Harry Brown (1917-1986): scenario en schrijver.
Er zijn 8 films gevonden.

D-Day the Sixth of June

1956 | Oorlogsfilm, Drama, Romantiek, Actiefilm

Verenigde Staten 1956. Oorlogsfilm van Henry Koster. Met o.a. Robert Taylor, Richard Todd, Dana Wynter en Edmond O'Brien.

De Britse luitenant-kolonel Todd en de Amerikaanse kapitein Taylor maken deel uit van de bemanning van een schip dat op weg is naar Normandië op zes juni 1944. Beiden houden van dezelfde vrouw, Wynter. Todd kent haar al sinds zijn vroege jeugd en ze beloofden elkaar eeuwige trouw, maar dat was lang voordat Taylor voor de proppen kwam. Ook al is deze laatste getrouwd, toch wordt ze op hem verliefd. Geslaagde mengeling van intieme romantische momenten en spectaculaire oorlogsfragmenten. De actie verloopt traag en is niet vrij van sentimentaliteit, maar het scenario dat Ivan Moffat en Harry Brown distilleerden uit de roman van Lionel Shapiro blijft boeien tot het einde. In beeld gebracht door Lee Garmes. Gedraaid in CinemaScope.

All the Brothers Were Valiant

1953 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1953. Avonturenfilm van Richard Thorpe. Met o.a. Robert Taylor, Stewart Granger, Ann Blyth, Keenan Wynn en James Whitmore.

Samen met zijn jonge vrouw Blyth gaat Taylor op walvisvangst in de buurt van de Gilbert Eilanden, waar zijn broer (Stewart) onlangs is verdwenen. Hij maakt van de gelegenheid gebruik om hem op te sporen, maar als ze elkaar vinden laait de vroegere rivaliteit tussen beiden weer op. Sterk verouderd en niet erg overtuigend melodrama, dat echter wordt gered door de uitstekende vertolking van de hoofdrolspelers. De jacht op de walvis is het hoogtepunt van de film. Harry Brown baseerde zijn scenario op een roman van Ben Ames Williams, waarvan eerder al een zwijgende film werd gemaakt. Prachtige fotografie van George Folsey, genomineerd voor een Oscar. Miklós Rózsa schreef een grootse score.

Apache Drums

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Hugo Fregonese. Met o.a. Stephen McNally, Colleen Gray, Willard Parker, Arthur Shields en James Griffith.

McNally, een gokker, wordt samen met een serie dansmeisjes de stad uitgejaagd. De meisjes worden vermoord door Indianen. McNally waarschuwt de stad die vervolgens belegerd wordt. Het laatste bolwerk waar de bewoners zich in terugtrekken is de kerk. De Indianen vallen aan, maar dan komt het leger. Bekend thema naar het boek Stand at Spanish Boot van Harry Brown, door David Chandler bewerkt. Het was de laatste film van producent Val Lewton die in 1951 stierf. Hij had vooral naam gemaakt als horror-specialist.

A Place in the Sun

1951 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1951. Drama van George Stevens. Met o.a. Montgomery Clift, Elizabeth Taylor, Shelley Winters, Keefe Brasselle en Raymond Burr.

Clift, een simpele jongeman uit Connecticutt, werkt in de fabriek van zijn rijke oom. Hij heeft een verhouding met inpakster Winters. Op het moment dat hij hoort dat ze zwanger is, is hij net een relatie begonnen met de rijke, mondaine Taylor. Wanneer Winters toevallig om het leven komt, wordt Clift verdacht van moord. Een pakkend melodrama naar de roman An American Tragedy van Theodore Dreiser (reeds in 1931 verfilmd door Von Sternberg) met een scenario van Michael Wilson en Harry Brown. Clift is schitterend en de rest van de cast zit op hoog niveau, maar de film valt wat lang uit en de sociale kritiek is nu passé. Film kreeg zes Oscars: regie, muziek (Franz Waxman), scenario, fotografie (William C. Mellor), montage (William Hornbeck) en kostuums (Edith Head).

Kiss Tomorrow Goodbye

1950 | Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1950. Misdaad van Gordon Douglas. Met o.a. James Cagney, Barbara Payton, Helena Carter, Luther Adler en William Frawley.

Vlak na de klassieke gangsterfilm White Heat mocht James Cagney zijn ding opnieuw doen: de gewetenloze vuilak uithangen. Het publiek, kennelijk tijdelijk verzadigd, negeerde Kiss Tomorrow Goodbye rijkelijk. Terwijl Cagney niet minder - zoals een collega het uitdrukte - speelt als een 'bunch of firecrackers going off all at once'. Veel vuiger dan Cagney's personage Ralph Cotter zie je ze niet. Cotter breekt met geweld uit de gevangenis, vestigt zich in een klein stadje, krijgt controle over corrupte agenten, koopt politici om, slaat zijn 'vriendin' (Payton, door Cagney zelf gecast) en moordt er op los. Wie speelt met vuurwerk...

Sands of Iwo Jima

1949 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1949. Oorlogsfilm van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. John Wayne, John Agar, Adele Mara, Forrest Tucker en Arthur Franz.

John Wayne kreeg met recht een Oscarnominatie voor zijn rol van sergeant John Stryker. Voor het eerst waren er kwetsbare kanten in het imposante voorkomen van The Duke te zien. Stryker wordt gehaat door zijn soldaten om zijn rechtlijnige instructiemethodes, maar tijdens de slag van Iwo Jima blijkt het geleerde zo onhandig nog niet. Het beroemde vlaghijsen gebeurt hier. Sands of Iwo Jima werd een van de beste en populairste WO II-films allertijden.

The Other Love

1947 | Romantiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1947. Romantiek van André De Toth. Met o.a. Barbara Stanwyck, David Niven, Richard Conte, Maria Palmer en Joan Lorring.

Stanwyck, die aan een ongeneeslijke ziekte lijdt, waaraan ze dood dreigt te gaan besluit een wild leven te gaan leiden met gokker Conte, zich niet bewust van dokter Nivens liefde voor haar. Niet overtuigend, maar wel vermakelijk. Naar de novelle van Erich Maria Remarque door Harry Brown en Ladislas Fodor tot scenario bewerkt. Camerawerk van Victor Milner.

A Walk in the Sun

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1945. Oorlogsfilm van Lewis Milestone. Met o.a. Dana Andrews, Richard Conte, Sterling Holloway, George Tyne en John Ireland.

Een film over menselijk gedrag en onderlinge verhoudingen, als een Amerikaanse gevechtseenheid de aanval opent op een Duitse linie in Italië. Goede karakterstudies van mannen in oorlogssituaties. Een ongebruikelijke oorlogsfilm. Robert Rossen bewerkte de roman van Harry Brown tot scenario.