Max Elloy: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Tintin et les oranges bleues

1964 | Familiefilm, Avonturenfilm, Actiefilm

Frankrijk​/​​Spanje 1964. Familiefilm van Philippe Condroyer. Met o.a. Jean-Pierre Talbot, Jean Bouise, Jenny Orléans, Felix Fernandez en Max Elloy.

Professor Zonnebloem ontvangt van een Spaanse collega een blauwe sinaasappel die zelfs op zand kan groeien. De vrucht verdwijnt en Zonnebloem gaat met Kuifje en kapitein Haddock naar Valencia waar hij zelf ook ontvoerd wordt. Deze tweede film naar de strip van Hergé blijft dichter bij het origineel en is met meer zorg gemaakt. Alleen is Kuifjevertolker Talbot sinds deel I zo gegroeid dat hij boven alle andere acteurs uitsteekt.

C'est pas moi, c'est l'autre

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Fernand Raynaud, Geneviève Kervine, Micheline Dax, Henri Virlojeux en Max Elloy.

De leider van een noodlijdend provinciaal revuegezelschap vindt een dubbelganger van de komiek Fernand Raynaud, die hij bij wijze van stunt een rol aanbiedt. De amateur heeft onverwacht veel succes bij het publiek en blijkt de ster zèlf te zijn die incognito een visvakantie hield. Simpele komedie moet het vooral hebben van zelfparodie van Raynaud, die buiten Frankrijk te weinig bekend is om deze grap effectief te maken.

Les Tortillards

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Jean Bastia. Met o.a. Jean Richard, Roger Pierre, Danièle Lebrun, Louis de Funès en Madeleine Barbulée.

De zoon van een insektenpoederfabrikant trotseert het ouderlijk gezag door op tournee te gaan met een jonge actrice. De familie achtervolgt hem, tot de vader in de voorstelling een kans ziet om reclame te maken voor zijn produkt. In deze machteloos geregisseerde klucht wordt getracht de op zich bekwame rolbezetting op te kloppen met smakeloze grollen.

Le Désir mène les hommes

1957 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1957. Misdaad van Mick Roussel. Met o.a. Magali Noël, Philippe Lemaire, Christian Marquand, Gérard Blain en Noël Rocquevert.

Een verleidelijke vrouw heeft verscheidene minnaars, maar kiest voor een verwende erfgenaam die zijn onderneming slecht beheert en de schuld daarvan afschuift op zijn voorman. Deze raakt tijdelijk op het slechte pad, maar rehabiliteert zich en wint de heldin. De matig geregisseerde film met een zwak scenario kreeg beter spel dan hij verdient, vooral in de kleurrijke bijrollen.

Pardonnez nos offenses

1956 | Film noir

Frankrijk 1956. Film noir van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Pierre Vaneck, Giani Esposito, Béatrice Altariba en Mireille Granelli.

Een jeugdbende droomt van ontsnapping uit het naargeestige wereldje van alledag in de buitenwijken en legt zich `s nachts toe op het smokkelen van whisky. Zigeuners ontdekken bij toeval hun geheime bergplaats en maken zich meester van de inhoud, waarop drie van de jongens uit woede een jonge zigeunerin verkrachten. De zigeuners verkrachten dan D[KA1]ed[KA1]ee (Vlady). Uiteindelijk komen de twee groepen erachter wie de ware schuldige is, die ze vervolgens flink te pakken nemen. Als wraak doodt hij dan Dédée, die op het punt stond met een zigeuner elders het geluk te gaan zoeken. De producent was kennenlijk hevig ontsteld door deze trieste greep uit het leven: hij gooide de montage volledig door elkaar en schrapte scènes. Niettemin, en ondanks de gezwollenheid waaraan regisseur Hossein zich vaker schuldig maakt, zijn er enkele goede scènes overgebleven. Tijdens de wereldpremière was Eddie Constantine de enige uit het geschokte publiek die durfde te applaudisseren. De enige film waarin deze filmer zelf geen rol speelt. De film is ook bekend onder de titel L'HIRONDELLE DU FAUBOURG en werd in België uitgebracht als JEUNESSE DES RUES.

Bonsoir Paris, bonjour l'amour

1956 | Musical

Frankrijk​/​​Duitsland 1956. Musical van Ralph Baum. Met o.a. Dany Robin, Daniel Gélin, Adrian Hoven, Mara Lane en Georges Reich.

Oostenrijkse jazz-pianist komt in Parijs in contact met broer en zus die ook berooide aspirant-kunstenaars zijn. Als hij voor toelatingsexamen conservatorium zakt, gaat meisje in nachtclub werken om met haar salaris hem indruk te geven dat hij toch studiebeurs heeft gekregen. Musical combineert alle middelmatige elementen van Duitse en Franse pogingen in het genre en heeft charme van hoofdrollen als enig pluspunt.

Oasis

1954 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1954. Avonturenfilm van Yves Allégret. Met o.a. Michèle Morgan, Pierre Brasseur, Cornell Borchers, Grégoire Aslain en Ulrich Beiger.

De eigenaar van een oase in Marokko wordt verdacht van goudsmokkel en krijgt door een geldsyndicaat twee spionnes op zijn pad. Een bandiet zit ook achter hem aan, maar de inmiddels van zijn eerlijkheid overtuigde en verliefd geworden vrouw waarschuwt hem. Ze komen echter allemaal in de woestijn om. Deze eerste Europese cinemascopefilm heeft meer aandacht voor de landschappen dan voor de personages, die slecht geschreven zijn en ook niet zo best geacteerd. Ondanks alle ontbering blijft het uiterlijk van de actrices onberispelijk. (In de gelijktijdig opgenomen Duitstalige versie OASE speelt Carl Raddatz de rol van Brasseur.)

Mourez, nous ferons le reste

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Christian Stengel. Met o.a. Roger Nicolas, Magali Noël, Noël Roquevert, Roland Armontel en Antoine Balpêtré.

Iemand die wel van een grapje houdt brengt een Provencaals dorpje in de waan dat een aldaar geboren matroos in de Verenigde Staten miljonair is geworden. Alle notabelen zoeken dan zijn financiële steun en de zogenaamde miljonair stelt voor om het gemeenteterrein te transformeren in een groots kerkhof 'in Amerikaanse stijl'. De vaak venijnige satire, die aan de Britse Ealing-komedies herinnert, heeft een soms wat vlakke regie en komieken in overbekende typeringen, maar is beslist onderhoudend.

Secrets d'alcôve

1953 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Henri Decoin, Gianni Franciolini, Ralph Habib en Jean Delannoy. Met o.a. Dawn Addams, Françoise Arnoul, Bernard Blier, Martine Carol en Max Elloy.

Een film in episoden. Een vermoeide Britse soldaat hoopt op een rustige nacht in een boerderij maar moet de vrouw des huizes helpen bij een bevalling. Om een reden voor echtscheiding te hebben ensceneert een man een fictieve overspelsituatie maar hij wordt verliefd op de vrouw met wie hij zich laat betrappen. Een zingende vrachtwagenchauffeur verovert in zijn droom een welgestelde liftster. Een prostituée krijgt het bed van Madame la Pompadour cadeau. Dit tamelijk voorzichtig-pikant vierluik is alleen in de eerste twee sketches echt aardig, maar zakt daarna door gebrek aan fantasie in. De rolbezetting blijft niettemin bezienswaardig.

Nous irons à Paris

1950 | Komedie, Musical

Frankrijk 1950. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Françoise Arnoul, Philippe Lemaire, Christian Duvaleix, Max Elloy en Ray Ventura.

Drie werknemers van een radiostation zijn ontslagen en beginnen een piratenzender waarvoor ze de medewerking van Ray Ventura et ses Collégiens krijgen. Hun clandestiene uitzendingen zijn zo succesvol dat ze na mislukte pogingen om er een eind aan te maken weer bij de omroep worden binnengehaald. Na jaren opnieuw een actueel onderwerp in dit middelmatige komedietje dat nogal wat sterren van weleer laat zien en horen.

Atoll K

1950 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1950. Komedie van Léo Joannon en John Berry. Met o.a. Stan Laurel, Oliver Hardy, Suzy Delair, Adriano Rimaldi en Max Elloy.

Stan en Ollie hebben een jacht geërfd en lijden schipbreuk met twee medepassagiers bij Zuidzee-eiland, waar rust van het viertal eerst wordt verstoord door kokette zangeres en vervolgens door een uraniumexpeditie. Historisch document - laatste en langste film en eerste Europese van beroemd duo - stemt treurig. Scenario en regie zijn lamlendig, maar niet slechter dan sommige eerdere films die ze door hun aanwezigheid wèl redden. Volledige uitgeblustheid kan nu niet één lachje wekken. Bovendien was Laurel vóór de opnamen ziek geweest, en zag hij er allerminst lachwekkend uit. In USA uitgebracht in een verkorte versie van 82m. Ook bekend als UTOPIA en ROBINSON CRUSOELAND.

Une femme par jour

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Denise Grey, Danielle Godet, Daisy Daix, Ginette Baudin en Marie-Reine Kergal.

Turkse kunstvoorwerpen in een kostuumfilm rond een sultan en zijn harem van zeven vrouwen. Vandaar dus de titel van deze allang vergeten prutfilm. Met een paar grappige ideeën is nog geen film te maken.

Retour à la vie

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1948. Oorlogsfilm van André Cayatte, Georges Lampin, Henri-Georges Clouzot en Jean Dréville. Met o.a. Héléna Manson, Jane Marken, Nane Germond, Bernard Blier en Lucien Nat.

Gedenkfilm die hier behandeld wordt in de volgorde waarin de regisseurs van de vijf sketches aan de beurt komen, waarbij we moeten opmerken dat de laatste twee van Dréville zijn: LE RETOUR DE TANTE EMMA - LE RETOUR D'ANTOINE - LE RETOUR DE JEAN - LE RETOUR DE RENÉ - LE RETOUR DE LOUIS. De sketches hebben als gemeenschappelijk thema de terugkeer naar het normale leven van krijgsgevangenen en gedeporteerden. Zo'n film moet wel wisselvallig zijn en zou meer in evenwicht zijn geweest als er een vrouwelijke hoofdrolspeler meer en een mannelijke hoofdrolspeler minder zouden zijn geweest. De toon wisselt sterk. We ontdekken een intimistische Cayatte, die van de uitstekende dialogen van Charles Spaak profiteert, een nog steeds even gekwelde Lampin, een zeer bittere Clouzot met zijn sinistere humor en een wat romantischere Dréville, die met het fraaie camerawerk van Louis Page en Michel Weiss in de laatste episode weer wat hoop geeft. Zijn socio-psychopathische analyses van een aantal zeer uiteenlopende gevallen worden door een groep sterren gespeeld en vormen met de bijrollen een zeer homogeen geheel.