Fejria Deliba

Regisseur, Acteur, Scenarist

Fejria Deliba is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 13 films gevonden.

D'une pierre deux coups

2016 | Drama

Frankrijk 2016. Drama van Fejria Deliba. Met o.a. Milouda Chaqiq en Brigitte Roüan.

De Algerijnse zeventigplusser Zayane heeft nog nooit haar Parijse banlieue verlaten. Wanneer ze een brief met het overlijdensbericht van een man uit haar geboorteland krijgt voorgelezen - Zayane is analfabeet -, laat ze alles vallen en gaat op weg. Haar elf volwassen kinderen staan voor een raadsel. Ondanks sympathiefactor is dit ernstig overbevolkte regiedebuut net een familiebijeenkomst waar de kijker zich voortdurend afvraagt wie nu wie is. Rijkelijk gekleurd beeld van jonge Maghrebijnse voorbeeldburgers in Frankrijk wekt na een tijdje vooral irritatie op.

Pas si simple

2010 | Drama

Frankrijk 2010. Drama van Rachida Krim. Met o.a. Razika Nayis, Ouassini Embarek, Fejria Deliba, Tewfik Jallab en Naïma Triboulet.

Wanneer de in Frankrijk opgegroeide Nadia klaar is met haar opleiding vinden haar Marokkaanse ouders het tijd voor een huwelijk. Nadia kiest in Marokko voor de ongeletterde boer Samir, maar eenmaal getrouwd besluit ze toch terug te keren naar Parijs. Samir, verliefd en bereid tot persoonlijke offers, gaat mee. Tamelijk luchtig, voor televisie gemaakt drama van regisseuse Krim (1955), die zich met films als Permis d'aimer en Sous les pieds des femmes al eerder verdiepte in het leven van migranten uit de Maghreb.

Permis d'aimer

2005 | Drama, Romantiek

Frankrijk 2005. Drama van Rachida Krim. Met o.a. Fejria Deliba, Charles Berling, Sofia Boutella en Farida Rahouadj.

Malika (Deliba) is een 40-jarige weduwe van Algerijnse afkomst die haar dochter (danseres, model en beginnend actrice Boutella) heeft opgevoed met de notie dat ze alleen mag trouwen met een Algerijn. Moeder Malika’s cultuur is haar houvast maar de grond verdwijnt onder haar voeten als ze tijdens haar kantinewerk verliefd wordt op Fransoos Jean (Berling). Tot overmaat van ramp staat dochterlief op het punt te trouwen met een ‘geschikte’ kandidaat. Permis d’aimer maakt invoelbaar hoe het is om langzaam te ontwortelen en vervolgens te worstelen met de plotselinge lichtvoetigheid. Een tedere film over dwingende moraal, verstikkende heimwee en bevrijdende liefde.

Virus au paradis

2003 | Thriller

Zweden/Frankrijk 2003. Thriller van Olivier Langlois. Met o.a. Richard Bohringer, Martin Forsström, Fejria Deliba, Hippolyte Girardot en Frédérique Tirmont.

Malika (Deliba) is een 40-jarige weduwe van Algerijnse afkomst die haar dochter (danseres, model en beginnend actrice Boutella) heeft opgevoed met de notie dat ze alleen mag trouwen met een Algerijn. Moeder Malika’s cultuur is haar houvast maar de grond verdwijnt onder haar voeten als ze tijdens haar kantinewerk verliefd wordt op Fransoos Jean (Berling). Tot overmaat van ramp staat dochterlief op het punt te trouwen met een ‘geschikte’ kandidaat. Permis d’aimer maakt invoelbaar hoe het is om langzaam te ontwortelen en vervolgens te worstelen met de plotselinge lichtvoetigheid. Een tedere film over dwingende moraal, verstikkende heimwee en bevrijdende liefde.

Roberto Succo

2001 | Biografie, Misdaad, Thriller, Romantiek

Frankrijk 2001. Biografie van Cédric Kahn. Met o.a. Stefano Cassetti, Isild Le Besco, Patrick Dell'Isola, Vincent Dénériaz en Aymeric Chauffert.

Toen Roberto Succo (Cassetti) amper negentien was, vermoordde hij in Mestre, een voorstadje van Veneti[KA3]e, zijn ouders. Dat was in 1981. Hij werd berecht en kwam terecht in een psychiatrische inrichting. In 1986 ontsnapt hij en vlucht naar Zuid-Frankrijk, noemt zich Kurt en zegt dat hij een Engelsman is ondanks zijn zware Italiaanse accent. De Franse politie aan de Rivi[KA2]era wordt rond die tijd geconfronteerd met een serie inbraken, overvallen en moorden, maar kan er geen patroon in vinden. Tegen het einde van de schoolvakantie leert de middelbare scholiere L[KA1]ea (Le Bosco) uit Haute Savoie Kurt kennen aan de C[KA4]ote d`Azur. Ze is nog maar net zestien en onder de indruk van de jongeman met een baard, genoeg geld en wisselende auto`s. Als ze naar huis is teruggekeerd, komt Kurt haar achterna gereisd, een spoor van vernieling, inclusief verkrachtingen, achter zich latend, maar Le[KA1]ea die hij opzoekt, behandelt hij met zachtheid. Seks tussen die twee loopt op een teleurstelling uit. De politie komt op zijn spoor door een studente in de medicijnen, C[KA1]eline (Perron), die hij laat lopen als hij zich opblaast als een kikker en zegt dat hij de internationale terrorist André is. Léa komt achter zijn misdadige verleden als hij over de moord op zijn ouders begint. Ze wil dan niets meer met hem te maken hebben en dreigt hem aan te geven als ze begrijpt dat er nog meer aan de hand is. Het scenario van regisseur Kahn is gebaseerd op het boek van Pascal Froment Je te tue : Histoire vraie de Roberto Succo. Kahn heeft geprobeerd zonder overdrijving en wreedheden het portret van een complexe psychopaat te schilderen en antwoord te geven op de vragen wat zo iemand beweegt. Kahn, die een fijn gevoel heeft voor details, is daarin geslaagd en hij heeft zich bediend van een docudrama-stijl - dat werkt heel goed, maar na een tijdje wordt het ook voor hem onvermijdelijk om niet te vervallen in een 'gewone' misdaadfilm. Dit is geen bezwaar, termeer het spel van de hoofdrollen heel geloofwaardig is en de film gesierd wordt door allerlei goede invallen. Het camerawerk is van Pascal Marti. Ook bekend als JE TE TUE en KURT.

Inch'Allah dimanche

2001 | Drama

Frankrijk/Algerije/Marokko 2001. Drama van Yamina Benguigui. Met o.a. Fejria Deliba, Zinedine Soualem, Marie-France Pisier, Mathilde Seigner en Rabia Mokedem.

Ahmed werkt sedert 1964 in Noord-Frankrijk in een fabriek. Hij is getrouwd met met Zouina (Deliba) en af en toe bezoekt hij haar in Algerije. Het stel heeft drie kinderen, maar Zouina kent haar echtgenoot nauwelijks. Tien jaar later mogen Noord- Afrikaanse arbeiders hun familie laten overkomen. Zouina arriveert met haar kinderen en haar bazige schoonmoeder A[KA3]icha (Mokedem), die een giftige tong heeft. De buren aan de ene kant van het bescheiden bakstenen huurhuis, kijken met argwaan naar hen, maar de gescheiden, zelfstandige Briat (Seigner) aan de andere kant is nimmer te beroerd om te helpen. Behalve haar schoonmoeder, bepaalt vooral Ahmed hoeveel bewegingsvrijheid Zouina heeft. Bij de minste of geringste aanleiding slaat hij haar. Zouina ziet dat Franse vrouwen niet zo onder de plak zitten als hun islamitische collega`s. Haar pad wordt gekruist door Madame Manant (Pisier), de weduwe van een officier die het leven liet in de Algerijnse oorlog. Tezamen met anderen haar eveneens welwillend gestemd zijn, besluit Zouina `s zondags (zie de titel) er tussenuit te knijpen. Het scenario van regisseuse Benguigui is gedeeltelijk autobiografisch. De hoofdrollen worden zeer geloofwaardig ingevuld en de kijker krijgt een helder beeld van het onvrije leven van de vrouw uit de Maghreblanden in het koele, ongastvrije Europa. De heimwee die ze hebben naar hun zonnige geboorteland, voel je als het ware. De film werd meervoudig bekroond en kijkers die zich in dit onderwerp willen verdiepen, worden op hun wenken bediend. Het camerawerk is van Antoine Roch.

Marie-Line

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Mehdi Charef. Met o.a. Muriel Robin, Fejria Deliba, Valérie Stroh, Yan Epstein en Gilles Treton.

Marie-Line (Robin) heeft een harde stem die geen genade kent wanneer zij 's nachts haar schoonmaaksters in het grote warenhuis aanstuurt. Als het moet rijdt zij met haar schoonmaakkarretje over employees heen, om extra te motiveren. De vrouwen hebben alle problemen, zoals illegaliteit, dakloosheid en gebrek aan kinderopvang. Hoewel Marie-Line een extreem-rechtse man heeft en liever alleen met het werk bezig is, komt zij gaandeweg toch op voor haar buitenlandse werkneemsters. Regisseur Charef's keuze om het verhaal niet melodramatisch te maken is wijs, en zijn keuze om cabaretière Robin voor de toch serieuze hoofdrol te nemen, blijkt geïnspireerd.

Haut les Coeurs !

1999 | Drama

Frankrijk/België 1999. Drama van Sólveig Anspach. Met o.a. Karin Viard, Laurent Lucas, Julien Cottereau, Claire Wauthion en Philippe Duclos.

Emma (Viard) heeft al heel erg lang verlangd naar een baby. Eindelijk is ze in verwachting en is dolgelukkig. Ze leeft samen met de a.s. vader, Simon (Lucas) die zijn doctoraal in de literatuur voorbereidt. Als ze in de vierde maand is, krijgt ze pijn in haar borsten en haar dokter (Lalande) stelt al snel een borstkanker vast. Hij zegt dat ze chemotherapie moet ondergaan en dat ze zich moet laten aborteren, want de behandeling is een gevaar voor het leven in wording. Emma begint te twijfelen en gaat naar dokter Morin (Duclos) en dokter Colombier (Clamens) voor een tweede diagnose. Die zeggen dat het mogelijk is om een behandeling te ondergaan en toch de baby te krijgen. Emma begint een titanengevecht. Het geloofwaardige scenario van debuterend regiseusse Anspach en Pierre-Erwan Guillaume verraadt grote kennis van zaken - het is enigszins gebaseerd op persoonlijke ervaringen van Anspach, die tot deze film documentaires maakte. Viard in de rol van de voor een dilemma staande vrouw is zeer overtuigend en speelt haar rol met verve. De film vervalt nooit in vals sentiment en het enige wat je de rolprent zou kunnen verwijten zijn de minder sterke bijrollen en de wat eenzijdige personage van Emma. Het camerawerk is van Isabelle Razavet en Mathilde Jaffe. In zijn soort een zeer goede film, maar voor sommige scène's moet je sterke zenuwen hebben, zo echt zijn ze.

Navarro : Avec les loups

1998 | Misdaad, Familiefilm

Zwitserland/Frankrijk 1998. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Roger Hanin, Jacques Martial, Christian Rauth, Daniel Rialet en Jean-Claude Caron.

Twee mannen ontdekken lijkje van verkracht en gewurgd Noord- Afrikaans kleine meisje in Parijs. Vooraleer aan zijn onderzoek te beginnen betuigt commissaris Navarro (Hanin) zijn medeleven aan getroffen familieleden. In de buurt van de misdaad leidt niets tot enig zinnig spoor naar verdachte. Enige houvast die Navarro en Borelli (Caron) hebben zijn enkele anonieme brieven die onderwijzer Grangier (Maly) in slecht daglicht stellen. Een en ander blijkt anders dan wat lijkt... Prototyperig scenario, traag, menig cliché wordt opgehoest, niet erg opvallend, zelfs houterig spel. Het scenario is van Tito Topin, die het personage van Navarro bedacht. Aflevering van het seizoen, nummer van 112.

Sous les pieds des femmes

1997 | Drama

Frankrijk/Algerije 1997. Drama van Rachida Krim. Met o.a. Claudia Cardinale, Fejria Deliba, Nadia Farès, Leila Bouziane en Mohamad Bakri.

Aya (Cardinale) en Moncef (Voyagis) zijn een Algerijns echtpaar dat al een jaar of veertig in een Zuid-Frans stadje woont. Destijds (1958) hebben ze allebei op een of andere manier deelgenomen aan de vrijheidsstrijd van hun land. Hun commandant bij de FLN was Amin (Tassili). Hij heeft een bericht gestuurd dat hij hen komt opzoeken. Voor Aya is dat een gelegenheid om het verleden nog eens aan zich voorbij te laten trekken. Ze ziet zichzelf als ongeletterde, wat schuwe jonge vrouw van 22 met twee kinderen, die zich bezig hield met de huishouding en thuis niets te vertellen had, maar Amin die zich bij hen verborg, zette haar in op geld- en wapentransporten. Een zeer aangrijpend semi- documentair beeld van de bloederige strijd der Algerijnen om de onafhankelijkheid, gezien vanuit het standpunt van een vrouw. Het conflict werd zowel in Algerije zelf als in Frankrijk uitgevochten totdat generaal De Gaulle na harde onderhandelingen in Zwitserland er in 1962-63 een einde aan maakte. Voor vrouwen stond er nog veel meer op het spel dan de onafhankelijkheid van hun land: hun emancipatie. De rol van de jonge Aya wordt vertolkt door Deliba, de jonge Moncef door Messalti. Regisseur Krim schreef met Catherine Labruyère-Colas en Jean-Luc Seigle het historisch verantwoorde en interessante scenario dat vol onverwachte wendingen zit. De fotografie is van Bernard Cavalié.

Weep No More My Lady

1994 | Thriller

Duitsland/Frankrijk 1994. Thriller van Michel Andrieu. Met o.a. Daniel J. Travanti, Kristin Scott Thomas, Shelley Winters, Francesca Annis en Robin Renucci.

Actrice Annis staat onder grote druk. Sinds korte tijd krijgt ze allerlei dreigtelefoontjes waarin iemand haar zegt dat ze te oud is voor de rol die ze moet spelen. Ook beweert de anonieme beller dat haar zuster Scott Thomas een verhouding heeft met haar producer en minnaar Travanti. De hele crew is ervan overtuigd dat ze een zenuwinzinking nabij is totdat ze op een dag spoorloos verdwijnt. Intrigerende suspensefilm die naar het einde toe teveel in clichés verzandt. Over het algemeen goede vertolking, met vooral een schitterende Winters als een wijze Miss Marple. Robert Levine en Andrieu baseerden hun Agatha Christie-achtige scenario op de roman van Mary Higgins Clark die op zijn beurt bewerkt werd door Leila Basen. Sombere fotografie van Renan Polles. Origineel opgenomen met Engelse dialogen.

La bande des quatre

1988 | Drama, Thriller

Frankrijk 1988. Drama van Jacques Rivette. Met o.a. Bulle Ogier, Benoît Régent, Fejria Deliba, Bernadette Giraud en Inès De Medeiros.

Rivette is van mening dat een film gefilmd toneel behoort te zijn. In zijn oeuvre heeft hij deze opvatting consequent in praktijk gebracht. Dit werk wordt gekenmerkt door drie plaatsen van handeling: de toneelrepetities in een theatertje in Parijs, een café en het huis, waar de vier toneelspelende vriendinnen wonen. Wat er verder gebeurt, wordt duidelijk door vermoeiend geklets dat de hoofdpersonen met elkaar voeren. En dit langer dan twee en een half uur.

De bruit et de fureur

1988 | Drama, Komedie

Frankrijk 1988. Drama van Jean-Claude Brisseau. Met o.a. Bruno Cremer, François Négret, Vincent Gasperitch, Fabienne Babe en Thierry Helaine.

Twee aan zichzelf overgelaten kinderen uit een van de grote Parijse voorsteden bezoeken regelmatig bendes, gaan naar school en krijgen te maken met het drama van de jaloezie. Een film die dan weer teder en dan weer gewelddadig is en op melancholische en bittere wijze het gebrek aan liefde en de eenzaamheid schetst. Zonder twijfel is hij grotendeels autobiografisch maar dat wordt op een zorgvuldige en gevoelige manier overgebracht. De jonge spelers zijn pijnlijk echt en Jean-Claude Brisseau schildert een trieste wereld op een wijze die je bijblijft. Camerawerk van Romain Winding.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Fejria Deliba op televisie komt.

Reageer