Lewis Fitz-Gerald

1958 Regisseur, Acteur

Lewis Fitz-Gerald (1958) is regisseur en acteur.
Er zijn 14 films gevonden.

The Mystery of Natalie Wood

2004 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 2004. Biografie van Peter Bogdanovich. Met o.a. Justine Waddell, Michael Weatherly, Matthew Settle, Colin Friels en Elizabeth Rice.

Natalie Wood werd geboren op 20 juli 1938 als Natasha Zakharenko. Haar vader was architect en van Russische afkomst. Haar moeder was balletdanseres en van Franse afkomst. Natalie werd wereldberoemd door haar rollen in REBEL WITHOUT A CAUSE (1955), SPLENDOR IN THE GRASS (1961) en de musical WEST SIDE STORY, ook uit dat jaar. Menigeen zal haar misschien ook nog herinneren uit de uitstekende miniserie FROM HERE TO ETERNITY (1979). Ze trouwde op negentien-jarige leeftijd met de 27-jarige Robert Wagner (in 1957), ging zes jaar later van hem scheiden en trouwde opnieuw met hem in 1972. In 1981 verdween zij tijdens het Thanksgving weekeinde van hun jacht nabij het Zuidcalifornische eilandje Catalina en werd zij korte tijd later uit het water opgevist - ze was verdronken. Deze miniserie die meestal in twee delen wordt uitgezonden, begint met het verdrinkingsdrama en suggereert dat het een ongeluk was, omstandigheden die tot op heden niet zijn opgehelderd. Bekend was dat het `tweede` huwelijk met Wagner geplaagd werd door overvloedig alcoholgebruik, drugs, ruzies en depressies. Elizabeth Egloff, die het scenario schreef heeft vrijelijk geput uit een tweetal boeken: [KL]Natasha: The Biography of Natalie Wood[KLE] van Suzanne Finstad en [KL]Natalie & R.J.[KLE] van Warren G. Harris, maar geeft zo haar eigen kijk op Wood`s leven. Ze wordt afwisselend gespeeld door Fulton (vier tot zes jaar), Rice (als ze veertien is) en door Waddell (als ze volwassen is), maar deze laatste hoeft niet veel meer te doen dan te drinken, ongelukkig te zijn en versuft te kijken of een beetje te kijven. We zien de grote invloed die haar moeder Maria (Krige) over haar had en hoe die haar carri[KA2]ere letterlijk op alle fronten verschrikkelijk pushte. Ook haar zuster Lana (Roy), een minder bekende actrice kan er van meepraten. Haar moeder vond het belangrijk dat ze gunsten verleende aan invloedrijke figuren zoals de regisseur Nicholas Ray (Taylor) of Frank Sinatra, als dat in het belang van haar loopbaan was. In deze film komt een beeld naar voren van een onzekere, enigszins wispelturige jonge vrouw: als ze de rol van Maria krijgt in WEST SIDE STORY, is ze om drie dingen bezorgd - ze kan niet zingen en dansen en ziet er niet als een Portoricaanse uit; het werd haar glansrol. In de biopic komt naar voren dat een zigeunerin de toekomst voorspeld had toen ze nog heel klein was; ze zou beroemd worden en verdrinken. Fact of Fiction? De algehele vormgeving ziet er niet bijzonder uit en dat komt omdat men gedraaid heeft in Australi[KA3]e dat toch niet helemaal lijkt op Californi[KA3]e, veel bijrollen werden ter plekke gerecruteerd en hebben al met al minder opgeleverd. De hoofrollen zijn niet indrukwekkend, ook die van Weatherly als Robert Wagner en Settle als Warren Beatty. De regie van Bogdanovich maakt zeer veel goed en hij gebruikte naar voorbeeld van Heinrich Breloer`s meesterlijke DIE MANNS - EIN JAHRHUNDERT ROMAN (2001) de techniek om tussen de fiction interviews met de echte mensen te houden; Lana Wood (net zoals Elisabeth Mann) getuigt op die manier als tijdgenote. Het camerawerk is van John Stokes. Wordt soms ook in vier delen uitgezonden. Werktitel: LOOKING FOR NATALIE WOOD.

Pitch Black

2000 | Sciencefiction, Thriller, Horror

Verenigde Staten/Australië 2000. Sciencefiction van David Twohy. Met o.a. Vin Diesel, Radha Mitchell, Cole Hauser, Keith David en Lewis Fitz-Gerald.

Acteur Vin Diesel laat zien meer in huis te hebben dan alleen de rollende spieren die hij in xXx en The Fast and the Furious-serie nadrukkelijk toont. In deze science fictionfilm met horrorelementen speelt hij op prima wijze de gevangene van een premiejager (Hauser). Samen zijn ze op een verre planeet terechtgekomen en moeten zich zien te verweren tegen onsympathieke aliens. Regisseur-scenarist Twohy (The Arrival) zorgt er met cameraman David Eggby (Mad Max) voor dat alles mooi in beeld komt. Met Diesel maakte Twohy nog twee vervolgen.

Twisted: A Sure Thing

1996 | Thriller

Australië 1996. Thriller van Lewis Fitz-Gerald. Met o.a. Russell Kiefel, Loene Carmen, Patrick McGroder, Ken Talbot en Sandy Winton.

George (Kiefel), een gokverslaafde, is vastbesloten zijn leven te beteren. Bij `Gamblers Anonymous` ontmoet hij Peter (Taylor), evenals hij een onverbeterlijk speler. Vol trots toont George hem de wagen die hij voor zijn vrouw gekocht heeft nu hij met spelen gestopt is. Peter nodigt hem uit voor een drink. De hele tijd door spelen ze kat en muis om te bewijzen dat ze van hun verslaving bevrijd zijn. Uiteindelijk krijgt de microbe hen toch weer te pakken, vooral als ze er beiden heilig van overtuigd zijn dat ze hun weddenschap niet kunnen verliezen. Spannende observatie van twee aan het spel verslaafde heren, met een niet mis te verstaan knipoogje naar THE STING. Wat begint als een spel wordt uiteindelijk, op onverwachte wijze, bloedige ernst. Het scenario werd intelligent in elkaar gestoken door Gary N. Lines. Achter de camera nam James Bartle plaats. Zoals steeds wordt ook deze aflevering ingeleid door Bryan Brown.

Dead Heart

1996 | Drama, Misdaad, Thriller

Australië 1996. Drama van Nick Parsons. Met o.a. Bryan Brown, Ernie Dingo, Angie Milliken, Aaron Pedersen en Lewis Fitz-Gerald.

Omdat debuterend regisseur Parsons zijn scenario niet kon slijten voor een film, werkte hij het om tot een toneelstuk. Na het theatersucces vond hij Brown bereid de film te produceren en de hoofdrol te aanvaarden. Dus bewerkte Parsons zijn stuk opnieuw, maar nu weer als filmscenario. De sporen van de schouwburg zijn er nog steeds, maar dit is beslist niet hinderlijk. Het verhaal is gesitueerd in Wala Wala, een kleine gemeenschap ten Westen van Alice Springs, midden in Australi[KA3]e, het onvruchtbare en dorre hart, waar men op het vijfde continent naar refereert als `dead heart`. Centraal staat politieman Ray Lorkin (Brown) die de orde handhaaft en op zijn manier rekening houdt met de eeuwenoude gewoontes en de gebruiken van de oorspronkelijke bewoners, de aborigines (om het populair en oneerbiedig uit te de drukken de Papoea`s van Australi[KA3]e). Hoewel de blanken in de minderheid zijn, hebben ze het toch voor het zeggen. Er zijn aborigines die de kloof tussen hun overheersers en hun eigen mensen willen overbruggen en in de film is dat de zwarte predikant David (Dingo), maar er zijn ook rebellerende jongeren - die de macht en welvaart van de blanken zelf willen bereiken, terwijl ze minachting voor hun eigen cultuur hebben. Macho Tony (Pedersen) is er zo eentje. Lorkins assistent is Billy (Charlton), uiteraard een aborigine, die dus succesvol `ge[KA3]integreerd` is in de blanke maatschappij, maar harteloos door zijn baas geofferd wordt als daarmee de vrede bewaard kan worden: Billy krijgt een houten spies door zijn dijbeen als een gevangene zich in zijn cel heeft opgehangen. De blanken zijn goed bedoelende lieden, maar soms zijn ze arrogant door hun superieure gevoelens en tegelijkertijd onkundig: Kate (Milliken) is zo`n perfect voorbeeld. Ze is de verveelde echtgenote van schoolmeester Les (Fitz-Gerald), moeder van twee kinderen en een burgerlijke trut met een aardig kopje, die zich laat verleiden door Tony. Wat zij niet weet, is dat het bedrijven van de liefde in de vrije natuur op een door rotsen beschutte plek, de ontheiliging is van een plaats, waar jongens ingewijd worden in de volwasenheid. Tony betaalt hiervoor met zijn leven en Ray zit met een lijk zonder sporen van geweld, terwijl hij aanvoelt met een misdaad te maken te hebben die hij niet kan oplossen. De media krijgen lucht van de zaak en komen erop af. Parsons' filmdebuut is een fraaie verzameling van overtuigende karakterstudies met de juiste dosering van spanning en hartstocht. Het spel, zowel van de hoofd- als bijrollen, is geloofwaardig en goed. Het camerawerk van James Bartle is sfeervol en bevat prachtige opnames met wijdse beelden. Zou gebaseerd zijn op een ware gebeurtenis in de jaren 1930. Kortom allemaal ingrediënten om naar een interessante en boeiende film te kijken tegen een exotisch decor, al is de finale niet bepaald optimistisch. Beslist een aanrader. Atlab color, Dolby.

Spider & Rose

1994 | Komedie

Australië 1994. Komedie van Bill Bennett. Met o.a. Ruth Cracknell, Simon Bossell, Max Cullen, Lewis Fitz-Gerald en Jennifer Cluff.

De film begint met een naar verkeersongeluk, waarbij Rose (Cracknell) het er levend vanaf brengt, maar zwaar gewond is. Haar man is niet zo gelukkig. Hij heeft het veroorzaakt, omdat hij achter het stuur in slaap is gevallen. Dan zijn we bijna een jaar verder en het is de laatste dag voor de 22-jarige ambulancechauffeur Spider (Bossell) voordat hij ander werk gaat doen en hogerop klimt. Hij moet Rose, die haar zeventigste verjaardag thuis wil vieren, zes uur landinwaarts rijden vanaf Sydney, terwijl hij een party gepland heeft. Spider wil dus voor donker terug zijn, en zet de heavy metal muziek luid aan en geeft plankgas. Rose maakt opmerkingen, maar Spider trekt zich van het gezeur van het oude wijf niets aan. Het wordt voor beiden echter een tocht om nooit te vergeten. Als de film goed op gang is, rijdt Spider bijna een kangoeroe omver en na dit incident is er nog maar [KA1]e[KA1]en plaats in de auto, waar Rose wil zitten: achter het stuur. Ze stoppen onderweg bij Jack (Cullen), een solitaire imker, die als love interest moet dienen voor Rose; er zijn ook erotische momenten met Spider met wie ze tot twee maal toe naakt in het bad gaat! Het scenario van regisseur Bennett bevat veel humor, goed dialoog en houdt de film ongemerkt op dreef. Cracknell is een solide actrice die haar vak verstaat en de kijker zonder problemen weet te boeien, maar ook debutant Bossell geeft hem flink van katoen. Als Cullen een hoofdrol gehad zou hebben, dan zou hij wellicht de show gestolen hebben. Het camerawerk van Andrew Lesnie is heel mooi en samen met Bennett, die hier zijn eerste grote film maakt met groot geld, toont hij veel visuele flair. Warm aanbevolen.

The Four-Minute Mile

1988 | Sportfilm

Australië 1988. Sportfilm van Jim Goddard. Met o.a. Richard Huw, Nique Needles, John Philbin, Adrian Rawlins en Michael York.

Bij momenten interessante, maar veel te lange miniserie over een van de atletiekhoogtepunten van de jaren 1950-1960, de verwezenlijking van de droommijl: het afleggen van de mijl binnen vier minuten. Centraal staan de pogingen van de Australische atleet Roger Bannister, hoewel diens landgenoot John Landy de eerste was die in 1954 de mijl onder de vier minuten liep. Het scenario van David Williamson sleept zich moeizaam voort en de betrokken atleten hebben zich van meet af aan gedistancieerd van de tv-serie.

Rikky and Pete

1988 | Drama, Komedie

Australië 1988. Drama van Nadia Tass. Met o.a. Stephen Kearny, Nina Landis, Tetchie Agbayani, Bill Hunter en Bruno Lawrence.

Pete is een maatschappelijke schipbreukeling die een zwak heeft voor opzienbarende uitvindingen. Rikky is zijn zuster die nog op zoek is naar zichzelf; samen vluchten zij naar een afgelegen mijndorp, waar hun leven drastisch verandert. Vervolg op het verrukkelijke MALCOLM van dezelfde schrijver/regisseurcombinatie (Tass en schrijver/cineast David Parker). Het heeft niet dezelfde lieflijkheid of hechte samenhang, maar het script is bewonderenswaardig spitsvondig, en Parkers Rube Goldberg-achtige kunstgrepen zijn erg grappig.

A Cry in the Dark

1988 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten/Australië 1988. Drama van Fred Schepisi. Met o.a. Meryl Streep, Sam Neill, Bruce Myles, Charles Tingwell en Nick Tate.

Naar een bijna ongelooflijke maar ware gebeurtenis over een Australische vrouw, Lindy Chamberlain, die terecht moest staan voor de moord op haar baby, ondanks het feit dat ze verklaard had dat de zuigeling geroofd was door een dingo (een wilde hond). Regisseur-schrijver Schepisi heeft zuiver drama gefilmd in documentaire stijl en rekent doeltreffend af met de smerige roddel die Chamberlain en haar man tot het kwaadaardigste echtpaar van Australië gemaakt had en de oorzaak was dat ze een pijnlijke gerechtelijke procedure moesten ondergaan. Streep en Neill spelen hun rol zo goed dat zelfs de meest geharde kijker niet onberoerd blijft.

Warm Nights on a Slow-Moving Train

1987 | Erotiek, Thriller

Australië 1987. Erotiek van Bob Ellis. Met o.a. Wendy Hughes, Colin Friels, Norman Kaye, John Clayton en Rod Zuanic.

Een lerares speelt voor hoer in haar vrije tijd in een Australische nachttrein en ze verandert haar gedrag en uiterlijk om zoveel mogelijk op haar klanten in te spelen. Stemmig en goed gespeeld, maar de film wordt des te onwaarschijnlijker naarmate het plot overgaat in een politieke thriller. Scenario van de regisseur en Denny Lawrence. Ook bekend als THE NIGHT TRAIN.

The Shiralee

1987 | Drama

Australië 1987. Drama van George Ogilvie. Met o.a. Bryan Brown, Rebecca Smart, Noni Hazelhurst, Lewis Fitz-Gerald en Lorna Lesley.

De Australische macho-ster Brown is ideaal in de rol van de niet zo leuke vrijbuiter die met zijn zesjarige dochter door het land trekt. Browns korrelig, intens acteren in deze tweede verfilming van de gelijknamige roman van D'Arcy Niland is stukken beter dan de vertolking van Peter Finch in de Britse filmversie uit 1957. Sproeterige Smart zorgt voor een gekruide vertolking als Browns dochtertje. Deze tv-film wordt ook in twee delen uitgezonden.

The Boy who had everything

1986 | Drama, Familiefilm

Australië 1986. Drama van Stephen Wallace. Met o.a. Jason Connery, Diana Cilento, Lewis Fitz-Gerald, Laura Williams en Diane Cilento.

De film speelt vlak voor de maatschappelijke ommekeer van 1970. Connery is een achttien-jarige student die met zichzelf, met de hiërarchische principes van zijn universiteit en met het drankprobleem van zijn moeder in de knoei zit. Een interessant uitgangspunt met een wat ongelukkig en onsamenhangend resultaat, ondanks knappe acteerprestatie van Connery.

The More Things Change

1985 | Komedie

Australië 1985. Komedie van Robyn Nevin. Met o.a. Judy Morris, Barry Otto, Victoria Longley, Lewis Fitz-Gerald en Peter Carroll.

Het leven in de stad voor een hardwerkend stel is verstikkend. Ze besluiten op het land te gaan wonen, maar ontdekken dan dat ze hulp in de huishouding nodig hebben. Als ze een au-pair nemen, raken ze van de regen in de drup. Goedmoedig, maar onbenullig blijspel verpakt als een avondvullende tv-film.

Fighting Back

1982 | Drama

Australië 1982. Drama van Michael Caulfield. Met o.a. Lewis Fitz-Gerald, Paul Smith, Kris McQuade, Robyn Nevin en Caroline Gillmer.

Een ambitieus, zo niet volkomen geslaagd drama over de leraar Fitz-Gerald die probeert een weerbastig jongetje dat niet kan lezen (Smith, uitstekend in zijn acteerdebuut) te temmen.

'Breaker' Morant

1980 | Drama, Oorlogsfilm

Australië/Verenigde Staten 1980. Drama van Bruce Beresford. Met o.a. Edward Woodward, Jack Thompson, John Waters, Bryan Brown en Charles Tingwell.

Tijdens de Boerenoorlog in Zuid-Afrika in 1901 leidt Lt. Harry `Breaker` Mornat (Woodward) een wraakactie op een kamp van de Boeren, omdat zij een goede kameraad in een dodelijke hinderlaag lieten lopen. Dit valt niet in goede aarde bij de Britse autoriteiten. Samen met zijn collega`s Lt. Peter Hancock (Brown) en Lt. George Ramsdale Witton (Fitz-Gerald) wordt hij voor de krijgsraad gedaagd op beschuldiging van moord. Knap, aangrijpend oorlogsdrama dat het historische gebeuren mooier voorstelt dan het in werkelijkheid was. Het strak opgebouwde scenario van Beresford, Jonathan Hardy en David Stevens, gebaseerd op een toneelstuk van Kenneth Ross, kreeg een Oscarnominatie en stelt vooral de vraag waar de grens ligt tussen heldhaftigheid en koelbloedige moord in een oorlogssituatie. Prachtig spel van vooral Woodward en Thompson als Maj. J.F. Thomas, de militaire advocaat van de drie officieren, die op het festival van Cannes de prijs als Beste Acteur in ontvangst mocht nemen. De film betekende de internationale doorbraak voor Beresford. Het camerawerk is van Donald McAlpine. Eastmancolor, Mono.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Lewis Fitz-Gerald op televisie komt.

Reageer