Friedrich Ulmer: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Der Herr im Haus

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Heinz Helbig. Met o.a. Hans Moser, Maria Andergast, Leo Slezak, Hans Junkermann en Fritz Odemar.

Een huismeester zorgt ervoor dat twee jonge mensen het geluk vinden en dat een oplichter wordt ontmaskerd. Na een wat trage aanloop ontwikkelen de gebeurtenissen zich in een vlot tempo. Hans Moser is het hartveroverende middelpunt. Scenario van Jakob Geis en Heinz Helbig. Camerawerk van Karl Puth.

Das Recht auf Liebe

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Joe Stöckel. Met o.a. Magda Schneider, Viktor Staal, Anneliese Uhlig, Paul Wegener en Rolf Wanka.

Film die het verhaal vertelt van de jonge Vinzenz (Staal), die lichtzinnig een verhouding begint met het dienstmeisje Vroni (Schneider), hoewel hij met de dochter van de landheer (Uhlig) verloofd is. In een gevecht met zijn rivaal (Wanka) raakt Vinzenz dodelijk gewond. Op zijn sterfbed kan hij nog met Vroni trouwen, die een kind van hem verwacht. Dit klinkt allemaal erg kitscherig, maar wordt door de goede acteurs en regie tot een Alpen- en heimatfilm die het aanzien waard is. De grote karakterspeler Paul Wegener is indrukwekkend in zijn rol van landheer.

Stärker als die Liebe

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Joe Stöckel. Met o.a. Karin Hardt, Leny Marenbach, Paul Wegener, Paul Richter en Ivan Petrovich.

De dochters van boswachter Mierau (Wegener) in Oost-Pruisen, Annemarie (Marenbach) en Lisbeth (Hardt), zijn heel verschillend: Lisbeth heeft een aardje naar haar vaartje, Annemarie is avontuurlijker. Zij is verliefd op de lichtzinnige rentmeester Von Mansar (Petrovich). Maar als ze ontdekt dat hij de stroper is waar haar vader al zolang achteraan zit, wint het plichtsbesef het van de liefde. Ze licht haar zuster in. De stroper wordt door jagers betrapt en verdrinkt in het moeras tijdens de vlucht. Een alledaags verhaal, maar goed geregisseerd en met voortreffelijke rolbezetting. De prachtige landschapsopnamen doen de rest.

Das Schweigen im Walde

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Hans Deppe. Met o.a. Paul Richter, Hansi Knoteck, Rudolf Schündler en Friedrich Ulmer.

Verfilming van Ganghofer's heimatroman over de dochter van een kunstschilder op wie zowel een adellijke landheer als een boswachtersjongen verliefd zijn.

Standschütze Bruggler

1936 | Oorlogsfilm

Duitsland 1936. Oorlogsfilm van Werner Klingler. Met o.a. Ludwig Kerscher, Franziska Kinz, Lola Chlud, Rolf Pineger en Eduard Köck.

De film speelt in WO I aan het Tiroolse front. De jonge Toni Bruggler (Kerscher) meldt zich vrijwillig als soldaat aan bij de bergjagers, tegen de wil van zijn moeder (Kinz). Wanneer hij gewond raakt, wordt hij door een jonge adellijke vrouw (Chlud) verzorgd. Maar ook haar liefde kan hem niet tegenhouden. Na zijn genezing gaat hij weer naar het front, waar hij een bijdrage levert aan de overwinning van de Tirolers op de Italianen. Voor zijn verdiensten ontvangt hij een onderscheiding. Nu is ook zijn moeder weer gekalmeerd. De bedoeling van deze film is in het kort als volgt te omschrijven: soldatenplicht gaat boven alles. De van elk talent gespeende hoofdrolspeler maakt deze prent er niet beter op, maar Kinz en Chlud zijn overtuigend. Het verbod van de geallieerden werd later door de vrijwillige zelfcontrole (FSK) opgeheven.

Schlosz Hubertus

1934 | Drama

Duitsland 1934. Drama van Hans Deppe. Met o.a. Hansi Knoteck, Paul Richter en Friedrich Ulmer.

Een graaf onterft zijn kinderen omdat zij met gewoon volk omgaan, maar hij wordt gestraft als een adelaar hem de ogen uitpikt. Alsjeblieft, dit is pas drama in het heimat-genre.

Helena

1924 | Avonturenfilm

Duitsland 1924. Avonturenfilm van Manfred Noa. Met o.a. Edy Darclea, Hanna Ralph, Adele Sandrock, Albert Steinrück en Vladimir Gajdarov.

Het scenario van Hans Kyser is een zeer vrije bewerking van de [KL]Ilias[KLE], het gedicht van de blinde Griekse dichter Homerus uit de oudheid over Helena (Darclea), de stralende dochter van Zeus en Leda. Ze was de gemalin van Menela[KA3]us (Ulmer), de koning van Sparta. Ze werd geschaakt door Paris (Gajdarov), die haar meenam naar Troje. Dit leidde tot een oorlog tussen de twee steden. Deze vroege spektakelfilm met een ongebruikelijk lange speelduur nam een fors loopje met de offici[KA3]ele klassieke literatuur om zoveel mogelijk figuren uit de mythologie op het witte doek te laten verschijnen. De revue passeren o.a. Hector (De Vogt), Achilles (Aldini), Patrocles (Lamac), Odysseus (Kronburger), Priamus (Steinr[KA3]uck), enz. Kenmerkend zijn de massasc[KA2]ene`s, die de aandacht van de kijker opeisen en het oordeel van Paris wordt verbeeld door middel van een droom. Opwindender is eigenlijk de geschiedenis van deze gerestaureerde versie. De originele kopie was verdwenen, maar in diverse landen buiten Duitsland waren nog onvolledige versies te vinden. Indertijd monteerde iedere filmdistributeur zijn eigen lengte en praktisch zijn eigen verhaal dat hij vertonen wilde. In het filmmuseum van Lausanne was de oorspronkelijk nitraatversie van de toenmalige Zwitserse distributeur voorhanden, die aangevuld werd met stukken montage uit Spanje, Itali[KA3]e en Zwitserland zelf. Zo ontstond de volledige film. De muziekpartituur die indertijd de zwijgende film begeleidde is verdwenen, maar toen het filmmuseum in M[KA3]unchen de rolprent liet restaureren vond men Joachim B[KA3]arenz (piano), G[KA3]unter Buchwald (viool), Friedemann Graef (saxofoon) en Christian Roderburg (percussie) bereid nieuwe muziek te schrijven. Men mocht zich gelukkig prijzen, want dit kwartet heeft al heel wat oude films voorzien van begeleidende muziek en geldt als meesters in hun vak. Voor liefhebbers van de historische film een niet te versmaden spektakel, maar spectaculair is anders. Het camerawerk is van Ewald Daub en Gustave Preiss.