Eva-Ingeborg Scholz: cast.
Er zijn 27 films gevonden.

1000 Meilen für die Liebe - Ein australisches Abenteuer

2001 | Drama, Avonturenfilm

Duitsland 2001. Drama van Peter Deutsch. Met o.a. Sophie Schütt, Daniel Morgenroth, Jörg Schüttauf, Johanna Klante en Fabian Busch.

Stimme des Herzens

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Dieter Kehler. Met o.a. Christian Wolff, Barbara Wussow, Rita Russek, Erich Hallhuber en Miguel Herz-Kestranek.

Michael Kr[KA3]uger (Wolff) heeft dertien jaar gezeten voor de moord op zijn vrouw, die hij niet begaan heeft. Zijn dochter Anna (Jung) is inmiddels zestien en woont bij zijn broer Thomas (Hallhuber) en zijn schoonzuster Katrin (Russek). Ze hebben Anna verteld dat haar vader en moeder dood zijn. Inmiddels is Michael vrij en hij heeft slechts twee doelen voor ogen: zijn onschuld bewijzen en zijn dochter leren kennen. Natuurlijk worden er allerlei hindernissen opgeworpen, maar Michael krijgt hulp van de sympathieke, jonge advocate Eva Strobel (Wussow). Het bij tijd en wijle ongeloofwaaardige scenario van Christiane Sadlo is heel conventioneel, voorspelbaar en heeft ervoor gezorgd dat de film zich nog al voortsleept. De rolverdeling doet zijn best onder de regie van Kehler en het resultaat kan ermee door, maar wie de rolprent overslaat mist niets en uitleggen hoe de vork precies in de steel zit zou alle plezier bederven. Het camerawerk is van Winfried Kleist.

Die Apothekerin

1997 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1997. Komedie van Rainer Kaufmann. Met o.a. Katja Riemann, Jürgen Vogel, Richy Müller, Isabella Parkinson en August Zirner.

Michael Kr[KA3]uger (Wolff) heeft dertien jaar gezeten voor de moord op zijn vrouw, die hij niet begaan heeft. Zijn dochter Anna (Jung) is inmiddels zestien en woont bij zijn broer Thomas (Hallhuber) en zijn schoonzuster Katrin (Russek). Ze hebben Anna verteld dat haar vader en moeder dood zijn. Inmiddels is Michael vrij en hij heeft slechts twee doelen voor ogen: zijn onschuld bewijzen en zijn dochter leren kennen. Natuurlijk worden er allerlei hindernissen opgeworpen, maar Michael krijgt hulp van de sympathieke, jonge advocate Eva Strobel (Wussow). Het bij tijd en wijle ongeloofwaaardige scenario van Christiane Sadlo is heel conventioneel, voorspelbaar en heeft ervoor gezorgd dat de film zich nog al voortsleept. De rolverdeling doet zijn best onder de regie van Kehler en het resultaat kan ermee door, maar wie de rolprent overslaat mist niets en uitleggen hoe de vork precies in de steel zit zou alle plezier bederven. Het camerawerk is van Winfried Kleist.

Auf eigene Gefahr - Zu keiner Zeit

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Markus Imboden. Met o.a. Thekla Carola Wied, Bernhard Schütz, Peter von Strombeck, Günter Schubert en Jochen Kolenda.

Michael Kr[KA3]uger (Wolff) heeft dertien jaar gezeten voor de moord op zijn vrouw, die hij niet begaan heeft. Zijn dochter Anna (Jung) is inmiddels zestien en woont bij zijn broer Thomas (Hallhuber) en zijn schoonzuster Katrin (Russek). Ze hebben Anna verteld dat haar vader en moeder dood zijn. Inmiddels is Michael vrij en hij heeft slechts twee doelen voor ogen: zijn onschuld bewijzen en zijn dochter leren kennen. Natuurlijk worden er allerlei hindernissen opgeworpen, maar Michael krijgt hulp van de sympathieke, jonge advocate Eva Strobel (Wussow). Het bij tijd en wijle ongeloofwaaardige scenario van Christiane Sadlo is heel conventioneel, voorspelbaar en heeft ervoor gezorgd dat de film zich nog al voortsleept. De rolverdeling doet zijn best onder de regie van Kehler en het resultaat kan ermee door, maar wie de rolprent overslaat mist niets en uitleggen hoe de vork precies in de steel zit zou alle plezier bederven. Het camerawerk is van Winfried Kleist.

Auf eigene Gefahr - Alpträumen

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Wolfgang Panzer. Met o.a. Thekla Carola Wied, Ruth Olafsdottir, Nadja Schulz, Jaecki Schwarz en Christof Wachernagel.

Michael Kr[KA3]uger (Wolff) heeft dertien jaar gezeten voor de moord op zijn vrouw, die hij niet begaan heeft. Zijn dochter Anna (Jung) is inmiddels zestien en woont bij zijn broer Thomas (Hallhuber) en zijn schoonzuster Katrin (Russek). Ze hebben Anna verteld dat haar vader en moeder dood zijn. Inmiddels is Michael vrij en hij heeft slechts twee doelen voor ogen: zijn onschuld bewijzen en zijn dochter leren kennen. Natuurlijk worden er allerlei hindernissen opgeworpen, maar Michael krijgt hulp van de sympathieke, jonge advocate Eva Strobel (Wussow). Het bij tijd en wijle ongeloofwaaardige scenario van Christiane Sadlo is heel conventioneel, voorspelbaar en heeft ervoor gezorgd dat de film zich nog al voortsleept. De rolverdeling doet zijn best onder de regie van Kehler en het resultaat kan ermee door, maar wie de rolprent overslaat mist niets en uitleggen hoe de vork precies in de steel zit zou alle plezier bederven. Het camerawerk is van Winfried Kleist.

Auf eigene Gefahr

1993 | Actiefilm, Thriller

Duitsland 1993. Actiefilm van Dieter Berner. Met o.a. Thekla Carola Wied, Roland Schäfer, Günther Naumann, Ulrich Pleitgen en Max Herbrechter.

Wied vult de dagelijkse society-rubriek in de Bonner Zeitung. Bij de opening van een nieuwe casino ontmoet ze een hoge ambtenaar die zich vijandig tegenover haar uitlaat. Wat later pleegt een meisje dat in zijn gezelschap vertoefde zelfmoord. Voor haar is dit genoeg om op onderzoek uit te gaan. Routineuze actie-thriller met een journaliste die zelf op onderzoek gaat en een moorddadig complot op het spoor komt. Deze pilot-film voor een tv-reeks kreeg als ondertitel PECH IM SPIEL...UND GLŸCK IN DER LIEBE. Het scenario van Berner en Hilde Berger, naar de roman Grenzfälle van Christine Grän biedt spanning en heeft een goede climax, maar bevat tevens een eindeloos aantal afgezaagde clichés. Fotografie van Walter Kindler en Karl Hohenberger. De leuke score is van de hand van Pino Donaggio.

Marleneken

1990 |

Duitsland 1990. Karin Brandauer. Met o.a. Hannelore Hoger, Nina Hoger, Karin Baal, Therese Lohner en Janina Froh.

Duits-Duitse kroniek als lange tv-film, die begint in 1989 vlak voor het vallen van de Muur. In flashbacks zien we het leven van het inmiddels vijftig-jarige titelpersonage aan ons voorbij trekken. Hoe haar vader in 1945, een dokter, naar het Westen vluchtte, een nieuw leven begon in West-Berlijn met een nieuwe vrouw, terwijl haar moeder in de DDR moest achterblijven. Haar steun en toeverlaat was opa, die haar Marleneken noemt, maar deze sterft als zij nog heel jong is. Marilena als kind wordt gespeeld door Scheicher en als tiener - geen onbelangrijke rol - door Nina Hoger. Als de Muur in 1961 wordt opgetrokken is zij toevallig bij haar vader in West-Berlijn. Ze kan niet meer terug en ze trouwt met een vriend Dieter (Diekow), komt in de BRD terecht, maar keert algauw zonder hem terug naar de hoofdstad. Haar zuster Marga (Baal, als jong meisje Lohner) is een trouw lid van de partij van Herr Ulbricht en is daarom kwaad op haar zus - het duurt 28 jaar voordat deze twee elkaar weer ontmoeten. Van een gladprater Mario (Wollweber) krijgt Marilena een tweeling, maar Mario laat haar binnen de kortst mogelijke keren zitten. Van Wolfgang (Heyl) die Marilena op een parkeerplaats ontmoet als ze verzekeringspolissen tracht te slijten, leert ze fotograferen, waardoor ze een glansrijke carrière maakt. Wolfgang zorgt voor de tweeling, maar na een lange tijd gaan ze uit elkaar. Marilena is dan volwassen. Het scenario van dit uit het leven gegrepen drama is van Eva Maria Mieke en het camerawerk is van Helmut Pirnat. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Tatort - Das Zittern der Tenöre

1981 | Mysterie

Duitsland 1981. Mysterie van Hans Dieter Schwarze. Met o.a. Paul Edwin Roth, Elisabeth Wiedemann, Eva-Ingeborg Scholz, Georg Lehn en Erik Schumann.

Bij uitvoeren van renovatiewerken vind amateur-zanger Otto Fintzel (Lehn) een koffer met materiaal uit de Nazi-tijd. Enkele collega-zangers, op de hoogte van de 'vondst', willen een en ander in de doofpot. Zij vrezen met name dat ruchtbaarheid aan de zaak hun eigen 'bruine' verleden aan de oppervlakte zou komen. Interessant thema, geschreven door Hansjörg Martin. Originele krimi zoals men er zelden te zien krijgt.

Tatort - Cherchez la femme oder die Geister von Mummelsee

1973 | Mysterie

Duitsland 1973. Mysterie van Wilm ten Haaf. Met o.a. Heinz Schimmelpfennig, Paul Neuhaus, Günther Ungeheuer, Preben Marht en Lili Holmer.

De eerste zaak van Kommissar Gerber (Schimmelpfennig) uit Baden-Baden betreft een Agatha Christie-achtige moord. Twee hartsvriendinnen die een plezierreis maken, vallen op in het reisgezelschap door onderlinge jaloezie. Als een van hen op onnatuurlijke wijze het tijdelijke met het eeuwige verwisselt en op haar laatste reis vertrokken is, komt iedereen uit het gezelschap in aanmerking als de dader. Het scenario voor dit buitenbeentje in de reeks is van Dieter Waldmann. Aflevering 27.

Spielst du mit schrägen Vögeln

1969 | Erotiek

Duitsland 1969. Erotiek van Gustav Ehmck. Met o.a. Jürgen Draeger, Horst Janson, Margarethe von Trotta, Brigitte Harrer en Eva-Ingeborg Scholz.

Twee stelletjes doen het met elkaar als duootjes, triootjes, enzovoort. Pretentieuze sex-onzin.

Das Mädchen vom Moorhof

1958 |

Duitsland 1958. Gustav Ucicky. Met o.a. Eva-Ingeborg Scholz, Maria Emo en Claus Holm.

Zweden, 1882. Een jong dienstmeisje komt in de problemen als zij zwanger wordt van de rijke getrouwde landgoedeigenaar, voor wie zij werkt.

08/15 in der Heimat

1956 | Oorlogsfilm

Duitsland 1956. Oorlogsfilm van Paul May. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Hans Christian Blech, Peter Carsten, O.E. Hasse en Paul Bösiger.

Soldaat Asch is weer thuis om zijn vaderland tegen de oprukkende geallieerden te verdedigen. Gelukkig hield de filmserie op omdat Hans Helmut Kirst geen nieuwe delen meer geschreven had.

08/15 Zweiter Teil

1956 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1956. Oorlogsfilm van Paul May. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Hans Christian Blech, Peter Carsten, O.E. Hasse en Paul Bösiger.

Soldaat Asch aan het front bij Stalingrad. Vervolg op 08/15.

08/15

1956 | Oorlogsfilm, Drama, Avonturenfilm

Duitsland 1956. Oorlogsfilm van Paul May. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Hans Christian Blech, Peter Carsten, Paul Bösinger en Eva-Ingeborg Scholz.

Een eigenaardige, soms dodelijk vervelende, maar bij het publiek erg populaire kazernefilm over de opleiding van soldaat Asch, naar de bestsellers van Hans Helmut Kirst.

Urlaub auf Ehrenwort

1955 | Musical

Duitsland 1955. Musical van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Claus Biederstaedt, Eva-Ingeborg Scholz, Reinhard Kolldehoff, Paul Esser en Karl John.

Soldaten krijgen op erewoord enkele uurtjes verlof. Ze houden zich aan hun woord en staan even later klaar om naar het front te vertrekken. Uiterst minderwaardige uitverkoop van de moraal over militair plichtsbesef.

Des Teufels General

1955 | Oorlogsfilm

Duitsland 1955. Oorlogsfilm van Helmut Käutner. Met o.a. Curd Jürgens, Viktor de Kowa, Karl John, Eva-Ingeborg Scholz en Marianne Koch.

Curd Jürgens excelleert als de Duitse Luftwaffe-generaal Harras, die weinig met de nazi's op heeft en al vroeg tijdens Hitlers campagnes openlijk verkondigt dat de strijd is verloren. Raadselachtige sabotage van Stuka's brengt de ogenschijnlijk onaantastbare bon vivant nog dieper in conflict met de SS. Regisseur Käutner betreurde het dat zijn bewerking van het Carl Zuckmayer-theaterstuk negen jaar te laat kwam: het had z'n eerste film na de capitulatie moeten zijn. De figuur Harras is gebaseerd op Ernst Udet, de vermaarde WO I-piloot en latere Luftwaffe-Generaloberst die in '41 zelfmoord pleegde.

Banditen der Autobahn

1955 | Misdaad, Thriller, Drama, Film noir

Duitsland 1955. Misdaad van Géza von Cziffra. Met o.a. Hans Christian Blech, Eva-Ingeborg Scholz, Paul Hörbiger, Carl Ludwig Diel en Charles Régnier.

In 1954 werd West-Duitsland opgeschrikt door een serie brutale overvallen die plaatsvonden op de autobahn. Dit vormde het uitgangspunt van deze `vroege krimi` met morele complexen: de politie krijgt bevel om te schieten (minder dan tien jaar na WO II is zoiets nog zeer omstreden). De politieman in kwestie doodt eerst per ongeluk een onschuldige en 'mist' daarna een van de gangsters, waarna hij onder druk van de verloofde en de familie van het slachtoffer wordt ontslagen. Hij raakt vervolgens onbewust verzeild in het gangstermilieu door een dubieuze vriend. Een vaardig gemaakte Duitse film noir.

Ball im Savoy

1955 | Muziek

Duitsland 1955. Muziek van Paul Martin. Met o.a. Rudolf Prack, Eva-Ingeborg Scholz, Hubert von Meyerinck, Nadja Tiller en Rudolf Platte.

Tijdens de huwelijksreis van een stel dreigt een jeugdvriendin van de man roet in het eten te gooien. Middelmatige verfilming van Paul Abrahams gelijknamige operette.

Alibi

1955 | Misdaad, Drama, Thriller

Duitsland 1955. Misdaad van Alfred Weidenmann. Met o.a. O.E. Hasse, Gisela von Collande, Charles Brauer, Martin Held en Almuth Rothweiler.

Krüger moet zich verantwoorden voor de dood van Rothweiler, de naar liefde hunkerende echtgenote van bekende wetenschapper Held, en krijgt van de rechtbank tien jaar gevangenisstraf opgelegd. Lekenrechter Hasse, van beroep internationaal reporter, is de enige van het college die meent dat de bewijslast rammelt, maar Krüger heeft zijn sociale achtergrond tegen: een kansloze vluchteling uit WO II, die het niet lukte aan de bak te komen. Na de uitspraak besluit de journalist - contre-coeur - zich verder te verdiepen in de zaak en weet de onschuld van de veroordeelde te bewijzen en dat het gebrek aan een alibi onvoldoende was voor de veroordeling. De hoog in aanzien staande echtgenoot krijgt alsnog zijn verdiende loon voor de door hem gepleegde crime-passionel. Boeiende maatschappijkritiek op post WO II-West Duitsland in een onderhoudende misdaadfilm. Nog altijd actueel.

Pension Schöller

1952 | Muziek, Komedie

Duitsland 1952. Muziek van Georg Jacoby. Met o.a. Ludwig Schmitz, Camilla Spira, Eva-Ingeborg Scholz, Joachim Brennecke en Rudolf Platte.

Een lichtzinnige jongeman geeft zijn oom de indruk dat hij diens geld in een inrichting voor zenuwpatiënten heeft geïnvesteerd. In werkelijkheid zitten de centjes vast in een duister kroegje. Als zijn oom op bezoek komt om de kliniek te bezichtigen, moet het pension uit de titel doorgaan voor het gekkenhuis... Ongeïnspireerde verfilming van de succesklucht van de vader van de regisseur; acht jaar later zou hij het nog eens doen en nog slechter. Aan het scenario sleutelden Bobby E. Lütge, Fritz Böttger, Joachim Wedekind en de regisseur. Het camerawerk is van Bruno Mondi.

Der fröhliche Weinberg

1952 | Drama, Komedie, Romantiek

Duitsland 1952. Drama van Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Gustav Knuth, Camilla Spira, Willy Reichert, Paul Henckels en Willy Millowitsch.

In een wijndorpje aan de Rijn ontstaan, door de liefde en de uitstekende wijn, allerlei misverstanden en verwikkelingen. Het zeer satirische volksstuk van Carl Zuckmayer is door regisseur Engel teruggegebracht tot een niet onaardige komedie. Het scenario is van Curt J. Braun. Het camerawerk is van Hans Schneeberger.

Stips

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Carl Froelich. Met o.a. Gustav Fröhlich, Heli Finkenzeller, Eva-Ingeborg Scholz, Ruth Nimbach en Bruno Fritz.

Tijdens een schoolreünie proberen enkele getrouwde dames eindelijk de door hen altijd vereerde leraar te verleiden.

Der Verlorene

1951 | Drama, Thriller

Duitsland 1951. Drama van Peter Lorre. Met o.a. Peter Lorre, Karl John, Renate Mannhardt, Gisela Trowe en Helmut Rudolph.

Een ongebruikelijke, maar verwarrende bespiegeling van Lorre op de rollen in zijn loopbaan, die gezien zijn veelzijdige talent toch wel beperkt waren. Een geleerde (Lorre) ontmoet na WO II in een DP-kamp zijn voormalige medewerker John en verwijt hem aangezet te hebben tot moord op zijn verloofde, die hem met John (die op zijn beurt voor de Gestapo werkte) bedroog, omdat zij de resultaten van zijn wetenschappelijk onderzoek, dat voor de oorlogsinspanning zo belangrijk was, had verraden aan de geallieerden. Vanwege Lorre's importantie werd hij nooit berecht en de moord als zelfmoord beschouwd. De gekwelde Lorre wordt innerlijk gedwongen nog een moord te begaan: hij doodt een onbekende vrouw en wist alle sporen, maar hij komt niet tot rust totdat hij in het DP-kamp John weer ontmoet en hij doelbewust een derde moord begaat. De enige film die Lorre ooit regisseerde naar een zelfgeschreven scenario. Het camerawerk is van Vaclav Vich.

Le Banquet des Fraudeurs

1950 | Drama

Duitsland​/​​België 1950. Drama van Henri Storck. Met o.a. Françoise Rosay, Christiane Lenier, Raymond Pellegrin, Yves Deniaud en Paul Frankeur.

Met camerawerk van de wonderlijk begaafde Eugen Sch[KA3]ufftan (en van Raymond Picon-Borel) was deze debuutfilm van Storck de eerste Belgische co-produktie. Het rammelt nogal wat spelers- en dialoogregie betreft, maar de film levert (mede door het scenario van Charles Spaak en adviezen van André Cayatte) uitstekend amusement op over smokkelaars en over een verliefde grenswachtersdochter in de streek van het Drielandenpunt.

Das Fräulein und der Vagabund

1949 | Drama

Duitsland 1949. Drama van Albert Benitz. Met o.a. Eva-Ingeborg Scholz, John Pauls-Harding, Dietmar Schönherr, Lotte Brackebusch en Jeaster Neafe.

Dorpsschoolfrik (Scholz) is verloofd met een keurige, maar saaie ambtenaar en ze vindt dat eigenlijk maar weinig opwindend. Als ze voor een omstuimige buitenrit op de bloeiende heide in een koetsje door flierefluiter Pauls-Harding wordt meegenomen valt ze uiteraard voor hem in zwijm. Haar geluk echter kortstondig. Een onbenullige Heimatfilm met behoorlijk spel.

Die Zeit mit dir

1948 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1948. Drama van George Hurdalek. Met o.a. Eva-Ingeborg Scholz, Heinz Klingenberg, Peter Bürger, Dieter Jeschke en Gisela Trewe.

Een vader die weduwnaar geworden is, heeft na het einde van de oorlog iedere wil om te leven verloren. Hij laat zich in met een levenslustige jonge vrouw, die echter geen serieuze bedoelingen met hem heeft. Pas door de oprechte liefde van het kindermeisje krijgt hij nieuwe levensmoed. Hopeloos kitscherig naoorlogs drama.

1-2-3 Corona

1948 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1948. Drama van Hans Müller. Met o.a. Eva-Ingeborg Scholz, Lutz Moik, Piet Clausen, Ralph Siewert en Horst Gentzen.

Berlijn in het jaar 1945. Twee jeugdbendes die met elkaar overhoop liggen sluiten vrede, om een circusartieste te helpen die mishandeld is. Zij zorgen voor haar tot ze beter is en bouwen een nieuw circus voor haar op. Realistische, met bescheiden middelen gemaakte circusfilm, waarin enkele jonge acteurs hun eerste rol speelden, die later veel succes zouden hebben.