Jo Baier

Regisseur, Scenarist

Jo Baier is regisseur en scenarist.
Er zijn 22 films gevonden.

Bergfried

2015 | Drama

Duitsland/Oostenrijk 2015. Drama van Jo Baier. Met o.a. Fabrizio Bucci, Katharina Haudum, Peter Simonischek en Gisela Schneeberger.

Salvatore was in 1944 getuige van een massamoord waarbij een SS'er onder anderen zijn moeder, zijn zus en zijn grootouders vermoordde. Bijna 40 jaar later zoekt de Italiaan de moordenaar in een bergdorpje.

Die Heimkehr

2012 | Drama

Duitsland 2012. Drama van Jo Baier. Met o.a. August Zirner, Heike Makatsch en Herbert Knaup.

Ontwortelde succesentrepreneur August Staudenmeyer keert uit verre buitenlanden terug naar zijn geboorteplaats Gerbersau in het Zuid-Duitse Zwaben met het idee om er te blijven. Zijn omgang met weduwe en dorpsparia Katarina heeft echter gevolgen: de naargeestige kleinburgerlijkheid die hij zich uit zijn jeugdjaren herinnert, keert zich ook tegen hem. Televisiefilm naar Hermann Hesses gelijknamige 'zelfvindingsvertelling' uit 1909 is visueel van allure en inhoudelijk onverminderd relevant. Zirner en Makatsch zijn voortreffelijk als amoureuze lotgenoten. Zwaab Knaup wendt, als de tirannieke burgervader, met Schwung de tongval van zijn geboortestreek aan.

Henri 4

2010 | Biografie, Historische film, Drama

Duitsland/Finland/Oostenrijk/Spanje 2010. Biografie van Jo Baier. Met o.a. Julien Boisselier, Armelle Deutsch en Maximilian Befort.

In het Frankrijk van 1563 verzet de strijdbare protestant Henri van Navarra zich succesvol tegen de katholieken. Negen jaar later mondt het door rivale Catharina de' Medici bekokstoofde verzoenshuwelijk tussen haar dochter Margot en ketter Hendrik uit in de Bartholomaeusnacht, oftewel de Parijse bloedbruiloft. Hendrik overleeft, maar belandt in het Louvrecachot. Van kwantiteitsambities topzwaar prestigestuk van de Duitse producente Regina Ziegler verzandt in twintig miljoen euro verkwistende Europudding. Soms sfeervol kijkspel, veel vaker soapachtige evenementscinema met geschiedenisboekdialogen en incongruënte acteurs. In Duitsland een bioscoopflop, in Frankrijk een televisietweedeler.

Das Ende ist mein Anfang

2010 | Drama

Duitsland/Italië 2010. Drama van Jo Baier. Met o.a. Bruno Ganz, Elio Germano en Erika Pluhar.

Journalist Tiziano Terzani (1938-2004) had een rijk en professioneel indrukwekkend leven achter de rug toen hij enkele maanden voor zijn dood terugblikte in bijzijn van zijn zoon. Aan Folco (Germano) de opdracht er een boek van te maken. De Der Spiegel-correspondent vertelt over Vietnam, maoïstisch China en de Rode Khmer, en ondertussen staan vader en zoon stil bij idealisme, leven & dood en natuur. Bruno Ganz met volle grijze baard speelt mooi de wereldreiziger die zijn levenswijsheid graag overdraagt. Gevoelig drama speelt zich af in het liefdevol gefilmde landschap van Toscane.

Liesl Karlstadt und Karl Valentin

2008 | Biografie, Drama, Romantiek

Duitsland 2008. Biografie van Jo Baier. Met o.a. Johannes Herrschmann, Hannah Herzsprung, Bettina Redlich, Gisela Schneeberger en Axel Prahl.

Biografisch drama over de relatie tussen de Duitse komiek en cabaretier Karl Valentin en zijn podiumpartner Liesl Karlstadt. München, jaren '20. De komische talenten van verkoopster Liesl Karlstadt worden tijdens een optreden in het Frankfurter Hof opgemerkt door de Duitse komiek Karl Valentin. Al gauw besluiten ze samen verder te gaan en ze worden beroemd. Toch is het voor Liesl niet gemakkelijk te leven met de zwaarmoedige Karl.

Das letzte Stück Himmel

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Jo Baier. Met o.a. David Rott, Maximilian von Pufendorf, Nora Tschirner en Karl Kranzkowski.

De broers Anno en Julian verschillen van elkaar als dag en nacht. Modefotograaf Anno is een ware levensgenieter, maar Julian is depressief en wil het liefst dood. Terwijl Anno onderweg is naar de Alpen krijgt hij een telefoontje van Julian, die op de brug staat en klaar is om te springen.

Nicht alle waren Mörder

2006 | Oorlogsfilm, Drama, Biografie

Duitsland 2006. Oorlogsfilm van Jo Baier. Met o.a. Hannelore Elsner, Nadja Uhl en Aaron Altaras.

Maart 1943. Als haar joodse buren door de SS worden opgehaald besluit de joodse Anna Degen met haar elfjarige zoontje onder te duiken in Berlijn. Twee jaar verblijven de twee ondergronds, altijd op de vlucht voor verraad of ontdekking. Ze worden geholpen door mensen met verschillende motieven.

Stauffenberg

2004 | Drama, Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland 2004. Drama van Jo Baier. Met o.a. Sebastian Koch, Ulrich Tukur, Hardy Krüger jr, Christopher Buchholz en Nina Kunzendorf.

Op 20 juli 1944 werd op het leven van Adolf Hitler een aanslag gepleegd door Claus Schenk Graf von Stauffenberg. De dure Duitse tv-film Stauffenberg gaat over deze daad en de 'Aufstand des Gewissens' in het algemeen van Stauffenberg en zijn handlangers. Regisseur Jo Baier houdt zich nauwgezet aan de feiten en de overlevering en vult volgens eigen zeggen hier en daar slechts leemtes in de geschiedenis door in de emoties van de personages 'te sluipen'.

Schwabenkinder

2003 | Drama, Historische film

Duitsland 2003. Drama van Jo Baier. Met o.a. Vadim Glowna, Tobias Moreti, Jürgen Tarrach, Hary Prinz en Thomas Unterkirchner.

Deze film gaat over de noodlottige omstandigheden, waarin de boeren in Tirol zich rond 1886 bevonden. Ze slaagden er niet meer in om hun oogst te verkopen en hun kinderen te voeden. Voor velen bleef er niets anders over om hun kinderen te laten helpen bij de oogst van hun welvarende collega`s in het naburige gelegen Zwaben over de Alpen. Veel kinderen kwamen nooit meer weerom of keerden pas na jaren terug. De acht-jarige Kaspar (Unterkirchner) gaat met een groepje kinderarbeiders naar Ravensburg (bekend van de puzzels, vooral voor kinderen), niet ver van het Bodenmeer. Na een tocht vol ontberingen komt Kaspar `in dienst` bij de wrede landbouwer Steinhauser (Tarrach). Hij blijft er 22 jaar en keert als dertig-jarige (Prinz) terug naar zijn vader (Glowna), een bedroefde weduwnaar met een bezwaard hart, die Kaspar weg moest sturen nadat zijn moeder door een lawine gedood was. De vader en de verloren zoon, wiens jeugd gestolen werd, verzoenen zich. Het niet geheel onsentimentele scenario van regisseur Baier schetst een stuk schrijnende sociale geschiedenis aan de hand van een smartelijk verhaal tijdens een grote Europese recessie (in Ierland was het niet minder, bijv. na de hongersnood en de aardappeloproer tegen de Engelse onderdrukkers emigreerden vele Ieren naar Amerika). Het camerawerk is van Tomas Erhart. Stereo, 16:9.

Verlorenes Land

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Jo Baier. Met o.a. Martina Gedeck, Monica Bleibtreu, Merab Ninidze, Rüdiger Hacker en Nina Kunzendorf.

Beieren, kort na WO II. Maria heeft de liefde van haar leven gevonden in de Franse krijgsgevangene Jean-Pierre. De twee hebben, samen met Maria's zoontje, een gezamenlijk leven opgebouwd op de boerderij van haar schoonouders, die oogluikend het geluk van Maria toestaan. Als op een dag de echtgenoot van Maria uit Rusland terugkeert in een zieke en verwarde toestand, besluit Maria haar levensgeluk in eigen handen te nemen.

Wambo

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Jo Baier. Met o.a. Bettina Redlich, Ruth Drexel en Jürgen Tarrach.

Beieren, kort na WO II. Maria heeft de liefde van haar leven gevonden in de Franse krijgsgevangene Jean-Pierre. De twee hebben, samen met Maria's zoontje, een gezamenlijk leven opgebouwd op de boerderij van haar schoonouders, die oogluikend het geluk van Maria toestaan. Als op een dag de echtgenoot van Maria uit Rusland terugkeert in een zieke en verwarde toestand, besluit Maria haar levensgeluk in eigen handen te nemen.

Der Weibsteufel

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Jo Baier. Met o.a. Günther Maria Halmer, Julia Thurnau, Fritz Karl, Josef Wierer en Friedrich von Thun.

Derde, zij het tamelijk vrije bewerking van het gelijknamige drama van Karl Sch[KA3]onherr over de oude smokkelaar Quirin (Halmer) en zijn jonge vrouw (Thurnau), die door een meesterplan van het hoofd van de politie (Von Thun) in het dorp te grazen genomen moet worden. Daartoe moet de eenzame en kinderloze vrouw, die naar de liefde smacht, door de jonge grenswacht Gr[KA3]obmayr (Karl) verleid worden. Zowel Quirin als de commandant van politie maken de vrouw de speelbal van hun steekspel, maar rekenen uiteraard buiten de waard met de menselijke gevoelens tussen beiden. De eerste film dateert uit 1951 en werd geregisseerd door Wolfgang Liebeneiner en de herverfilming van Georg Tressler is uit 1966. Deze tv-versie is gedraaid in de Oostenrijkse Tiroler Alpen en ziet er mooi uit. Liefhebbers van afgestofte heimatfilms kunnen hun hart ophalen aan het geroutineerde spel van de oude rotten Von Thun en Halmer. Het scenario is van regisseur Baier, die het genre goed beheerst.

Der Laden

1998 |

Duitsland 1998. Jo Baier. Met o.a. Martin Benrath, Dagmar Manzel, Jörg Schüttauf, Ole Brandmeyer en Horst Krause.

Familiesaga die meestal in drie delen wordt uitgezonden, naar de gelijknamige in 1992 verschenen autobiografische romantrilogie van Erwin Strittmatter (1912-94), de meest bejubelde schrijver van het socalistische realisme uit de voormalige DDR. Esau Matt (Brandmeyer), eigenlijk Erwin Strittmatter, is negen als zijn ouders in in 1919 in Bossdom, een dorpje in de streek Niederlausitz bij de Poolse grens, een bakkerij annex postagentschap en winkel van sinkel openen. Omdat zij het veel te druk hebben met hun zaak, moeten vader en moeder hun vier kinderen aan hun lot overlaten. Gelukkig kan Esau met zijn zorgen en problemen van elke dag bij zijn opa (Benrath) terecht. De jongen blijkt goede hersens te hebben en talent om te schrijven. Hij wordt door zijn onderwijzer naar de middelbare school in Spremberg gestuurd. Daar wordt Esau in 1927 (nu gespeeld door Trost) tot over zijn oren verliefd op zestien-jarige Ilonka Spadi (Hagen), de dochter van een advocaat uit Berlijn. Zij neemt Esau niet helemaal serieus, maar hij kan haar niet vergeten, ook niet na zijn eerste liefdeslessen met boerendochters uit zijn eigen omgeving. Tot zijn grote ergernis wordt Ilonka verliefd op een leraar, die van Esau een oorvijg in het openbaar krijgt. Esau wordt van school gestuurd. Tijdens de oorlog deserteert Esau wat hem de doodstraf bezorgt, maar een toeval redt zijn leven. Na WO II keert Esau (nu gespeeld door Klawitter) naar zijn geboortedorp terug, in de door Sovjets bezette zone. De winkel van zijn moeder wordt door de staat onteigend, maar zij mag de zaak verder voeren. Esau ontmoet Christine (Kaufmann), zijn grote liefde, maar hij moet trouwen met Nora (Wörner), omdat zij een kind van hem verwacht. Esau komt in de problemen met de Russische bezetter als ze een energiebedrijf willen ontmantelen. Ulrich Plenzdorf is er in zijn scenario wonderwel in geslaagd om de door Strittmatter meer dan tweehonderd haarscherp beschreven personages te reduceren tot aanvaardbare proporties. De reconstructie van het leven op het platteland voor- en na WO II toont een somber, maar indrukwekkend sociaal fresco. Regisseur Baier bewijst dat hij met gevoel personages kan plaatsen en de juiste sfeer weet te handhaven zonder vals sentiment of kitsch. Hagen is de charmante dochter van het Duitse enfant terrible en popzangeres Nina Hagen.

Der schönste Tag im Leben

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Jo Baier. Met o.a. Martina Gedeck, Heio von Stetten, Erna Waßmer, Jörg Hube en Doris Buchrucker.

Donkerharige, enigszins loensende Waltraut Maxhofer (Gedeck) en Richard (Von Stetten) wonen in M[KA3]unchen. Ze gaan al zes jaar met elkaar om. Ze zijn beiden de dertig gepasseerd, en Waltraut zou wel kinderen willen hebben en dus trouwen. Ze praat erover met Ritschi (zo noemt ze haar Richard). Als natuurkundig onderzoeker ziet hij een evenwicht in de voor- en nadelen, dus gaat hij akkoord. Ritschi komt uit Noord-Duitsland en heeft een sober huwelijk op het stadhuis in zijn hoofd dat met een waardige afsluiting met vrienden en familieleden gevierd wordt in een Biergarten, maar Waltraut komt uit een slagersfamilie in Simbach aan de Oostenrijkse grens in Nederbeieren. Haar ouders willen een traditioneel huwelijk. De bruiloft loopt heel anders dan voorgesteld voor de niets vermoedende Ritschi, die een vriendin waarmee hij een zijsprongetje begaan had, had uitgenodigd, maar het wegblijven van Waltraut op het huwelijksfeest (die een oude vlam ontmoet had) en de mislukte huwelijksnacht zijn de druppels die de emmer doen overlopen. Op de terugweg naar de Beierse hoofdstad besluit het tweetal zo gauw mogelijk te gaan scheiden. Door zowel de hoofd- als bijrollen goed gespeeld eigentijds, folkloristisch drama met een geslaagd scenario van Ruth Toma. Regisseur Baier kreeg voor zijn werk de tv-prijs van Beieren. Camerawerk van Christian Reitz.

Hölleisengretl

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Jo Baier. Met o.a. Martina Gedeck, Michael Lerchenberg, Hubert Achleitner, Josef Wierer en Jutta Schmuttermaier.

Ze is begin dertig. Ze heeft een aardige snuit. Ze noemen haar H[KA3]olleisengretl (Gedeck), omdat ze een bochel heeft. Haar ouders verachtten haar. Ze stierven van verdriet toen haar broers tijdens WO II (1939-45) vielen en lieten haar de boerderij na. Ze is wilskrachtig en laat zich door niets en niemand van de wijs brengen. Ook haar omgeving heeft de grootste minachting voor haar. Ze hunkert naar liefde en genegenheid, die ze niet kent, maar wil leren kennen. Ze verleidt daartoe haar dagloner Wiggerl (Lerchenberg) en het wordt haar eerste ervaring, die geen tederheid oplevert maar wellust. Ze besluit nu een definitieve verovering te maken en ze zoekt een man uit eigen kringen, een boerenzoon uit de omgeving van Salzburg. Nu is ze zelf verliefd, ze neemt hem als knecht in dienst en trouwt met hem om dan te ontdekken dat het om haar geld ging en niet om de liefde. De nieuwbakken echtgenoot laat haar werken en sloven terwijl hij het zelf op een zuipen zet in het Wirtshaus. Deze lamlendige houding doet het huwelijk geen goed en als hij andersdaags in het duister naar de hoeve terugkeert, rijdt hij met zijn zatte kop op de motor in volle vaart tegen een draad, die iemand over de weg had gespannen. Hölleisengretl is weer alleen, een ervaring rijker en niet ongelukkiger. Het scenario voor dit griezelige Heimatdrama is van regisseur Baier. Het is een vrije bewerking naar het verhaal Die Geschichte von der buckligen Hölleisengretl van Oskar Maria Graf. Het spel van Gedeck is een tour-de-force waarvoor zij de filmprijs van Beieren kreeg; ook Baier kreeg een bekroning. Het camerawerk is van Jürgen Martin en Horst Zeidler.

Die indische Ärztin - So lang ich leb auf Erden

1994 |

Duitsland 1994. Jo Baier. Met o.a. Ruth Hausmeister, Dietrich Siegl en Rosel Zech.

Ze is begin dertig. Ze heeft een aardige snuit. Ze noemen haar H[KA3]olleisengretl (Gedeck), omdat ze een bochel heeft. Haar ouders verachtten haar. Ze stierven van verdriet toen haar broers tijdens WO II (1939-45) vielen en lieten haar de boerderij na. Ze is wilskrachtig en laat zich door niets en niemand van de wijs brengen. Ook haar omgeving heeft de grootste minachting voor haar. Ze hunkert naar liefde en genegenheid, die ze niet kent, maar wil leren kennen. Ze verleidt daartoe haar dagloner Wiggerl (Lerchenberg) en het wordt haar eerste ervaring, die geen tederheid oplevert maar wellust. Ze besluit nu een definitieve verovering te maken en ze zoekt een man uit eigen kringen, een boerenzoon uit de omgeving van Salzburg. Nu is ze zelf verliefd, ze neemt hem als knecht in dienst en trouwt met hem om dan te ontdekken dat het om haar geld ging en niet om de liefde. De nieuwbakken echtgenoot laat haar werken en sloven terwijl hij het zelf op een zuipen zet in het Wirtshaus. Deze lamlendige houding doet het huwelijk geen goed en als hij andersdaags in het duister naar de hoeve terugkeert, rijdt hij met zijn zatte kop op de motor in volle vaart tegen een draad, die iemand over de weg had gespannen. Hölleisengretl is weer alleen, een ervaring rijker en niet ongelukkiger. Het scenario voor dit griezelige Heimatdrama is van regisseur Baier. Het is een vrije bewerking naar het verhaal Die Geschichte von der buckligen Hölleisengretl van Oskar Maria Graf. Het spel van Gedeck is een tour-de-force waarvoor zij de filmprijs van Beieren kreeg; ook Baier kreeg een bekroning. Het camerawerk is van Jürgen Martin en Horst Zeidler.

Die indische Ärztin - Herzen in Not

1994 |

Duitsland 1994. Jo Baier. Met o.a. Ruth Hausmeister, Dietrich Siegl en Rosel Zech.

Ze is begin dertig. Ze heeft een aardige snuit. Ze noemen haar H[KA3]olleisengretl (Gedeck), omdat ze een bochel heeft. Haar ouders verachtten haar. Ze stierven van verdriet toen haar broers tijdens WO II (1939-45) vielen en lieten haar de boerderij na. Ze is wilskrachtig en laat zich door niets en niemand van de wijs brengen. Ook haar omgeving heeft de grootste minachting voor haar. Ze hunkert naar liefde en genegenheid, die ze niet kent, maar wil leren kennen. Ze verleidt daartoe haar dagloner Wiggerl (Lerchenberg) en het wordt haar eerste ervaring, die geen tederheid oplevert maar wellust. Ze besluit nu een definitieve verovering te maken en ze zoekt een man uit eigen kringen, een boerenzoon uit de omgeving van Salzburg. Nu is ze zelf verliefd, ze neemt hem als knecht in dienst en trouwt met hem om dan te ontdekken dat het om haar geld ging en niet om de liefde. De nieuwbakken echtgenoot laat haar werken en sloven terwijl hij het zelf op een zuipen zet in het Wirtshaus. Deze lamlendige houding doet het huwelijk geen goed en als hij andersdaags in het duister naar de hoeve terugkeert, rijdt hij met zijn zatte kop op de motor in volle vaart tegen een draad, die iemand over de weg had gespannen. Hölleisengretl is weer alleen, een ervaring rijker en niet ongelukkiger. Het scenario voor dit griezelige Heimatdrama is van regisseur Baier. Het is een vrije bewerking naar het verhaal Die Geschichte von der buckligen Hölleisengretl van Oskar Maria Graf. Het spel van Gedeck is een tour-de-force waarvoor zij de filmprijs van Beieren kreeg; ook Baier kreeg een bekroning. Het camerawerk is van Jürgen Martin en Horst Zeidler.

Die indische Ärztin - Die Heimkehr

1994 |

Duitsland 1994. Jo Baier. Met o.a. Rosel Zech, Ruth Hausmeister en Dietrich Siegl.

Ze is begin dertig. Ze heeft een aardige snuit. Ze noemen haar H[KA3]olleisengretl (Gedeck), omdat ze een bochel heeft. Haar ouders verachtten haar. Ze stierven van verdriet toen haar broers tijdens WO II (1939-45) vielen en lieten haar de boerderij na. Ze is wilskrachtig en laat zich door niets en niemand van de wijs brengen. Ook haar omgeving heeft de grootste minachting voor haar. Ze hunkert naar liefde en genegenheid, die ze niet kent, maar wil leren kennen. Ze verleidt daartoe haar dagloner Wiggerl (Lerchenberg) en het wordt haar eerste ervaring, die geen tederheid oplevert maar wellust. Ze besluit nu een definitieve verovering te maken en ze zoekt een man uit eigen kringen, een boerenzoon uit de omgeving van Salzburg. Nu is ze zelf verliefd, ze neemt hem als knecht in dienst en trouwt met hem om dan te ontdekken dat het om haar geld ging en niet om de liefde. De nieuwbakken echtgenoot laat haar werken en sloven terwijl hij het zelf op een zuipen zet in het Wirtshaus. Deze lamlendige houding doet het huwelijk geen goed en als hij andersdaags in het duister naar de hoeve terugkeert, rijdt hij met zijn zatte kop op de motor in volle vaart tegen een draad, die iemand over de weg had gespannen. Hölleisengretl is weer alleen, een ervaring rijker en niet ongelukkiger. Het scenario voor dit griezelige Heimatdrama is van regisseur Baier. Het is een vrije bewerking naar het verhaal Die Geschichte von der buckligen Hölleisengretl van Oskar Maria Graf. Het spel van Gedeck is een tour-de-force waarvoor zij de filmprijs van Beieren kreeg; ook Baier kreeg een bekroning. Het camerawerk is van Jürgen Martin en Horst Zeidler.

Die indische Ärztin

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Jo Baier en Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Rosel Zech, Dietrich Siegl, Ruth Hausmeister, Anette Felber en Leo Wittrien.

In dit drama dat meestal in vier delen wordt uitgezonden, staat de vrouwelijke arts Karla Spiehweg (Zech) die al vijftien jaar pionierswerk verricht in India, in het brandpunt. Vanwege het overlijden van haar vader die ook arts was, keert zij naar haar geboortedorp in het Zwarte Woud terug. Haar moeder smeekt haar de praktijk van haar vader over te nemen. Dr. Karla gaat terug naar India ondanks verwoede pogingen van Eddie Fasching (Siegl), die verliefd op haar is. Achteraf blijkt dat zij in het geheim getrouwd is. De echtgenoot die zich verwaarloosd voelt, keert naar zijn familie in het Burgerland terug. Deze tv-film lijkt op een moderne versie van een zeperige Courths- Mahlergeschiedenis. De finale bevestigt dit vermoeden: Karla wordt zelf ziek, heeft borstkanker en slechts vlak vóór een chirurgische ingreep, vertelt zij het aan haar man. Dik melo in het kwadraat. Niet te missen voor liefhebbers van dergelijke drama's, waarbij best een traantje mag vloeien. Het scenario is van Peter Steinbach. Het camerawerk is van Johannes Hollmann.

Wildfeuer

1991 | Drama, Biografie

Duitsland 1991. Drama van Jo Baier. Met o.a. Anica Dobra, Karl Tessler, Josef Bierbichler, Branko Samarovski en Eva Hörbiger.

Baier's debuut is losjes gebaseerd op de jonge levensjaren van dichteres Emerenz Meier toen ze juist volwassen was geworden en nog in Beieren leefde. Doofstomme Tessler redt haar voor een verkrachting door haar belager te doden met een sikkel. Ze onderhoudt naderhand een relatie met hem, terwijl ze tegelijkertijd de protegé is van rijke wirt Bierbichler met wie ze evenzeer een verhouding heeft. Ze kan niet kiezen en als Tessler per ongeluk een prostituée doodt, verliest zij hem en belandt ze zelf in dat wereldje, waaruit ze zich tenslotte bevrijdt door naar de V.S. te vertrekken; op dat punt eindigt de film. Prachtig spel van de hoofdrol Dobra en Heimatfilm-achtige opnamen van Gernot Roll. Het scenario is van regisseuse Baier en Reinhard Klooss.

Die indische Ärztin - Die Hochzeit

-1 |

Duitsland. Jo Baier. Met o.a. Ruth Hausmeister, Dietrich Siegl en Rosel Zech.

Baier's debuut is losjes gebaseerd op de jonge levensjaren van dichteres Emerenz Meier toen ze juist volwassen was geworden en nog in Beieren leefde. Doofstomme Tessler redt haar voor een verkrachting door haar belager te doden met een sikkel. Ze onderhoudt naderhand een relatie met hem, terwijl ze tegelijkertijd de protegé is van rijke wirt Bierbichler met wie ze evenzeer een verhouding heeft. Ze kan niet kiezen en als Tessler per ongeluk een prostituée doodt, verliest zij hem en belandt ze zelf in dat wereldje, waaruit ze zich tenslotte bevrijdt door naar de V.S. te vertrekken; op dat punt eindigt de film. Prachtig spel van de hoofdrol Dobra en Heimatfilm-achtige opnamen van Gernot Roll. Het scenario is van regisseuse Baier en Reinhard Klooss.

Attentato a Hitler

-1 |

. Jo Baier. Met o.a. Hardy Krüger, Ulrich Tukur en Sebastian Koch.

Baier's debuut is losjes gebaseerd op de jonge levensjaren van dichteres Emerenz Meier toen ze juist volwassen was geworden en nog in Beieren leefde. Doofstomme Tessler redt haar voor een verkrachting door haar belager te doden met een sikkel. Ze onderhoudt naderhand een relatie met hem, terwijl ze tegelijkertijd de protegé is van rijke wirt Bierbichler met wie ze evenzeer een verhouding heeft. Ze kan niet kiezen en als Tessler per ongeluk een prostituée doodt, verliest zij hem en belandt ze zelf in dat wereldje, waaruit ze zich tenslotte bevrijdt door naar de V.S. te vertrekken; op dat punt eindigt de film. Prachtig spel van de hoofdrol Dobra en Heimatfilm-achtige opnamen van Gernot Roll. Het scenario is van regisseuse Baier en Reinhard Klooss.

op televisie
2 uitzendingen

Die Heimkehr (2012) is deze week tweemaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
maandag 20 november
WDR Fernsehen
02:50 - 04:20
zondag 19 november
WDR Fernsehen
16:45 - 18:15

Reageer