Valérie Lagrange (1942): cast.
Er zijn 24 films gevonden.

Mes nuits sont plus belles que vos jours

1989 | Komedie, Erotiek, Drama

Frankrijk 1989. Komedie van Andrzej Zulawski. Met o.a. Jacques Dutronc, Sophie Marceau, Sady Rebbot, Myriam Mézières en Laure Killing.

Verfilming van de roman met dezelfde prachtige titel van Rapha[KA3]elle Billetdoux. De moeilijke liefdesverhouding tussen twee mensen, die zijn getekend door hun jeugd. Ze gaan van elkaar houden, maken elkaar kapot, ontvluchten elkaar en vinden elkaar uiteindelijk weer. Zulawski overtreft zichzelf in het vastleggen van een hoogtepunt, in de overdrijving (dialogen waar geen touw aan vast te knopen valt om de communicatiestoornis tussen de twee geliefden 'aan te tonen'), de gezwollenheid, opgeblazenheid en hysterie. Dan zijn er nog enkele bijfiguren, waaronder mondaine, verslaafde en ontspoorde types. Bijna twee uur lang vaag surrealistisch gedoe is echt wat teveel van het goede. Wat rest zijn een paar inspirerende momenten, zoals het opmerkelijke optreden van Jacques Dutronc en Sophie Marceau.

Les scrupules de Maigret

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Jean-Louis Mullet. Met o.a. Jean Richard, Valérie Lagrange, Michel Robin en Michèle Muc.

Een bewerking van Simenon en deze keer gaat het om het verhaal van een klassieke driehoeksverhouding met echtgenoot, vrouw en maîtresse. Een produkt dat geheel in overeenstemming is met de obligate regie maar gelukkig speelt Richard erin mee, die als altijd uitblinkt in de rol van de eeuwige commissaris Maigret.

Le Rose et le Blanc

1980 | Avonturenfilm, Fantasy, Mysterie

Frankrijk 1980. Avonturenfilm van Robert Pansard-Besson. Met o.a. Raymond Pellegrin, Bulle Ogier, Michael Lonsdale, Yves Alfonso en Vittorio Caprioli.

Deze film hoort thuis bij dat zeldzame rijtje films dat net zo origineel en onmogelijk om na te vertellen is als ZAZIE DANS LE METRO, waarmee hij verschillende punten van overeenkomst vertoont. Denk ook aan L`ANNEE DERNIERE A MARIENBAD of HISTOIRE DU MANUSCRIT TROUVE A SARAGOSSE. Ditmaal speelt het in Parijs. Een moza[KA3]iekvormige allegorie in een dromerig-po[KA3]etisch- komische stijl met talloze knipogen en imitaties (van HOTEL DU NORD tot LES PARAPLUIES DE CHERBOURG), die ondanks enkele langdradige momenten eé[KA1]n van de beste in zijn soort is.

Le chat et la souris

1975 | Mysterie, Komedie, Thriller

Frankrijk 1975. Mysterie van Claude Lelouch. Met o.a. Michèle Morgan, Serge Reggiani, Jean-Pierre Aumont, Philippe Léotard en Valérie Lagrange.

Een miljonair komt onder mysterieuze omstandigheden om het leven. De verdenking van politie-inspecteur valt op de weduwe, hoewel hij tegelijk verliefd op haar wordt. Deze misdaadkomedie heeft zo`n simpel scenario dat Lelouch allerlei doodlopende zijwegen moet inslaan om zijn film op lengte te krijgen (en dan nog komt de ontknoping uit de lucht vallen). Optimale kansen voor onveranderlijk mooie Morgan en Reggiani en een spontane regie maken het resultaat toch hoogst bezienswaardig. Camerawerk van Jean Collomb.

la Vallée

1972 |

Frankrijk 1972. Barbet Schroeder. Met o.a. Bulle Ogier, Michael Gothard, Jean-Pierre Kalfon, Valérie Lagrange en Monique Giraudy.

Een consulsvrouw gaat mee met een expeditie naar nog onontdekte gebieden op Nieuw-Guinea waarbij ze de Mapouga- papoea's treffen die hen in hun rituelen inwijden. De bedoelde kritiek op de 'cultus van het primitieve' bij westerse bourgeoisie komt door een schetsmatig scenario en slordige spelregie niet sterk over. Uitzonderlijke beelden van inderdaad nooit eerder geziene streken en inboorlingen maken de film - dankzij camerawerk van Nestor Almendros - tot een zintuiglijke ervaring, waarbij de Pink Floyd-muziek net te veel is.

Helena y Fernanda

1970 | Mysterie

Frankrijk​/​​Spanje 1970. Mysterie van Julio Diamante. Met o.a. Gerard Barray, Teresa Gimpera, Valérie Lagrange en Alberto Dalbes.

De vrouw van een industrieel wordt vermoord door haar man en haar nicht. Soms nemen zij echter de verschijning van de overledene waar. Ordinair plagiaat van LES DIABOLIQUES.

Satyricon

1968 | Avonturenfilm, Historische film, Erotiek

Italië 1968. Avonturenfilm van Gianluigi Polidoro. Met o.a. Ugo Tognazzi, Laura Antonelli, Tina Aumont, Don Backy en Mario Carotenuto.

De wederwaardigheden van de student Encolpio in het decadente Rome van Keizer Nero, samen met zijn vrienden Ascilto en Oitone. Dit gelijktijdig met Fellini's film gemaakte vluggertje houdt zich meer aan de letter van Petronius Arbitro's nagelaten romandelen, maar mist smaak, stijl en fantasie. Het resultaat is vermoeiend en vervelend, rumoerig en platvloers. Het orgie-achtige banket met de extravagante Trimalcione als gastheer is hier de finale, Fellini begon zijn film hiermee. Het is de moeite van het wachten waard, want Tognazzi brengt als enige de juiste combinatie van decadentie en ironie in zijn rol.

Les idoles

1968 | Musical

Frankrijk 1968. Musical van Marc'o. Met o.a. Bulle Ogier, Pierre Clémenti, Jean-Pierre Kalfon, Bernadette Lafont en Valérie Lagrange.

In de jaren zestig rebelleren Gigi la Folle, Simon le Magicien en Charly le Surineur, fictieve Franse yéyé-popsterren, tegen de amusementsindustrie die hen als product exploiteert. Deze Pop Art-knalfuif, filmbewerking door avantgardist Marc'O van zijn theatershow uit 1966, stuitert van de ene tijdgeestscène naar het andere muziekintermezzo. Terwijl kleuren en decors van het scherm springen gooit vooral mafketel Clémenti alle remmen los. De première in juni '68 werd een miskleun; de doelgroep was nog aan het aksievoeren. Jean Eustache monteerde, Bernadette Lafont en zangeres Valérie Lagrange spelen bijrolletjes.

Week-end

1967 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1967. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Mireille Darc, Jean Yanne, Jean-Pierre Kalfon, Valérie Lagrange en Jean-Pierre Léaud.

Een jaar voordat mei '68 de kussens van De Gaulle hardhandig opschudde, nam enfant terrible Godard zijn voorschot op de tweede Franse revolutie. Stedelingen Corinne (Darc) en Roland (Yanne) worden op een rit richting platteland geconfronteerd met monsterfiles, chaos, moord en hun catastrofehuwelijk. 'Drôle de jeu/C'est la vie' ('Eigenaardig spel/Zo is het leven') dichtte Jean-Luc in '67 strijdbaar over het onderwerp 'cinema'. Week-end is niets anders dan zijn in anarchistische beelden vervatte schotschrift tegen bourgeois mores, de zieke consumptiemaatschappij en filmconventies.

Un épais manteau de sang

1967 | Erotiek, Avonturenfilm

Frankrijk 1967. Erotiek van José Bénazéraf. Met o.a. Valérie Lagrange, Paul Guers, Hans Meyer, Eric Arnal en Kacia Bartel.

Vier huurlingen hebben in Afrika een hoeveelheid diamanten gestolen. Een van hen komt om het leven, een tweede moet vluchten en de twee anderen bouwen met de buit een moderne kliniek. Nadien zorgen vrouwen voor extra complicaties.

Un homme à abattre

1967 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Spanje 1967. Drama van Philippe Condroyer. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, André Oumansky, Valérie Lagrange, Luis Prendez en Luis Prados.

Barcelona, jaren zestig. Raphaël en Georges hebben ene Schmidt getraceerd, geobserveerd en gefilmd; een ex-nazi op de dodenlijst van hun chef Julius. Maar ís deze Schmidt wel de man die Julius' marteltrauma en dode broer op z'n geweten heeft? Vilein laat Condroyer (1927-2017) in zijn dialoogarme thriller over een vergeldingscommando in de spookschaduw van het verleden de kijker in het ongewisse. De eenzaten, vervreemdende sfeer en cinematografie herinneren aan het beste werk van Melville en Costa-Gavras. Trintignant is subliem enigmatisch als Raphaël, Valérie Lagrange speelt de vrouw op wie hij zijn bespiedend oog laat vallen.

Mon amour, mon amour

1967 | Drama

Frankrijk 1967. Drama van Nadine Trintignant. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Valérie Lagrange, Ann-Katarina Larsson, Michel Piccoli en Annie Fargue.

Een vrouw vreest dat haar langdurige, maar vrije relatie met haar geliefde in gevaar zal komen door haar zwangerschap en verzwijgt deze. Extra gevoelig krijgt ze een indruk van de onverschilligheid en mogelijke ontrouw van zijn kant, maar voor het tot een verzoening komt heeft ze een miskraam gekregen die ze hem ook verzwijgt. Het broos gegeven wordt ontwikkeld in een reeks niet-nadrukkelijke situatieschetsen, maar goed spel - ook van de incidentele rollen - weegt niet op tegen de wezenloosheid die komt door de eenzijdige keuze van luxueuze en modieuze milieus en de koket-decoratieve vormgeving in deze debuutfilm.

Un homme et une femme

1966 | Romantisch drama

Frankrijk 1966. Romantisch drama van Claude Lelouch. Met o.a. Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant, Pierre Barouh, Valérie Lagrange en Simone Paris.

Niet de superhit Les uns et les autres, maar dit aangrijpende drama is nog steeds het grootste kassucces van regisseur Lelouch. Een autocoureur en een scriptgirl ontmoeten elkaar wanneer ze hun kinderen op kostschool bezoeken. En dat is het begin van een voorzichtig opgebouwde liefdesrelatie tussen twee door het leven getekende mensen. Mooi gemaakt voor een prikkie. Winnaar van onder meer de Oscar voor beste buitenlandse film en een (gedeelde) Gouden Palm.

Un Monsieur de compagnie

1964 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1964. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Jean-Claude Brialy, Irina Demich, Catherine Deneuve en Annie Girardot.

Een jongeman die door zijn grootvader is opgevoed als een principiële luiaard belandt door zijn charme tegen zijn zin in allerlei, vooral amoureuze avonturen. De film zingt lof der luiheid met een sierlijke vaart door een reeks van uiteenlopende episodes. De dansende motoriek van Cassel en de sprookjesachtige sfeer doen het betreuren dat De Broca geen echte musical heeft gemaakt. De ontknoping maakt het voorafgaande onnodig wezenloos, maar is een gering schoonheidsfoutje.

Hardi Pardaillan!

1963 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1963. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Gérard Barray, Valérie Lagrange, Christiane Minazzoli, Isa Miranda en Philippe Lemaire.

Chevalier de Pardaillan weet een reeks complotten en aanslagen tegen koning Henri III te verijdelen, maar maakt zichzelf daarmee vele vijanden. Vlotte schermavonturen en decoratieve dames waarbij het verhaal nauwelijks telt.

Dragées au poivre

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Jacques Baratier. Met o.a. Guy Bedos, Sophie Daumier, Jean Babilée, Jean-Paul Belmondo en Francis Blanche.

Jonge filmgekken proberen d.m.v. een verborgen camera uitwassen van het Parijse leven te betrappen voor een cinéma vérité-documentaire. Deze episodische komedie persifleert moderne/modieuze filmgenres, maar mengt daar al te veel opgeklopte flauwiteiten doorheen, vooral in de vermoeiende uitbundige activiteiten van de filmploeg zelf. Wel een aantrekkelijke sterbezetting met uitschieters van Signoret-Belmondo in een zgn. prostituée-legionair-smartlap en van Vitti-Vadim in een MARIENBAD-parodie.

Les Bricoleurs

1962 | Komedie, Thriller

Frankrijk 1962. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Darry Cowl, Francis Blanche, Valérie Lagrange, Jacqeline Maillan en Clément Harari.

De weinig succesvolle werknemers van een makelaarskantoor moeten onder bedreiging van ontslag een huis zien te verkopen, waarin ze een lijk vinden dat ze verstoppen om de transactie niet in gevaar te brengen. Bij het oplossen van de moord tonen ze meer bekwaamheid dan in hun eigen beroep. Nogal mat vehikel voor het duo Cowl-Blanche, is erg slap in de thriller-elementen, terwijl de grappen ook weinig oorspronkelijk zijn, al worden ze soms met animo gepresenteerd.

La Salamandre d'Or

1962 | Avonturenfilm, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1962. Avonturenfilm van Maurice Régamey. Met o.a. Jean-Claude Pascal, Madeleine Robinson, Valérie Lagrange, Claude Titre en John Justin.

Een ridder krijgt opdracht om een losprijs te brengen naar gijzelaars van koning François I, maar een verraderlijk gouverneur weet hem het geld te ontfutselen. De rolbezetting draagt de 16de-eeuwse kostuums met elegantie, maar de regie geeft de schermavonturen bar weinig dynamiek mee, zodat alleen de romantiek het volle pond krijgt.

Morgan, il pirata

1961 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1961. Avonturenfilm van Primo Zeglio en André De Toth. Met o.a. Steve Reeves, Ivo Garrani, Armand Mestral, Chelo Alonso en Giulio Bosetti.

Vanwege trouw aan de afgezette koning wordt Morgan als galeislaaf verkocht aan Panama waar hij de leider van de revolutie wordt en als piraat een hele vloot verzamelt waarmee hij gerechtigheid afdwingt. De regie geeft de actie een vlot tempo, terwijl de zeeslagen een spectaculair aanzien hebben. Mr. Universe Reeves weet gekleed ook indruk te maken. Scenario van Filippo Sanjust, Attilo Riccio en de regisseurs De Toth en Zeglio. Camerawerk van Tonino Delli Colli.

I Fratelli Corsi

1961 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1961. Avonturenfilm van Anton Giulio Majano. Met o.a. Geoffrey Horne, Valérie Lagrange, Gérard Barray, Amedeo Nazzari en Jean Servais.

Een Corsicaanse familie wordt om een vete geheel uitgeroeid, op een tweeling na die onafhankelijk van elkaar opgroeit als de pleegzoon van een Parijse arts en van een revolutionaire Corsicaanse bandiet. De Parijzenaar is bevriend geraakt met de zoon van de moordenaar van zijn familie die door de Corsicaan bevochten wordt. Verliefdheid op hetzelfde meisje doet hen de familieband beseffen en ze verenigen zich in de strijd. Romangegeven van Alexandre Dumas heeft zóveel intriges en verwikkelingen dat de aandacht wordt vastgehouden, ondanks de middelmatige regie en het houterige spel van de jonge acteurs. Scenario en bewerking van de dialoog van Majano, Dieggo Fabbri en Gianviti.

Auguste

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Pierre Chevalier. Met o.a. Fernand Raynaud, Valérie Lagrange, Jean Poiret, Pierre Palau en Roger Carrel.

Een impresario verzint voor een actricetje een publiciteitsstunt, waarbij ze tijdens de officiële opening van een luxe-zwembad een zelfmoordpoging door verdrinking moet doen, zodat ze gered kan worden door een aanwezige Hollywood-ster. In diens plaats duikt een simpele ambtenaar haar achterna, die zo in de pers de held van de dag wordt. Aardig gegeven van een toneelklucht zou een amusante film hebben kunnen opleveren, maar helaas blijkt de regisseur niet in staat om zelfs de simpelste scènes overzichtelijk in beeld te brengen.

Le Gigolo

1960 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1960. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Alida Valli, Jean-Claude Brialy, Jean Chevrier, Valérie Lagrange en Philippe Nicaud.

Een weduwe wil met minnaar, een jonge kunstenaar, breken voor een leeftijdgenoot. Gekwetst in zelfrespect offert de jongen zich op voor een meisje dat uit zelfverdediging haar belager heeft gedood en weigert het alibi, dat zijn vroegere geliefde hem verschaft. Het debuut van Deray, met een tweeslachtig scenario en goed spel van de hoofdrollen, laveert wat onbestemd tussen de romantische psychologie en thriller-elementen.

La Française et l'amour

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Henri Decoin, Michel Boisrond, René Clair, Jean Delannoy en Henri Verneuil. Met o.a. Jacqueline Porel, Darry Cowl, Sophie Desmarets, Pierre Mondy en Valérie Lagrange.

Zeven min of meer beroemde regisseurs en een reeks sterren in amoureuze ontwikkelingstadia van de (Franse?) vrouw, van een kind dat zijn geloof in de ooievaar verliest tot en met een oude vrijster die prooi is voor een huwelijkszwendelaar. De film wordt onderhoudender naarmate het onderwerp ouder wordt: de eerste drie episoden zijn leuk noch treffend. Clair maakt iets aardigs van een huwelijksreis - met - hindernissen. Meurisse domineert als bedrogen echtgenoot die wraak neemt in een overspelsketch. Papieren echtscheidings-rompslomp wordt satirisch aangevat en het laatste deel heeft een mooie rol van Montfort als een muurbloem die opbloeit van de attenties van een fortuinjager.

La jument verte

1959 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1959. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Bourvil, Yves Robert, Francis Blanche, Valérie Lagrange en Sandra Milo.

Frankrijk, tweede helft van de negentiende eeuw. In het dorp Claquebue heerst al lang een vete tussen de boerenfamilies Haudoin en Maloret. De Haudoins danken hun voorspoed aan een gelukbrengende mascotte: een merrie met een groene vacht. Een vuige streek van de stikjaloerse Malorets zal in de loopgravenoorlog grote repercussies hebben. Verbazingwekkend boosaardige farce met krasse en misogyne scènes, waarin Autant-Lara plus scenaristen Pierre Bost en Jean Aurenche de boeren van het Second Empire portretteren als primaten. Psychologie en fantasie uit Marcel Aymés roman zijn ver te zoeken.