Nikita Michalkov: regie en cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Ruthless Romance

1985 | Romantiek

USSR 1985. Romantiek van Eldar Rjazanov. Met o.a. Nikita Michalkov, Larisa Goeseeva, Alisa Friendlich, Andrei Mjagkov en Alexei Petrenko.

Deze te lange Russische romance, die gebaseerd is op The Dowerless Bride van Alexander Ostrovsky, stelt de vraag waarom vrouwen aan immorele mannen de voorkeur geven boven fatsoenlijke mannen. De prachtige vergezichten over de Wolga bepalen de omgeving waarin Sergei, een Omar Sharif-achtig type, terugkeert na een afwezigheid van een jaar om het familie- landgoed te gaan betrekken. Hij bemerkt dat zijn geliefde, Larisa, op het punt staat met Joeli te trouwen. Sergei vernedert hem en eigent zich Larisa toe.

Vokzal dlja dvoitsj

1983 | Komedie

USSR 1983. Komedie van Eldar Rjazanov. Met o.a. Ljoedmilla Goertsjenko, Oleg Basilasjvili, Nikita Michalkov, Nonna Mordioekova en Michail Kononov.

Een verrassend lichtvoetige Russische tragikomedie met Goertjenko als een concertpianist die in een Siberisch werkkamp is beland en op een dag een pasje krijgt om zijn vrouw te gaan bezoeken. Onderweg moet hij een accordeon gaan oppikken. In een flash-back zien we hoe hij in het werkkamp is terechtgekomen en een aantal elementen uit die flash-back worden verwerkt in het bezoek aan zijn vrouw, dat met de nodige verwikkelingen gepaard zal gaan. Goed bedoeld en met een aantal aardige scènes, maar structureel zwak en veel te lang.

Bez Svidetelei

1983 | Drama

USSR 1983. Drama van Nikita Michalkov. Met o.a. Irina Koeptsjenko en Michail Oelianov.

Op een avond krijgt een vrouw die op het punt staat te trouwen bezoek van haar ex-minnaar, van wie ze een kind heeft. De man wordt verscheurd door zijn ontrouw en wil bij haar terugkomen. De hele film speelt zich af in de woonkamer van de vrouw en is een subtiele, indringende studie van de twee hoofdpersonen. Filmisch is het in ieder geval weinig spectaculaire, zware kost die beter tot zijn recht zou komen als toneelstuk in de intimiteit van een theater.

Oblomov

1980 | Drama

USSR 1980. Drama van Nikita Michalkov en Nikita Mikhalkov. Met o.a. Oleg Tabakov, Yuri Bogatryev, Elena Soloyei en Andrei Popov.

Een ambtenaar van een jaar of dertig, eigenaar van een landgoed waarop hij niet woont, verkommert tot een lusteloos bestaan in bed. De hoofdrol wordt uitstekend vertolkt door Tabakov. Een lyrische bewerking van Ivan Gontsjarevs roman uit 1858. De flashbacks van Oblomov als kleine jongen in zijn moeders armen zijn prachtig. Buitengewoon goed camerawerk. Ook bekend als A FEW DAYS IN THE LIFE OF I.I. OBLOMOV.

Pyat vetsherov

1979 | Drama

USSR 1979. Drama van Nikita Michalkov. Met o.a. Loedmila Goertjenko, Stanislav Loebsjin, Valentina Telesjkina, Igor Nefjodov en Larissa Koetznetsova.

In vijf avonden ontdekken een vrouw en een man, dat zij voor de oorlog verliefd op elkaar waren. De oorlog had hen uit elkaar gerukt. Na een moeizaam proces van aftasting herleeft de liefde weer. Elegant en enigszins nostalgisch (vormgegeven door een bruinachtige kleur) is de film naast een psychologisch portret ook een tijdsbeeld van de jaren vijftig in Moskou. Met humor en voortreffelijk spel van Loebsjin en Goersjenko in de hoofdrollen.

Raba lubvi

1978 | Drama

USSR 1978. Drama van Nikita Michalkov. Met o.a. Elena Solovej, Rodion Nachapetov, Alexander Kaliagin, Olega Basilasjivili en Konstantin Grigorjev.

Interessant psychologisch drama over een Russische filmploeg die eind 1917 in de Krim een melodrama aan het opnemen is, terwijl rondom hen de burgeroorlog tussen Witten en Roden in alle hevigheid losbarst. Michalkov observeert de reacties van de individuen in de ploeg waarvan sommigen partij kiezen en anderen blijven doen alsof er niets aan de hand is. Scenario van Friedrich Gorenstein en Andreï Mikhalkov-Konchalovsky. Camerawerk van Pavel Lebechev.

Neokontschennaya piesa dlia mekhanitcheskogo pianino

1977 | Drama, Komedie

USSR 1977. Drama van Nikita Michalkov. Met o.a. Alexander Kaliaguine, Evguinia Gloesjenko, Antonina Sjoeranova en Elena Solovei.

Een subtiele, mild-ironische Tsjechov-verfilming die speelt op een chic landgoed waar diverse personages uit de Russische gegoede burgerij elkaar ontmoeten. Hun onderlinge spanningen worden door Michalkov geduldig en sober geregistreerd met als spil twee gewezen geliefden die elkaar na vele jaren weer ontmoeten en vaststellen dat een heleboel illusies uit hun jeugd definitief verloren zijn gegaan. Interessant, zij het vooral, zoniet uitsluitend, voor Tsjechov-liefhebbers.