Ernst-Hugo Järegård (1928-1998): cast.
Er zijn 9 films en 1 serie gevonden.

The Kingdom

1994 | Fantasy, Horror, Mysterie, Drama, Televisieserie

Denemarken​/​​Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Noorwegen​/​​Zweden 1994. Fantasy van Lars von Trier. Met o.a. Ernst-Hugo Järegård, Kirsten Rolffes, Holger Juul Hansen, Søren Pilmark en Ghita Nørby.

De arrogante, Zweedse neurochirurg Stig Helmer minacht de Denen, maar toch werkt hij in een groot ziekenhuis in Kopenhagen. Hij zou wel een toontje lager mogen zingen: onlangs verpestte hij een hersenoperatie op een meisje, dat nu in vegetatieve staat verkeert. Ook in het ziekenhuis ligt een patiënte die steeds het geluid van een huilend meisje hoort, ze gaat op onderzoek uit. Het zijn twee van de verhaallijnen in deze prachtige serie, waarin Von Trier een surrealistische wereld vol onverklaarbare fenomenen laat zien in fraaie sepiakleuren. Er zijn twee series van vier afleveringen gemaakt, tot een geplande derde serie kwam het niet omdat acteurs Ernst-Hugo Järegård en Kirsten Rolffes inmiddels overleden waren.

Young Indiana Jones: The perils of cupid

1993 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1993. Avonturenfilm van Bille August. Met o.a. Björn Granath, Ernst-Hugo Järegård, Lennart Hjulström, Corey Carrier en Sean Patrick Flanery.

De arrogante, Zweedse neurochirurg Stig Helmer minacht de Denen, maar toch werkt hij in een groot ziekenhuis in Kopenhagen. Hij zou wel een toontje lager mogen zingen: onlangs verpestte hij een hersenoperatie op een meisje, dat nu in vegetatieve staat verkeert. Ook in het ziekenhuis ligt een patiënte die steeds het geluid van een huilend meisje hoort, ze gaat op onderzoek uit. Het zijn twee van de verhaallijnen in deze prachtige serie, waarin Von Trier een surrealistische wereld vol onverklaarbare fenomenen laat zien in fraaie sepiakleuren. Er zijn twee series van vier afleveringen gemaakt, tot een geplande derde serie kwam het niet omdat acteurs Ernst-Hugo Järegård en Kirsten Rolffes inmiddels overleden waren.

Kȧdisbellan

1993 | Komedie, Drama

Zweden 1993. Komedie van Åke Sandgren. Met o.a. Stellan Skarsgård, Basia Frydman, Niclas Olund, Ernst-Hugo Järegård en Jesper Salén.

In het Stockholm van rond 1925 is tabakshandelaar en socialist Skarsgard betrokken bij ondergrondse activiteiten. Zijn joods-Russische vrouw Frydman heeft een illegaal handeltje in condooms. Centraal staat hun tien-jarige zoontje Salen, die slaag krijgt van zijn onderwijzer en als jood en zoon van een socialist op school de pispaal is. Maar de knaap is vindingrijk, en met zijn slinger, een van condooms gemaakte katapult, neemt hij wraak en begint hij zelf een lucratief handeltje. Met de opbrengst wil hij een fiets kopen. Knap tijdsbeeld, ondanks enkele tragische momenten leuk, geestig, hartverwarmend, bitterzoet en optimistisch. Gebaseerd op de autobiografische roman van Roland Schutt. De kleine Salen, een ideaal, spontaan en ongekunsteld acteertalent, is toevallig in een winkelcentrum ontdekt. Ook bekend als THE SLINGSHOT.

Europa

1991 | Drama, Experimenteel, Thriller

Denemarken​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Zweden​/​​Zwitserland 1991. Drama van Lars von Trier. Met o.a. Barbara Sukowa, Ernst-Hugo Järegård, Jorgen Reenberg, Udo Kier en Eddie Constantine.

Geen krampachtige glimlach, maar een opgeheven middelvinger. Dat was de reactie van Lars von Trier in Cannes in 1991 toen niet zijn Europa, maar Barton Fink van de gebroeders Coen de Palme d’Or kreeg toegewezen. En terecht, want hoewel Von Trier wel werd gelauwerd met Beste Regisseur, torende zijn visuele meesterstuk Europa met kop en schouders boven alles uit. Woorden schieten tekort voor deze non-lineaire psychologische en historische tienkamp waarin naoorlogs Duitsland anno eind 1945 wordt uitgebeend door de ogen van een naïeve Amerikaans-Duitse nachttreinconducteur.

Bryllupsfesten

1989 | Komedie

Noorwegen 1989. Komedie van Svend Wam en Petter Venneröd. Met o.a. Knut Huseby, Eli Anne Linnestad, Ernst-Hugo Järegård, Julie Wiggen en Jon Eikemo.

De rijke vader van een bruidje maakt misbruik van het huwelijksfeest van zijn dochter om heimelijk te mikken op een verzekeringspremie nadat op het feest (valse) Munch-schilderijen worden ontvreemd. De echte schilderijen zitten veilig in de kelder opgeborgen. Mislukte klucht met te voorspelbare anecdotes van het links georiënteerde filmduo Wam-Venneröd dat de slapsticktoer opgaat maar blunderend faalt, vooral in de hakkelende montage en dialogen die te luidruchtig in de overacting worden gebulderd.

Flygnivȧ 450

1980 | Thriller

Zweden 1980. Thriller van Torbjörn Axelman. Met o.a. Thomas Hellberg, Ann Zacharias, Ernst-Hugo Järegård, Hȧkan Serner en Agneta Eckemyr.

In nabije toekomst heeft Zweedse regering energiebronnen genationaliseerd en zich bij OPEC aangesloten. Plantengroei en dieren ondergaan vreemde deformaties, bevolking krijgt geheimzinnige ziekte. Is dit gevolg van chemische besproeiing of invloed van nabijgelegen Amerikaans booreiland? Piloot en journaliste gaan op onderzoek uit. Oorspronkelijke politieke thriller (in Sjöwall-Wahlöö traditie) boeit door scenario en spel, al bereikt regie zeker niet het uiterste in spanning en effecten.

Chez nous

1979 | Drama, Thriller

Zweden 1979. Drama van Jan Halldorff. Met o.a. Ewa Fröling, Ernst Günther, Sven Lindberg, Ingvar Kjellson en Lis Nilheim.

Een prostituée ontdekt achter een porno- en drugscircuit bureaucratische vertakkingen en komt bij een intimidatiepoging per ongeluk om het leven. Een journaliste van een verondersteld eerlijke en progressieve krant gaat de moord onderzoeken, maar wordt monddood gemaakt als ze de waarheid wil publiceren. De onderwerpen 'georganiseerde misdaad' en '20 miljoen kronen zwart geld' leverden de stof voor een documentair toneelstuk dat door Haldorff is verfilmd met méér dan de vereiste interesse voor spanning en sensatie. De afkomst van de planken valt nauwelijks nog te herkennen. Ewa Fröling speelt de journaliste - haar eerste filmhoofdrol - erg goed.

Slȧpp fȧngarne loss, der ȧr vȧr!

1975 | Komedie

Zweden 1975. Komedie van Tage Danielsson. Met o.a. Tage Danielsson, Lena Nyman, Georg Arlin, Margareta Krook en Ernst-Hugo Järegård.

Een stel krijgt wroeging over het aangeven bij de politie van een ontsnapte gevangene en onderneemt een bizarre bevrijdingsactie, waarna ze hun proteg[KA1]e willen gaan herintegreren in de maatschappij. Deze op een oud volksdeuntje ge[KA3]inspireerde komedie combineert slapstick met lyrische momenten en geeft in een gemoedelijk tempo een reeks van eminente acteurs kansen tot kleurrijke typeringen, zonder daarbij op de dialoog te steunen. Met name Nyman en J[KA3]areg[KA9]ard (als de recidivist) zijn verrukkelijk.

En Handfull kärlek

1974 | Drama

Zweden 1974. Drama van Vilgot Sjöman. Met o.a. Anita Ekström, Gösta Bredefeldt, Ingrid Thulin, Evabritt Strandberg en Per Myrberg.

Een arbeidersmeisje wordt in 1909 dienstbode in een gezin van een rijke zakenman. Haar verloofde is arbeider in een gasfabriek; hij bereidt een staking voor. De invloed van het middenklasse-milieu op het meisje is te groot en de verhouding met de jongen wordt verbroken. Sj[KA3]oman vermijdt experimenten en (anti-) moralistische trekjes, en kiest voor een solide uitgewerkt scenario en een degelijke vormgeving. Het resultaat boeit als de filmbewerking van een lijvige roman - hoewel met oorspronkelijke stof - en is opmerkelijk gefotografeerd door Jörgen Persson. Daarbij is het spel van de actrices zeer opvallend.

Tvärbalk

1967 | Drama

Zweden 1967. Drama van Jörn Donner. Met o.a. Ulf Palme, Gunnel Broström, Harriet Andersson, Ernst-Hugo Järegård en Brita Oberg.

De komst van een joods-Hongaarse vluchtelinge in het gezin van een Zweedse ambtenaar van middelbare leeftijd brengt diens onvrede met tragische gevolgen aan het oppervlak. De emotieloze afrekening met Zweedse afkeer van vreemdelingen (overigens is de regisseur van Finse afkomst) krijgt in de bijna mechanisch zorgvuldige vormgeving geen dramatische adem, zodat (positieve of negatieve) belangstelling voor het lot van de personages geen kans krijgt. Het vermoeden dat de jodin veel interessanter is dan de crisis in het redelijk goede leven van haar gastgevers wordt tot de slotscènes niet gehonoreerd. Andersson blijft ook filmisch een te marginaal personage.