Maurice Jacquemont: regie en cast.
Er zijn 5 films gevonden.

La cavalière

1992 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1992. Drama van Philippe Monnier. Met o.a. Ilaria Borrelli, Jean-Pierre Bouvier, Daniela Poggi, Bruno Dvoldère en Simone Valère.

In de Zuidfranse Camargue is de jonge Borrelli al een tijdje verliefd op Bouvier, de eigenaar van een landgoed waar wijn wordt verbouwd en stieren worden gefokt. Bouvier is getrouwd met Poggi, maar sinds hun enige kind is gestorven, heeft hun relatie niet veel betekenis meer. Poggi, die voor de geldzaken van het bedrijf zorgt, houdt er een minnaar op na. Bouvier komt dat te weten, en Poggi besluit elders te gaan wonen. Het duurt niet lang voor haar plaats op het landgoed en in het bed wordt ingenomen door Borrelli. Die blaast het bedrijfje, dat zieltoogde, nieuw leven in. Maar het noodlot slaat weer toe: Bouvier wordt door een stier aangevallen en sterft. Zijn echtgenote Poggi erft alles, komt terug en verjaagt Borrelli. Borrelli dwaalt van de ene miezerige klus naar de andere, tot ze in bescherming wordt genomen door renpaardenfokker Giraud, die van haar niet alleen een top-jockey maakt maar ook zijn minnares. Intussen loopt er veel mis op het landgoed van Poggi, dat ten slotte zal worden opgekocht door, jawel, Borrelli. Of: de wraak van de lekkere amazone. Onvoorstelbaar voorspelbare melodramatische toestanden. Een dure produktie, professioneel gemaakt maar inhoudelijk een dieptepunt: gebakken lucht met een mooi strikje eromheen. Scenario van Robert Mazoyer.

L'île de tulipatan

1990 | Muziek, Komedie

Frankrijk 1990. Muziek van Maurice Jacquemont. Met o.a. Pierre Jacquemont, Nelly Anne Rabas, Eric Wolfer en Pierre Tarbouriech.

Een operette die zich in een niet-bestaand land afspeelt met als hoofdpersoon niemand minder dan koning Kaketoe XXII. De zoveelste keer dat een van de vergeten werken van Jacques Offenbach is opgediept en deze - erg korte voor een opera - voegt beslist niets toe aan wat al van hem bekend is. Amusant maar oubollig vermaak. Wat uiteraard overeind blijft is de muziek.

J'ai épousé une ombre

1982 | Thriller, Drama

Frankrijk 1982. Thriller van Robin Davis. Met o.a. Nathalie Baye, Francis Huster, Richard Bohringer, Madeleine Robinson en Guy Tréjean.

Een ongehuwde zwangere vrouw (Nathalie Baye) wordt na een ontsporing van een trein verward met een verongelukte, pasgetrouwde passagiere. Haar schoonouders, die haar nooit ontmoet hebben, nemen haar liefderijk op. Er ontstaat een romance met de 'zwager' en de jonge 'weduwe', maar de ondeugdelijke vader van het kind duikt weer op en wil haar chanteren. Een bekwame, meer op het psychologisch realisme dan op suspense gerichte verfilming van William Irish' roman, met goede rollen van Baye (César-nominatie voor beste actrice) en Madeleine Robinson als de schoonmoeder. De film is echter niet altijd geloofwaardig.

Le retour de Martin Guerre

1981 | Drama, Historische film

Frankrijk 1981. Drama van Daniel Vigne. Met o.a. Gérard Depardieu, Nathalie Baye, Roger Planchon, Maurice Barrier en Isabelle Sadoyan.

In de 16e eeuw zijn een jongen en een meisje aan elkaar uitgehuwelijkt door hun boerenfamilies. Het huwelijk is geen succes en de echtgenoot verdwijnt om acht jaar later als volwassene zijn erfdeel en gezin weer op te eisen. Ondanks de positieve verklaring van de vrouw ontstaat er twijfel aan zijn identiteit, die tijdens een rechtszaak bewezen moet worden. Dit vernuftig scenario en de overtuigende tijdsreconstructie kregen van de regisseur niet meer dan een bekwame filmvorm, maar het opmerkelijke spel - vooral van Baye en Planchon - houdt de aandacht vast. Het scenario is van regisseur Vigne en Jean-Claude Carrière. Het camerawerk is van André Neau.

Monsieur Albert

1976 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1976. Drama van Jacques Renard. Met o.a. Philippe Noiret, Dominique Labourier, Patrick Chesnais, Suzanne Flon en Catherine Lachens.

Een kleine oplichter heeft zich ge[KA3]installeerd in een noordelijk mijnplaatsje. Hij dringt zich tussen een mede- oudstrijder uit Algerije en een ongehuwde moeder in. Het besef van zijn eigen middelmatigheid na de zoveelste mislukking maakt hem tijdens een carnavalsoptocht tot moordenaar. Een zowel door het milieu als de personages ongewoon regiedebuut waarin Noirets goedmoedige imago in het absolute tegendeel wordt omgekeerd (zodat het publiek afknapte of wegbleef). Niettemin is hij verontrustend overtuigend, terwijl ook de andere acteurs zich authentiek integreren in de plaatselijke bevolking. Niet geheel evenwichtig in de combinatie van volkse vrolijkheid als verpakking van uitzichtloze verveling met morsige kleine privédrama's. Toch opmerkelijk omdat in de film níét op de personages wordt neergekeken.