Dick Hyman: muziek.
Er zijn 12 films gevonden.

Everyone Says I Love You

1996 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1996. Musical van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Edward Norton, Drew Barrymore, Julia Roberts en Alan Alda.

Woody Allens hommage aan de grote Hollywoodmusicals van Busby Berkeley, Vincente Minnelli en Gene Kelly. Het verhaal gaat over de familie, vrienden en bekenden van de schrijver Joe (Allen) die door zijn Parijse vriendin wordt gedumpt en naar New York terugkeert. Dan volgen verwikkelingen met zijn ex, haar man, zijn dochter, de moeder van zijn dochters vriendin en nog veel meer. Het hele verhaal wordt onderbroken door zang en dans, niet altijd even zuiver maar wel zeer aanstekelijk. De topcast draagt bij aan een vrolijke, optimistische film, een van Allens leukste in jaren.

Women & Men: Return To Kansas City

1991 | Drama, Sportfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1991. Drama van Walter Bernstein. Met o.a. Matt Dillon, Kyra Sedgwick, Jerry Stiller, Kevin Rooney en Michael C. Russo.

Derderangsbokser Dillon woont met vrouw (Sedgwick) en baby in New York, waar hij zijn gezin door bokswedstrijden met moeite kan onderhouden. Zij is een meisje van het provinciale Kansas City en droomt van een leven in de jet-set. Bovendien heeft ze heimwee naar haar geboortestad en haar familie, maar hij heeft het geld niet voor de treinreis. Zijn manager biedt hem duizend dollars voor een gevecht met een kanshebber voor de wereldtitel. Hij vindt dat hij er nog niet rijp voor is, maar zij denkt enkel aan het geld. Achter elke grote man staat een nog grotere vrouw wordt wel eens beweerd. De afloop van de geschiedenis wordt niet getoond, maar indien Dillon die wedstrijd zou winnen zou hij met een slag een bokser van wereldniveau zijn. Maar je moet natuurlijk in jezelf geloven. Irwin Shaw schreef het verhaal dat door Bernstein zelf werd geadapteerd. Nostalgische fotografie van Dick Quinlan.

Alan and Naomi

1990 | Familiefilm, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1990. Familiefilm van Sterling Van Wagenen. Met o.a. Lukas Haas, Vanessa Zaoui, Michael Gross, Amy Aquino en Kevin Connolly.

Zeer ontroerende en belangwekkende film over een joods meisje (Zaoui) dat haar vader voor haar ogen heeft zien vermoorden in de oorlog. Zij kan haar emoties niet meer uiten en communiceert ook niet meer. Een joodse buurjongen (Haas) benadert haar na lang aandringen van zijn ouders. Dit lukt, ze bloeit op en uiteindelijk kan ze mee naar school. Door een ongelukkig voorval wordt zij weer herinnerd aan haar vader en wordt opnieuw apatisch. Zij moet in een kliniek worden opgenomen, waar Haas haar weer opzoekt. Goed spel. Gesitueerd in Brooklyn, 1944.

Thelonious Monk: Straight no Chaser

1988 | Documentaire, Biografie, Muziek

Verenigde Staten 1988. Documentaire van Charlotte Zwerin.

Boeiend portret van de zwarte jazz-legende Monk, waarbij gebruik gemaakt werd van filmmateriaal uit vooral de jaren 60. Personen die met hem gewerkt hebben, zoals managers Rob Jones en Harry Colomby, muzikanten als Charlie Rouse, John Coltrane, Phil Woods en Johnny Griffin, producer Theo Macero en Monks echtgenote en zoon vertellen over hem, zijn bezetenheid en zijn zwakheden. De rebelse Monk vernieuwde de jazz-sound met zijn kwartet en octet. Het scenario van Zwerin laat uiteraard veel ruimte voor de muziek van Monk, met zowel eigen nummers als songs van anderen, maar telkens gekenmerkt door die heel persoonlijke stijl. Het project werd mogelijk gemaakt dank zij Clint Eastwood, die als uitvoerend producent fungeerde. Filmmateriaal is voornamelijk geschoten door Christian Blackwood, terwijl Joan Churchill en Stuart Math aanvullende opnamen maakten. Dick Hyman voorzag de delen waarin verteld wordt van muziek.

Radio Days

1987 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1987. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Mia Farrow, Seth Green, Julia Kavner, Josh Mostel en Michael Tucker.

New York aan de vooravond van WO II. De familie van de kleine Green, een doorsneefamilie, is verslingerd aan het nieuwe medium radio. Voor iedereen worden nieuwe werelden geopend, hero[KA3]isch, romantisch of economisch van aard. Dagdromen versmelten met illusies die door een of ander programma zijn gewekt. Realistische gruwel (een meisje vastgeklemd in een put) staat tegenover gefantaseerde horror (paniek veroorzaakt door hoorspel van Orson Welles). Lichtvoetige nostalgische beschouwingen van Allen over de plaats die de radio innam in zijn jeugdjaren. Zelf verschijnt hij niet in beeld, maar door zijn commentaar is hij alomtegenwoordig. Voor de muzikale achtergrond compileerde Dick Hyman zo'n veertig populaire nummers uit die periode. Een film als een droom, geschreven door Allen zelf en in beeld gebracht door Carlo Di Palma. Een optimistisch portret van een deprimerende tijd, vol typisch joodse humor van Allen.

Moonstruck

1987 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1987. Komedie van Norman Jewison. Met o.a. Cher, Nicolas Cage, Vincent Gardenia, Olympia Dukakis en Danny Aiello.

Italianen in de VS zijn luidruchtig, extravert en gepassioneerd, zo luidt het cliché, en wie Moonstruck bekijkt ziet deze vooroordelen bevestigd. Loretta (Cher) is een vrouw van achter in de dertig. Ze is verloofd met Johnny (Danny Aielllo), niet uit liefde, maar 'omdat het wel weer eens tijd is'. Maar als Johnny naar Sicilië afreist om zijn zieke moeder te bezoeken valt Loretta als een blok voor zijn broer Ronny (Cage). Haar moeder (Dukakis) tobt met een overspelige echtgenoot maar heeft zelf ook sjans. Het komt allemaal door de maan, in deze zéér romantische komedie van Norman Jewison, die Cher, Dukakis en scenarist John Patrick Shanley een Oscar bezorgde.

Leader of the Band

1987 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1987. Komedie van Nessa Hyams. Met o.a. Steve Landesberg, Gailard Sartain, Mercedes Ruehl, Jarrett Beal en Amy Fields.

THE MUSIC MAN op een alleraardigste manier in de maling genomen. Tv-komiek Landesberg (Barney Miller) met zijn sympathieke humor is een musicus uit de grote stad die een baantje aanneemt als leider van een ongetalenteerd, ongedisciplineerd fanfarecorps van een middelbare school. En geloof het of niet: ze worden natuurlijk kampioen! De plaatjes werden geschoten in Georgia, V.S.

The Purple Rose of Cairo

1985 | Komedie

Verenigde Staten 1985. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Mia Farrow, Jeff Daniels, Danny Aiello, Dianne Wiest en Irving Metzman.

Ironische combinatie van een komedie en fantasy - gesitueerd in de crisisjaren - over een vrouw, die een betrekking heeft als dienstertje in een restaurant. Haar drankzuchtige, werkloze echtgenoot slaat haar. Ze is verslingerd aan de zeperige melodrama's van de buurtbioscoop en ze ziet haar idool zomaar het witte doek aflopen; hij dringt haar leven binnen, ondanks de protesten van zijn twee-dimensionale lotgenoten die op het witte doek achterblijven en niet goed verder kunnen met de handeling! Prachtig spel van Farrow en Daniels. Een uiterst slim idee en dito regie van Allen. Het slot brengt de waterlanders tevoorschijn. Camerawerk van Gordon Willis.

Broadway Danny Rose

1984 | Komedie, Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1984. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Mia Farrow, Nick Apollo Forte, Sandy Baron en Monica Corbett.

Allen als Broadway Danny Rose, de legendarische, niet al te succesrijke showbiz manager is het mikpunt en onderwerp van discussie in een broodjeszaak in het Newyorkse theaterdistrict waar voormalige collega`s, vrienden en vijanden, herinneringen over hem ophalen. Aan de hand van flashbacks ziet de kijker hoe de pathetische Allen de aflopende carri[KA2]ere van zanger Forte - inclusief diens connecties met de onderwereld en Allen`s affaire met diens blonde zuster - probeert op te vijzelen. Een hele leuke, luchtige film met een uitstekende rolbezetting (inclusief Allen) en een prima persiflage van de theaterwereld. Camerawerk van Gordon Willis.

Zelig

1983 | Komedie, Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1983. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Mia Farrow, Garrett Brown, Stephanie Farrow en Will Holt.

Leonard Zelig (Allen) is een kameleontisch type. Hij kan zich moeiteloos aanpassen aan elke situatie en aan ieder mens. Eind jaren 1920 valt hij voor de eerste keer op. Psychiater Farrow onderzoekt zijn geval en ontdekt dat hij gebukt gaat onder een extreme identiteitscrisis, veroorzaakt door een groot gemis aan liefde. Het rapport dat ze over hem publiceert, maakt haar en ook Zelig, wereldberoemd. Woody Allen giet zijn sublieme observatie van een ongewoon persoon in onvervalste documentaire vorm. In oude filmjournaals en 8 mm-films heeft hij zijn eigen beeltenis ingemonteerd, zodat hij te zien is bij de groten der aarde, alsof hij er inderdaad bij was. Hierdoor weet hij verbluffende effecten te bereiken. Het scenario voor deze fictieve biografie is grappig, geïnspireerd en uiterst origineel. Briljante fotografie van Gordon Willis en een leuke score van Dick Hyman.

Stardust Memories

1980 | Drama, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1980. Drama van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Charlotte Rampling, Jessica Harper, Marie-Christine Barrault en Tony Roberts.

Beroemd filmmaker Allen wordt uitgenodigd om in het Stardust Hotel een retrospectief van zijn oeuvre bij te wonen. Hij bevindt zich in een emotionele depressie en maakt een balans op van zijn liefdesleven, waarin Barrault, Harper en Rampling een grote rol spelen. In zijn meest felliniaanse film portretteert Allen op satirische wijze enkele vrouwen in zijn persoonlijke visuele stijl. De film is minder grappig dan zijn voorgaande, maar is duidelijk autobiografisch geïnspireerd. Tussen Diane Keaton en Mia Farrow door, beleefde hij een chaotische periode van amoureuze emoties, die hij in dit scenario van zich af heeft geschreven. De muzikale soundtrack bestaat uit een reeks nostalgische songs. In een voorbijrijdende trein is een glimp van Sharon Stone te zien. Sublieme zwart-witfotografie van Gordon Willis.

French Quarter

1977 | Drama, Historische film, Horror

Verenigde Staten 1977. Drama van Dennis Kane. Met o.a. Bruce Davison, Lindsay Bloom, Virginia Mayo, Alisha Fontaine en Lance LeGault.

Vreemde film over een hedendaags plattelandsmeisje dat haar geluk gaat zoeken in New Orleans, waar ze in handen valt van een voodoo-meesteres, die haar terugvoert naar een bordeel rond 1900, waar haar maagdelijkheid per opbod verkocht wordt. In feite meer een curiosum dan een goede film. Alle acteurs spelen twee rollen, een in het hedendaags verhaal en een in het verleden. Het grootste raadsel van de film is wat Mayo ertoe heeft aangezet om, jaren na haar 'afscheid' de dubbelrol als 'hoerenmadam' te aanvaarden? Schitterende score van Dick Hyman, die thema's van Scott Joplin in eigen partituur verwerkte.