René Génin: cast.
Er zijn 41 films gevonden.

Judex

1963 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1963. Misdaad van Georges Franju. Met o.a. Channing Pollock, Francine Bergé, Edith Scob, Michel Vitold en Jacques Jouanneau.

Een corrupte bankier wordt door Judex (Pollock) gesommeerd om een fortuin aan zijn slachtoffers terug te betalen. Hij ensceneert zijn eigen dood om de schuld op Judex te schuiven, die het complot en alle geraffineerde medeplichtigen toch ontmaskert en de onschuldige bankiersdochter behoedt voor uithuwelijking. Een nagenoeg geslaagde reconstructie van de naïviteit en ongebreidelde fantasie van de serie-films van Louis Feuillade. De humor komt niet van de parodie, maar juist van de volkomen serieuze aanpak. De acteurs zijn nogal zwak, op Bergé na als het zich steeds veranderende misdadig brein. Het scenario is van Jacques Champreux en Francis Lacassin. Achter de camera stond Marcel Fradetal.

Les yeux sans visage

1960 | Horror, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1960. Horror van Georges Franju. Met o.a. Pierre Brasseur, Alida Valli, Juliette Mayniel, Edith Scob en François Guérin.

Na een auto-ongeval is het gezicht van de dochter van een chirurg volledig verminkt. Samen met zijn assistente lokt hij jonge vrouwen in zijn kliniek om hun gezichtshuid op het meisje te transplanteren, operaties die steeds mislukken. Interessante horrorfilm combineert een stijlvol visuele aanpak in de traditie van het expressionisme met een niet nadrukkelijke, klinische benadering van de echte gruweleffecten. (Resultaat: flauwvallers in de bioscoop). Een opmerkelijk geslaagde en oorspronkelijke genrefilm. Regisseur Franju maakte eerder geruchtmakende documentaires, waaronder Le sang des bêtes, over een slachthuis in Parijs.

Crésus

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Jean Giono. Met o.a. Marcelle Ranson, Fernandel, Rellys, Sylvie en René Génin.

Een eenvoudige schaapherder vindt een grote som (vals) geld die zijn rustige leven in de war schopt. Zijn buitensporige liefdadigheid wekt de verdenking van de politie. Het regiedebuut van de schrijver Giono vertoont de stijl van Marcel Pagnol. De moraal dat geld niet gelukkig maakt is weinig verrassend, maar de vriendelijke aanpak maakt dit toch een van de betere late Fernandel-films.

Cocagne

1960 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1960. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Fernandel, Dora Doll, Leda Gloria, Rellys en Andrex.

Een zondagsschilder waant zich ten onrechte een tweede Van Gogh en verlaat zijn werk en gezin om zich in de Camargue geheel aan zijn 'kunst' te wijden. Het scenario van niks en de vlakke regie die zelfs van de fraaie locatie niets maakt, resulteren in een vervelende 'non'-komedie. Bij gebrek aan een echte rol gaat Fernandel zich mateloos te buiten aan bekkentrekkerij.

La loi c'est la loi

1958 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1958. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Totò, Nathalie Nerval, Leda Gloria en Mario Besozzi.

Een Franse douanier ligt overhoop met een Italiaanse smokkelaar die getrouwd is met zijn ex-vrouw. Dan blijkt hij net over de grens geboren te zijn en op de Franse noch Italiaanse nationaliteit aanspraak te kunnen maken. Verbitterd wil hij de misdaad in, maar zijn oude vijand helpt hem weer het rechte pad op. De confrontatie tussen twee beroemde komieken geeft geen van beiden optimale kansen, maar het scenario is leuk genoeg om de film desondanks vermakelijk te houden.

Le Désir mène les hommes

1957 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1957. Misdaad van Mick Roussel. Met o.a. Magali Noël, Philippe Lemaire, Christian Marquand, Gérard Blain en Noël Rocquevert.

Een verleidelijke vrouw heeft verscheidene minnaars, maar kiest voor een verwende erfgenaam die zijn onderneming slecht beheert en de schuld daarvan afschuift op zijn voorman. Deze raakt tijdelijk op het slechte pad, maar rehabiliteert zich en wint de heldin. De matig geregisseerde film met een zwak scenario kreeg beter spel dan hij verdient, vooral in de kleurrijke bijrollen.

Le mouton à cinq pattes

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Françoise Arnoul, Denise Grey, Paulette Dubost en Édouard Delmont.

Een oude boer is al twintig jaar gebrouilleerd met zijn zonen, een vijfling, die zeer verschillende carrières hebben gemaakt. De dorpsnotabelen willen de oude man huldigen en hem verrassen met een familiereünie, maar vlak voor het feest komt de gendarmerie hem arresteren wegens een grootschalige oplichting. De zesvoudige rol van Fernandel is minder verrassend dan het lijkt omdat hij elk type al in eerdere films heeft gespeeld, maar het scenario en de inzet ook van andere acteurs resulteren toch in aanstekelijke vrolijkheid. Het scenario is van Albert Valentin. Het camerawerk is van Armand Thirard.

La Route Napoléon

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Fresnay, Claude Laydu, Mireille Ozy, Henri Vilbert en René Génin.

Een publiciteitsman wil een vakantiereis organiseren volgens de route die Napoleon volgde na zijn vlucht van Elba. Omdat hem onderweg de toegang geweigerd wordt, pleegt hij geschiedvervalsing door de bevolking van een dorpje wat verderop in de waan te brengen dat Napoleon ooit in hun midden heeft verbleven. Deze op zich aardige en oorspronkelijke satire schiet zijn doel voorbij, omdat zowel de regisseur als de hoofdrollen de vereiste lichte aanpak missen.

Le Fruit défendu

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Françoise Arnoul, Raymond Pellégrin, Claude Nollier en René Génin.

Een met een heerszuchtige vrouw getrouwde plattelandsarts wordt verliefd op een jong meisje dat hij - eerst als patiënte en later als secretaresse - bij zich in huis neemt. Tegen de complicaties van die driehoek, de roddel in het dorp en de voorkeur van het meisje voor een leeftijdgenoot is hij niet opgewassen en hij schikt zich in zijn weinig rooskleurige huwelijk. Deze geslaagde serieuze rol van Fernandel tegenover Arnoul, die de zonde meer dan waard lijkt, tilt de simpele driehoek boven de voorspelbare banaliteit uit, mede dankzij de scherp getekende figuren.

Le Garçon sauvage

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Madeleine Robinson, Frank Villard, Pierre-Michel Beck, Henri Vilbert en René Génin.

Een prostitu[KA1]ee die haar zoon bij een pleeggezin op het platteland heeft ondergebracht neemt hem weer bij zich terug. De jongen merkt dan pas wat voor leven ze leidt en ook dat ze daarin voor hem weinig ruimte heeft. Hij staat haar souteneur vergeefs naar het leven en monstert aan op een schip. Als de pooier door een rivaal wordt gedood, blijft de moeder eenzaam achter. Het goede spel van Robinson, de scherpe dialoog (van Henri Jeanson) en de ditmaal positief werkende, emotieloze regie van Delannoy geven dit drama een authenticiteit boven het gemiddelde.

La Table aux crevés

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Maria Mauban, Andrex, Henri Vilbert en Eduard Delmont.

Een man wiens vrouw zelfmoord heeft gepleegd, troost zich snel met een meisje uit een ander dorp. De schoonfamilie praat de broer van het meisje aan dat zijn toekomstige zwager hem wegens smokkel aan de politie heeft verraden, zodat hij zich in hun plaats zal wreken. Verneuil wisselt in zijn eerste film - naar een platte-landsroman van Marcel Aymé - voortdurend van toon, tussen macabere klucht, melodrama en actiefilm. Het scenario is van Verneuil en André Tabet. Het camerawerk is van André Germain.

Juliette ou la clé des songes

1951 | Drama, Fantasy

Frankrijk 1951. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Gérard Philipe, Suzanne Cloutier, Jean-Roger Caussimon, Yves Robert en Édouard Delmont.

Een dief-uit-liefde heeft in de gevangenis koortsdromen waarin hij zijn vriendin probeert te redden uit de handen van Blauwbaard (die de trekken heeft van de door hem bestolen werkgever). Als de koorts zakt, heeft de werkgever zijn aanklacht ingetrokken, maar ook het meisje ingepikt. Dit vooroorlogse project van Carné naar het sprookjestoneelstuk van Georges Neveux schiet 12 jaar later in zijn realisering het doel voorbij door de nadrukkelijke effecten en quasi-poëzie. Philipe zet zijn romantische dromer overgevoelig aan en alle andere rollen worden amateuristisch gespeeld.

Tu m'as sauvé la vie

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Fernandel, Lana Marconi, Jeanne Fusier-Gir en René Génin.

Een aristocratische mensenhater wordt toevallig het leven gered door een naïeve vagebond. Uit dank neemt hij hem in huis op en wil zijn geïsoleerde leven gaan veranderen, tot ontsteltenis van het personeel dat zich al als zijn enige erfgenamen had gezien. Sarcastische dialooghumor van Guitry levert een werkzaam contrast met de kwasi-onnozelheid van Fernandel. Het camerawerk is van Noël Ramettre.

Sous le ciel de Paris

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Brigitte Auber, René Blancard, Jean Bretonnière, Jean Brochard en Pierre Destailles.

Deze op de geluidsband door François Perier aan elkaar gebabbelde episodenfilm toont individuele Parijzenaars van alle leeftijden en maatschappelijke stand in hun kleine en grotere drama's met goede en slechte afloop. Een soepel gemaakte film over flarden stadsleven, die boeit door een voortdurende wisseling van toon, hoewel sommige scènes - zoals een suggestief verfilmde hartoperatie - onevenredig veel aandacht krijgen. Sfeervol gefotografeerd Parijs blijkt op den duur - en tegen de strekking in - toch onvoldoende bindmiddel tussen al die verschillende levens.

Dieu a besoin des hommes

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Fresnay, Madeleine Robinson, Daniel Gélin, Andrée Clément en Antoine Balpêtré.

Een rebelse eilandbevolking heeft haar priester verdreven, maar dwingt vanuit de behoefte aan sacramenteel leven de koster om diens functies te imiteren. Een nieuw aangestelde priester ontmoet vijandschap en conflicten rond zelfmoord, maar de koster doet zijn invloed gelden bij de terugkeer naar reguliere godsdienstbeleving. Het boeiend scenario over de behoefte aan religie ondanks ontsporingen in primitief bijgeloof kreeg een meer op uiterlijke esthetiek dan op bezieling gerichte regie. Er zijn overwegend rake typeringen, maar zeker naar het einde slaat de geur van heiligheid wel toe.

Casimir

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Richard Pottier. Met o.a. Fernandel, Germaine Montéro, Bernard Lajarrige, René Génin en Jacqueline Duc.

Een man die niet genoeg verdient om te kunnen trouwen, probeert het als handelsreiziger in stofzuigers en belandt daarbij in bizarre situaties, vooral als een hoteleigenares hem verwart met een Picasso-achtige schilder. Deze burleske klucht vol excentrieke types - en nogal wat flauwiteiten - is mat geregisseerd, zodat alle accenten op de spelprestaties vallen, van wie vooral Montéro als de temperamentvolle hotelhoudster uitblinkt.

Les vagabonds du rêve

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Charles-Félix Tavano. Met o.a. Françoise Rosay, Colette Darfeuil, Hélène Garaud, Paulette Laurent en André Claveau.

Een film gemaakt door een van de meest sombere regisseurs die er zijn. Een naargeestige geschiedenis over een directrice van een reizend toneelgezelschap die gebukt gaat onder het lot en onder de concurrentie van radio en film. Op een avond sterft zij tijdens een storm op de drempel van haar theater. Dat is het slot van deze film, die ontroerend had kunnen zijn wanneer Rosay de andere acteurs niet op de achtergrond had gedrukt. Door haar spel lijkt deze film helaas meer op een echt melodrama. Desondanks is de regie fatsoenlijk en staan de dialogen op naam van Jean Faurez, zelf een talentvol regisseur. De film is ook bekend onder de titel LES COMEDIENS ERRANTS.

Les Dieux du dimanche

1948 | Sportfilm, Drama

Frankrijk 1948. Sportfilm van René Lucot. Met o.a. Marc Cassot, Claire Maffei, René Génin, Alexandre Rignault en Georges Chamarat.

De carrière van een beroepsvoetballer wordt onderbroken door WOII en lijkt als hij gewond raakt tijdens krijgsgevangenschap definitief beëindigd. Niettemin lijkt zijn na-oorlogse come-back te slagen, totdat een blessure op het veld zijn hoop vernietigt. De toewijding van zijn vrouw geeft hem nieuwe levensmoed. Innemende sportfilm heeft een tamelijk overtuigende milieu-observatie, die vooral duidelijk maakt hoeveel de voetbalmentaliteit sindsdien is veranderd. Het sentimentele in het scenario is redelijk ingetoomd, waardoor de film geen echte smartlap is geworden.

La ferme des sept péchés

1948 | Misdaad, Biografie, Mysterie

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Devaivre. Met o.a. Claude Génia, Héléna Manson, Jacques Dumesnil, Pierre Renoir en Georges Grey.

Een merkwaardig - fictief - filmisch onderzoek, gewijd aan de moord op de polemist en pamflettist Paul-Louis Courrier (1772- 1825). De rechters luisteren naar de verklaringen van zijn kennissen. De grote vraag is 'wie' Courrier heeft vermoord. Wij weten vandaag de dag dat het zijn jachtopziener is geweest maar deze crime passionel, zoals het officieel heet, had ook een politieke moord kunnen zijn, gepleegd door een tussenpersoon. Interessant vanwege de opbouw en de psychologie. Scenario van de regisseur, René Méjean en Janine Grégoire. Camerawerk van Lucien Joulin.

L'inconnue d'un soir

1948 | Drama

Frankrijk​/​​Oostenrijk 1948. Drama van Hervé Bromberger. Met o.a. Nadia Gray, Lucien Legrand, Catherine Fonteney, Raymond Rouleau en Claude Dauphin.

De liefdesverhouding tussen een internationale en fatsoenlijke beroemdheid en de monarch van een klein niet- bestaand koninkrijk in Centraal Europa. Na een periode van politieke onrust doet de mini-vorst afstand van de troon en gaat hij met zijn vriendin in ballingschap leven, alvorens aan een hartaanval te overlijden. Smakeloze en langdradige oude kost. Deze film, naar het levensverhaal van Lola Montès, kan op geen enkele wijze de vergelijking met het meesterwerk van Max Ophüls doorstaan, te meer daar de kijker er nu vooral om moet lachen. De acteurs kunnen er verder ook niets aan doen.

Les gosses mènent l'enquête

1947 | Misdaad

Frankrijk 1947. Misdaad van Maurice Labro. Met o.a. Lise Topart, Claire Gérard, Luce Fabiole, Constant Rémy en René Génin.

Het hoofd en een leerling van het college Fran[KA10]cois I worden dood aangetroffen. Opgehangen. Ten gevolge daarvan stelt een oudere leerling parallel aan dat van de politie een onderzoek in. Hij heeft succes. Een film in de stijl van LES DISPARUS DE SAINT-AGIL van Christian-Jaque (1938) maar dan minder goed. Labro, niet te verwarren met Philippe Labro was van 1934 tot 1966 actief. Niettemin getuigt deze eerste lange speelfilm van hem van een prima acteursregie met inbegrip van de jongeren die dit internaat bevolken. Naar de roman van Francis Didelot.

Les amants du Pont Saint-Jean

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Michel Simon, Gaby Morlay, Marc Cassot, Nadine Alari en André Darnay.

Een oude clochard woont in een onttakelde woning samen met zijn vriendin, als zijn zoon verliefd wordt op de burgemeestersdochter. De burgemeester zal zich niet tegen verbintenis verzetten als de aanstaande schoonvader van zijn kind diens concubinaat legaliseert. Ondertussen ziet het meisje zelf steeds minder de noodzaak van het huwelijk in. Knappe rollen van Simon en Morlay en het genuanceerde scenario van Jean Aurenche en René Wheeler kregen een nogal dorre regie, zodat de emoties op een al te laag pitje sudderen. Fotografie van Jacques Lemare.

Le Village perdu

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Christian Stengel. Met o.a. Gaby Morlay, Arlette Merry, Line Noro, Marthe Mello en Julienne Paroli.

Een somber drama met een gelukkig einde, spelend in een bergdorpje waarvan een van de bewoners is vermoord. Een ander hangt zich op omdat hij verdacht wordt. De schuldigen worden door een lawine overvallen dankzij gebruikmaking van magie. Realisme (de plattelandsgebruiken in een achtergebleven gebied) en fantasie met de roman van Gilbert Dupé als uitgangspunt. De zwakheid van het scenario wordt gecompenseerd door de fotografie van Marcel Grignon en door het goede spel, vooral in de bijrollen.

La Maison sous la Mer

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Henri Calef. Met o.a. Viviane Romance, Dora Doll, Anouk Aimée, Santa Relli en Geneviève Morel.

Een fatsoenlijke bewerking, ofschoon verstoken van heus filmtalent (alleen de film JERICHO redt Henri Calef van de vergetelheid), van de gelijknamige roman van Paul Vialar. Dit MAISON SOUS LA MER is in feite een grot waarin geliefden vluchten om hun tragisch lot te ontlopen. Is evenwel minder dan de roman, ondanks een briljante rolbezetting, het scenario van Jacques Companeez en vooral de beelden van Claude Renoir.

Le Dernier sou

1946 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Ginette Leclerc, Gilbert Gil, Noël Roquevert, Fernand Charpin en Annie France.

Een film over oplichterij waarin de schuldigen hun straf niet ontlopen en de onschuldigen van alle blaam worden gezuiverd. Maar de heldin sterft, als slachtoffer van de wraak van een gangster. Dit is een van de eerste films van André Cayatte, die toen nog niet de neiging had zijn films vol te stoppen met moraliserende aanklachten. Deze film heeft die pretenties nog niet en heeft de tand des tijds heel wat beter doorstaan dan sommige van zijn latere films.

Le Roi des Resquilleurs

1945 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1945. Komedie van Jean Devaivre. Met o.a. Rellys, Jean Tissier, André Gabriello, Suzanne Dehelly en Janette Batti.

Verschillende zaakjes worden door twee slechte zangers voor feestavonden bedacht en uiteindelijk gaan ze zich met chantage bezighouden. Vervolgens hebben ze grote plannen in de professionele sport maar alles blijkt onbeduidend. Weer een film die op maat gemaakt is voor de komiek Rellys maar Tissier is veel interessanter. Er hebben zich vijf mensen met het scenario en de dialogen beziggehouden: het resultaat is niet veel beter dan anders. Blijft over het werk van de acteurs en komedianten.

L' Invité de la onzième heure

1945 | Sciencefiction, Thriller

Frankrijk 1945. Sciencefiction van Maurice Cloche. Met o.a. Roger Pigaut, Blanchette Brunoy, Jean Tissier, René Génin en Junie Astor.

Een jonge uitvinder ontdekt een geheimzinnige straal die zowel gedachten kan doorgronden als een dodelijke werking heeft. Omdat hij het fatale nut daarvan voor de militaire strategie beseft, wil hij zijn vinding geheim houden, maar een doortastende journalist komt achter de waarheid met noodlottige gevolgen voor zichzelf. Deze bescheiden, maar boeiende SF-film heeft de voor de ontstaansperiode kenmerkende pacifistische strekking die hem van het genre-gemiddelde onderscheidt. Het decor van een oude villa zonder enig modern comfort geeft een werkzaam contrast.

Jéricho

1945 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1945. Drama van Henri Calef. Met o.a. Pierre Brasseur, Nadine Alari, Jean Brochard, Jacques Charon en Yves Deniaud.

Duitsers veroordelen tijdens de oorlog gegijzelden ter dood in de gevangenis van Amiens. De R.A.F. weet geen andere bevrijdingsactie dan een bombardement van de gevangenis. Deze film naar ware gebeurtenissen kreeg een sobere reconstructie, maar werd al te nadrukkelijk geacteerd.

Au Pays des cigales

1945 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1945. Komedie van Maurice Cam (Camugli). Met o.a. Francine Bessy, Paulette Arnoux, Hélène Garaud, Henri Alibert en René Génin.

Dat Maurice Cam nog niet vergeten is, dankt hij eerder aan zijn spotprenten en affiches dan aan de paar middelmatige films die hij maakte. Deze bewerking van een op haar beurt wel in de vergetelheid geraakte operette behoort tot zijn meest erbarmelijke produkties.

La câge aux rossignols

1944 | Drama, Komedie

Frankrijk 1944. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Micheline Francey, René Génin, Paul Frankeur en Marthe Mellot.

De meer op begrip dan op discipline gerichte aanpak van een onderwijzer aan een opvoedingsgesticht voor jongens blijkt effectief te zijn, maar leidt niettemin tot zijn ontslag. Een publicatie van zijn ervaringen in de krant heeft zijn eerherstel tot gevolg, zodat hij met zijn geliefde kan trouwen. De onnadrukkelijke aanpak redt de film van het traktaat, en de zangertjes van het eertijds beroemde jongenskoor acteren de rebelse leerlingen verrassend overtuigend. Hun zoetgevooisdheid is strikt voor de liefhebbers en binnen de situatie ook weinig aannemelijk.

L'aventure est au coin de la rue

1944 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1944. Komedie van Jacques Daniel-Norman en Jacques-Daniel Norman. Met o.a. Michèle Alfa, Suzy Carrier, Denise Grey, Odette Talazac en Marguerite Ducouret.

Pierre Tr[KA1]evoux (Rouleau) die zeer met zichzelf is ingenomen, vertelt met bravoure dat hij nachtelijke overvallers met succes van zich heeft afgeslagen. Zijn vrienden vinden hem een grote snoever en besluiten om hem een lesje in bescheidenheid te leren door een inbraak in zijn huis voor te wenden en bij wijze van ernstige grap zijn vriendin Arlette (Carrier) te ontvoeren. Pierre die de handtas van de zangeres Adria-Adria (Alfa) herkent, laat zich niet in de maling nemen, maar als echte gangsters Arlette werkelijk kidnappen, staat Pierre toch zijn mannetje. Een Franse screwbal comedy met vinnige dialogen van Jacques Berland en regisseur Daniel-Norman naar diens scenario. De er tamelijk onaantrekkelijk uitziende Rouleau speelt bepaald niet slecht, maar kan toch niet verhullen dat de film in zijn totaliteit een waterig geheel vormt. De rolperent mocht gemaakt worden omdat de Duitse bezetter een jaar eerder op het allerlaatste moment het draaien van de film LE ROI DES MONTAGNES verbood. Het camerawerk is van niemand minder dan Claude Renoir. De film ging zes maanden voor de bevrijding in première.

Ademaï, bandit d'honneur

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Noël-Noël, Gaby André, Georges Grey, Alexandre Rignault en Guillaume de Sax.

Parijse neven uit twee Corsicaanse families moeten een vendetta voortzetten, waarbij alle andere familieleden al zijn uitgeroeid. Ze voeren in gezamenlijk overleg een komedie op die resulteert in een openlijke verzoening, tot er door amoureuze rivaliteit een echte vete ontstaat. De nogal sloom geregisseerde wraak-komedie wordt gedragen door het spel van Noël-Noël als de meest onnozele neef, maar vooral de vele bizarre bijrolspelers geven kleur aan de zotte situaties.

Fièvres

1942 | Drama, Muziek

Frankrijk 1942. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Tino Rossi, Madeleine Sologne, Jacqueline Delubac, Ginette Leclerc en Jacques Louvigny.

Vrouw van zanger met veel succes houdt fatale ziekte voor hem verborgen, maar zijn slippertje met directrice van platenmaatschappij versnelt haar aftakeling. Uit schuldbesef geeft zanger carrière op en hij trekt zich terug op platteland waar boerenmeisje hem nieuwe levensmoed geeft. Muzikale smartlap is op maat gemaakt voor Rossi die als acteur niet tegen rol is opgewassen, maar tegenspel in de juiste toon krijgt.

Le dernier des six

1941 | Avonturenfilm, Mysterie, Thriller

Frankrijk 1941. Avonturenfilm van Georges Lacombe. Met o.a. Pierre Fresnay, André Luguet, Jean Chevrier, Lucien Nat en Jean Tissier.

De verfilming van de bekroonde roman [KL]Six hommes morts[KLE] van S.A. Steeman (Prix du roman d`aventures 1931). Dit uitstekende misdaadverhaal over zes vrienden die bij een spel een groot bedrag hebben gewonnen en elkaar beloven na vijf jaar weer samen te komen met hun fortuinen, verdwijnen een voor een onder verdachte omstandigheden. De politie begint een onderzoek... De film heeft veel profijt van de opmerkelijke bewerking (inclusief het scenario) en dialogen op naam van Clouzot. Ook de zeer realistische decors van Andreiew vallen op. Fresnay, die de hoofdrol van Meneer Wens heeft, stelde zich toen nog niet zo aan. De beste van de vier versies dankzij het scenario waardoor het een genre-model is geworden, trouw aan de letter en de geest van het boek. De film heeft een fletse en duistere sfeer. Verbluffend acteerwerk met als extraatje de verschijning van een nog totaal onbekende Carol, die een klein rolletje in haar eerste film speelt.

Sur le plancher des vaches

1939 | Komedie, Romantiek, Avonturenfilm

Frankrijk 1939. Komedie van Pierre Jean Ducis. Met o.a. Betty Stockfeld, Simone Mareuil, Noël-Noël, Georges Péclet en René Génin.

De kantoorbediende Jean Durand wint een vliegtuig in een loterij. De machine stelt hem in staat het hart te veroveren van een jonge Engelse vliegenierster. Hoewel Stockfeld in deze rol speelt als een tafelpoot, het scenario (van No[KA3]el-No[KA3]el) onbenullig is en de regie zeer onpersoonlijk, zijn de dialogen (ook van Noël-Noël) en de acteerprestaties van de andere spelers zeker de moeite waard, waardoor de film toch leuk is geworden. Het zal duidelijk zijn dat de werkelijke maker van deze film Noël-Noël is en niet de zeer obscure Ducis.

Pour le maillot jaune

1939 | Romantiek, Sportfilm

Frankrijk 1939. Romantiek van Jean Stelli. Met o.a. Meg Lemonnier, Gilberte Joney, Albert Préjean, René Génin en Robert Arnoux.

Het verhaal is gauw verteld: een wielrenner, een voormalig kampioen die favoriet is voor de Ronde van Frankrijk, verspeelt door een verkeerde tactiek tijdens een etappe van de tour kostbare minuten en raakt achterop. Hij raakt ontmoedigd door de aangedikte verhalen in de krant van een jonge verslaggeefster, die nog een groentje is en de 'tour' voor het eerst doet. Hij wil opgeven, maar vermant zich en loopt tijdens de loodzware bergetappes minuut na minuut zijn achterstand in en wint de gele trui. Hoewel hij geen touroverwinnaar wordt, verovert hij wel het hart van de jonge journaliste. Voor ware liefhebbers van de Tour de France een tractatie en een unieke film, waarin de echte coureurs van 1939 te zien zijn: Pierre Ferval, Brutus, Braval, Clémenceau, Costia, Max Dalban, Davys, Geo Leroy, Jules Rossi, Robert Brunet, Zanus, Wyard, Fernandez Dhuez, Maffret en Deros. Het scenario is van Jean Leuillot die schreef voor het blad L'Auto, Maurice Goddet en Jean Antoine. De dialogen zijn van Michel Duran en de fotografie is van Léonce-Henri Burel, Henri Tiquet, Henri Janvier, Pierre Montazel en Roger Dormoy.

La Charrette fantôme

1939 | Drama, Horror

Frankrijk 1939. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Pierre Fresnay, Louis Jouvet, Marie Bell, Micheline Francey en Valentine Tessier.

Een zwerver heeft zich met kameraden bedronken op het kerkhof en wordt tijdens een gevecht gedood. Een koets stopt bij hem om zijn ziel op te halen. De roman van Selma Lagerlöf - naar Scandinavische legenden - kreeg een stijl- en sfeervolle verfilming.

Fric-frac

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Maurice Lehmann en Claude Autant-Lara. Met o.a. Fernandel, Michel Simon, Marcel Vallée, Arletty en Hélène Robert.

Provençaal Fernandel speelt met verve Parijzenaar Marcel, juweliersemployé van beroep en Joris Goedbloed van nature. Wanneer hij het luidruchtige achterbuurtduo Jo en Loulou ontmoet, is hij van laatstgenoemde direct met liefdesblindheid geslagen. Slinkse Loulou, wier wederhelft volpension heeft van Vrouwe Justitia, ziet direct mogelijkheden. Knaladaptatie van het Édouard Bourdet-boulevardstuk uit 1936 zwiert van smeuïge dialogen, met brille afgevuurd door legendarische acteurs. Het argot van Arletty en Simon is vetter dan afgewerkte olie. Fric-frac ('Inbraak') was de derde en laatste coregie van Lehmann en Autant-Lara.

Raphaël le tatoué

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Armand Bernard, Monique Rolland, Madeleine Sologne en René Génin.

Een verlegen nachtwaker van een autofabriek verzint als uitvlucht voor zijn nalatigheid op het werk een avontuurlijke tweelingbroer. De directeur besluit als reclamestunt de beide broers met een nieuwe auto in een rally te laten uitkomen. Deze komedie met voorspelbare complicaties is niet meer of minder leuk dan de eigentijdse filmkluchten, wat méér zegt over het gebrek aan inventiviteit binnen het genre dan over de klassieke kwaliteiten van deze film. Maar moderne films hebben geen Fernandel meer. Het scenario is van Maurice Diamand-Berger en Jean Nohain.

Ernest le rebelle

1938 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1938. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Mona Goya, Guillaume de Sax, Arthur Devère en René Génin.

Een muzikant op een plezierboot raakt steeds verzeild in een netelige situatie en blijft in de haven achter, wordt slaaf op een plantage, ontsnapt aan het vuurpeloton en wordt de leider van een geslaagde revolutie. Voor Fernandel noch voor de regisseur een hoogtepunt in hun lange carrière; er zijn slechts enkele echt leuke scènes, al geeft de film die al dateert van 1938 een bepaalde extra-charme.

Drôle de drame

1937 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1937. Komedie van Marcel Carné. Met o.a. Michel Simon, Louis Jouvet, Françoise Rosay, Jean-Pierre Aumont en Jean-Louis Barrault.

Razend gewiekste komedie van regisseur Carné en scenarist Jacques Prévert, de makers van de klassieker Les enfants du paradis (1945). Hun detectiveparodie Drôle de drame is gelardeerd met surrealistische uithalen in een verhaal over een botanist (Simon) die in het geniep misdaadromannetjes publiceert. Neef en bisschop Soper (Jouvet) maakt jacht op de ongrijpbare schrijver en weet hem zelfs te betrekken in een moordzaak zonder dader en zonder slachtoffer. De mooie beelden van Victoriaans Londen zijn geschoten door Eugen Schüfftan, die eerder baanbrekend werk verrichtte voor Fritz Langs Metropolis.