Miriam Hopkins: cast en muziek.
Er zijn 32 films gevonden.

Hollywood Horror House

1973 | Thriller

Verenigde Staten 1973. Thriller van Donald Wolfe. Met o.a. J.D. Garfield, Miriam Hopkins, Gale Sondergaard, Virginia Wing en Florence Lake.

Een variant op het SUNSET BOULEVARD-plot maar dan dodelijker. Een verbleekt, aan alcohol verslaafd sterretje (Hopkins) huurt een charmante jongeman in als verpleger. Hij blijkt een psychopatische moordenaar te zijn, en al spoedig zijn het in stukken snijden van lijken en middernachtelijke begrafenissen aan de orde van de dag in hun riante herenhuis in Hollywood. Enkele echt enge momenten (in het bijzonder de openingssc[KA2]ene) zijn er zeker in deze duistere griezelfim. Maar het gaat om een low- budget produktie en er wordt, nogal uit de tijd, een uitstapje naar de hippiecultuur (rond 1965) gemaakt, hetgeen weer afbreuk doet aan het uiteindelijke effect. Werd gefilmd op het landgoed van Norma Talmadge en er zijn vele voortreffelijke griezel- acteurs ingehuurd. De moorddadige antiheld wordt gespeeld door de zoon van filmster John Garfield.

The Chase

1966 | Drama, Actiefilm, Western

Verenigde Staten 1966. Drama van Arthur Penn. Met o.a. Marlon Brando, Jane Fonda, Robert Redford, Angie Dickinson en Janice Rule.

Intrigerend drama over de ontsnapping van een jongen (Robert Redford) uit de gevangenis in een zeer onbeduidend stadje in Texas en de gevolgen die dat heeft voor de sheriff (Marlon Brando). De film is berucht om de conflicten die achter de coulissen uitbraken tijdens de opnamen tussen regisseur Penn, scenarioschrijfster Lillian Hellman en producent Sam Spiegel. Het is daarom nauwelijks verbazingwekkend dat het eindproduct zijn doel voorbij schiet, maar de sterrencast met o.a. Redford, Brando, Jane Fonda én nieuwkomer Robert Duvall is fantastisch.

Fanny Hill

1964 | Erotiek, Komedie

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1964. Erotiek van Russ Meyer. Met o.a. Letitia Roman, Miriam Hopkins, Walter Giller, Alexander D'Arcy en Chris Howland.

Een provinciaaltje komt in 1790 in Londen aan en wordt kamermeisje in een bordeel, zonder van de aard van het etablissement te weten. Ze is alleen maar verrukt over alle attenties van de `familieleden` voor de talrijke `nichtjes` van de madam. Zowel voor Meyer als vergeleken met John Clelands roman een uiterst tamme film, met op Duitse maat gesneden platte humor. (Na voltooiing van de Duitse versie laste Meyer nog tien minuten beelden met zijn rondborstige Amerikaanse 'sterren' in, die zo weinig geïntegreerd zijn, dat ze het resultaat niet pittiger maken). Veterane Hopkins als de hoerenmadam etaleert hautaine verveling.

The Children's Hour

1961 | Drama

Verenigde Staten 1961. Drama van William Wyler. Met o.a. Audrey Hepburn, Shirley MacLaine, James Garner, Karen Balkin en Miriam Hopkins.

'Sex perversion is forbidden', luidde de knellende Amerikaanse filmproductiecode tot november 1968. Hieronder vielen al dan niet suggestieve beelden van homoseksualiteit (en/of geslachtziektes en bevallingen!). Regisseur en meervoudig Oscar-winnaar Wyler (The Best Years of Our Lives) ging de uitdaging aan en verfilmde het ondubbelzinnige toneelstuk The Children's Hour van Lillian Hellman uit 1934 met in de hoofdrol Shirley MacLaine als een lerares op een meisjesschool die heimelijk verliefd is op haar collega (Audrey Hepburn). MacLaine verwierf eeuwige roem met de scène waarin ze haar gevoelens uitschreeuwt tegen de theatraal uitgelichte Hepburn. Een onderhoudende wegbereider van openheid op het witte doek.

The Outcasts of Poker Flat

1952 | Western

Verenigde Staten 1952. Western van Joseph M. Newman. Met o.a. Anne Baxter, Dale Robertson, Miriam Hopkins, Cameron Mitchell en Craig Hill.

De derde en laatste verfilming van twee verhalen van Brett Harte. Tamelijk vlak verfilmd. In Poker Flat wordt een moord gepleegd en alle ongewenste elementen worden met minimale middelen buiten de stad gezet. Gedurende een sneeuwstorm komt het gezelschap in een hut te zitten. Daar worden de onderlinge verhoudingen uitgediept. Mitchell is de echte moordenaar, en de buit is verstopt bij Baxter. Het wordt niet echt boeiend. Edmund North bewerkte de verhalen van Harte tot het scenario van deze film.

Carrie

1952 | Romantiek

Verenigde Staten 1952. Romantiek van William Wyler. Met o.a. Jennifer Jones, Laurence Olivier, Miriam Hopkins, Eddie Albert en Mary Murphy.

Rond 1900 komt het plattelandsmeisje Jones naar Chicago in de hoop daar het geluk te vinden. Het geluk is voor haar niet weggelegd. Na een mislukte relatie ontmoet ze de getrouwde restauranteigenaar Olivier. Wanneer zijn vrouw uiteindelijk toestemt in een scheiding is het al te laat voor hun liefde. Prachtig gespeelde en gemaakte soaper die nu misschien wat zwaar op de hand overkomt, maar die toch nog steeds het bekijken waard is, vooral door de prestatie van beide hoofdrolspelers. Ruth en Augustus Goetz baseerden hun moraliserende scenario op de roman Sister Carrie van Theodore Dreiser. Achter de camera stond Victor Milner.

The Mating Season

1951 | Komedie

Verenigde Staten 1951. Komedie van Mitchell Leisen. Met o.a. Gene Tierney, John Lund, Miriam Hopkins, Thelma Ritter en Jan Sterling.

Een uitstekende, ondergewaardeerde komedie met cynische ondertoon over de Amerikaanse Droom. De hardwerkende Lund huwt boven zijn stand met Tierney en geneert zich dood wanneer zijn moeder (Ritter), een flapuit, hen komt bezoeken en voor het dienstmeisje wordt versleten. Ritter is gewoonweg grandioos.

The Heiress

1949 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1949. Drama van William Wyler. Met o.a. Olivia de Havilland, Montgomery Clift, Miriam Hopkins, Vanessa Brown en Ralph Richardson.

De Havilland op haar best als de door haar rijke vader getergde, naar liefde smachtende, verlegen jonge vrouw die in Morris (Clift) haar ideale aanstaande echtgenoot ziet. De vader doorziet de jongeman die slechts op zoek is naar een fortuin en dreigt zijn dochter uit zijn testament te schrappen als zij met hem trouwt. Als Morris dat eenmaal verneemt druipt hij af om het tien jaar later, wanneer de vader is overleden, nog eens te proberen. Naar verluidt baseerde James het verhaal op een waargebeurde geschiedenis die hij van een Britse actrice vernam. De Havilland verdiende met deze film haar tweede Oscar. Prachtige fotografie, een geweldige cast en de uitbundige decors en kostuums resulteren in een ware klassieker en een must-see voor iedere filmliefhebber. Werd door Agnieszka Holland onder de titel Washington Square opnieuw verfilmd.

Old Acquaintance

1943 | Drama

Verenigde Staten 1943. Drama van Vincent Sherman. Met o.a. Bette Davis, Miriam Hopkins, Gig Young, John Loder en Dolores Moran.

Aan elkaar gewaagde sterren uit The Old Maid herenigd als jeugdvriendinnen die een persoonlijke- en beroepsrivaliteit ontwikkelen en twintig jaar volhouden. Davis is goedmoedig en Hopkins zuur in deze onderhoudende film.

Gentleman After Dark

1942 | Mysterie

Verenigde Staten 1942. Mysterie van Edwin L. Marin. Met o.a. Brian Donlevy, Miriam Hopkins, Preston Foster en Harold Huber.

Een dief heeft berouw van wat hij gedaan heeft en besluit het rechte pad op te gaan, maar zijn zelfzuchtige vrouw blijft hunkeren naar glans, glitter en rijkdom. Ze bedriegt en verraadt hem, waardoor hij in de gevangenis belandt. Hij ontstnapt om de eer van zijn dochter te wreken door zijn onbetrouwbare vrouw te doden. Helaas nogal rommelig en warrig. Nieuwe versie van FORGOTTEN FACES.

Virginia City

1940 | Western

Verenigde Staten 1940. Western van Michael Curtiz. Met o.a. Errol Flynn, Miriam Hopkins, Randolph Scott, Humphrey Bogart en Frank McHugh.

Deze vrij trage western heeft slecht spel van Bogart en goede rollen van Flynn en Scott. Robert Bruckner schreef het verhaal over Flynn, officier van de Noordelijken, die in de Burgeroorlog een kamp van de Zuidelijken weet te ontvluchten. Hij moet dan een voor de Zuidelijken bestemde goudzending uit Virginia City tegenhouden. Scott is de man die de zending er juist door moet krijgen. Maar ze verenigen zich als de Mexicaanse bandiet Bogart aanvalt die ook het goud in bezit wil krijgen. Sol Polito maakte soms fraaie beelden, helaas in zwart/wit, voor producent Hal Wallis.

The Lady with Red Hair

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Miriam Hopkins, Claude Rains, Richard Ainley, Laura Hope Crews en Helen Westley.

Het adembenemend tempo en de aardige rolverdeling maken de lachwekkende momenten in het verhaal over actrice mevrouw Leslie Carter en haar kleurrijke mentor David Belasco goed. Kijk uit naar de jonge Wilde in een pension.

The Old Maid

1939 | Drama

Verenigde Staten 1939. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Bette Davis, Miriam Hopkins, George Brent, Jane Bryan en Donald Crisp.

Een melodrama bij uitstek, gebaseerd op Zoe Akins` toneelstuk over een ongehuwde moeder Charlotte Lovell (Davis) wier niets vermoedende dochter Tina (Bryan) opgroeit en haar negeert, maar wel gesteld is op Bette`s konkelende nicht Delia Lovell Ralston (Hopkins). De twee vrouwelijke sterren veroorzaken vuurwerk bij het verbeelden van deze haat-liefde-geschiedenis, die omstreeks 1865 speelt. Het scenario is van Casey Robinson. Het camerawerk is van Tony Gaudio.

Woman Chases Man

1937 | Komedie

Verenigde Staten 1937. Komedie van John G. Blystone. Met o.a. Miriam Hopkins, Joel McCrea, Charles Winninger, Ella Logan en Broderick Crawford.

Een soms uiterst kluchtige, dan weer gewrongen boulevardkomedie waarin architect Hopkins achter haar baas McCrea aanzit.

Wise Girl

1937 | Komedie

Verenigde Staten 1937. Komedie van Leigh Jason. Met o.a. Miriam Hopkins, Ray Milland, Walter Abel, Guinn Williams en Henry Stephenson.

Een plezierige boulevard-komedie over Hopkins die als rijk meisje voorgeeft arm te zijn teneinde de kinderen van haar zus op te sporen die in Greenwich Village wonen bij de stervende artiest Milland.

Men Are Not Gods

1937 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1937. Drama van Walter Reisch. Met o.a. Miriam Hopkins, Gertrude Lawrence, Sebastian Shaw, Rex Harrison en A.E. Matthews.

Een praterige voorloper van A DOUBLE LIFE, waarin Harrison en consorten hun enscenering van OTHELLO bijna tot werkelijkheid verheffen.

These Three

1936 | Drama

Verenigde Staten 1936. Drama van William Wyler. Met o.a. Miriam Hopkins, Merle Oberon, Joel McCrea, Catherine Doucet en Alma Kruger.

Een indringend drama over twee jonge vrouwen (Hopkins en Oberon) die een school leiden en geruïneerd worden door het geroddel van een kwaadaardige studente. Losjes bewerkt naar Lillian Hellmans The children's hour. Schitterend acteerwerk van iedereen, maar Granville is met name indrukwekkend. Nieuwe versie in 1961 als THE CHILDREN'S HOUR.

Splendor

1935 | Komedie

Verenigde Staten 1935. Komedie van Elliott Nugent. Met o.a. Miriam Hopkins, Joel McCrea, Paul Cavanagh, Helen Westley en Billie Burke.

Een bekend gegeven: McCrea's familie is ondersteboven als McCrea van het arme meisje Hopkins houdt inplaats van een jongedame uit betere kringen. Gebaseerd op een verhaal van Rachel Crothers.

Becky Sharp

1935 | Drama

Verenigde Staten 1935. Drama van Rouben Mamoulian. Met o.a. Miriam Hopkins, Frances Dee, Billie Burke, Alison Skipworth en Nigel Bruce.

Hopkins is de egocentrische jonge vrouw uit de titel die ten koste van alles en vooral anderen, inclusief haar echtgenoot de maatschappelijke ladder wil beklimmen. Ook haar eigen trots moet het veld ruimen. Een onderhoudend en geestig kostuumstuk naar Thackeray's beroemde roman Vanity Fair. Deze film is ook van historisch belang, omdat het de eerste kleurenfilm is volgens het Technicolor-procédé. Een lange tijd vertoonde men op de tv uitsluitend een ZW-versie van 67m, maar in 1985 is met de negatieven uit het archief een herstelde kleurenversie vervaardigd. Hoedt u voor een kleuren-versie die lang ervoor circuleerde en gemaakt was volgens het inferieure Cinecolor- procédé. In 1923 en 1932 al eerder verfilmd onder de titel VANITY FAIR.

Barbary Coast

1935 | Western, Drama

Verenigde Staten 1935. Western van Howard Hawks. Met o.a. Miriam Hopkins, Edward G. Robinson, Joel McCrea, Walter Brennan en Frank Craven.

Hopkins komt in 1849 naar Californië om na een goudvondst haar verloofde te trouwen. Maar: die is vermoord. Ze gaat in dienst bij Robinson en wordt de ster in diens club. Alles gaat fout als McCrea komt: ze wordt verliefd op hem en dat wil Robinson niet met lede ogen aanzien. Groots opgezet, met Samuel Goldwyn als producent. Hawks zelf zag het als een niemendalletje, ook al door het middelmatige scenario van Ben Hecht en Charles MacArthur. Over smaak valt niet te twisten. Niven maakt hier zijn filmdebuut.

The Richest Girl in the World

1934 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1934. Komedie van William A. Seiter. Met o.a. Miriam Hopkins, Joel McCrea, Fay Wray, Reginald Denny en Henry Stephenson.

Hopkins speelt de rijkste jonge vrouw ter wereld. Haar verloofde biecht eerlijk op dat hij niet van haar houdt, maar dat het hem in eerste instantie te doen was om haar rijkdom - nu heeft hij een vrouw gevonden waarop hij echt verliefd is, en laat haar dus vallen. De teleurgestelde Hopkins wil dit geen tweede keer meer meemaken en ruilt van plaats met haar secretaresse om bij de volgende zeker te zijn dat het niet om haar geld gaat. Een onderhoudende komedie der verwisselingen naar een blijspel van Norman Krasna.

She Loves Me Not

1934 | Muziek, Komedie

Verenigde Staten 1934. Muziek van Elliott Nugent. Met o.a. Bing Crosby, Miriam Hopkins, Kitty Carlisle, Lynne Overman en Henry Stephenson.

Hopkins is bruisend (en hilarisch) als nachtclubartiest die vlucht als er een moord is gepleegd en zich verbergt bij haar vriend Crosby in diens studentenkamer op Princeton. Het wordt steeds grappiger, en op de koop toe wordt dan nog eens 'Love in Bloom' geïntroduceerd. Gebaseerd op een toneelstuk van Howard Lindsay. Opnieuw verfilmd als TRUE TO THE ARMY en als HOW TO BE VERY, VERY POPULAR.

All of Me

1934 | Drama

Verenigde Staten 1934. Drama van James Flood. Met o.a. Fredric March, Miriam Hopkins, George Raft, Helen Mack en Blanche Frederici.

Onbekwaam melodrama rond professor March smachtend naar open vlaktes en minnares Hopkins, die van gangsterliefje Mack leert wat ware toewijding is.

The Stranger's Return

1933 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1933. Drama van King Vidor. Met o.a. Lionel Barrymore, Miriam Hopkins, Franchot Tone, Stuart Erwin en Irene Hervey.

Een jonge vrouw, pas gescheiden, laat de stad achter zich en gaat bij haar opa op de boerderij wonen. Hier vindt zij haar `roots` - haar `wortels` - en een verwante geest in de persoon van Guy Crane (Tone), een naburige boer met een universitaire titel. Waarom deze veelzijdige, rijpe en prachtig gemaakte film niet beroemd is geworden, is een raadsel. Phil Strong assisteerde bij het aanpassen van zijn eigen roman voor regisseur Vidor. Brown Holmes werkte mee aan het scenario. Het camerawerk is van William H. Daniels.

Design for Living

1933 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1933. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Gary Cooper, Fredric March, Miriam Hopkins, Edward Everett Horton en Franklin Pangborn.

Hopkins verlaat haar smachtende aanbidders Cooper en March om met de rijke Horton te trouwen in dit lichte, chique drama van Noel Coward. De meeste van de geestige insinuaties doen het nu nog. Heerlijk. Scenario van Ben Hecht. Camerawerk van Victor Milner.

World and the Flesh

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van John Cromwell. Met o.a. George Bancroft, Miriam Hopkins, Alan Mowbray en George E. Stone.

Een bewerkelijk drama over fortuinjager Bancroft die Hopkins als prijs wil voor het redden van haar rijke vrienden tijdens de Russische revolutie. Er zit helaas geen vaart in.

Trouble in Paradise

1932 | Komedie

Verenigde Staten 1932. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Kay Francis, Miriam Hopkins, Herbert Marshall, Charles Ruggles en Edward Everett Horton.

Een sprankelend niemendalletje van Lubitsch over de chique Francis die betrokken is bij het oplichtersechtpaar Marshall en Hopkins in Parijs. Een geestige, verrukkelijke klassieke film. Samson Raphaelson en Grover Jones bewerkten het toneelstuk The Honest Finder van Laszlo Aladar tot scenario. Camerawerk van Vitor Milner.

Dancers in the Dark

1932 | Muziek, Drama

Verenigde Staten 1932. Muziek van David Burton. Met o.a. Miriam Hopkins, Jack Oakie, George Raft, William Collier jr en Eugene Pallette.

Orkestleider Oakie probeert het vuurtje aan te wakkeren bij danseres Hopkins door haar vriendje (Collier) de stad uit te sturen, maar hij rekent niet op gangster Raft die ook op haar valt. Goede sterren ondersteunen dit sombere drama.

Dancers In The Dark

1932 |

1932. Met o.a. William Collier Sr., Jack Oakie, Miriam Hopkins, George Raft en Eugene Pallette.

Orkestleider Oakie probeert het vuurtje aan te wakkeren bij danseres Hopkins door haar vriendje (Collier) de stad uit te sturen, maar hij rekent niet op gangster Raft die ook op haar valt. Goede sterren ondersteunen dit sombere drama.

The Smiling Lieutenant

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van Ernst Lubitsch. Met o.a. Charles Ruggles, Maurice Chevalier, Miriam Hopkins, Claudette Colbert en Elizabeth Patterson.

Orkestleider Oakie probeert het vuurtje aan te wakkeren bij danseres Hopkins door haar vriendje (Collier) de stad uit te sturen, maar hij rekent niet op gangster Raft die ook op haar valt. Goede sterren ondersteunen dit sombere drama.

Dr. Jekyll and Mr. Hyde

1931 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1931. Horror van Rouben Mamoulian. Met o.a. Fredric March, Miriam Hopkins, Rose Hobart, Holmes Herbert en Halliwell Hobbes.

March is Dr. Jekyll die door middel van een verdovend middel een gespleten persoonlijkheid wordt. Hij speelt zijn rol met verve. Hobart is zijn verloofde Muriel wier vader generaal Hobbes de experimenterende dokter het leven zuur maakt. Een opwindende, zwierige film, die een klassieker in zijn genre is en de geschiedenis is ingegaan als de metafoor over de onderdrukte seksualiteit die pas tot ontplooiing komt als Jekyll de ongeremde Hyde is geworden. March kreeg een Oscar en Hopkins is prima als de verleidelijke Ivy. Naar het beroemde boek van R.L. Stevenson tot scenario bewerkt door Samuel Hoffenstein en Percy Heath. Camerawerk van Karl Struss. Hoedt u voor 'herontdekte' versies van 82m! Er zijn ook kopiën van 97m.

Fast and Loose

1930 | Komedie

Verenigde Staten 1930. Komedie van Fred Newmeyer. Met o.a. Miriam Hopkins, Carole Lombard, Frank Morgan, Ilka Chase en Charles Starrett.

Een mislukte poging om een geestige komedie te fabrieken. Hopkins' eerste film, Lombard heeft een kleine rol.