Maria Klonaris: regie en cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Unheimlich 1: Dialogue secret

1977 | Experimenteel

Frankrijk 1977. Experimenteel van Maria Klonaris en Katerina Thomadaki. Met o.a. Elia Akrivov, Maria Klonaris en Katerina Thomadaki.

`Unheimlich` is de term die Freud heeft bedacht ter aanduiding van het mysterieuze, verwarrende en vreemde verschijnsel van het weer opduiken van iets dat was verdrongen. Vanuit dit gegeven draait de camera om drie vrouwen heen, onderzoekt hun niet bewegende lichamen evenals hun sieraden. Een opeenstapeling van beelden, draaiende bewegingen, vaste standpunten, close-ups, vermenigvuldiging van beelden etc. om uiteindelijk op een vergeefse poging tot communicatie uit te draaien. Er lijkt namelijk geen einde aan de film (zonder geluid) te komen en talrijke procédé's zijn hetzij simplistisch, hetzij niet erg nieuw op het experimentele vlak. Ten slotte benadrukken de technische gebreken de armoede van filmtaal, met uitzondering van het interessantere abstracte slot, gewijd aan geometrische vlekken met licht. Een soort uiteenzetting van wat op het scherm allemaal kan. Maar desondanks blijft het een film zonder inhoud.

L'enfant qui a pissé des paillettes

1977 | Experimenteel

Frankrijk 1977. Experimenteel van Maria Klonaris.

Een esoterische titel voor een al even esoterische film. De film gaat vergezeld van driehonderd dia`s, en er zijn dus drie schermen en drie projectoren voor nodig. Dit tweede deel van de `tetralogie van het lichaam` is onmogelijk samen te vatten, omdat het de lichaamstaal als beeld baseert op een po[KA3]etische en politieke dialectiek uit de kelders van het surrealisme (er worden teksten van Grisélidis Réal en Jean Breton voorgelezen). Beeld van een 'trieste jeugd', met incest, dubbele beelden, versmeltingen van transparante lichamen, etc... In ieder geval origineel.