Wojtek Pszoniak: cast.
Er zijn 20 films gevonden.

Chaos

2001 | Komedie, Drama

Frankrijk 2001. Komedie van Coline Serreau. Met o.a. Catherine Frot, Vincent Lindon, Rachida Brakni, Line Renaud en Aurélien Wilk.

Vileine komedie met een cynische ondertoon, waarin een Algerijnse vrouw afrekent met haar moslimfamilie én haar pooiers. Losjes schakelt Serreau tussen de blanke burgerij, Algerijnse immigranten en een groep pooiers, in wie met een beetje goede wil de frontmannen van het kapitalisme kan worden gezien.

Pour l'amour d'Elena

1999 | Drama

Frankrijk 1999. Drama van Maurice Frydland. Met o.a. Bernard Le Coq, Antonia Miklikova, Laure Killing, Alexandre Arbatt en Jenny Clève.

Vileine komedie met een cynische ondertoon, waarin een Algerijnse vrouw afrekent met haar moslimfamilie én haar pooiers. Losjes schakelt Serreau tussen de blanke burgerij, Algerijnse immigranten en een groep pooiers, in wie met een beetje goede wil de frontmannen van het kapitalisme kan worden gezien.

L'atelier

1999 |

Frankrijk 1999. Alexandre Tarta. Met o.a. Marie Christine, Marianne Epin en Wojtek Pszoniak.

Vileine komedie met een cynische ondertoon, waarin een Algerijnse vrouw afrekent met haar moslimfamilie én haar pooiers. Losjes schakelt Serreau tussen de blanke burgerij, Algerijnse immigranten en een groep pooiers, in wie met een beetje goede wil de frontmannen van het kapitalisme kan worden gezien.

Anne Le Guen : Fatalité

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Stéphane Kurc. Met o.a. Fanny Cottençon, Patrick Raynal, Wojtek Pszoniak, Dominique Sarrazin en Bruno Slagmulder.

Vileine komedie met een cynische ondertoon, waarin een Algerijnse vrouw afrekent met haar moslimfamilie én haar pooiers. Losjes schakelt Serreau tussen de blanke burgerij, Algerijnse immigranten en een groep pooiers, in wie met een beetje goede wil de frontmannen van het kapitalisme kan worden gezien.

Vent d'Est

1993 | Historische film

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1993. Historische film van Robert Enrico. Met o.a. Malcolm McDowell, Pierre Vaneck, Jean-François Balmer, Wojtek Pszoniak en Ludmila Mikaël.

Enrico doorloopt zonder veel inspiratie enkele bladzijden Onbekende Geschiedenis over het einde van WO II. Een Finse generaal gaat met wat over is van zijn leger, dat onder Duitse vlag het bolsjewisme heeft bestreden, de grens van Liechtenstein over om een goed heenkomen te zoeken. Enrico raakt helemaal de draad kwijt in deze zielloze co-produktie, springt zonder overtuigingskracht van het ene personage naar het andere en verliest onderweg stukken scenario. Vaneck, Balmer en McDowell weten er nog wat van te maken, maar Pszoniak, als kolonel van het rode leger, heeft meer weg van een potsierlijke trekpop. Waar deze bladzijde uit de geschiedenis niet zonder belang is, is de film dat dus wel. Het camerawerk is van Michel Abramowicz.

J'aime pas qu'on m'aime

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Stéphane Kurc. Met o.a. Wojtek Pszoniak, Caroline Lenglet, Gilles Segal, Firmine Richard en Jean-Luc Porraz.

Ook al behoort de elf-jarige Lenglet tot een der rijkste families van Frankrijk, toch is ze maar een 'arm' meisje met meer plichten dan rechten. Als haar ouders bij een vliegtuigongeval om het leven komen, wordt haar situatie nog erger. De dubieuze Porraz, de vroegere vertrouwensman van haar ouders, wordt benoemd als haar voogd. Ze blijft echter niet bij de pakken zitten. Ze gaat met haar vriend Maslov en de familienotaris op zoek naar haar nog enig overgebleven familielid, Pszoniak. Gevoelig verhaal van een meisje dat op zoek is naar de ware welstand des levens, want hoeveel geld ze ook moge hebben, vriendschap en geluk kent ze niet. Door Pszoniak verandert haar kijk op het leven. Daniel Goldenberg baseerde zijn scenario op zijn roman Le Zaïdé. De camera werd bemand door Cyril Lathus.

Coupable d'innocence

1992 | Thriller

Frankrijk​/​​Polen 1992. Thriller van Marcin Ziebinski. Met o.a. Andrezej Rychcik, Wojciech Ziminski, Ute Lemper, Philippine Leroy-Beaulieu en Wojtek Pszoniak.

Een jonge meester-klokkenmaker uit Wenen komt aan het einde van de 18e eeuw in het kasteel van de uitvinder Alexander Plant aan, om zijn vak uit te oefenen. Hij ontdekt een andere wereld en neemt deel aan het onbeduidende tijdverdrijf van de paleisgasten. Het uitgangspunt van Ziebinski, een enigszins surrealistisch politieonderzoek midden in voornoemd tijdperk, is aardig. Maar Ziebinski beschikt nog niet over het talent van een Greenaway en kan het verhaal niet helemaal aan. Soms gaat hij teveel op in de best wel interessante personages, zodat het lijkt, alsof de acteurs het avontuur waarin ze beland zijn zelf niet altijd even goed begrijpen. Scenario van Andrzej Richcik en Wojciech Ziminski. Camerawerk van Dariusz Kuc.

Gawin

1991 | Familiefilm, Avonturenfilm, Sciencefiction

Frankrijk 1991. Familiefilm van Arnaud Selignac en Arnaud Sélignac. Met o.a. Jean-Hugues Anglade, Wojtec Pszoniak, Catherine Samie, Bruno en Yves Alfonso.

Felix, een klein ziek jongetje van zes jaar ziet midden in de nacht opeens een vliegende schotel in de tuin staan. Hij beleeft een hoop ruimte-avonturen met het vriendelijke en heldhaftige volkje waarbij hij terecht komt en hij gelooft zo heilig in hen dat hij geneest! Een tweede poging van de regisseur na het magere resultaat van NEMO. We treffen in deze film dezelfde gebreken aan, maar dankzij de door de regisseur opgedane ervaring zijn daar deze keer de scherpe kantjes vanaf. Het is nog steeds een reeks aan elkaar geplakte levende schilderijen met een hoop gekunstelde en gezwollen fantasie. En net als bij de vorige produktie was het maken van de film het echte avontuur (zeven coproducenten!). Het komt ons allemaal nogal bekend voor, maar het innemende spel van de kleine Felix (Bruno), het dromerige beeld van Jean-Claude Larrieu en een aantal suggestieve decors zijn toch wel de moeite waard. Scenario van de regisseur en Alexandre Jardin.

Stan le Tueur

1990 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1990. Misdaad van Philippe Laik. Met o.a. Jean Richard, Wojtek Pszoniak, Michel Beaune, Alain Recoing en Béatrice Lord.

Een boerenechtpaar wordt enkele dagen voor hun gouden bruiloft op beestachtige wijze vermoord. Soortgelijke gevallen doen zich plotseling overal elders in Europa voor en worden opgeëist door een moordcommando. Het onderzoek wordt toevertrouwd aan commissaris Maigret. Een bewerking van een verhaal van Georges Simenon. De toegewijde en nauwgezette regie van een goede leerling en Richard speelt op uitstekende wijze de rol van de beroemde commissaris.

Monsieur

1990 | Komedie

België​/​​Frankrijk 1990. Komedie van Jean-Philippe Toussaint en Philippe Toussaint. Met o.a. Dominic Gould, Wojtek Pszoniak, Eva Ionesco, Jean-François Robin en Olivier Lartique.

Komisch-po[KA3]etisch portret van een droogstoppel-eenzaat in een gekwelde, gejaagde maatschappij. Gould is als `Monsieur` een schuchtere dromer, die voortdurend de dupe wordt van zijn omgeving. Ongelijkmatige debuutfilm van Toussaint (die ook het scenario schreef) met leuke tableaux vivants herinnert te veel aan PLAYTIME van Tati. Vooral een festivalfilm en goed voor enkele prijsjes: Speciale Prijs van de Jury in Figueira da Foz (Portugal), Speciale Prijs van de Jury in La Clusaz (Frankrijk). Schitterend kortfilmwerk maar faalt als langspeler.

Korczak

1990 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Polen​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1990. Oorlogsfilm van Andrzej Wajda. Met o.a. Wojciech Pszoniak, Ewa Dalkowska, Piotr Kozlowski, Marzena Trybala en Wojciech Klata.

Lovende biografie van de Poolse schrijver-arts en pedagoog Janusz Korczak (1878-1942, die in 1972 posthuum de Vredesprijs van de Duitse Boekhandel kreeg), tot en met zijn dood, toen hij ervoor koos om naar de gaskamers van Treblinka te gaan in gezelschap van de 200 kinderen van zijn weeshuis.

Venezia rosso sangue

1989 | Mysterie, Romantiek, Komedie, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1989. Mysterie van Etienne Périer. Met o.a. Vincent Spano, Wojtek Pszoniak, Isabel Russinova, Andréa Ferréol en Massimo Dapporto.

Het verhaal gaat over Goldoni als potentieel toneelschrijver. Hij vindt een financier voor zijn stuk, maar deze meacenas wordt vermoord door een gemaskerde man die een rode zakdoek bij het lijk achterlaat. Ook volgende financiers vinden op vergelijkbare wijze de dood en de Grootinquisiteur verdenkt de onschuldige auteur, die zelf bijna slachtoffer wordt. Venice is de ster van de film. Heerlijk camerawerk en prachtige kostuums, maar de film als geheel is onbevredigend, als moordmysterie en als romantische komedie. Ook kekend als: VENICE BLOOD RED.

Deux

1989 | Drama, Komedie

Frankrijk 1989. Drama van Claude Zidi. Met o.a. Gérard Depardieu, Maruschka Detmers, Michelle Goddet, Philippine Leroy-Beaulieu en Beata Tyszkiewicz.

Na uitsluitend komedies geregisseerd te hebben, maakte Zidi verrassend genoeg deze film over een moeizame, stormachtige en nogal sadomasochistische relatie tussen een wispelturige man, Marc Lambert (Depardieu) en een ordelijke vrouw, H[KA1]el[KA2]ene Muller (Detmers). De dialogen zijn van de romanschrijfster Catherine Rihoit, die samen met Zidi het scenario schreef. Er wordt ontzettend veel gepraat in deze film. Niet dat feit is irritant, maar wel de slordige wijze waarop de film in elkaar is gezet. Camerawerk van Jean-Jacques Tarbes.

Les années sandwiches

1988 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1988. Familiefilm van Pierre Boutron. Met o.a. Wojtek Pszoniak, Clovis Cornillac, Thomas Langmann, Michel Aumont en Nicolas Giraudi.

Victor, een joodse jongen van vijftien jaar, leeft in de jaren van vlak na WO II. Hij is teruggekomen van het platteland en voelt zich helemaal alleen in zijn buurt in Parijs want zijn ouders zijn in een kamp omgekomen. Een handelaar in oude rommel neemt hem onder zijn hoede en hij raakt bevriend met iemand van zijn leeftijd. Trouwe bewerking van de grotendeels autobiografische roman van Serge Lentz. Een vriendelijke film die optimistisch van aard is. Opvallend natuurlijk spel, ook de muziek is de moeite waard. Scenario van de regisseur en Jean- Claude Grumberg. Camerawerk van Dominique Brabant.

Coupe franche

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Jean-Pierre Sauné. Met o.a. Serge Reggiani, Julie Jézéquel, Guy Marchand, Pierre-Loup Rajot en Jean-Quentin Châtelain.

Deze eerste lange speelfilm speelt zich af in het schitterende landschap van de Ardèche en de Aude, waarvan Philippe Théaudière opvallend goed gebruik heeft weten te maken. Het gaat om een verslag van het dagelijks leven in een afgelegen zagerij met zijn bazen en zijn arbeiders. De gelijkenis met LES GRANDES GUEULES van Robert Enrico is overduidelijk maar nergens hinderlijk. Deze microkosmos met pleziertjes, verdriet, drama's, affectieve banden en confrontaties, wordt met korte, rake en levendige typeringen beschreven in een poëtisch realisme waarmee deze nieuwe regisseur in het voetspoor van Jean Renoir treedt.

Notturno

1987 | Biografie, Muziek

Oostenrijk​/​​Frankrijk 1987. Biografie van Fritz Lehner. Met o.a. Udo Samel, Daniel Olbrychski, Wojtek Pszoniak, Michaela Widhalm en Traugott Buhre.

De laatste trieste en ongelukkige jaren van het leven van Schubert, van 1823 tot aan zijn dood, in 1828. Een sombere film, over zijn toentertijd ongeneeslijke ziekte (syfilis), en de al even dubieuze als nutteloze behandelingen die de componist moest ondergaan. Schitterend camerawerk van Gernot Roll (WELCOME IN VIENNA), een opmerkelijke rol van Samel, en het Wenen van toen meer opnieuw tot leven gewekt dan gereconstrueerd. Het eindresultaat is een gevoelige, eigenlijk overgevoelige film, zoals ook voor de persoonlijkheid van de componist opgaat. De maker heeft van begin tot eind vaste grip op de materie.

Le buvard à l'envers

1987 | Misdaad

Frankrijk 1987. Misdaad van Pierre Boutron. Met o.a. Wojtek Pszoniak, François Perrot, Pascale Petit en Alain Doutey.

Het is de laatste dag van de opnamen voor de film 'La femme sans ombre', en het blijkt tevens de laatste dag van het leven van de ster Irène. Een politieman probeert de zaak op te lossen.

Le Testament d'un poète juif assassiné

1987 | Drama, Historische film

Frankrijk 1987. Drama van Frank Cassenti. Met o.a. Michel Jonasz, Erland Josephson, Wojtek Pszoniak, Philippe Léotard en Vincent David.

Een trouwe bewerking van de roman van Elie Wiesel, die zoals bekend geobsedeerd en geïnspireerd wordt door de volkenmoord op de joden of liever gezegd volkenmoorden, want hier gaat het om de uitroeiing van de intellectuele joden onder het Stalinistische regime. De strenge en sobere regie maakt indruk, ook al zijn er teveel gesprekken en komt de historische context er door gebrek aan financiële middelen niet helemaal uit. Uitgezonderd Léotard, als altijd even mat, vallen de drie hoofdrolspelers op, aan wie het welslagen van de film dan ook goeddeels te danken is.

Der Sommer des Samurai

1986 | Misdaad, Fantasy, Horror, Avonturenfilm

Duitsland 1986. Misdaad van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Cornelia Froboess, Hans Peter Hallwachs, Wojtek Pszoniak, Nadja Tiller en Peter Kraus.

Een serie inbraken teistert Hamburg. Een journaliste ontdekt op haar speurtocht het verband met een middeleeuwse samoerai- rite. Een spannende film die ook tot nadenken stemt. Scenario van Frederick Spindale, Carola H. Stern en regisseur Blumenberg. Camerawerk van Wolfgang Dickmann. Geproduceerd voor de tv.

Stradivarius

1983 | Thriller, Biografie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1983. Thriller van Yannick Andrei. Met o.a. Wojtek Pszoniak, Julien Guiomar, Catherine Rouvel, André Falcon en Marcel Cuvelier.

De in Warschau geboren jood Marek Goldstein, vioolbouwer van beroep, emigreert vanwege de pogroms naar Frankrijk. Dan breekt de oorlog (WO II) uit. Hij gaat bij het verzet en wordt in 1943 opgepakt door de politie van Vichy. Bestemming: Auschwitz. De nazi`s beloven hem te sparen en een behoorlijke mate van zelfstandigheid te geven als hij voor hen Stradivarius-violen namaakt die over de hele wereld voor grof geld verkocht kunnen worden. Fictie op basis van waar gebeurde feiten. Het is ook een verhaal over de vriendschap tussen een vioolbouwer en een politie-agent en de vriendschap tussen een republikeinse functionaris en zijn royalistische assistent. Stevige regie aan de hand van uitstekend scenario en prima dialogen van Jacques Kirsner. Terwijl Pszoniak zoals zo vaak uitblinkt, is Guiomar (die meestal - en ten onrechte - wordt ingezet voor grove kluchten) een aangename verrassing in een ongebruikelijke rol. Bijna zeer