Relja Basic: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Heimkehr

2004 | Drama

Duitsland​/​​Kroatië 2004. Drama van Damir Lukacevic. Met o.a. Mustafa Nadarevic, Vlasta Knezovic, Rade Radovic, Carlo Lujbek en Marina Marusic.

Niet te verwarren met de gelijknamige nazi-propagandafilm uit 1941, dit drama over een Kroatisch gastarbeidersgezin in Stuttgart. De oude Vlado en Anica dromen ervan in hun thuisland een hotel te openen, maar hebben veel te stellen met hun volwassen zonen - de jongste wordt verliefd op een Duits meisje, de oudste geeft zijn vader de schuld van zijn mislukte muzikale carrière, en de derde zoon pleegde zelfmoord na deelname aan de oorlog in Joegoslavië. Oprecht drama bevat een aantal authentieke scènes, maar is een beetje te vol en oogt soms knullig.

Die Bazooka-Bande

1997 |

Duitsland 1997. Met o.a. Relja Basic, Uwe Kockisch en Diego Wallraff.

De dieven Werner Spanek, Kalle Maus en Martin Eisfeld blazen met een bazooka een waardetransportwagen op. De overval loopt uit de hand wanneer Kalle in paniek Eisfeld neerschiet. De opsporingsdienst denkt dat het om handel in zwart geld gaat, dat in opdracht van de machtige bordeelbezitter, Todorov, vervoerd werd. Todorov daarentegen verdenkt zijn aartsvijand Pantic ervan achter de overval te zitten. Een snelle wraakactie brengt een golf van geweld teweeg

Hey Babu Riba

1986 | Drama

Joegoslavië 1986. Drama van Jovan Acin. Met o.a. Gala Videnovic, Relja Basic, Nebojsa Bakocevic, Marko Todorovic en Dragan Bjelogrlic.

Een scherpzinnige film die nostalgie met politiek commentaar combineert in een verhaal dat via flashbacks vier mannen laat terugkijken op de streken die ze uithaalden in het begin van de jaren vijftig, toen ze allemaal verliefd waren op het droommeisje Videnovic. Voor filmfans is het aardig te weten dat de film ook gaat over de adoratie die de kinderen hebben voor Esther Williams in BATHING BEAUTY. Bevat ook materiaal uit de Zweedse klassieker HON DANSADE EN SOMMER (1951).

Memed My Hawk

1984 | Avonturenfilm, Drama

Turkije​/​​Verenigd Koninkrijk 1984. Avonturenfilm van Peter Ustinov. Met o.a. Denis Quilley, Peter Ustinov, Herbert Lom, Michael Gough en Michael Elphick.

Een routine-avonturenfilm gesitueerd in Turkije in 1923. Een jongeman, Memed, ontvlucht de tirannie van Abdi Aga en zal vanuit de bergen de revolutie leiden. De rollen van de Turken worden, weinig overtuigend, gespeeld door Britse acteurs en Ustinov als Abdi Aga beperkt zich tot karikaturale tics en nerveuze lachjes. Ook zijn regie (zijn eerste sinds HAMMERSMITH IS OUT in 1972) is ongeïnspireerd en mist tempo, zodat de film al snel afglijdt naar het niveau van een oubollig en vervelend matinee-spektakel.

Die Einfälle der heiligen Klara

1980 |

Oostenrijk​/​​Duitsland 1980. Vojtech Jasny. Met o.a. Relja Basic, Dieter Kirchlechner en Kati Böhm.

Een routine-avonturenfilm gesitueerd in Turkije in 1923. Een jongeman, Memed, ontvlucht de tirannie van Abdi Aga en zal vanuit de bergen de revolutie leiden. De rollen van de Turken worden, weinig overtuigend, gespeeld door Britse acteurs en Ustinov als Abdi Aga beperkt zich tot karikaturale tics en nerveuze lachjes. Ook zijn regie (zijn eerste sinds HAMMERSMITH IS OUT in 1972) is ongeïnspireerd en mist tempo, zodat de film al snel afglijdt naar het niveau van een oubollig en vervelend matinee-spektakel.

Izbavitelj

1977 | Fantasy

Joegoslavië 1977. Fantasy van Krsto Papic. Met o.a. Ivica Vidovic, Mirjana Majurec, Fabijan Sovagovic, Ilija Ivezic en Relja Basic.

Een merkwaardige fantastische film waarin een werkloze schrijver toevallig getuige is van een bijeenkomst van ratachtige mutaties die de wereld willen overnemen. Zijn verhaal wordt uiteraard door niemand geloofd, behalve door een oude professor en diens dochter. Samen binden ze de strijd aan tegen de mutaties. Een technisch bijzonder fraaie, sfeerrijke film, bekroond op de festivals van Parijs en Triëst.

Michael Kohlhaas - der Rebell

1969 | Historische film, Drama

Duitsland 1969. Historische film van Volker Schlöndorff. Met o.a. David Warner, Anna Karina, Relja Basic, Anita Pallenberg en Kurt Meisel.

Een indrukwekkende Rob Houwer/Columbia-produktie naar Heinrich von Kleists novelle over de paardenhandelaar die een burcht van een jonker afbrandt nadat de laatste hem twee paarden afhandig maakte. Schlöndorff gaf later toe dat de commerciële druk van een internationale produktie van deze omvang dramaturgische en artistieke fouten had veroorzaakt.

Gott mit uns

1969 | Oorlogsfilm

Joegoslavië​/​​Italië 1969. Oorlogsfilm van Giuliano Montaldo. Met o.a. Franco Nero, Richard Johnson, Helmut Schneider, Bud Spencer en Larry Aubrey.

In 1945 geeft een onderdeel van het Duitse leger zich over aan een Canadees detachement, waarbij ook twee deserteurs gevangen worden genomen. Deze krijgen een voorkeursbehandeling van de Canadese kolonel, maar de kampdiscipline en handhaving van nationaal zelfbewustzijn van de Duitse krijgsgevangenen resulteert in een geïmproviseerd proces en uiteindelijk de veroordeling van de deserteurs. De eis om geweren voor hun executie wordt kracht bijgezet met een kampoproer. Boeiend scenario over absurditeit van de oorlog tot in de kersverse vredestijd wordt enigszins ondermijnd door de eisen van deze co- produktie, waarbij vrijwel geen acteur zijn veronderstelde nationaliteit heeft en nasynchronistatie de spelprestaties behoorlijk afvlakt. Naar een waargebeurd voorval; de betrokkenen werden zo laat als 1956 terechtgesteld. Ook bekend als SS DESERTION en THE 5TH DAY OF PIECE.

Flammes sur l'Adriatique

1968 | Oorlogsfilm, Drama

Joegoslavië​/​​Frankrijk 1968. Oorlogsfilm van Alexandre Astruc. Met o.a. Gérard Barray, Claudine Auger, Antonio Passalia, Relja Basic en Raoul Saint-Yves.

Een Joegoslavische torpedojager wordt in 1941 op zee aangevallen door de Luftwaffe, zonder dat officieel de oorlog is verklaard. Na zware averij ontstaat een conflict tussen twee officieren, waarvan de een het schip tot elke prijs weer zeevaardig wil maken en de ander het als wrak wil achterlaten. Verbazend conventionele oorlogsfilm van een regisseur die ooit de theoreticus en voorloper van het Nieuwe Filmen was. Het beperkte budget stond een minimum aan spectaculaire actie toe. Wel wordt er eindeloos gediscussieerd over plichtsbesef en nationale eer.