Michel Kelber

1908 -1996 Cameraman

Michel Kelber (1908-1996) is cameraman.
Er zijn 15 films gevonden.

The Story Of A Three Day Pass

1967 | Drama

Frankrijk 1967. Drama van Melvin Van Peebles. Met o.a. Christian Marin, Harry Baird en Nicole Berger.

The Story of a Three Day Pass was het regiedebuut van Melvin Van Peebles, de vader van de blaxploitation-film. De Afro-Amerikaanse soldaat Turner krijgt van zijn blanke commandant een promotie en drie dagen vrij, omdat hij zo betrouwbaar is. Turner vertrekt voor drie dagen naar Parijs. Hij slentert een beetje door de stad heen en pikt voor de drie dagen een blanke française op. Hoewel de interraciale verhouding een spannend avontuur is, is het ook vragen om een hoop ellende.

Mata Hari, agent H21

1964 | Historische film, Drama, Romantiek, Thriller

Frankrijk/Italië 1964. Historische film van Jean-Louis Richard. Met o.a. Claude Rich, Jeanne Moreau, Franck Villard, Jean-Louis Trintignant en Henri Garcin.

Margaretha Geertruida Zelle, die tijdens WO I als exotisch danseres Mata Hari voor de Duitsers spioneert, wordt verliefd op een Franse officier, en besluit voor de andere kant te gaan werken. Een riskante keuze. Op maat gesneden vehikel voor regisseur Richards ex-echtgenote Moreau, gebaseerd op een half-ironisch, half-tragisch scenario van François Truffaut, de man die normaal gesproken juist de scenario's van Richard (Fahrenheit 451, La nuit américaine) verfilmde. Richard is een betere scenarist dan regisseur, maar toch wel de moeite waard.

Tela de arena

1962 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Spanje/Frankrijk 1962. Actiefilm van José Luis Monter en Jose-Luis Monter. Met o.a. Eddie Constantine, Elisa Montès, Sylvia Solar, José Nieto en Mayra Rey.

Een Amerikaanse schrijver in Spanje helpt de autoriteiten aldaar om een miljoenenroof te voorkomen. Deze Spaanse Eddie-film wijkt alleen qua locaties af van de gebruikelijke formule. Het element van zelfpersiflage gaat verloren in zeer langdurige en ook niet bar spectaculaire knokscènes. Scenarioschrijver Niels Larsen wist voor die momenten kennelijk niets anders te verzinnen. Fotografie van Michel Kelber.

Vu du pont

1961 | Drama

Frankrijk/Italië 1961. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Raf Vallone, Maureen Stapleton, Carol Lawrence, Jean Sorel en Vincent Gardenia.

Nogal banale filmversie naar het toneelstuk van Arthur Miller over geheime liefdes, jaloezie en kwesties van eer in een Italiaanse familie, die in Brooklyn woont. Het acteerwerk is uitstekend maar het scenario is zwak.

Pot-bouille

1957 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1957. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Gérard Philipe, Danielle Darrieux, Dany Carrel, Anouk Aimée en Jacques Duby.

Een jonge provinciaal vindt werk in een Parijse winkel en heeft veel succes bij de vrouwen, onder wie zijn werkgeefster. Het op hem verliefde meisje wordt door haar moeder uitgehuwelijkt aan een concurrerende winkelier, maar blijft zijn maîtresse. Cynische rollen gaan Philipe beter af dan idealistische en zijn spel houdt de Zola-verfilming boeiend ondanks de vrijheden die geen verbeteringen zijn in de scenariobewerking van Duvivier, Henri Jeanson en Leo Joannon. De dialogen werden ook door voornoemd trio geschreven. Darrieux blinkt uit als winkelierster. Camerawerk van Michel Kelber.

Bitter Victory

1957 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten/Frankrijk 1957. Oorlogsfilm van Nicholas Ray. Met o.a. Richard Burton, Curd Jürgens, Ruth Roman, Raymond Pellegrin en Anthony Bushell.

Ray maakte Bitter Victory in Frankrijk, waar hij meer dan in Amerika als auteur gevierd werd. En inderdaad ontstijgt Ray opnieuw de Hollywood-clichés in dit oorlogsdrama. Zelfs de slechteriken zijn menselijk in een thematiek die vooruitloopt op klassiekers The Bridge on the River Kwai en Lawrence of Arabia. De Libische woestijn is het decor waarin kapitein Leith (Burton) en majoor Brand (Jürgens) documenten uit handen van de nazi's moeten stelen. Maar Brand heeft een hekel aan zijn officier Leith, omdat die iets met zijn vrouw (Roman) heeft gehad.

The Ambassador's Daughter

1956 | Komedie

Verenigde Staten 1956. Komedie van Norman Krasna. Met o.a. Olivia de Havilland, John Forsythe, Myrna Loy, Adolphe Menjou en Tommy Noonan.

Charme ontbreekt aan deze film hoewel de sterren zich volledig ingezet hebben om deze zwakke komedie op niveau te houden. Joan Fiske (De Havilland) is in Parijs uit op een verzetje en soldaat Danny Sullivan (Forsythe) maakt haar het hof. Het scenario is van regisseur Krasna. Het camerawerk is van Michael Kelber.

Notre Dame de Paris

1956 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Italië 1956. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Gina Lollobrigida, Anthony Quinn, Jean Danet, Alain Cuny en Robert Hirsch.

Nooit eerder werd regisseur Delannoy door zoveel vrienden gevraagd of ze op de set langs mochten komen als tijdens de opnamen voor deze CinemaScope-versie van de Victor Hugo-klassieker. Had dat wellicht iets met La Lollo te maken? Enfin, de Franse classicist bij uitstek maakte van het romantische melodrama over de gebochelde klokkenluider Quasimodo (Quinn) en de sensuele zigeunerin Esméralda (Lollobrigida) een meeslepend, kleurrijk spektakel. In de Boulogne-Billancourt-studio bouwde Delannoys vaste decorateur René Renoux voor een fortuin de Notre-Dame-kathedraalinterieurs gedeeltelijk na. Voor adaptatie en dialogen tekenden taalvirtuozen Jean Aurenche en Jacques Prévert. 'Qualité française' met een kapitale Q.

Calle mayor

1956 | Drama

Frankrijk/Spanje 1956. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Betsy Blair, José Suarez, Yves Massard, Dora Doll en René Blancard.

Een groepje lanterfanters uit een provincieplaats haalt uit verveling een misselijke grap uit met een onaantrekkelijk meisje, dat door een van hen het hof wordt gemaakt. Op de dag van de zogenaamde verloving moet de waarheid worden onthuld, maar haar minnaar krijgt wroeging en laat het aan een vriend over om haar van het bedrog op de hoogte te brengen. Hoewel in veel opzichten een plagiaat van Fellini`s VITELLONI krijgt de film een eigen, indringende waarde wanneer de aandacht geconcentreerd wordt op het aandoenlijke personage van Blair. (Dat zij in deze en andere films voor lelijk kon doorgaan is een raadsel, dat alleen binnen de filmclichés van de jaren 1950 kan worden verklaard). Scenario van regisseur Bardem. Speelt tijdens het Franco- tijdperk. Camerawerk van Michel Kelber.

Le Rouge et le noir

1954 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Italië 1954. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Antonella Lualdi, Jean Martinelli, Jean Marcure en André Bruno.

Een jonge arrivist van proletarische afkomst probeert zich via amoureuze tactiek binnen de aristocratie in te werken. Vlak voor zijn huwelijk met de dochter van een markies die zelfs een titel voor hem wil kopen wordt zijn verleden echter bekend gemaakt. Ondanks zijn grote lengte doet de film de rijkdom aan gebeurtenissen en nuances van de Stendhal-roman onvoldoende recht. Zorgvuldige vormgeving heeft een mat effect op de emoties, ondanks goed acteren.

French Cancan

1954 | Musical, Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk/Italië 1954. Musical van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Arnoul, María Félix, Anna Amendola en Jean-Roger Caussimon.

In glorieuze Technicolor brengt Jean Renoir het Belle Époque-Parijs van zijn vader, schilder Pierre-Auguste Renoir, tot filmleven. Centraal staan de beroemde impresario-entrepreneur Danglard (Gabin) en zijn creatie van bruisend variétévertier, de Moulin Rouge. Arnoul speelt wasmeisje Nini, die door Danglard in Montmartre wordt ontdekt en tot ster van de risqué cancan-dans omgetoverd. French Cancan is als een piramide van overstromende champagnecoupes nadat de kurk is geplopt: een feest zonder weerga. Tegen de achtergrond van Max Douys meesterlijke decors sprankelt een cast die volop plezier heeft. Onder de pittoreske figuren in dit impressionistische tableau vivant is ook Edith Piaf.

La beauté du diable

1950 | Drama

Frankrijk/Italië 1950. Drama van René Clair. Met o.a. Gérard Philipe, Michel Simon, Nicole Besnard, Simone Valère en Carlo Ninchi.

Aan het eind van zijn carrière betreurt wetenschapper Faust dat zijn werk nog lang niet voltooid is. Maar Mephistopheles, duivel in opleiding, biedt uitkomst: in ruil voor zijn ziel krijgt Faust zijn jeugd weer terug. Dat geeft hem meteen de gelegenheid om aan te pappen met vrouwelijk schoon. Bovendien krijgt Faust het alchemistische recept voor goud. Clair maakte een luchtige, wat ironische versie van het aloude verhaal. Philipe is goed als de jonge Faust en Mephistopheles, Simon is nog beter als de oudere versies van de geleerde en de duivel.

Les parents terribles

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jean Cocteau. Met o.a. Jean Marais, Josette Day, Yvonne De Bray, Gabrielle Dorziat en Marcel André.

Een door de opvoeding van zijn bazige moeder wereldvreemde jongeman is verliefd geworden op een meisje dat om hem met haar oudere minnaar zal breken. Het blijkt de vader van de jongen te zijn die zijn vriendin chanteert met onthulling als ze de relatie voortzet. Een cynische, inwonende schoonzuster doet haar invloed gelden waardoor de naïef romantische instelling van de jongen onaangetast blijft. Cocteau verfilmde zijn waarschijnlijk beste toneelstuk naar de letter, waarbij de overvloedige, maar briljante dialoog en de acteerprestaties -vooral van De Bray als moeder en Dorziat als tante - in genadeloos grote close-ups een eigen filmische werking krijgen. Zelfs Marais is overtuigend als het troetelkind.

Le Diable au corps

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Micheline Presle, Gérard Philipe, Denise Grey, Jean Debucourt en Jean Varas.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog raken verpleegster Marthe en gymnasiumleerling François verliefd op elkaar. Maar ook na haar huwelijk met Jacques kan ze François niet vergeten.

Hercule

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Alexandre Esway, Carlo Rim en Henri. Met o.a. Fernandel, Gaby Morlay, Jules Berry, Pierre Brasseur en Jean Tissier.

Hercules Maffre (Fernandel) is de erfgenaam van een grote Parijse krant, die hij van de ondergang redt. Daarna geeft hij de voorkeur eraan terug te keren naar zijn geboortestreek. Matige regie, maar Fernandel doet het uitstekend in de hoofdrol en het scenario van coregisseur Rim mag er ook wezen. Niet zozeer satire als wel milde spot met het wereldje van de pers. Camerawerk van Michel Kelber en Philippe Agostini. De film zou aanvankelijk uitgekomen zijn als L'INCORRUPTIBLE.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Michel Kelber op televisie komt.

Reageer