Jan Blokker: cast, scenario en art direction.
Er zijn 18 films en 1 serie gevonden.

Het glinsterend pantser

1998 | Drama

Nederland 1998. Drama van Maarten Treurniet. Met o.a. Thom Hoffman, Gijs Scholten van Aschat, Victor Löw, Tamar van den Dop en Edgar Wurfbain.

Het jaar van de opvolging - Het najaar van de waarheid

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar en Renée Soutendijk.

Het jaar van de opvolging - De zieke zomer

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar, Victor Löw en Renée Soutendijk.

Het jaar van de opvolging - De lente van de macht

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar en Renée Soutendijk.

Het jaar van de opvolging

1997 | Drama

Nederland 1997. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Porgy Franssen, Will van Kralingen, Pierre Bokma en Titus Muizelaar.

De malle tennispet

1996 | Komedie

Nederland 1996. Komedie van Anne van der Linden. Met o.a. Nand Buyl, Johanna van Ballegooij, Cas Baas, Chaim Levano en Mark Rietman.

Hoogste tijd

1995 | Drama

Nederland​/​​België​/​​Verenigde Staten 1995. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Rijk de Gooyer, Josse De Pauw, Kitty Courbois, Bart Slegers en Edwin de Vries.

Weisz verfilmde, met een scenario van Jan Blokker en een indrukwekkende cast, het gelijknamige boek van Harry Mulisch over een uitgerangeerde revue-artiest die wordt gevraagd voor een hoofdrol in een hedendaags stuk van een jong theatergezelschap. De Gooyer, die zich naar verluidt vooraf geen raad wist met zijn rol maar vol overtuiging de oudere acteur speelt die tijdens de repetities pijnlijk wordt geconfronteerd met zijn verleden, ambities en angsten, werd met een Gouden Kalf bekroond. Verantwoordelijk voor de prachtkostuums is Ben van Os. Robby Müller, die in 1982 met Weisz samenwerkte bij Een zwoele zomeravond, tekende voor het oogstrelend camerawerk.

De Partizanen

1995 |

1995. Theu Boermans. Met o.a. Huub Stapel, Cas Baas, André van den Heuvel en Rik Launspach.

Weisz verfilmde, met een scenario van Jan Blokker en een indrukwekkende cast, het gelijknamige boek van Harry Mulisch over een uitgerangeerde revue-artiest die wordt gevraagd voor een hoofdrol in een hedendaags stuk van een jong theatergezelschap. De Gooyer, die zich naar verluidt vooraf geen raad wist met zijn rol maar vol overtuiging de oudere acteur speelt die tijdens de repetities pijnlijk wordt geconfronteerd met zijn verleden, ambities en angsten, werd met een Gouden Kalf bekroond. Verantwoordelijk voor de prachtkostuums is Ben van Os. Robby Müller, die in 1982 met Weisz samenwerkte bij Een zwoele zomeravond, tekende voor het oogstrelend camerawerk.

Op afbetaling

1992 | Drama

Nederland 1992. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Coen Fink, Annet Malherbe, Willem Nijholt, Gijs Scholten van Aschat en Coen Flink.

Driedelige tv-serie naar de gelijknamige roman van Simon Vestdijk uit 1952. Soutendijk is een overspelige echtgenote die eind van de jaren 1950 in een middelgrote Nederlandse provinciestad een verhouding heeft met de oudere confr[KA2]ere van een advocaat. Zij weet niet dat zij betrapt is, haar man houdt de vernedering voor zich, maar besluit zich te wreken, niet meteen, maar in termijnen, op afbetaling. Oorspronkelijk bedoeld als bioscoopfilm, maar geweigerd op de Nederlandse Filmdagen omdat alles eerst op de buis kwam. De bioscoopversie van 1993 is compacter (120m), de donkere beelden van cameraman Goert Giltray komen op een groot scherm beter tot hun recht en het verhaal werd verstandig geremonteerd. Voortreffelijke vertolkingen maar als film niet goed genoeg om op het Festival van Berlijn (1993) in de prijzen te vallen.

Eline Vere

1991 | Drama

Frankrijk​/​​België​/​​Nederland​/​​Noorwegen 1991. Drama van Harry Kümel. Met o.a. Marianne Basler, Thom Hoffman, Monique van de Ven, Johan Leysen en Michael York.

Gekunstelde, z.g. eigentijdse en veel te lange verfilming van de Haagse roman van Louis Couperus. Het is een naturalistisch noodlotsdrama met de Zwitserse actrice Basler als de heldin. Ze is een zenuwzieke jonge vrouw uit de aristocratische kringen. Ze is erfelijk belast en heeft een onevenwichtig karakter. Ze revolteert tegen de bekrompen mentaliteit van de haar omringende bourgeosie en vlucht naar Brussel. Na enkele mislukte romances gaat zij (en de film) op de muziek van Isolde`s [KL]Liefdesdood[KLE] van Wagner geheel en al onderuit. Mooie plaatjes maar geen enkele (psychologische) diepgang. Eline`s leven is te saai, te chique en te bestoft weergegeven om echt te behagen. Hoffman charmeert als de losbollige neef Vincent, Van de Ven is Eline`s truttige zus Betsy en de eeuwig jeugdige York is Vincents Amerikaanse vriend met een voorkeur voor de mannen(liefde). Basler is mooi, ongedurig en wat frêle, maar goed nagesynchroniseerd.

Bij nader inzien

1991 | Televisieserie, Drama

Verenigde Staten 1991. Televisieserie van Met o.a. Anneke Blok, Pierre Bokma, Margo Dames, Coen Flink en Porgy Franssen.

Een half dozijn jongelui heeft WO II vanaf een afstand meegemaakt. Zij ontmoeten elkaar na afloop van de oorlog in het eerste jaar Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. Zij discussiëren over literatuur, schrijvers en boeken en hebben allen de ambitie schrijver te worden. Na deze verwachtingsvolle periode gaat de film een kwart eeuw later verder en toont een vaak pijnlijke afrekening. Eigenzinnige, oer-Hollandse tv-serie die op de Nederlandse Filmdagen van 1991 drie Gouden Kalveren kreeg (voor de regie van Weisz en voor de acteerprestaties van Wouterson en Franssen), wat tot heibel leidde rond de discussie over de vraag of deze televisieserie als speelfilm kon meedingen.

Drieluik (Deel 1-4)

1990 |

Nederland 1990. André van Duren en Hans Reichart. Met o.a. Gijs Versluys, Jan Blokker, Eric de Kuyper, Nouchka van Brakel en Frans Weisz.

Een half dozijn jongelui heeft WO II vanaf een afstand meegemaakt. Zij ontmoeten elkaar na afloop van de oorlog in het eerste jaar Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. Zij discussiëren over literatuur, schrijvers en boeken en hebben allen de ambitie schrijver te worden. Na deze verwachtingsvolle periode gaat de film een kwart eeuw later verder en toont een vaak pijnlijke afrekening. Eigenzinnige, oer-Hollandse tv-serie die op de Nederlandse Filmdagen van 1991 drie Gouden Kalveren kreeg (voor de regie van Weisz en voor de acteerprestaties van Wouterson en Franssen), wat tot heibel leidde rond de discussie over de vraag of deze televisieserie als speelfilm kon meedingen.

De droomproducenten

1984 | Documentaire

België 1984. Documentaire van Robbe De Hert, Willem Thijssen en Chris Verbiest. Met o.a. Chantal Akerman, Jan Blokker, Hugo Claus, Sylvia Kristel en André Delvaux.

Drie bekende filmers leggen de vinger op de Vlaamse filmwonde, in de vorm van een boeiende compilatiefilm waarin de Vlaamse filmproblematiek tot op internationaal bespreekbare hoogte wordt getild. Het proces wordt gemaakt over de verraderlijke rol van de televisiemanagers t.o.v. de filmproduktie. Vaak vernuftig is het cynisch tegenover elkaar stellen van beelden van tv-spelletjes met interviews van filmmakers. De vraag blijft echter: wie ligt er wakker van deze subjectieve wandeltocht doorheen de Belgische filmproblematiek? Ook bekend als LES FABRICANTS DE RÊVES.

De komst van Joachim Stiller

1977 | Mysterie, Komedie, Romantiek

België 1977. Mysterie van Harry Kümel. Met o.a. Hugo Metsers, Dora van der Groen, Gaston Vandermeulen, Anton Peters en Jan Remmelts.

Een journalist wordt geobsedeerd door de mysterieuze figuur Joachim Stiller. Dankzij hem ontdekt hij evenwel een ander, veel echter leven, en evenzeer de ware liefde. Aldus het thema van deze schitterende expressionistische roman van de Vlaamse schrijver Hubert Lampo (1960). Zoals dikwijls (MALPERTUIS) vervalt deze cineast tot gezwollenheid en kan hij amper vat krijgen op een interessant werk, dat overigens te lang is voor de beeldbuis.

Monsieur Hawarden

1969 | Drama, Misdaad

Nederland​/​​België 1969. Drama van Harry Kümel. Met o.a. Ellen Vogel, Hilde Uytterlinden, Joan Remmelts, Dora van der Groen en Senne Roufaer.

Met een scenario van Jan Blokker naar het boek van F. de Pillecijn verfilmde Harry Kümel op indrukwekkende wijze het verhaal van de als man verklede vrouw die haar minnaar vermoordde. Schitterend camerawerk van Eddy van der Enden en een prachtige rol van Vogel maken er een onvergetelijk mysterieus drama van in een geheel eigen stijl.

Een Vreemde vogel

1967 | Drama

Nederland 1967. Drama van Lennaert Nijgh. Met o.a. Thijs Volkers, Etha Coster, Martine Bijl, Jaap van Donselaar en Ramses Shaffy.

Volkers als het kind van NSB-ouders, die zijn draai op een middelbare school niet kan vinden. Nijgh, die toen het filmvak nog niet definitief had verruild voor dat van tekstschrijver, baseerde deze film op een echt gebeurd incident op een Haarlemse school. Volkers acteert helaas beneden de maat om de getergde hoofdfiguur goed gestalte te kunnen geven en Shaffy en Bijl doen slechts voor de franje mee. De regisseur stak er al zijn spaarcenten in, vertoonde de ruwe copy een keer op de Filmweek Arnhem en dat was dan dat. Zowel een aardig probeersel als een veelbelovend scenarioschrijver gingen hiermee voor de filmwereld verloren.

Het Gangstermeisje

1966 | Drama, Experimenteel

Nederland 1966. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Kitty Courbois, Paolo Graziosi, Astrid Weyman, Walter Kous en Joop van Hulsen.

Bewerking van de roman-in-wording van Remco Campert door debuterend speelfilmregisseur Frans Weisz is een Nederlandse klassieker vol met destijds aanstormend talent. Schrijver Wessel Franken (Graziosi) worstelt met zijn huwelijk en zijn filmscript. Ter inspiratie vertrekt hij naar Zuid-Frankrijk en Italië. Levendige zwart-wit film, deels opgenomen in Rome, lonkt naar zowel de Amerikaanse gangsterfilm als naar de Franse nouvelle vague-filmbeweging. Courbois heeft een leuke rol als het mysterieuze gangstermeisje. Weisz kreeg in Berlijn een Gouden Beer-nominatie, de titelsong werd gezongen door Liesbeth List.

Makkers, staakt uw wild geraas

1960 | Komedie

Nederland 1960. Komedie van Fons Rademakers. Met o.a. Ellen Vogel, Guus Hermus, Ank van der Moer, Jan Teulings en Yoka Berretty.

'Nog één sigaretje?' vraagt actrice Ellen Vogel aan Sinterklaas. Het toneel is een weldadig grachtenpand aan het einde van het heerlijk avondje, en de man in het goedheiligkostuum is haar bedremmelde ex. Niks bevredigender dan de spanningsboog tussen voormalige intimi tijdens een verplicht gezellige feesttraditie. Filmmaker Fons Rademaker (Dorp aan de rivier) schetste de teloorgang van een Sinterklaasavond als spiegel van de veranderende maatschappij eind jaren vijftig, met schone schijn van de brave burgers versus de ingetogen rebellie van de jeugd. Winnaar Zilveren Beer in Berlijn.

Fanfare

1958 | Komedie, Muziek

Nederland 1958. Komedie van Bert Haanstra. Met o.a. Bernard Droog, Hans Kaart, Ineke Brinkman, Albert Mol en Andrea Domburg.

In de aanloop naar een belangrijk concours krijgen de leden van een fanfare onderling ruzie en reizen gesplitst naar de muziekwedstrijd. Met verrassend effect. Eerste speelfilm van Haanstra (1916-1997), vooral bekend als fotograaf en documentairemaker (Glas, Bij de beesten af), die het scenario samen met Jan Blokker schreef. De lichtvoetige film met fraai zwart-wit camerawerk van Eduard van der Enden werd opgenomen in prachtig, waterrijk Giethoorn, dat prompt grote bekendheid verwierf. Nederlandse klassieker, destijds een bioscoophit, werd genomineerd voor de Gouden Palm van Cannes.