankondigt dat ze gaat trouwen met een jonge schrijver. Vermakelijke komedie over een man die denkt alles en iedereen te kunnen manipuleren, maar die niet in staat is de woorden 'ik hou van je' te zeggen. Uitstekende vertolking van King en de laatste filmrol van Loy, kostelijk als zijn secretaresse. Jay Presson Allen bewerkte zelf zijn roman voor de film. Camerawerk van Oswald Morris.

The Wiz

1978 | Musical, Fantasy, Familiefilm

Verenigde Staten 1978. Musical van Sidney Lumet. Met o.a. Diana Ross, Michael Jackson, Richard Pryor, Nipsey Russell en Ted Ross.

Jaren tachtig remake van The Wizard of Oz - door Amerikanen gekoesterd als een van de belangrijkste pijlers onder hun nationaal cultureel erfgoed - ditmaal met een flinke scheut swingende, zwarte muziek. Het boerenmeisje uit Kansas is in deze versie een 24-jarige onderwijzeres uit New York (Ross, in werkelijkheid tien jaar ouder), die met hondje Toto terecht komt in een fantasiewereld. Regisseur Lumet maakt van deze swingende musical met geheel zwarte cast een liefdevolle ode aan New York. Jackson speelt de Vogelverschrikker, Quincy Jones arrangeerde de muziek. Het liedje A Brand New Day werd een stevige hit.

Equus

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Richard Burton, Peter Firth, Colin Blakeley, Joan Plowright en Harry Andrews.

Een plompe filmversie van Peter Shaffers schokkende toneelstuk, waarvan de levendige theatrale sfeer niet overkomt. Burton speelt een gestoorde psychiater die probeert de diepgewortelde problemen van staljongen Firth los te maken.

Network

1976 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1976. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Faye Dunaway, William Holden, Peter Finch, Robert Duvall en Wesley Addy.

Howard Beale (Finch) presenteert al 25 jaar het nieuws maar het tv-netwerk is in voor vernieuwing en hij moet het veld ruimen voor sensationelere programma's. Howard is er kapot van en kondigt aan in de volgende uitzending zich 'live' van het leven te beroven. Nog nooit heeft het journaal zoveel kijkers gehad en de doorgedraaide Howard, die natuurlijk niet echt zelfmoord pleegt, mag in het vervolg als tv-freak kijkcijfers gaan trekken. Scherpe satire op het televisiewezen met ijzersterk acteerwerk. Beroemd geworden uitspraak: 'I'm mad as hell and I'm not going to take it anymore!'

Dog Day Afternoon

1975 | Komedie, Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1975. Komedie van Sidney Lumet. Met o.a. Al Pacino, John Cazale, Charles Durning, James Broderick en Chris Sarandon.

Een jaar voor Network (1976) kwam Lumet met een gelijkgestemd werk waarin dertiger Al Pacino een fantastische bankovervaller neerzet te midden van een hels mediacircus. Het is een waar gebeurd verhaal dat begint op een warme zomerdag in het New York van 1972. Sonny Wortzik (Pacino) overvalt een lokale bank in Brooklyn samen met de niet al te snuggere Sal (Cazale). Het loopt uit op een gijzeling met de komst van de politie en de zaak krijgt nationale aandacht wanneer blijkt dat de buit bestemd was voor de geslachtsveranderingsoperatie van Sonny's minnaar (Sarandon). Geniale, met een Oscar bekroonde, dialogen van scenarist Frank Pierson leveren de munitie voor Pacino's verbale spervuur.

Murder on the Orient Express

1974 | Thriller, Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1974. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Albert Finney, Sean Connery, Lauren Bacall, John Gielgud en Martin Balsam.

Puur genot om de stoet aan beroemde acteurs in Agatha Christie's 'Murder on the Orient Express' te zien optreden. Regisseur Lumet had de tegenwoordigheid van geest om de grote namen allen tot hun recht te laten komen. Een voor een klimmen ze aan boord van de Orient Express, de eersteklas trein waarin later een moord gaat plaatsvinden die één van de passagiers, detective Hercule Poirot (een onherkenbare Finney), moet oplossen. We zien oa Sean Connery als agressieve legerofficier, John Gielgud als butler (wat anders), Ingrid Bergman als godvrezende buitenlander en nog een handvol grootheden in andere eervolle bijrollen. Over eersteklas trein gesproken.

Lovin' Molly

1974 | Drama

Verenigde Staten 1974. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Anthony Perkins, Beau Bridges, Blythe Danner, Edward Binns en Susan Sarandon.

Danner is precies goed in een verder onverschillige verfilming van Larry McMurtry's roman Leaving Cheyenne over twee vrienden in Texas en hun levenslange liefde voor dezelfde vrouw.

Serpico

1973 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Sidney Lumet. Met o.a. Al Pacino, John Randolph, Jack Kehoe, Biff McGuire en Barbara Eda-Young.

Pacino is verpletterend als Serpico, een New Yorkse undercover-agent die aanvankelijk idealistisch, vervolgens verbeten en tenslotte paranoïde de corruptie binnen het politiekorps aan de kaak probeert te stellen. In realistische stijl schetst Lumet met dit waargebeurde verhaal een indringend portret van een stad die in de jaren zeventig in de greep werd gehouden door criminelen en drugsboeren. Dat Pacino in deze uitmuntende fase van zijn loopbaan (The Godfather en Dog Day Afternoon stammen ook uit deze tijd), geen Oscar heeft gekregen valt nog steeds te betreuren.

The Offence

1972 | Drama, Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1972. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Sean Connery, Trevor Howard, Vivien Merchant, Ian Bannen en Derek Newark.

Tijdens een confrontatie met een vermeende kinderverkrachter barsten bij Sgt. Johnson (Connery) alle frustraties los, die zich in zijn twintig-jarige loopbaan hebben opgestapeld. Hij ondervraagt hem zo gewelddadig dat de verdachte er het leven bij laat. Er wordt een onderzoek ingesteld en Connery onthult stelselmatig zijn gevoelens aan zijn overste Cartwright (Howard). Sterke vertolkingen in een vergezochte, theatrale verfilming van de pijnlijke aftakeling van een politie-inspecteur die zichzelf te sterk identificeert met alle moordenaars die hij in zijn carrière ontmoet heeft. John Hopkins bewerkte zijn eigen toneelstuk The Story Of Yours. Fotografie van Gerry Fisher.

Child's Play

1972 | Drama

Verenigde Staten 1972. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. James Mason, Robert Preston, Beau Bridges, Ronald Weyland en Charles White.

Mason heeft als leraar op een kostschool het angstaanjagende gevoel dat de lieverdjes een komplot tegen hem smeden. Preston zou de leraar zijn die hier de hand in heeft. Uitstekende spelprestaties en een beklemmende sfeer. Gebaseerd op het toneelstuk van Robert Marasco.

The Anderson Tapes

1971 | Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1971. Misdaad van Sidney Lumet. Met o.a. Sean Connery, Dyan Cannon, Martin Balsam, Christopher Walken en Paul Benjamin.

Na tien jaar in de nor heeft ex-kluiskraker Duke Anderson (Connery) nieuwe inzichten en kompanen. Die komen uitstekend van pas bij het plan om een luxueus appartementencomplex in Manhattan volledig leeg te halen. Helaas voor Duke worden zijn bewegingen minutieus door camera's, telefoontaps en 'mannetjes' gevolgd. Daarmee geeft regisseur Lumet aan een spannende, in de climax onvermoed grimmige caper een verbazingwekkend actueel Orwelliaans tintje. Funky Quincy Jones-soundtrack, leuke bijrol van Walken, maar Balsam steelt de show als aimabele nicht annex louche antiekhandelaar.

Last of the Mobile Hot-Shots

1970 | Drama

Verenigde Staten 1970. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. James Coburn, Lynn Redgrave, Robert Hooks, Perry Hayes en Reggie King.

Ambitieuze flop naar Tennesse Williams' Seven Descents from Myrtle over een vluchtige driehoeksverhouding in het diepe Zuiden en een vluchtig relatiegedoe tussen blank en zwart.

King: A Filmed Record... Montgomery to Memphis

1970 |

1970. Sidney Lumet en Joseph L. Mankiewicz.

Documentaire over Martin Luther King.

The Appointment

1969 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1969. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Omar Sharif, Anouk Aimée, Lotte Lenya, Fausto Tozzi en Didi Perego.

Een briljant advocaat (Sharif) uit Rome wordt verliefd op een mysterieuze jonge vrouw (Aimée, die de verloofde van een collega blijkt te zijn, en een dubbelleven leidt als call-girl) die hem uiteindelijk zal ruïneren. Melodramatisch en te lang. Scenario van James Salter. Camerawerk van Carlo di Palma.

The Sea Gull

1968 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1968. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. James Mason, Vanessa Redgrave, Simone Signoret, David Warner en Harry Andrews.

Een smaakvolle maar te eerbiedige, langdradige bewerking van Tsjechovs toneelstuk. Het accent van Signoret is verwarrend tussen alle Engelse spelers die 19e-eeuwse Russen proberen te zijn. Het scenario is van Moura Budberg. Het camerawerk is van Gerry Fisher.

Bye Bye Braverman

1968 | Komedie

Verenigde Staten 1968. Komedie van Sidney Lumet. Met o.a. George Segal, Jack Warden, Joseph Wiseman, Sorrell Booke en Jessica Walter.

Om een van de hoofdfiguren te beschrijven moet je de optelsom maken van de onderdelen van deze film; zoiets kan wellicht als een vorm van vermaak beschouwd worden. Maar het vage, weifelende verhaal over een viertal joodse intellectuelen, die op weg zijn naar een begrafenis van een vriend is uiteindelijk teleurstellend. Opgenomen in New York.

The Deadly Affair

1967 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1967. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. James Mason, Simone Signoret, Maximilian Schell, Harriet Andersson en Harry Andrews.

Eersteklas thriller met Brits agent Mason die een gecompliceerd mysterie probeert te ontrafelen dat te maken heeft met de zelfmoord van een ambtenaar. Gefilmd in Engeland en gebaseerd op het boek Call For The Dead van John Le Carré.

The Group

1966 | Drama

Verenigde Staten 1966. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Candice Bergen, Joan Hackett, Elizabeth Hartman, Shirley Knight en Joanna Pettet.

Onevenwichtige, maar over het algemeen wel goede verfilming van Mary McCarthy's gelijknamige best-seller, die eigenlijk niet meer is dan een soap-opera van niveau over acht jonge vrouwen die net afgestudeerd zijn aan een universiteit. Knight en Hackett blinken uit in de toch al uitstekende rolbezetting. De filmdebuten van Bergen, Hackett, Pettet, Widdoes en Holbrook. Het scenario is van Sidney Buchman. Het camerawerk is van Boris Kaufman.

The Pawnbroker

1965 | Drama

Verenigde Staten 1965. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Rod Steiger, Geraldine Fitzgerald, Brock Peters, Jaime Sanchez en Thelma Oliver.

Sol Nazerman is een overlevende van de concentratiekampen, waar hij vrouw en kinderen verloor. Nu woont hij in New York, waar hij zonder herinneringen probeert te leven. Hij wordt geholpen door een jonge Portoricaan en tussen hen ontstaat een zeker vertrouwen. Tot hij toespelingen maakt op het geld dat Nazerman bezit.

The Hill

1965 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1965. Oorlogsfilm van Sidney Lumet. Met o.a. Sean Connery, Harry Andrews, Ian Bannen, Ossie Davis en Michael Redgrave.

Een ijzersterk portret van een strafkamp van de Engelsen voor Britse soldaten in Noord-Afrika tijdens WO II. Het wordt door alle acteurs zeer goed gespeeld. Het blijft je bij. Helaas schreeuwen de britse acteurs teveel naar elkaar, zodat veel van de dialogen moeilijk te volgen zijn. Leve de ondertiteling! Script van Ray Rigby. Camerawerk van Oswald Morris. Er betsaat ook een ingekleurde versie.

Fail Safe

1964 | Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten 1964. Sciencefiction van Sidney Lumet. Met o.a. Henry Fonda, Walter Matthau, Fritz Weaver, Dan O'Herlihy en Sorrell Booke.

Een vliegtuig van de Verenigde Staten wordt door een vergissing de lucht in gestuurd om de USSR te bombarderen, wat de Amerikaanse en Russische regeringen in een crisis stort met de noodzakelijkheid, snel beslissingen te nemen, terwijl de beschikbare tijd verstrijkt. Bijzonder spannend drama, uitgevoerd met smaak en vernuft. Werd net iets later uitgebracht dan DR STRANGELOVE en dat deed de film geen goed.

Long Day's Journey Into Night

1962 | Drama

Verenigde Staten 1962. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Katharine Hepburn, Ralph Richardson, Dean Stockwell, Jeanne Barr en Jason Robards.

Een nauwgezette bewerking van Eugene O'Neills gedetailleerde portettering van een gezin in 1910. Hepburn is een verslaafde vrouw, Richardson haar hoogdravende echtgenoot die acteur is, Stockwell een zoon die aan tbc lijdt en stervende is en Robards de zoon die alcoholist is. Oorspronkelijke lengte 174m.

Vu du pont

1961 | Drama

Frankrijk/Italië 1961. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Raf Vallone, Maureen Stapleton, Carol Lawrence, Jean Sorel en Vincent Gardenia.

Nogal banale filmversie naar het toneelstuk van Arthur Miller over geheime liefdes, jaloezie en kwesties van eer in een Italiaanse familie, die in Brooklyn woont. Het acteerwerk is uitstekend maar het scenario is zwak.

The Fugitive Kind

1960 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1960. Romantiek van Sidney Lumet. Met o.a. Marlon Brando, Anna Magnani, Joanne Woodward, Maureen Stapleton en Victor Jory.

Als eerste acteur in de filmgeschiedenis toucheerde Marlon Brando één miljoen dollar gage voor zijn rol in Sidney Lumets drama The Fugitive Kind (1960). De film is gebaseerd op het toneelstuk Orpheus Descending van Tennessee Williams en vertelt van een zwervende bruut (Brando), die in een stadje in het zuiden van de VS de vrouwen het hoofd op hol brengt. Onder zijn 'slachtoffers' Anna Magnani (als een getrouwde vrouw van middelbare leeftijd) en Joanne Woodward (als de vurige Carol). Brando speelde overigens al eerder in een Williams-verfilming. In 1951 schokte hij bioscoopbezoekers met zijn rauwe en compromisloze vertolking van Stanley Kowalski in A Streetcar Named Desire.

That Kind of Woman

1959 | Oorlogsfilm, Komedie

Verenigde Staten 1959. Oorlogsfilm van Sidney Lumet. Met o.a. Sophia Loren, Tab Hunter, George Sanders, Jack Warden en Barbara Nichols.

Een matte poging tot een romantische oorlogskomedie waarin Loren en Hunter niet bepaald een dynamische combinatie opleveren.

Stage Struck

1958 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1958. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Henry Fonda, Susan Strasberg, Joan Greenwood, Christopher Plummer en Herbert Marshall.

Een actrice komt naar New York, op zoek naar succes. Ze valt voor een regisseur, die pas beseft wat hij voor haar voelt wanneer zij succesvol is geworden en geen tijd meer voor hem heeft.

12 Angry Men

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Henry Fonda, Lee J. Cobb, Ed Begley, Jack Warden en Martin Balsam.

De zaak van een jonge Puertoricaan die wordt beschuldigd van moord op zijn vader lijkt zo simpel. Maar als de jury zich terugtrekt voor beraad is er onder de twaalf leden een, 'Jurylid nummer 8' (een geweldige Fonda), die níet overtuigd is van zijn schuld. Stukje bij beetje brengt hij de anderen aan het twijfelen over hun te makkelijke, vooringenomen conclusie. Dit fascinerende speelfilmdebuut van regisseur Lumet (Dog Day Afternoon, Network) is een ronduit claustrofobische rechtbankthriller, die zich vrijwel volledig afspeelt binnen één ruimte. Oscarnominaties voor beste film, regisseur en script.

One Third of a Nation

1939 | Drama

Verenigde Staten 1939. Drama van Dudley Murphy. Met o.a. Sylvia Sidney, Leif Erickson, Myron McCormick, Hiram Sherman en Sidney Lumet.

Sidney is een arm meisje dat hunkert naar ontsnapping uit een woonkazerne en een man ontmoet die een verandering van omgeving voor haar zou kunnen bewerkstelligen. Een nog steeds actueel sociaal document.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Sidney Lumet op televisie komt.

Reageer