Michel Subor

1935 Acteur

Michel Subor (1935) is acteur.
Er zijn 27 films gevonden.

Les salauds

2013 | Drama

Frankrijk/Duitsland 2013. Drama van Claire Denis. Met o.a. Vincent Lindon, Chiara Mastroianni, Lola Créton, Julie Bataille en Michel Subor.

Wanneer zwijgzame schipper Marco hoort dat zijn zwager dood is en zijn nichtje een zenuwinzinking heeft gehad, komt hij aan land om achter de verantwoordelijke aan te gaan. Zoals altijd in de films van Claire Denis (35 rhums, White Material) zijn er prachtige beelden, sterke acteurs en gevoelige muziek. Het verhaal is ditmaal echter minder gelaagd dan anders, en bovendien nodeloos complex. Denis creëert een sfeervolle puzzel, gespeend van emotionele diepgang en spanning. Een onbevredigende toevoeging aan haar oeuvre.

L'hiver dernier

2011 | Drama

België/Frankrijk 2011. Drama van John Shank. Met o.a. Vincent Rottiers, Anaïs Demoustier, Florence Loiret Caille, Aurore Clément en Michel Subor.

Jonge Franse boer-idealist Johann ploetert zich op de van vader geërfde veehouderij solo door hongerbestaan. Met zijn halsstarrige houding om de kalveren – tegen een aantrekkelijkere prijs – niet aan Italiaanse handelaren door te verkopen oogst hij de wrevel van coöperatiecollegae en bezegelt zijn financiële lot. Nuanceloos deprimerend regiedebuut van de op het Amerikaanse platteland geboren Shank vermoeit met slechte fotografie en monotoon acteerwerk. Knikjes naar Terrence Malicks Badlands en postmoderne western getuigen van enige artistieke verwardheid. Opgenomen in het Midi-Pyrénées-departement Aveyron.

L'intrus

2004 | Drama

Frankrijk 2004. Drama van Claire Denis. Met o.a. Michel Subor, Grégoire Colin, Yekaterina Golubeva, Béatrice Dalle en Bambou.

Vervreemding en het ondefinieerbare staan centraal in dit drama naar motieven uit een kort autobiografisch werk van filosoof Jean-Luc Nancy. Na een illegale harttransplantatie wijzigt de bijna-70-jarige mysterieman Louis (Subor) zijn levenskoers. Hij verlaat zijn mensenschuwe bestaan in de Jura voor de zoektocht naar een zoon in Polynesië. Met hem verlaat durfal Denis vastberaden het traditioneel plotmechanisch narratief voor een karaktergerichte omzwerving, sfeerrijk in 'Scope gefotografeerd door Agnès Godard. De intrigerende nevenrollen van onder meer Béatrice Dalle, Bambou, Florence Loiret Caille en Lolita Chammah vormen een reis op zich.

La fidélité

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Andrzej Zulawksi en Andrzej Zulawski. Met o.a. Sophie Marceau, Guillaume Canet, Pascal Greggory, Michel Subor en Magali Noël.

Cl[KA1]elia (Marceau) is fotografe in Canada. Persbaron Rupert MacRoi (Subor), een soort Rupert Murdoch van [KL]News Corporation[KLE], vraagt haar sensatiefoto`s te maken voor zijn Parijse boulevardblad La Verit[KA1]e, waarvan Diane (Scob), de hoofdredactrice is. Cl[KA1]elia ontmoet Cl[KA2]eve (Greggory), een kleine uitgever van kinderboeken, die op het punt staat Ruperts dochter te huwen. Hij hoopt dat Rupert zijn noodlijdende uitgeverijtje zal overnemen, dat hij samen met zijn broers Julien (Tr[KA1]ejan) en Bernard (Recoing), bezit. Bernard is een bisschop. Als Cl[KA1]elia en Cl[KA2]eve elkaar zien, staan ze in vuur en vlam en bedrijven ze onmiddellijk de liefde op de bank op kantoor. Cl[KA2]eve trouwt met Cl[KA1]elia. Op haar werk ontmoet Cl[KA1]elia een collega, N[KA2]emo (Canet), die met grote minachting oordeelt over haar werk, maar o, zo graag met haar tussen de lakens wil duiken. Cl[KA1]elia moet nu tegen de verleiding vechten en proberen haar huwelijk in stand te houden. Het scenario van regisseur Zulawksi is een vrije bewerking van de roman [KL]La princesse de Cl[KA2]eves[KLE] van Madame de La Fayette uit 1678. Het boek wordt beschouwd als de eerste serieuze Franse historische roman. Zulawski leeft al zo`n jaar of vijftien samen met Marceau en zij heeft hem gestimuleerd de film te maken. Als een man zijn vrouw in de hoofdrol regisseert, is het altijd uitkijken geblazen. Hoewel het spel van Marceau en de overige rolverdeling heel goed is, duurt de film veel te lang. Het is eigenlijk een seks-soap opera. De film is te kort voor een soapachtige miniserie en bevat voor een speelfilm te veel onnodige subplots, w.o. Cl[KA1]elia`s moeder (Noël), een ex- zangeres uit het variété, die suggereert dat Rupert MacRoi weleens haar vader zou kunnen zijn. Het is overigens niet de eerste keer dat de roman van Madame de la Fayette verfilmd werd; in 1961 door de 53-jarige Jean Delannoy naar een scenario van Jean Cocteau met Marina Vlady en Jean Marais als LA PRINCESSE DE CLÈVES en in 1999 door Manoel de Oliveira als LA LETTRE met Chiara Mastroianni in de hoofdrol, de dochter van Catherine Deneuve. Het camerawerk is van Patrick Blossier. Werktitel: SEXUELLES. Dolby.

Beau travail

1999 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1999. Drama van Claire Denis. Met o.a. Denis Lavant, Michel Subor, Grégoire Colin, Richard Courcet en Marta Tafesse Kassa.

Er bestaan veel mooie films, maar weinig films die puur over schoonheid gaan. Dit is zo'n film over schoonheid. Telkens vraag je je af wat er nu mooi is: de strijkende, zwemmende en marcherende mannen van het vreemdelingenlegioen, of de manier waarop regisseuse Denis die heeft vastgelegd. Als contrast dient slechts één gezicht, dat van Denis Lavant. Hij heeft een kop die je naar adem doet happen. Soms is de vormgeving zo overdreven gestileerd dat je erom moet lachen. Vaker lukt het haar je in trance te brengen. Het legioen wordt als mythisch leger en als harem geportretteerd; de omgeving van Djibouti niet als land maar als landschap. Er wordt niet gevochten, alleen geoefend. De plot is geleend van Melville's Billy Budd, waardoor Beau travail ook gaat over de oude tweeëenheid schoonheid en goedheid, die slechts ten koste van veel weemoed van elkaar zijn gescheiden. Denis doet soms met een handvol soldaten wat Riefenstahl met honderden partijleden en atleten deed. Is de bewondering voor groepen lichamen hetzelfde gebleven? Veel dingen die Hitler mooi vond, vinden veel mensen nog steeds mooi. Denis heeft Beau travail majesteitelijk dubbelzinnig gemaakt. Elementen die in de meeste films met elkaar samenwerken, werken elkaar hier tegen. Het geluid zegt bijvoorbeeld iets anders dan het beeld. Seksualiteit is geen onderdeel van de plot, maar een element dat alle beelden laadt. Volgens Denis is film in het algemeen zowel vulgair als verheven. Als ze Sneeuwwitje zou verfilmen, zou ze er opnieuw een meesterwerk van maken.

Un petit grain de folie

1998 | Komedie, Drama

Frankrijk 1998. Komedie van Sébastien Grall. Met o.a. Delphine Rich, Christian Charmetant, Jacques Bonnaffé, Guilhem Pellegrin en Roger Carel.

Franck (Charmetant) en Florence Vernon (Rich) delen niet alleen elkaars leven, maar ook hun dokterspraktijk. Zij is psychologe, hij psycho-analyticus. Florence is vaak uithuizig en dat wekt Francks achterdocht. Hij is ervan overtuigd dat zij hem bedriegt. Florence laat Franck in de waan, liever dan hem de waarheid te vertellen. Zij werkt met name voor de Franse geheime dienst. Aardige, soms bewogen komedie met een speciale vermelding voor onverwachte, dikwijls onweerstaanbare Bonnaffé.

Un petit grain de folie

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Sébastien Grall. Met o.a. Delphine Rich, Christian Charmetant, Roger Carel, Jacques Bonnaffé en Guilhelm Pellegrin.

Franck (Charmetant) en Florence Vernon (Rich) zijn gelukkig gehuwd. Ze delen alles, zelfs hun dokterspraktijk. Zij is psychologe, hij psychoanalyticus. De laatste tijd is Florence echter veel buiten de deur en dat is voldoende voor Franck om achterdochtig te worden. Steeds meer raakt hij ervan overtuigd dat Florence hem bedriegt. Dat komt voor Florence best uit, want in werkelijkheid is zij officier van de Franse geheime dienst en dat mag Franck niet weten. Maar deze besluit op een keer om haar te volgen en te betrappen in haar `liefdesnestje` op het platteland. Voorspelbare spionage-komedie die haar inspiratie duidelijk haalde bij LA TOTALE van Claude Zidi. Een aantal geslaagde gags en het pittige spel van Rich (dochter van Claude en Catherine) kunnen de film toch van de ondergang redden. Leuke ontspanning voor een regenachtige zomeravond, geschreven door Jacques en Eric Besnard. Voor de fotografie tekende Richard Andry.

Gabriel

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Mounir Dridi. Met o.a. Adama Niane, Julie-Anne Rauth, Françoise Brion, Christophe Bernard en Malek Kateb.

Niane, een zwarte jongeman, arriveert per bus in een Frans stadje aan de Atlantische kust. De jongen is tegelijkertijd geheimzinnig, ondoorgrondelijk, onschuldig en engelachtig, en hij brengt al vlug de tongen van de inwoners in beweging. Hij komt Brion opzoeken, de vrouw die hem heeft geadopteerd. Het weerzien is niet bepaald een succes. Een ogenschijnlijk zeer eenvoudige film, die bij ontleding echter bijzonder complex in elkaar blijkt te steken. Dridi's scenario is een schilderachtig palet van typisch Franse personages, gekruid met een vleugje racisme, afstandelijkheid of onverschilligheid, getekend met een aangrijpende poëzie. Zijn acteurs leveren prima werk. Achter de camera stond Pierre Boffety.

Tatort - Finale am Rothenbaum

1991 | Mysterie

Duitsland 1991. Mysterie van Dieter Kehler. Met o.a. Manfred Krug, Charles Brauer, Konstantin Graudus, Christina Plate en Knut Hinz.

Tijdens het internationale tenniskampioenschap in Hamburg wordt de jonge, veelbelovende tennisser en lieveling van het publiek Andi (Graudus) ontvoerd. De ontvoerders eisen de vrijlating van een beruchte bankrover, die in Marseille is aangehouden. De jonge Holger (Wolff) is een van de hoofdverdachten die door Krug, als Hauptkommissar Stoever, worden vastgehouden. Een interessante klus voor Stoever-Krug, die als tennisfan liever in de buurt van het centre court van Rothenbaum vertoeft dan achter zijn werktafel op het politiebureau. Geschreven door Frank Göhre. Camerawerk van Jochen Rademacher.

Pas de bavards à la Muette

1991 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1991. Mysterie van Henri Helman. Met o.a. Guy Marchand, Sophie Broustal, Claude Brosset, Danièle Girard en Pierre Tornade.

Naar de gelijknamige roman van de surrealistische poe[KA3]et L[KA1]eo Malot. Het gaat om een wijk in Parijs, zoals in elke roman uit de reeks [KL]Nouveaux Myst[KA2]eres de Paris[KLE] een ander arrondissement wordt verkend. Deze keer heet de serie gewoon [KLE]Nestor Burma[KLE], naar de beroemde priv[KA1]e- detective die, bijgestaan door zijn trouwe secretaresse H[KA1]el[KA2]ene (Broustal), de kunst verstaat verzeild te raken in de grootste puinhopen. Tijdens zijn onderzoek naar een juwelenroof in de rijke kringen van het XVIe arrondissement, stuit hij op allerlei familieverwikkelingen en krijgt te maken met een reeks moorden. Waarom is Burma (Marchand is niet de aangewezen figuur voor zo'n personage) in een elegante en 'aanstellerige' dandy veranderd? Hij werd opgescheept met grof taalgebruik en een veel minder bekrompen persoonlijkheid. Wat 'n afzwakking! Eenvoudige regie in de stijl van een fotoroman.

Le lyonnais : Régis l'éventreur

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Georges Combe. Met o.a. Kader Boukhanef, Pierre Santini, Bernard Freyd, Marc Berman en Benoît Magimel.

De zeer intelligente psychotische killer R[KA1]egis (Berman) vermoordt vrouwen volgens een bepaald rekenkundig patroon. Het zesde geplande slachtoffer zal de vrouw van inspecteur S[KA1]elim (Boukhanev) zijn. Door een vervelend toeval komt een voormalig klasgenoot van S[KA1]elim met de moordenaar in contact. Hij verzorgt hem en verstopt hem voor de politie in de veronderstelling dat het om een gewone inbreker gaat die hij hoopt te kunnen bekeren. S[KA1]elim heeft een voorgevoel wie het volgende slachtoffer wordt en de race tegen de klok neemt in hevigheid toe. Handige regie maakt uitstekend gebruik van de tamelijk genadeloze spanning. De in detectives gespecialiseerde bewerker, scenario- en dialoogschrijver Belletto leverde ook een bijdrage aan de al even nerveuze muziek. De keuze van een jonge Noordafrikaan als held veroorzaakte tandengeknars in Frankrijk (en elders); een bewijs dat de acteur buitengewoon geloofwaardig overkomt in zijn rol. Vooral

Les amants du lac

1989 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1989. Thriller van Joyce Buñuel. Met o.a. Maxime Leroux, Catherine Wilkening, Roland Blanche, Marc de Jonge en Danielle Lebrun.

Een bewerking van een psychologische detective van Day Keene rond de verdwijning van twee zakenlui, waarin zeden en gebruiken een belangrijke rol spelen. De plaats waar het verhaal zich afspeelt is echter 'La France profonde' geworden. Een trieste en perverse intrigegeschiedenis, vakkundig verteld door de vrouw van de cineast Juan Buñuel alsmede overtuigend spel.

Le pilon

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van James Thor. Met o.a. Michel Subor, André Weber, Annabelle Fevrier en Tony Librizzi.

Geschiedenis van een staking in de fabriek van Consortium de Forge et de Mécanique in Catheaubel - een verzonnen naam voor een herkenbare stad. De valhamer is het symbool voor het smidswerk. Er heerst al tien dagen een hittegolf, wat de gemoederen nog meer verhit. Nauwelijks inventief te noemen scenario over een klassieke staking, met de bijbehorende personages en voorspelbare gevolgen. De regie is aan de slappe kant en het gebrek aan financiën ondergraaft de geloofwaardigheid van het verhaal.

Der Mann im Salz

1989 | Drama

Duitsland/Servië en Montenegro/Spanje/Oostenrijk 1989. Drama van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Michael Roll, Fernando Guillen, Ditte Schupp, Jana Dolanská en Michel Subor.

In de 17e eeuw lijdt Europa onder een zekere heksenterreur. Ook de jonge jager Roll wordt van een verbond met de duivel beschuldigd. Zowat alle vrouwen uit zijn entourage worden verklikt en gefolterd als heksen. Naar de bekende, gelijknamige roman van Ludwig Ganghofer (1855-1920) (in het Nederlands vertaald als De man in 't zout). Door veelfilmer Wolffhardt met veel zin voor Heimat-toestanden in beeld gebracht als tweedelige tv-film. Speelt in de omgeving van Salzburg, niet ver van de Salzberg en Berchtesgaden, het geliefde Alpenoord van Adolf Hitler; nou, dan weet u het wel. Scenario van regisseur en Joachim Hammann. Camerawerk van Carl Friedrich Koschnick.

Braxton

1987 | Actiefilm, Avonturenfilm

Frankrijk/Canada 1987. Actiefilm van Robert Halmi sr. Met o.a. Patrick Skelton, Caroline Bliss, Michel Subor, Tony Baird en Abdullah Sunado.

Skelton staat aan het hoofd van een internationale groepering milieu-bewuste activisten. Financiëel zit hij aan de grond en hij heeft processen te verwachten van zeven grote bedrijven. Onverwacht meldt zich advocate Bliss aan die hem de steun aanbiedt van een groep belangrijke, hooggeplaatste personen die zijn idealen, anoniem, willen steunen. Hij krijgt de opdracht in Nairobi een stroper te stoppen die een winstgevend handeltje heeft opgezet met het smokkelen van huiden. Hij verzeilt in de jungle, met in zijn spoor de erg steedse Bliss, die hij een snelcursus in overlevingskunst moet geven. Flauw afkooksel van de humor uit ROMANCING THE STONE, vermengd met actie uit de TARZAN- films. Liefhebbers van oppervlakkige actie zullen zich wel amuseren, maar wie iets meer wil van zijn filmavondje komt bedrogen uit. John Sweet schreef het scenario, met heel waarschijnlijk een tv-reeks voor ogen. Mooie fotografie van Christian Duguay.

Le 4ème pouvoir

1985 | Drama

Frankrijk 1985. Drama van Serge Leroy. Met o.a. Philippe Noiret, Nicole Garcia, Jean-Claude Brialy, Michel Subor en Roland Blanche.

Een ambitieuze film waarin een rechtschapen krantenjournalist de waarheid tracht te achterhalen rond de moord op het hoofd van een in Parijs gesitueerde Arabische revolutionaire groepering. Tegelijkertijd gaat hij een confrontatie aan met de presentatrice van het televisiejournaal, die zich meer zorgen maakt om haar kijkcijfers. Het gegeven is interessant, maar wel erg (achterhaald) zwart-wit uitgewerkt: de geschreven pers komt er goed vanaf, de televisie slecht. Philippe Noiret (Il postino) zorgt niettemin voor een geloofwaardige vertolking van de journalist.

Le Rebelle

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Gérard Blain. Met o.a. Patrick Norbert, Michel Subor, Isabelle Rosais, Jean-Jacques Aublanc en Françoise Michaud.

Een jongeman woont alleen met zijn zusje in een flatgebouw in een voorstad van Parijs. Hun vader is omgekomen in een ongeval, hun moeder ligt al maanden in de kliniek. Als ze uiteindelijk sterft krijgen broer en zus een sociaal werkster toegewezen die aankondigt dat als de jongen geen werk vindt, zijn zus in een tehuis zal worden geplaatst. Wat een boeiend sociaal melodrama had kunnen zijn wordt door Blain, een fan van Bresson, totaal emotieloos en plat verfilmd.

Les égouts du paradis

1978 | Misdaad

Frankrijk 1978. Misdaad van José Giovanni. Met o.a. Francis Huster, Jean-François Balmer, Lila Kedrova, Michel Subor en André Pousse.

Een winkelier in Nice is ooit inbreker geweest. Vrienden van weleer wakkeren zijn nostalgie voor vroegere avonturen aan, zodat hij zich laat overhalen tot een nieuwe, zeer vernuftige bankroof. De memoires van bankrover Albert Spaggiari kregen bijna een documentaire reconstructie op de plaatsen waar het allemaal werkelijk gebeurde. De ongewone actierol als Spaggiari werkt voor de romantisch toneelidool Huster weinig overtuigend.

Docteur Françoise Gailland

1975 | Drama

Frankrijk 1975. Drama van Jean-Louis Bertucelli. Met o.a. Annie Girardot, Jean-Pierre Cassel, François Périer, Isabelle Huppert en Suzanne Flon.

Een vrouwelijke ziekenhuisarts (Girardot) heeft tussen werk, gezin, echtgenoot en minnaar voor niemand tijd, tot ze bij zichzelf kanker (als gevolg van roken) constateert en een verbeten strijd tegen haar ziekte aangaat. Hierdoor komt haar gezin tot bezinning. Hoewel gebaseerd op ware gebeurtenissen lijkt de film een al te rooskleurige smartlap die Girardot ruime gelegenheid biedt haar dappere-glimlach-tussen-tranen-door te etaleren. Het scenario is van André G. Brunelin en regisseur Bertucelli naar de roman van Noëlle Loriot. Het camerawerk is van Claude Renoir. Eastmancolor, Mono.

La Balançoire à minouches

1973 | Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1973. Misdaad van JeanLouis Van Belle. Met o.a. Paul Frankeur, Jean Servais, Michel Subor, Roger Dumas en Marika Green.

Nadat zijn dochter door een junkie is vermoord, is commissaris Dutour (Frankeur) vastbesloten een bende drugssmokkelaars achter de tralies te zetten. Zijn enquête brengt hem naar Marseille, waar hij ontdekt dat de bende geleid wordt door een corrupte politicus... Deze op zich niet oninteressante, zij het weinig originele policierintrige wordt om de haverklap onderbroken door vermoedelijk later toegevoegde softpornoscènes, zodat het geheel verward en technisch rommelig overkomt. Alternatieve titel: UN TUEUR, UN FLIC, AINSI SOITIL...

Topaz

1969 | Thriller

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1969. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. John Forsythe, Frederick Stafford, Dany Robin, John Vernon en Karin Dor.

Kopenhagen 1962. Een Sovjetspion vraagt politiek asiel aan bij de Amerikaanse ambassade. Op basis van door hem verstrekte gegevens moeten de Franse geheim agent Stafford en CIA-man Forsythe samenwerken in het onderzoek naar inmenging van de Sovjet-Unie in Cubaanse aangelegenheden. Wie zijn de leden van het mysterieuze verbond 'Topaz', gespecialiseerd in de verkoop van Franse geheimen? Wie bedriegt wie in de Cubaanse affaire? Vragen die opgelost moeten worden, maar de grootste vraag is of de kijker het allemaal wel kan volgen. Ook al zitten er weer enkele geniale fragmenten in de film, het is toch niet het beste van Hitchcock die met gelijkwaardig materiaal in de jaren 1930-40 monumenten van spanning kon maken. Het feit dat de film bestaat met drie verschillende slotsequenties bewijst dat de meester zelf onzeker was. Scenario van Samuel Taylor naar de roman van Leon Uris. Fotografie van Jack Hildyard en een vlotte score van Maurice Jarre.

La Dame de pique

1965 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1965. Drama van Léonard Keigel. Met o.a. Dita Parlo, Michel Subor, Simone Bach, Philippe Lemaire en Jean Négroni.

Haar manie voor het kaartspel heeft een Russische gravin diep in de schulden gebracht. Door een geheimzinnige onbekende wordt haar een geheim toevertrouwd waardoor ze altijd kan winnen. Daaraan blijkt echter een vloek verbonden, die zowel haar echtgenoot als vervolgens haar jonge minnaar noodlottig zal zijn. Een pretentieuze en levenloze verfilming van Poesjkins beroemde verhaal dat tot scenario bewerkt werd door Julien Green. Dat het hier om een low-budget-produktie gaat komt tot uiting in de armzalige decors die het luxe-milieu waarin het verhaal zich afspeelt logenstraffen. De acteurs zijn tegenover de regie machteloos, ook Parlo - de heldin uit LA GRANDE ILLUSION - in een come-backrol.

Les Saintes nitouches

1963 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1963. Komedie van Pierre Montazel. Met o.a. Marie-France Pisier, Perrette Pradier, Bernard Blier, Fred Clark en Darry Cowl.

Een kleptomane dochter van een vooraanstaand antiquair blijkt aan de Côte d'Azur een uiterst behendige en niet te betrappen juwelendievegge, zodat een verzekeringsmaatschappij uit wanhoop een beroep doet op haar diensten. Verliefdheid blijkt de enige effectieve genezing van haar kwaal. Het aardige gegeven wordt door een flauw scenario en een houterige regie de mist in geholpen. Het geeft meer aandacht aan boulevardkluchterige pikanterieën dan aan de vingervlugheid van Pisier. Ook de verdere, goede rolbezetting blijft kansloos.

La Vie conjugale

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van André Cayatte. Met o.a. Jacques Charrier, Marie-José Nat, Michel Subor, Macha Méril en Gianni Esposito.

Het verhaal van een mislukkend huwelijk in twee afzonderlijke films, vanuit de visie van de man Jean-Marc en vanuit de vrouw Françoise. De op papier interessante opzet faalt door de eenzijdigheid per deel. De vrouw is materialistisch ingesteld en heeft langs die weg een en ander bereikt en bedriegt hem uit armzalige oppervlakkigheid met mondaine heren, ofwel; de man is een verwende slappeling die zich niet door de vrouw laat stimuleren en een ongerechtvaardigd ziekelijke jaloezie ontwikkelt. De wisselwerking tussen beide visies functioneert niet door gebrek aan de èchte raakvlakken en de echtelieden hebben zo weinig zelfkritiek dat de interesse voor hen snel verslapt. Het Jean-Marc-deel is het boeiendst van de twee.

La Bride sur le cou

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Jean Aurel en Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Michel Subor, Jacques Riberolles, Josephine James en Claude Brasseur.

Een fotomodel probeert geliefde - die een rijke Amerikaanse boven haar verkiest - jaloers te maken met een andere man, maar wordt echt verliefd op de plaatsvervangende partner. Deze simpele komedie vol onnodige en onwaarschijnlijke complicaties was een eigen produktie van Bardot die de debutant Aurel liet vervangen door Vadim (die in zijn films zelden gevoel voor humor etaleert en hier minder dan ooit). Nu bekende namen bij de bijrollen geven de film enige curiositeitswaarde, naast het animo van Bardot die de flauwiteiten ook niet redt.

Vacances en enfer

1960 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1960. Oorlogsfilm van Jean Kerchbron. Met o.a. Georges Poujouly, Michel Subor, Catherine Sola, Michel Vitold en Elina Labourdette.

Twee jonge verliefden ontvluchten de oorlogshel en trachten de Spaanse grens te bereiken. In deze aanklacht tegen de oorlog zijn de sfeervolle beelden en de vertolking het vermelden waard.

Le petit soldat

1960 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1960. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Michel Subor, Anna Karina, Henri-Jacques Huet, Paul Beauvais en László Szabó.

Een jonge geheim-agent werkt tijdens de Algerijnse oorlog voor FLN in Gen[KA2]eve en krijgt opdracht een radiocommentator te doden. Een aarzeling laadt de verdenking van verraad op hem en hij wordt gemarteld. Als een bekentenis uitblijft, wordt zijn vriendin (die ook voor FLN blijkt te werken) eveneens gemarteld en sterft. De klinische martelscènes werden door de politieke censuur aangegrepen om vertoning van de film tegen te houden. Bij de jaren vertraagde première was de actualiteit verloren gegaan van deze tweede Godard-film die ook formeel en dramatisch niet tot zijn beste behoort. Debuut van Karina tegenover de al te onzekere hoofdrol van Subor.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Michel Subor op televisie komt.

Reageer