Oscar Rosander: montage.
Er zijn 8 films gevonden.

Dorp aan de rivier

1958 | Drama

Nederland 1958. Drama van Fons Rademakers. Met o.a. Max Croiset, Mary Dresselhuys, Jan Retèl, Hans Kaart en Jan Teulings.

Dokter Tjerk van Taeke (Croiset) heeft een wat eigenzinnige manier van werken, die door de gewone bewoners van een gehucht aan de rivier wordt gewaardeerd. Maar niet door de maatschappelijk hogergeplaatsten. De verhoudingen binnen de kleine samenleving komen na de zelfmoord van een molenaarsknecht op scherp te staan. Bewerking van de roman van Antoon Coolen heeft fraai camerawerk van Eduard van der Enden. Speelfilmdebuut en nationale klassieker van een van Nederlands belangrijkste naoorlogse filmmakers, Fons Rademakers, werd genomineerd voor de Oscar voor beste buitenlandse film.

Wilde aardbeien

1957 | Drama, Experimenteel

Zweden 1957. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Victor Sjöström, Bibi Andersson, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand en Folke Sundquist.

Een nurkse, bejaarde professor rijdt met zijn schoondochter van Stockholm naar Lund, waar hij aan de universiteit een eredoctoraat zal ontvangen. Aangespoord door dromen, associaties en gesprekken met passanten mijmert hij onderweg over zijn verleden. In een van zijn beste, meest toegankelijke films weet Bergman nu eens niet alleen melancholie op te roepen, maar ook levensvreugde. Al gaat een deel van de eer zeker naar de geweldige hoofdrolspeler Victor Sjöström, ooit zelf regisseur van stomme films, die kort na de opnamen overleed.

Sommarnattens leende

1955 | Komedie, Erotiek, Drama, Experimenteel

Zweden 1955. Komedie van Ingmar Bergman. Met o.a. Ulla Jacobsson, Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Margit Carlqvist en Gunnar Björnstrand.

Bergmans zestiende film was de eerste die internationale aandacht trok. De film is een stijlvolle, bitterzoete komedie over de zich in één nacht afspelende gebeurtenissen in het landhuis van een courtisane. Haar dochter, een actrice, geeft een feest en nodigt daarvoor haar minnaar uit, de legerkapitein Malcolm van wie ze eigenlijk af wil. Maar ook haar ex-echtgenoot, de advocaat Egerman, diens vrouw en hun opgroeiende zoon behoren tot de gasten. Eenmaal verzameld op het landgoed ontwikkelen zich tussen de hoofdpersonen verschillende amoureuze verhoudingen. Het verloop van de gebeurtenissen wordt meesterlijk gestuurd door Bergman, die de psychologie van de diverse personages accentueert door het gebruik van objecten als parasols en sluiers. De elegante vormgeving, de spitse dialogen en Bergmans rake psychologische inzicht in liefdesvalkuilen, maken dit een uitschieter in het komediegenre. Onder al het vertoon van oppervlakkige elegantie en humor schuilt echter de innerlijke leegte en zelfzuchtigheid van de naar liefde en seks hunkerende personages. De luchtige film neemt in Bergmans overwegend ernstige oeuvre een uitzonderingspositie in en was meteen een groot succes. In 1973 werd het verhaal bewerkt tot de Broadway-musical Smiles en in 1982 baseerde Woody Allen zijn A Midsummer Night's Sex Comedy op Bergmans origineel.

Hamnstad

1948 | Drama

Zweden 1948. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Nine-Christine Jönsson, Bengt Eklund, Berta Hall, Mimi Nelson en Erik Hell.

Een zeeman leert in Göteborg een meisje kennen, dat zich in de haven heeft proberen te verdrinken. Flash-backs maken de redenen van haar minderwaardigheidscomplex duidelijk: ouders die hun frustraties op haar afreageerden, bittere ervaringen in een opvoedingstehuis, een om haar verleden gedwarsboomde liefde en het beangstigende voorbeeld van een vriendin die stierf door abortus. Zowel qua situering als vorm en muziek door QUAI DES BRUMES geïnspireerde Bergman-film, met voor hem ongewone maatschappijkritiek. Gelukkige romance met de zeeman is weinig overtuigend en vooral een kapstok voor de herinneringsbeelden. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Dollar

1938 | Komedie

Zweden 1938. Komedie van Gustaf Molander. Met o.a. Ingrid Bergman, Georg Rydeberg, Tutta Rolf, Kotti Chave en Håkan Westergren.

Een groep vrienden is op skivakantie als één van hen bezoek krijgt van een verre, steenrijke, nicht uit Amerika. Zij brengt allerlei verborgen gevoelens en verlangens in de groep aan het licht.

A Woman's Face

1938 | Drama

Zweden 1938. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Ingrid Bergman, Anders Henrikson, Karin Kavli, Georg Rydeberg en Tore Svennberg.

Als kind liep Anna (Bergman) vreselijke littekens op en ze is als jonge vrouw een misantropische afperster geworden. Haar misdaden brengen haar in contact met Dr Wegert (Henrikson), een plastisch chirurg die haar via een ingreep een kans op een nieuw leven biedt. Typisch product van de 'gouden jaren' van de Zweedse film. Een van de laatste Zweedse films van de toen 23-jarige Bergman die kort hierop naar Hollywood zou uitwijken. De Hollywood remake uit 1941, A Woman's Face, met Joan Crawford, is heel wat bekender en ook beter.

Intermezzo

1936 | Drama

Zweden 1936. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Gösta Ekman, Ingrid Bergman, Inga Tidblad, Hasse Ekman en Britt Hagman.

Een beroemde violist wordt verliefd op Anita Hoffman (Bergman), de pianolerares van zijn dochter. Na een escapade samen beseft het meisje dat ze haar geluk niet op een gebroken gezin wil bouwen, en kiest voor een zelfstandige carrière, terwijl hij naar huis terugkeert. Vroege film van Ingrid Bergman, die in 1939 dezelfde rol op zich nam in de Amerikaanse remake.

Walpurgis Night

1935 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1935. Drama van Gustaf Edgren. Met o.a. Lars Hanson, Karin Kavli, Ingrid Bergman, Victor Sjöström en Erik Berglund.

Volgens het Noord-Europese volksgeloof hebben de boze geesten vrij spel tijdens de eerste nacht van de maand mei, de Walpurgisnacht. Heel onverstandig, dus, dat zakenman Johan Borg (Hanson) uitgerekend op die dag probeert zijn huwelijk te redden. Hij heeft een tafeltje gereserveerd in een restaurant, maar zijn vrouw laat het afweten, ze wil een - illegale - abortus ondergaan. Borg neemt dan maar zijn jonge, breed glimlachende secretaresse (Bergman) mee uit dineren. Zwaar drama met een vroege rol van de jonge Bergman.