Vittorio Sanipoli: cast.
Er zijn 22 films gevonden.

La Giacca verde

1979 | Drama, Komedie

Italië 1979. Drama van Franco Giraldi. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Senta Berger, Renzo Montagnani en Vittorio Sanipoli.

Een beroemde gastdirigent herkent in de paukenist zijn vroegere vriend uit de onderduikperiode aan het eind van WO II. Destijds was diens opschepperij over een grootse muzikale carrière onderwerp van spot en grappen voor de dirigent, maar zijn uiteindelijke acceptatie van zijn eigen middelmaat brengt de begaafde vriend in twijfel over zijn talent en morele verantwoordelijkheid. Het betrekkelijk simpel uitgewerkte gegeven uit roman van Mario Soldati kreeg een wel erg uitgesponnen verfilming, maar heeft uitstekend spel van de beide hoofdrollen en van Berger, als filmster die zich ook drukte voor het krijgsgewoel en meedeed aan alle spotterij.

Le guêpier

1975 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1975. Komedie van Roger Pigaut. Met o.a. Claude Brasseur, Marthe Keller, Gabriele Ferzetti, John Steiner en Vittorio Sanipoli.

Brasseur is een gouwdief en een gokker. De onderwereld dwingt hem in de trein Lausanne-Dijon een koffer met geld te stelen. Keller is een hebzuchtige cabaretzangeres die in geldnood verkeert en ook achter de koffer aanzit. Ze is Brasseur te vlug af. Hij legt haar uit dat het geld naar de gangsters moet, maar zij wil geen afstand doen van de buit. Na allerlei achtervolgingen komt het geld toch in handen van de gangsters die elkaar stuk voor stuk neerknallen. Brasseur trekt zich terug in zijn huis in de Provence en Keller voegt zich bij hem. Deze onderhoudende misdaadkomedie biedt wat het scenario (André G. Brunelin) betreft weinig verrassingen, maar de hoofdrollen worden met aanstekelijke animo vervuld.

Uomini duri

1973 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Duccio Tessari. Met o.a. Lino Ventura, Fred Williamson, Isaac Hayes, Paula Kelly en William Berger.

Een pastoor in de sloppenwijken van Chicago is vroeger zelf jong delinquent geweest en heeft een vertrouwenspositie bij de onderwereld. Samen met een ex-politieman neemt hij het op tegen de mafia. Een opportunistische Italiaanse poging om in te haken op de (korte) mode van blaxploitation-films met import van enkele sterren. Niettemin is het in een filmstudio nagebouwde Chicago even weinig overtuigend als het scenario. Ventura doet vergeefs zijn best, Hayes is vooral op dreef in de muzikale ondersteuning.

Les Hommes

1972 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1972. Misdaad van Daniel Vigne. Met o.a. Henry Silva, Michel Constantin, Marcel Bozzuffi, Nicole Calfan en Angelo Infanti.

Een Corsicaanse gangster wordt door een Marseillaans syndicaat met een Amerikaan aan het hoofd, gebruikt zolang hij nuttig voor ze is, maar daarna weggewerkt door hem een moord in de schoenen te schuiven waarvoor hij de gevangenis in gaat. Zijn latere wraak zet de politie op het spoor waardoor het hele syndicaat in gevaar komt. Deze voorspelbare wraakfilm met de in dat genre gespecialiseerde acteurs kreeg van de debuterende regisseur noch naar inhoud noch naar vorm iets verrassends mee.

La décade prodigieuse

1971 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1971. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Marlène Jobert, Orson Welles, Anthony Perkins, Michel Piccoli en Guido Alberti.

Een schuldgevoel over de verhouding met de jonge vrouw van zijn stiefvader brengt een jongeman in psychische crises en veroorzaakt geheugenverlies. Hij roept de steun van een vriend in die bij een bezoek aan zijn ouderlijk huis de chantage van de echtgenote niet weet op te lossen. Als de zoon weer in een depressie is gevlucht, wordt het lijk van de stiefmoeder gevonden. Chabrol gebruikte een roman van Ellery Queen als eerbetoon aan Welles die de rol speelt van de zich oppermachtig wanende manipulator van zijn medemensen. Het scenario van Paul G[KA1]egauff, Eug[KA2]ene Archer en Paul Gardner is aan de zwakke kant, maar visueel (camerawerk van Jean Rabier) fascineert de film voortdurend.

Il Vero e il falso

1971 | Drama, Misdaad, Horror

Italië 1971. Drama van Eriprando Visconti. Met o.a. Terence Hill, Martin Balsam, Paola Pitagora, Adalberto Maria Merli en Esmeralda Ruspoli.

Een jonge Romeinse advocaat tracht tevergeefs de onschuld te bewijzen van een vrouw die beschuldigd wordt van moord op haar man. De moord werd namelijk gepleegd door diens minnares. Teleurgesteld over de slordige klassejustitie, wijdt de advocaat zich aan het burgerlijk recht. Zeven jaar later doodt de vrouw de minnares en vraagt hem opnieuw om haar te verdedigen. Ondanks het weinig aannemelijke moordmysterie dat in flash-backs wordt ontrafeld, een boeiende rechtszaakfilm. Goed spel van - zowaar - Hill en Balsam als de juridische opponenten en van Pitagora als de verdachte voor wie het bewijs van haar onschuld toen niets meer uitmaakte, omdat haar schuld nu vaststaat.

Con la muerta a la espalda

1968 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1968. Thriller van Alfonso Balcázar. Met o.a. Jorge Martin, Vivi Bach, Daniele Vargas, Klaus-Jürgen Wussov en Rosalba Neri.

Een uitvinder van vergif, dat krankzinnige razernij teweegbrengt, wordt vermoord en zijn uitvinding gestolen door een misdaadsyndicaat. Zijn laboratorium-assistente (Bach) en een avonturier/meesterinbreker (Martin) achterhalen de levensgevaarlijke ampullen. Dit oninteressante en slordige vluggertje beoogde de filmcarrière van zangeresje Vivi Bach internationale allure te geven. Buitengewoon zwak. Opgenomen in 3D-StereoVision. Scenario van Tony Delom. Ook bekend als ELECTRA ONE.

Estouffade à la Caraïbe

1967 | Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1967. Avonturenfilm van Jacques Besnard. Met o.a. Frederick Stafford, Jean Seberg, Serge Gainsbourg, Paul Crauchet en Maria Rosa Rodriguez.

Ex-kraker wordt door idealistische Amerikaanse overgehaald om één keer tot oude vak terug te keren en de kluis open te breken waarin Zuidamerikaanse dictator zijn geïnde woekerbelastingen heeft opgeborgen. Kluis bevindt zich in zwaar bewaakt fort met tanks en mitrailleurs. Onderhoudende avonturenfilm wordt nooit echt spannend of spectaculair, maar biedt de nodige actie en de locaties in Colombia, Seberg en de biceps van zwemkampioen Stafford zijn uiterst fotogeniek.

Agente 077, dall'Oriente con furore

1965 | Thriller

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1965. Thriller van Sergio Grieco. Met o.a. Ken Clark, Margaret Lee, Fabienne Dali, Evi Marandi en Philippe Hersent.

De uitvinder van een dodende straal wordt door Russische spionnen ontvoerd en in Istanboel verborgen gehouden. De Amerikaanse agent Dick Malloy (Clark) moet hem zien te vinden. Avonturen beneden het James Bond-niveau in een middelmatig werkstuk; weinig originaliteit en houterig acteerwerk. Grieco regisseerde als Terence Hathaway. USA/GB-titel: FURY ON THE BOSPORUS; ook bekend als FROM THE ORIENT WITH FURY.

I Compagni

1964 | Drama

Frankrijk​/​​Joegoslavië​/​​Italië 1964. Drama van Mario Monicelli. Met o.a. Marcello Mastroianni, Annie Girardot, Renato Salvatori, Bernard Blier en François Périer.

De niet ingewilligde eisen van fabrieksarbeiders in Turijn in 1905 leiden tot een staking, die wordt gebroken door werkelozen van buitenaf. Een socialistische professor zet de arbeiders aan tot de bezetting van de fabriek, waarna het leger ingrijpt en er slachtoffers vallen. Een opmerkelijk sociaal fresco dat ondanks de historische situering nog altijd actueel is (en bleek bij het uitkomen kwa belangstelling van het publiek zelfs zijn tijd vooruit). Treffend getekende en geacteerde personages, vooral Mastroianni als studeerkamer-revolutionair. Scenario van regisseur Monicelli, Agenore Incrocci en Furio Scarpelli.

Maigret voit rouge

1963 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1963. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Fabian, Vittorio Sanipoli, Paul Carpenter en Marcel Bozzuffi.

Amerikaanse gangsters hebben in Parijs vanuit een auto een man neergeschoten, wiens lijk bij aankomst van de politie verdwenen is. Het autonummer brengt Maigret op het spoor van een barmeisje dat de bende verbergt. Niet de beste Maigret-roman, evenmin een opmerkelijke scenariobewerking en een nogal slome regie, maar de film blijft dankzij de acteurs toch onderhoudend. Het scenario is van Jacques Robert en Gilles Grangier naar een roman van Georges Simenon. Het camerawerk is van Louis Page.

Maciste, il gladiatore più forte del mondo

1962 | Avonturenfilm

Italië 1962. Avonturenfilm van Michele Lupo. Met o.a. Mark Forest, Scilla Gabel, Erno Crisa, Vittorio Sanipoli en José Greci.

De legendarische held beschermt een jonge vorstin tegen het komplot van een ambitieuze premier en haar jaloerse zuster. In dit genre een van de betrekkelijk bekwaam gemaakte en goed geacteerde afleveringen, met als komisch hoogtepunt een vechtpartij tenmidden van een kudde geschrokken schapen.

Rosmunda e Alboino

1961 | Avonturenfilm

Italië 1961. Avonturenfilm van Carlo Campogalliani. Met o.a. Jack Palance, Eleonora Rossi-Drago, Guy Madison, Andrea Bosic en Carlo D'Angelo.

De koning van Langobarden besluit tot een verstandshuwelijk met een vijandelijke prinses om zijn macht veilig te stellen. Deze vermoordt hem echter en veroorzaakt de nederlaag van zijn vorstendom met een veldheer, die verliefd is op haar. Een van de Italiaanse films waarin Palance een barbaarse rol zó aandikt dat het resultaat alleen maar komisch is. Scenario van de regisseur Campogalliani, Roberto Gianviti en Alessandro Ferrau. Achter de camera stond Raffaele Masciocchi.

La grande guerra

1959 | Komedie, Drama, Oorlogsfilm

Italië 1959. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Bernard Blier, Vittorio Gassman, Folco Lulli, Alberto Sordi en Silvana Mangano.

Enige niet zo heldhaftige soldaten proberen met alle mogelijke middelen tijdens WO I (1914-18) aan de dienst te ontkomen, maar worden toch naar het front gestuurd. Ze overleven, maar worden in Duitse uniformen die ze tegen de kou hebben aangetrokken door de vijand gevangen genomen en voor spionnen aangezien. Opmerkelijke tragikomedie vestigde door afwisseling van burleske en dramatische momenten nieuwe traditie. Portret van mentaliteitsverschillen binnen verschillende streken van Italië met reeks dialecten op geluidsband komt internationaal niet over, maar afgezien daarvan zijn film en acteursprestaties indringend genoeg. Bekroond met de Gouden Lleeuw op het festival van Venetië. Het scenario is van Agenore Incrocci, Furio Scarpelli, Luciano Vincenzoni en regisseur Monicelli. Het camerawerk is van Leonida Barboni, Roberto Gerardi, Giuseppe Rotunno en Giuseppe Serrandi.

The Pagans

1958 |

1958. Ferrucio Cereo. Met o.a. Vittorio Sanipoli, Helen Remy, Pierre Cressoy en Luigi Tosi.

Enige niet zo heldhaftige soldaten proberen met alle mogelijke middelen tijdens WO I (1914-18) aan de dienst te ontkomen, maar worden toch naar het front gestuurd. Ze overleven, maar worden in Duitse uniformen die ze tegen de kou hebben aangetrokken door de vijand gevangen genomen en voor spionnen aangezien. Opmerkelijke tragikomedie vestigde door afwisseling van burleske en dramatische momenten nieuwe traditie. Portret van mentaliteitsverschillen binnen verschillende streken van Italië met reeks dialecten op geluidsband komt internationaal niet over, maar afgezien daarvan zijn film en acteursprestaties indringend genoeg. Bekroond met de Gouden Lleeuw op het festival van Venetië. Het scenario is van Agenore Incrocci, Furio Scarpelli, Luciano Vincenzoni en regisseur Monicelli. Het camerawerk is van Leonida Barboni, Roberto Gerardi, Giuseppe Rotunno en Giuseppe Serrandi.

Orlando e i paladini di Francia

1956 | Avonturenfilm, Historische film

Italië 1956. Avonturenfilm van Pietro Francisci. Met o.a. Rik Battaglia, Rosanna Schiaffino, Fabrizio Mioni, Lorella de Luca en Vittorio Sanipoli.

Een Saraceense vorst stuurt een aantrekkelijke jonge vrouw naar het kamp van de christenen om tweespalt te zaaien tussen de twee aanvoerende ridders. Het lijkt te lukken, zodat een jaloerse Paladijnridder de kans aangrijpt voor een geheim verbond met de vijand om zo zelf op de troon te komen. Deze decoratieve ridderromantiek rond de legendarische Razende Roland levert - ondanks het zwakke spel - een onderhoudend spektakel op.

La Donna del giorno

1956 | Drama

Italië 1956. Drama van Francesco Maselli. Met o.a. Virna Lisi, Antonio Cifariello, Haya Harareet, Serge Reggiani en Franco Fabrizi.

Een fotomodel met filmambities doet bij wijze van publiciteitsstunt voorkomen dat ze is aangerand. De politie schuift de zaak terzijde waarna de vrouw van een van de verdachte arbeiders zelf op onderzoek uit gaat teneinde de onschuld van haar man te bewijzen. Hoewel de door haar verlangde screen-test een feit wordt, werkt de heldin zich met haar verhaal steeds meer in de nesten en wordt zij het slachtoffer van een chantage-affaire. De boeiende opzet over de manier waarop een willekeurige leugen het leven van onschuldige mensen kan beïnvloeden ontaardt tegen het eind in al te gezochte melodramatiek, maar de regie en de acteurs houden alles binnen de perken in deze sfeervol gefotografeerde film.

La Reine Margot

1954 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1954. Drama van Jean Dréville en Jean Dréville. Met o.a. Jeanne Moreau, Armando Francioli, André Versini, Henri Génès en Vittorio Sanipoli.

Een dochter van Catharina de Medici wordt uitgehuwelijkt aan de protestantse koning van Navarra, een afleidingsmanoeuvre om ogenschijnlijk katholieken en protestanten nader tot elkaar te brengen, maar tijdens de Bartholomeusnacht worden de laatsten uitgemoord. Koningin Margot slaagt er in haar echtgenoot te redden, maar haar minnaar eindigt op het schavot. Een vroege ster-rol van Moreau in een historisch spektakel dat een curieuze afwisseling biedt van drama met kluchtige momenten. Rosay domineert als Catharina in de film die het vooral van luxueuze decors moet hebben. Scenario naar de roman van Alexandre Dumas werd geschreven door Abel Gance.

La domenica della buona gente

1953 | Drama, Komedie

Italië 1953. Drama van Anton Giulio Majano. Met o.a. Sophia Loren, Renato Salvatori, Maria Fiore, Carlo Romano en Vittorio Sanipoli.

Op de dag dat de voetbalclubrivalen Rome en Napels elkaar treffen op het veld, reist de zwangere Ines met een pistool op zak naar haar ontrouwe vriend in Rome. Hulpeloos dwaalt ze daar door de drukke straten tot de jonge Giulio zich over haar ontfermt. Eenvoudig verhaal over gewone mensen en hun leven van alledag met zijn hoop en zijn vrees. De uitstekende prestaties van de gehele cast zorgen ervoor dat de film niet tot een banaliteit verwordt.

Vedi Napoli e poi muori

1952 | Drama

Italië 1952. Drama van Riccardo Freda. Met o.a. Renato Baldini, Gianna Maria Canale, Franca Marzi, Vittorio Sanipoli en Duccio Sissia.

Beatrice (Canale) is heeft een goed huwelijk met bankier Marini (Baldini). Ze is de gelukkige moeder van een kind. Dan haalt haar onstuimige verleden haar in. Als jong meisje werd ze verliefd op Sandrini (Sanipoli) en schreef hem vurige liefdesbrieven. Nu probeert hij haar een grote som geld af te persen. Als Beatrice niet op de chantage wenst in te gaan, ontvoert Sandrini haar kind. Beatrice begeeft zich nu naar zijn woning, waar ze in de armen van de politie valt, die Sandrini net hebben opgepakt wegens handel in drugs. Beatrice wordt beschouwd als medeplichtige van Sandrini, terwijl Marini denkt dat het om een liefdesaffaire gaat van zijn overspelige vrouw. Het huwelijk dreigt op de klippen te lopen, maar de vroegtijdige dood van de schurk voorkomt een nog grotere tragedie. Een ouderwets melodrama, zoals ze ook door Douglas Sirk werden gemaakt, dat door de consequente regie en het behoorlijke spel ook ruim een halve eeuw later toch nog overeind gehouden wordt. Het scenario van Ennio de Concini en Alberto Vechietti bevat de nodige clichés, maar houdt zich aan de genreconventies. Het camerawerk is van Gábor Pogány.

L'Età dell'amore

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van Lionelle De Felice. Met o.a. Fernand Gravey, Aldo Fabrizi, Marina Vlady, Pierre-Michel Beck en Vittorio Sanipoli.

Twee door hun ouders verwaarloosde jongeren zoeken troost bij elkaar. Het meisje wordt zwanger en sterft bij de bevalling, waarna de gelouterde vader van de jongen zich van zijn verantwoordelijkheid voor zoon en kleinkind bewust wordt. Deze moraliserende, trage smartlap steunt op uitvoerige dialogen die van de nagesynchroniseerde Franse acteurs weinig overtuigingskracht krijgen en die uitmonden in een reeks van scheurkalender-levenswijsheden.

Il boia di Lilla

1952 | Drama, Avonturenfilm, Actiefilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van Vittorio Cottafavi. Met o.a. Rossano Brazzi, Yvette Lebon, Armando Francioli, Maria Grazia Francia en Jean-Roger Caussimon.

De jonge en beeldschone Anne de Breuil (Lebon) zit op het meisjespensionaat van een klooster. Op een nacht verlaat ze heimelijk de slaapzaal. Ze ontmoet een jonge luitenant die ze verleidt en vraagt haar naar Picardi[KA3]e te begeleiden. Later beschuldigt zij hem valselijk van desertie. De ongelukkige officier krijgt de doodstraf en het vonnis moet voltrokken worden door zijn broer de Beul van Lille (Caussimon), die zweert hem te wreken. Ondertussen is het Anne gelukt om de Comte de La F[KA2]ere (Brazzi) te strikken en ze wordt zijn echtgenote. Ze gaat kardinaal de Richelieu helpen bij zijn intriges tegen de Franse koning onder de schuilnaam Milady. Ze hoopt een valstrik te zetten voor de beul, maar ze loopt er zelf in en betaalt met haar leven. Een getrouwe bewerking tot scenario door regisseur Cottafavi, Giorgio Capitani en Siro Angeli van de roman van Alexandre Dumas père. Het tempo is vlot, maar de film is getekend door de tijd waarin hij gemaakt werd, ondanks de uitstekende rol van Lebon als een door en door verrotte vrouw. Het camerawerk is van Vincento Seratrice.