David Mercer: scenario.
Er zijn 4 films gevonden.

Providence

1977 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1977. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Dirk Bogarde, John Gielgud, Ellen Burstyn, David Warner en Elaine Stritch.

Stervende literator Clive Langham (Gielgud) tracht een boek te voltooien en verwisselt bedenksels over zichzelf en zijn getrouwde kinderen met ware gebeurtenissen. Fascinerend spel van verbeelding en werkelijkheid. Het Engelse debuut van Resnais, die hierdoor het creatieve proces van het schrijversschap op het witte doek heeft willen uitbeelden. Het scenario is van David Mercer. Het camerawerk is van Ricardo Aronovich.

A Doll's House II

1973 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1973. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Jane Fonda, Edward Fox, Trevor Howard en David Warner.

Redelijk succesvolle film-versie van Ibsens toneelstuk, de moeite van het kijken waard vanwege Fonda's controversiële interpretatie van een bevrijde vrouw in de 19e eeuw. Howard schittert als de stervende Dr.Rank.

Family Life

1971 | Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk 1971. Drama van Ken Loach. Met o.a. Michael Riddall, Hilary Martin, Malcolm Tierney, Grace Cave en Bill Dean.

Fascinerend hoe deze vroege speelfilm van Ken Loach al alle kenmerken bezit van zijn succesvolle latere werk: politiek engagement, sympathie voor de onderklasse, naturel acteerwerk, een sobere regiestijl. Centraal staat de negentienjarige, geestelijk labiele Janice, die ernstig wordt beknot door haar conservatieve ouders en in de psychiatrie belandt. Terwijl Loach het systeem bekritiseert, verliest hij de menselijkheid van zijn personages nooit uit het oog. Vooral sterk zijn de gesprekken die de hoofdpersonen voeren met een vrijgevochten psycholoog. Zo onbeholpen als de vader over zijn seksleven praat en de moeder in cirkels blijft redeneren: zeldzaam realistisch en aandoenlijk.

In Two Minds

1967 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1967. Drama van Met o.a. Anna Cropper, George A. Cooper, Helen Booth, Brian Phelan en George Innes.

Cropper is een jonge vrouw, die te beschermd opgegroeid is met een moeder (Booth) die haar zogenaamd vrij liet, maar toch steeds de touwtjes in handen hield. Tot op de dag dat de dokter ontdekt dat Cropper een gespleten persoonlijkheid heeft. Ze dient opgesloten te worden. Wat is de rol van haar moeder en vader (Cooper) in de ontwikkeling van haar schizofrenie? Loach benadert het onderwerp als een documentaire. Via flashbacks en interviews leren we de achtergronden kennen van Cropper. Het is geen chronologisch verhaal, maar een onderzoek naar de oorzaken van haar ziekte. Als kijker val je van de ene verbazing in de andere en reeds in deze vroege film wordt het manipulatietalent van Loach duidelijk geopenbaard. Een film die je bij blijft, geschreven door David Mercer en in beeld gebracht door Tony Imi. Bekroond met de Grote Prijs op het Filmfestival van Praag in 1967.