Kees Linthorst: muziek, geluid en montage.
Er zijn 18 films gevonden.

Blois Couleur Locale

2001 | Documentaire

Nederland 2001. Documentaire van Rolf Orthel.

Jan Dibbets werd door de burgemeester van het Franse stadje Blois gevraagd om een aantal raamwerken voor de plaatselijke cathedraal te ontwerpen. Orthel volgt Dibbets tijdens dit bijna 10 jaar durende project, van de schetsen op de teketafel tot de uiteindelijke installatie in de cathedraal. Tegelijkertijd portretteert Orthel bijzondere personen uit de gemeenschap van Blois voor wie de ramen bedoeld zijn.

Other Thoughts 3

1997 | Documentaire

Nederland 1997. Documentaire van Henri Plaat.

Jan Dibbets werd door de burgemeester van het Franse stadje Blois gevraagd om een aantal raamwerken voor de plaatselijke cathedraal te ontwerpen. Orthel volgt Dibbets tijdens dit bijna 10 jaar durende project, van de schetsen op de teketafel tot de uiteindelijke installatie in de cathedraal. Tegelijkertijd portretteert Orthel bijzondere personen uit de gemeenschap van Blois voor wie de ramen bedoeld zijn.

De zwijgende reiziger

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Ibrahim Selman. Met o.a. Bangin Abdulkadir, Said Ali, Walid Hadji en Abdulkadir Yousif.

Deze in het Koerdisch gesproken film met Engelse ondertiteling gaat over het droeve lot van de Koerden, gezien en verteld door de ogen van een dorpsgek (Bangin). De handeling is toegespitst tot een kleine dorpsgemeenschap, waarin de militairen het voor het zeggen hebben en regelmatig botsen met de vrijheidsstrijders.

Antarctica - a Ticket to Eternity

1995 |

1995. Rolf Orthel.

Deze in het Koerdisch gesproken film met Engelse ondertiteling gaat over het droeve lot van de Koerden, gezien en verteld door de ogen van een dorpsgek (Bangin). De handeling is toegespitst tot een kleine dorpsgemeenschap, waarin de militairen het voor het zeggen hebben en regelmatig botsen met de vrijheidsstrijders.

Josef Roth's Grosse-Welt-Bioskop-Theater

1994 |

1994. Hans Keller.

Deze in het Koerdisch gesproken film met Engelse ondertiteling gaat over het droeve lot van de Koerden, gezien en verteld door de ogen van een dorpsgek (Bangin). De handeling is toegespitst tot een kleine dorpsgemeenschap, waarin de militairen het voor het zeggen hebben en regelmatig botsen met de vrijheidsstrijders.

De Uitvinding van Amerika - De Resten van Utopia

1993 |

1993. Hans Keller.

Deze in het Koerdisch gesproken film met Engelse ondertiteling gaat over het droeve lot van de Koerden, gezien en verteld door de ogen van een dorpsgek (Bangin). De handeling is toegespitst tot een kleine dorpsgemeenschap, waarin de militairen het voor het zeggen hebben en regelmatig botsen met de vrijheidsstrijders.

Naar Mozambique!

1990 |

1990. Hans Keller.

Deze in het Koerdisch gesproken film met Engelse ondertiteling gaat over het droeve lot van de Koerden, gezien en verteld door de ogen van een dorpsgek (Bangin). De handeling is toegespitst tot een kleine dorpsgemeenschap, waarin de militairen het voor het zeggen hebben en regelmatig botsen met de vrijheidsstrijders.

Laatste open dag

1990 |

Nederland 1990. Hans Keller.

Deze in het Koerdisch gesproken film met Engelse ondertiteling gaat over het droeve lot van de Koerden, gezien en verteld door de ogen van een dorpsgek (Bangin). De handeling is toegespitst tot een kleine dorpsgemeenschap, waarin de militairen het voor het zeggen hebben en regelmatig botsen met de vrijheidsstrijders.

Een Wolk van Groen

1990 | Documentaire

Nederland 1990. Documentaire van Kees Hin. Met o.a. Johan Leysen, Carol Linssen en Aus Greidanus.

Deze in het Koerdisch gesproken film met Engelse ondertiteling gaat over het droeve lot van de Koerden, gezien en verteld door de ogen van een dorpsgek (Bangin). De handeling is toegespitst tot een kleine dorpsgemeenschap, waarin de militairen het voor het zeggen hebben en regelmatig botsen met de vrijheidsstrijders.

The Rose Garden

1989 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland​/​​Duitsland​/​​Verenigde Staten​/​​Oostenrijk 1989. Oorlogsfilm van Fons Rademakers. Met o.a. Liv Ullmann, Maximilian Schell, Peter Fonda, Jan Niklas en Katarina Lena Müller.

Ullmann en Schell zijn resp. advocate en beklaagde in rechtbankdrama dat zijn wortels heeft in de Holocaust. Schrijnend beeld van de naweeën van de naziwreedheden en van de bescherming die Duitse oorlogsmisdadigers nog steeds genieten in bepaalde kringen. Niet zo overtuigend als DE AANSLAG omdat de kunstgreepjes om de boodschap toch wat te laten doordringen er geregeld wat te dik opliggen. Een schoonheidsfoutje in een voor de rest humaan waardevolle en boeiende film. Goed spel van Ullman en Schell, hoewel hij nauwelijks herkenbaar is. De op video uitgebrachte versie is bijna 31m ingekort.

Odyssee d'amour

1987 | Drama

Nederland 1987. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Herbert Flack, Eddy Marchena, Sarah Brackett, Thom Hoffman en Patty Brard.

De la Parra is met een paar vrienden op vakantie geweest op Bonaire, heeft een camera meegenomen en er een filmpje over gemaakt. Wie immuun is voor de 'diepere bedoelingen' en zich tevreden stelt met fraaie plaatjes en modieuze erotiek, hoeft zich niet te vervelen bij deze film, maar spannend of opwindend is het beslist niet.

Hector

1987 | Komedie

België 1987. Komedie van Stijn Coninx. Met o.a. Urbanus, Sylvia Millecam, Frank Aendenboom, Herbert Flack en Jan de Smet.

De eerste speelfilm van regisseur Coninx, die enkele jaren later met Daens internationale furore zou maken (en een Oscarnominatie ontvangen) is een vehikel voor Urbanus. De komiek-zanger speelt in deze komedie een man van 35 die nog in een weeshuis woont. Hij wordt liefdevol opgenomen in een bakkersgezin. Daar raakt hij verliefd op de bakkersvrouw (Millecam, 1956-2001). Lange tijd was deze afwisselend flauwe en geestige komedie de best bezochte Belgische film uit de geschiedenis. Vanwege het succes maakten Coninx en Urbanus vervolgens Koko Flanel, die zelfs nog meer publiek trok in België.

De aanslag

1986 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1986. Oorlogsfilm van Fons Rademakers. Met o.a. Derek de Lint, Marc van Uchelen, Monique van de Ven, John Kraaykamp en Huub van der Lubbe.

Naar de roman van Harry Mulisch. Nadat er een aanslag plaatsvindt voor zijn ouderlijk huis wordt Anton Steenwijk (Van Uchelen/De Lint) in januari 1944 van zijn familie gescheiden. Zijn familie wordt vermoord door de Duitsers en Anton groeit alleen op. Hij lijkt het verleden achter zich te hebben gelaten maar geleidelijk sijpelt het besef van de immense tragedie zijn realiteit binnen. Jaren na de oorlog wordt hij geconfronteerd met de betrokkenen van toen en ontdekt hij de ware toedracht van de aanslag. Met de uitvergroting van een enkel incident laat Rademakers op indringende wijze het leed van WO II en oorlog in het algemeen zien. De aanslag werd onderscheiden met een Oscar én een Golden Globe voor beste buitenlandse film.

De prooi

1985 | Thriller

Nederland 1985. Thriller van Vivian Pieters. Met o.a. Maayke Bouten, Johan Leysen, Marlous Fluitsma, Erik de Vries en Wim Bary.

Nogal tamme thriller met pittige debutante Bouten als een meisje dat na de mysterieuze dood van haar moeder van politie- inspecteur Leysen verneemt dat haar moeder nooit zwanger is geweest en bijgevolg niet haar echte moeder geweest kan zijn. Bovendien blijken de moordenaars het nu ook op haar te hebben gemunt. Bij uitblijvend resultaat over de zaak gaat ze dan maar zelf op een lang slepend onderzoek uit. De film begint veelbelovend, maar verwatert al snel tot een flauwe wie-is-de- dader met een teleurstellende ontknoping. Technisch is de film af, en Bouten is een aangename ontdekking, maar dat belet niet dat de vonk zelden of niet overslaat. Niet echt slecht, maar gewoon niet goed genoeg. Scenario van regisseuse Pieters en Ton Ruys naar de roman van Catherine Aird Henrietta Who?. Camerawerk van Peter Brugman.

De Anna

1983 | Drama

Nederland 1983. Drama van Erik van Zuylen. Met o.a. Theu Boermans, Hans Veerman, Henriëtte Tol, Christina Cünne en Jacques Commandeur.

Een voormalige directeur van een mijn moet een vete uitvechten met een aan de drank geraakte voormalige mijnwerker met stoflongen. Een winnaar levert deze krachtmeting tussen baas en knecht niet op. Overlevingskansen lijken er in dit als klassiek aandoend drama enkel in te zitten voor de vrouwen op de achtergrond. Een goed geacteerde film, die ook mooi is gefotografeerd. Sommige scènes zijn magistraal. Het scenario blijkt evenwel al te raadselachtig, waardoor de film uiteindelijk onvoldoende bevredigt, ondanks alle kwaliteit. De film flopte volledig in de Nederlandse bioscopen.

Mijn vriend

1979 | Misdaad, Drama

België​/​​Nederland 1979. Misdaad van Fons Rademakers. Met o.a. Peter Faber, André van den Heuvel, Pleuni Touw, Magda Cnudde en Dirk de Batist.

Een zakenman wordt verdacht van een roofoverval op een operazangeres. Tijdens het verhoor probeert hij zijn hachje te redden door de aandacht en schuld te verschuiven naar de onderzoeksrechter die hem opdracht zou hebben gegeven diens vrouw te vermoorden en bovendien de grote man is achter de overval op de operazangeres.

Dag dokter

1979 | Drama

Nederland 1979. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Bill Ward, Kitty Janssen, André van den Heuvel, Monique van de Ven en Derek de Lint.

Een jong medicus, getrouwd met een doktersdochter, lijkt voorbestemd om de praktijk over te nemen van zijn schoonvader, die hartklachten heeft. Een generatieconflict en een identiteitscrisis zijn het onontkoombare gevolg. Een matige film, die wèl een stap vooruit betekende voor regisseur Ate de Jong.

Pastorale 1943

1978 | Oorlogsfilm

Nederland 1978. Oorlogsfilm van Wim Verstappen. Met o.a. Frederik de Groot, Renée Soutendijk, Geert de Jong, Leen Jongewaard en Sacco van der Made.

Deze verfilming van Simon Vestdijk`s roman werd Verstappen`s beste werk. Verzetsmensen besluiten in een klein stadje (de combinatie van Doorn en Wijk bij Duurstede) de plaatselijke drogist, een NSB-er, verdacht van verraad, te liquideren. Een boeiend uitgewerkt gegeven, in alle opzichten sterk: dramatisch wat betreft spelregie en camera (Marc Felperlaan). Toch ontbreekt er de allure aan die bijvoorbeeld DE OVERVAL als Nederlandse oorlogsfilm had. Evenals SOLDAAT VAN ORANJE werd deze film later met bewaard materiaal 'uitgerekt' tot een tv-serie. Scenario van regisseur Verstappen. Camerawerk van Marc Felperlaan. Monatage van Jutta Brandstaedter.