Özay Fecht

Acteur

Özay Fecht is acteur.
Er zijn 11 films gevonden.

Denninger - Der Mallorcakrimi: Der Tod des Paparazzo

2001 | Misdaad

Duitsland 2001. Misdaad van Daniel Helfer. Met o.a. Bernhard Schir, Eckard Preuß, Gerd Wameling, Özay Fecht en Susan Anbeh.

Het moest er natuurlijk van komen: een misdaadserie die geheel en al op Mallorca speelt. Denninger (Schir) is een overwerkte inspecteur van het BKA die om uit te blazen van moord, doodslag, drugs, de maffia en zwendelaars mag verblijven in de villa van Max von Lahnstein (Wameling). Denninger houdt van het goede leven. Hij heeft ook nog een vriend die op het eiland woont: Schumann (Preu[KL29]), bijgenaamd Schumi (h[KA1]e, dat klinkt bekend in de oren!), maar is niet zo gesofisticeerd als hij zelf is. Denninger komt bij zijn werk meestal in de problemen door mooie, maar gevaarlijke vrouwen. Max vraagt Denninger hem een dienst te bewijzen. Hij wordt door Kimmle (Feit), een paparazzo, gechanteerd met compromitterende foto`s, waarop Max met een dame te zien is. Hoewel Denninger voor zijn rust gekomen is, kruipt het bloed, waar het niet gaan kan. Nog voordat hij de kans krijgt Kimmle aan de tand kan voelen, is die veranderd in een lijk en ligt Denninger er op apegapen naast en wordt bijgebracht door de aantrekkelijke assistente van Kimmle, Laura (Anbeh), die denkt dat Denninger haar baas vermoord heeft. De Spaanse commissaris Sanchez (Aguilar) is die mening natuurlijk ook toegedaan. Met Schumi en Laura wordt het hard werken om te bezijzen dat Kimmle in nog meer afpersingszaken betrokken was. Het scenario van Leo P. Ard gaat geen cliché uit de weg en het is de vraag of de film met deze personages genoeg kijkers zal trekken om een serie te maken. Eén ding is zeker: het camerawerk van Jochen Radermacher is van cruciaal belang, want de kijkers in Duitsland wensen hele mooie plaatjes van hun droomeiland.

Denninger - Der Mallorcakrimi: Der Mann mit den zwei Gesichtern

2001 | Misdaad, Actiefilm

Duitsland 2001. Misdaad van Gloria Behrens. Met o.a. Bernhard Schir, Eckhard Preuß, Gerd Wameling, Özay Fecht en Maja Maranow.

Karina Stern (Maranow) meent op Mallorca haar zes jaar geleden verdwenen echtgenoot Gerold (Nemec) te herkennen, waarvan aangenomen werd dat hij omgekomen was. Geschokt gaat ze naar een bevriende makelaar Max von Lahnstein (Wameling), die daarop zijn vriend en speurder Denninger (Schir) inschakelt door hem een reisje op zijn luxueuze jacht in het vooruitzicht te stellen. Denninger die geholpen wordt door Schumann (Preu[KL29]) en huishoudster Maria (Fecht), heeft Gerold al snel opgespoord en brengt het stel bij elkaar. Gerold was verdwenen om zijn gezin buiten een grote zaak van het witten van geld te houden, omdat hij teveel wist over zijn ex-partner. Als Gerold en Karina elkaar ontmoeten ontvoeren de handlangers van zijn ex-partner hun dochtertje Merle (Duck). Denninger weet met een list Merle snel te bevrijden, maar begrijpt dat hij nu met gevaarlijke misdadigers te maken heeft, die niet voor moord zullen terugdeinzen. Aan het eind van de film kan lokale hoofdcommissaris Oliver (Bernal) die meer tegenwerkt dan meewerkt, tevreden zijn met Denninger, zodat de Duitse politieman voorlopig nog niet terug hoeft naar zijn vaderland. Het scenario van Leo P. Ard stelt niets voor, want het is het zoveelste misdaadverhaaltje, dat rust op overbekende pijlers en dat nauwelijks een verrassing bevat en wat bedoeld is als ironie, komt heel kluchtig en soms zeer ongeloofwaardig over (zoals de ontsnapping uit de gevangenis en de belegring van de container). Gelukkig heeft de geroutineerde Behrens er een vlot tempo in gehouden, gezorgd voor de nodige actie, de rollen zijn niet slecht en maken de fraaie opnames van cameraman Jochen Radermacher nog veel goed, want anders zou deze film totaal ongenietbaar zijn.

Yara

1998 | Drama

Zwitserland/Turkije/Duitsland 1998. Drama van Yilmaz Arslan. Met o.a. Halil Ergün, Yelda Reynaud, Nur Sürer, Füsun Demirel en Necmettin Çobanoglu.

Door de ogen van de boezemvriendin van H[KA3]ulya (Reynaud) beleven we in de proloog hoe zij door haar ouders van Duitsland naar Turkije gestuurd wordt. Bij haar oom (Erg[KA3]un) en tante (Demirel), die in de Turkse provincie wonen, is H[KA3]ulya doodongelukkig. Ze wil maar [KA1]e[KA1]en ding: terug naar Duitsland. Na een poging tot verkrachting door de twee dorpsmacho`s die zij behendig van zich afslaat, kiest zij de vrijheid. De weg uit de hel is lang en moeilijk als je geen geld en geldige papieren hebt. H[KA3]ulya belandt na wonderbaarlijke omzwervingen in de gevangenis en daarna in een psychiatrische inrichting. Plotseling als een deus ex machina komt haar vriendin haar bevrijden en neemt haar mee terug naar Duitsland. Het scenario van regisseur Arslan bevat geen origineel thema (het is de zoveelste variatie op het onderwerp over de cultuurkloof), maar gecombineerd met uitzonderlijk camerawerk van J[KA3]urgen J[KA3]urges en wonderlijke, maar fantasievolle ensc[KA2]ering is de rolprent iets aparts geworden. De heldin Reynaud draagt haar rol niet met een onverdeeld genoegen en haar benarde situatie zet een domper op een film waarin kameraadschap tussen vrouwen en de liefde tussen hen de boventoon lijken te voeren. Vertoning op het filmfestival van Veneti[KA3]e bezorgde deze film die bedoeld was voor de Duitse regionale omroep WDR (die coproducent was), bioscoopstatus.

Kinderärztin Leah - 3. Auf der Flucht

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Simone Thomalla, Matthias Ponnier, Dieter Kirchlechner, Özay Fecht en Maximilian Haas.

In dit derde deel van het geplande viertal heeft Paul Sch[KA3]onfeld (Ponnier) zijn vrouw Leah (Thomalla) die kinderarts is, vergeven dat zij een kortstondig romantisch intermezzo had met haar Franse collega. Paul was echter behoorlijk jaloers en is danook flink in zijn wiek geschoten. Hij heeft het gevoel dat hij door het slippertje van Leah veel gezag heeft verloren bij het personeel van zijn ziekenhuis. Leah, die problemen nooit uit de weg gaat, zet in deze aflevering haar huwelijk en job weer op het spel door het op te nemen voor het kind van asielzoekers, die met uitwijzing bedreigd worden. Als chef van de kliniek kan Paul leugentjes-om-bestwil niet aanvaarden. Dan slaat het noodlot toe: Paul verongelukt. In tegenstelling tot wat we gewend zijn in dit soort doktersseries, meestal tranerige drama's, stoelt deze reeks op kwaliteit en niveau met een aanvaardbaar scenario van Klaus Peter Wolf, een beperkt aantal personages en dialogen die de spelers de gelegenheid biedt complete zinnen uit te spreken. Humor en situatiehumor zijn bovendien nooit ver weg. Het camerawerk is van Hans-Jörg Allgeier.

Ich Chef, Du Turnschuh

1998 | Drama, Komedie

Duitsland 1998. Drama van Hussi Kutlucan. Met o.a. Hussi Kutlucan, Wiebke Inn, Senta Moira, Jules Gund en Özay Fecht.

In de containerhaven van Hamburg bevinden zich asielzoekers, w.o. Dudie (Kutlucan) en zijn vriendin Nani (Fecht). Ze wachten op een kans om hun verzoek in te dienen, maar het duurt allemaal veel te lang. Nani houdt het niet meer uit en verdwijnt in het holst van de nacht om een schijnhuwelijk met een electricien aan te gaan. Met de hulp van Afrikaanse lotgenoten ontsnapt Dudie naar Berlijn, die hem een adres meegeven, waar hij wordt opgevangen door een Afrikaan, een Irani[KA3]er en een oude Armeni[KA3]er in een een-kamerwoning. Ze bezorgen hem bij de bouw van de Reichstag (dat het nieuwe parlementsgebouw moet worden) een onderbetaald baantje. Het blijkt dat er een hiërarchie bestaat: dictatoriale Duitse voorlieden delegeren aan trouwe naar beneden trappende Duitse Turken, die het uit buitenlanders bestaande voetvolk koeioneren en hen beschouwen als minderwaardige gastarbeiders, die meestal illegaal zijn. De arbeiders worden niet alleen uitgebuit, maar hun betaling blijft dikwijls ook nog uit. Als Dudie met succes een staking organiseert, wint hij weliswaar nieuwe vrienden, maar verliest razendsnel zijn werk. Door pech achtervolgd komt hij tenslotte terecht als hulp in een Turks restaurant en maakt kennis met een Duitse, die zijn vriendin wordt. De tweede film van Kutlucan na SOMMER IN MEZRA uit 1991, waarin hij wederom de hoofdrol speelt en zelf het scenario schreef, is humoristisch, en veel uitgebreider qua vertelling en genuanceerder dan zijn debuut, al is het thema beslist niet vernieuwend. Het camerawerk is wederom van Lars Barthel. Gedraaid in het kader van Gefühlsecht - Junge deutsche Filme binnen de serie Das kleine Fernsehspiel.

Auslandstournee

1998 |

Duitsland 1998. Ayse Polat. Met o.a. Hilmi Sözer, Özlem Blume, Martin Glade, Özay Fecht en Karen Friesicke.

De Turkse muzikant Zeki neemt naar het overlijden van een collega diens elfjarige dochtertje Senay onder zijn hoede. Samen gaan ze op zoek naar haar tante. De zoektocht voert naar Parijs, Wuppertal, Stuttgart, München en Istanbul. De tante wordt nooit gevonden, maar het meisje komt veel te weten over zichzelf en haar verstandhouding met Zeki verbetert.

Tatort - Aida

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Klaus Emmerich. Met o.a. Udo Wachtveitl, Miro Nemec, Angelika Bartsch, Carola Regnier en Victor Schefé.

Waar leden van een operagezelschap slechts van dromen gebeurt in deze TATORT-episode: de tirannieke dirigent vermoorden. De despotische ma[KA3]estro met het dirigeerstokje had net voor de premi[KA2]ere van de opera [KL]A[KA3]ida[KLE] ruzie met de zangers, de musici en de regisseur (Von Manteuffel). Verdachten zijn er te over. Hoewel men als kijker snel vermoedt wie de eigenlijke dader is, slaagt scenarist Wolfgang Hesse erin de spanning tot het einde toe vol te houden. Het operamilieu is schitterend in beeld gebracht met knap camerawerk van Klaus Merkel en laat ons kennis maken met jaloerse musici en ego[KA3]istische solozangers die slechts [KA1]e[KA1]en doel hebben: zo snel mogelijk carri[KA2]ere maken en rijk worden. De directeur van het ensemble (Anthoff) die het heel druk heeft, zorgt met de ijdele regisseur voor onderhoudende chaos. Zelfs Verdi-liefhebbers komen aan hun trekken. De eigenlijke muziekscore is van Rudi Knabl jr. Dertiende zaak van Batic en Leitmayr, aflevering 337.

Alles wegen Robert De Niro

1996 | Muziek, Romantiek, Komedie, Experimenteel

Duitsland 1996. Muziek van Helmut Förnbacher. Met o.a. Angelika Milster, Götz Alsmann, Markus Paßlick, Ludwig Goetz en Rudi Marhold.

Gebrilde Lothar Alzheim werkt overdag in de supermarkt en 's avonds speelt hij met zijn big-band in achterafzaaltjes. Hij droomt van de grote doorbraak. Lothar bedenkt een list: blonde cassière Mechthild Specht. Zij heeft een oogje op de donkerharige, modieus gekapte Lothar. Ze wordt echter een succes en de band een cult. Maar dan moet Lothar nog even zijn sluwe ideetje onder tafel zien te schuiven...

Pizza Colonia

1991 | Komedie

Duitsland/Italië 1991. Komedie van Klaus Emmerich. Met o.a. Mario Adorf, Ilaria Occhini, Riccardo Cucciolla, Willy Millowitsch en Eberhard Feik.

Italiaan Francesco Serboli (Adorf), de trotse bezitter van het Ristorante Francesco in Keulen, heeft problemen met zijn huwelijk, met zijn kinderen, met zijn kleinkinderen en met zijn vriendin Hilde Schmitz (Bliefert). Zijn vrouw Severina (Occhini) is de wanhoop nabij, wanneer zij ontdekt dat haar man haar al vijftien jaar bedriegt. Een peetoom uit Italië komt als een soort peetvader een en ander even regelen. Een drama over een ex- patriate, waarbij eens lekker gelachen kan worden; bovendien een film die een goede verstandhouding tussen Duitsers en Italianen kan bevorderen. Adorf is top. Het scenario is van Bernd Schröder. Het camerawerk is van Theo Birkens.

Aufbrüche

1988 | Drama

Duitsland 1988. Drama van Hartmut Horst en Eckart Lottmann. Met o.a. Deniz Seyhun, Tuncel Kurtiz en Özay Fecht.

In deze gevoelige film volgen we een Turks meisje, dat in Duitsland woont. Ze wordt heen en weer geslingerd tussen twee culturen en ze zoekt wanhopig naar haar eigen identiteit.

40qm Deutschland

1986 | Drama

Duitsland 1986. Drama van Tevfik Baser. Met o.a. Özay Fecht, Yaman Okay en Demir Gökgöl.

Een Turks echtpaar staat model voor het leven van veel van hun landgenoten in Duitsland, die tussen de Duitse kultuur en de eigen tradities staan. De jonge vrouw mag op bevel van haar man de kleine duistere woning niet verlaten. Eenzaamheid en isolatie drijven haar bijna tot waanzin. Dit debuut van de Turkse regisseur maakt indruk door de rustige en gevoelige verteltrant.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Özay Fecht op televisie komt.

Reageer