Boris Vian: cast, muziek en schrijver.
Er zijn 6 films gevonden.

L'écume des jours

2013 | Drama, Fantasy

Frankrijk​/​​België 2013. Drama van Michel Gondry. Met o.a. Romain Duris, Audrey Tautou, Gad Elmaleh, Omar Sy en Aïssa Maïga.

Alsof het geschapen is om ooit door Michel Gondry (Human Nature) te worden verfilmd, zo leest het wonderlijke, bizarre universum uit Boris Vians magisch-realistische roman L'écume des jours (1947). Maar ook een droomhuwelijk kan stranden in bittere teleurstelling. Vians prachtige liefdestragedie, waarin de jonge Chloé ernstig ziek wordt als een waterlelie zich in haar longen nestelt, komt in de slotakte nog wel tot leven, maar de overdaad aan stop-motion en geknutselde trucages heeft de kijker dan al lang afgestompt.

Nag la bombe

1999 | Drama

Frankrijk 1999. Drama van Jean-Louis Milesi. Met o.a. Ariane Ascaride, Vincent Elbaz, Rossy de Palma, Julie Gayet en Johan Leysen.

Alsof het geschapen is om ooit door Michel Gondry (Human Nature) te worden verfilmd, zo leest het wonderlijke, bizarre universum uit Boris Vians magisch-realistische roman L'écume des jours (1947). Maar ook een droomhuwelijk kan stranden in bittere teleurstelling. Vians prachtige liefdestragedie, waarin de jonge Chloé ernstig ziek wordt als een waterlelie zich in haar longen nestelt, komt in de slotakte nog wel tot leven, maar de overdaad aan stop-motion en geknutselde trucages heeft de kijker dan al lang afgestompt.

La complainte du progrès

1997 |

Frankrijk 1997. Claudio Pazienza. Met o.a. Serge Cremer en Monique Cremer.

Alsof het geschapen is om ooit door Michel Gondry (Human Nature) te worden verfilmd, zo leest het wonderlijke, bizarre universum uit Boris Vians magisch-realistische roman L'écume des jours (1947). Maar ook een droomhuwelijk kan stranden in bittere teleurstelling. Vians prachtige liefdestragedie, waarin de jonge Chloé ernstig ziek wordt als een waterlelie zich in haar longen nestelt, komt in de slotakte nog wel tot leven, maar de overdaad aan stop-motion en geknutselde trucages heeft de kijker dan al lang afgestompt.

Le désordre à vingt ans

1967 | Historische film, Biografie

Frankrijk 1967. Historische film van Jacques Baratier. Met o.a. Antonin Artaud, Jacques Audiberti, Arthur Adamov, Simone de Beauvoir en Roger Blin.

Zou volgens de cineast als ondertitel mee moeten hebben gekregen 'chronique germano-pratine'. Op basis van beelden, die gedurende de opwindende jaren 1947 en 1948 in Saint-Germain-des-Prés werden gemaakt, interviewt de maker de acteurs twintig jaar later, met de bedoeling de nogal opgejaagde jeugd van toen te portretteren. Een merkwaardig mozaïek en tegelijkertijd een tamelijk origineel experiment. Bovendien de getuigenis van een plaats en een tijdperk van hen die erbij waren.

Les liaisons dangereuses

1959 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1959. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Jeanne Moreau, Annette Stroyberg, Jean-Louis Trintignant, Jeanne Valérie en Simone Renant.

Een libertijns echtpaar is elkaars cynische medeplichtige bij buitenechtelijke escapades, tot hij echt verliefd wordt op een degelijke vrouw, en de anti-strategie van zijn echtgenote tot een tragedie leidt. Vadim verplaatst de ooit scandaleuze brievenroman van Choderlos de Laclos naar de eigen tijd en maakt ondanks modieuze en kitsch-elementen zijn beste film, met een aantal écht suggestieve erotische scènes. Stroyberg was destijds Mme Vadim en het enige zwakke onderdeel in de topbezetting. In 1976 door Vadim opnieuw gemaakt als de kostuumfilm UNE FEMME FIDÈLE. In 1989 in Amerika verfilmd door Stephen Frears als DANGEROUS LIAISONS.

Le bel âge

1959 | Experimenteel

Frankrijk 1959. Experimenteel van Pierre Kast. Met o.a. Loleh Bellon, Jean-Claude Brialy, Françoise Brion, Jacques Doniol-Valcroze en Boris Vian.

Tweede lange speelfilm van deze cineast (1920-1984), en de karakteristiekste van al zijn lange films. Een intrige ontbreekt. Sociaal en intellectueel bevoorrechte personages weiden flink uit over vaak erotische gevoelens maar zijn toch voor alles onderworpen aan 'de koele passie van de ware libertijn'. De gedachte dat hier een nazaat van de Choderlos de Laclos van Les liaisons dangereuses aan het werk is, is moeilijk te onderdukken. Een even briljante als ijzige film, met overeenkomstig camerawerk van Ghislain Cloquet en Sacha Vierney. Eerder een experiment of een schets dan iets anders. Ook een moralistische film, hoewel de woordenstroom en de filmische creatie niet overal gelijk opgaan. De een vindt het originele oeuvre van Kast razend interessant, maar de ander verveelt zich er dood bij.