Magnus Härenstam: cast.
Er zijn 4 films gevonden.

Bert - den siste oskulden

1995 | Komedie, Familiefilm

Zweden 1995. Komedie van Tomas Alfredson. Met o.a. Martin Andersson, Cajsa-Lisa Ejemyr, Ing-Marie Carlsson, Johan Ulveson en Yvonne Lombard.

Absurde tiener Bert (Anderson) is bij de trouwe kijkers bekend uit een tv-serie in twaalf delen. Nu is hij twee jaar ouder. De idee[KA3]enmakers besloten het personage voort te laten leven en de jonge kijkers kennis te laten maken met Berts eerste perikelen op het doornige pad der verliefdheid, verpakt in een matineelange speelfilm. Zijn belevenissen zijn nog even idioot als altijd, maar hij probeert zijn donkerharige klasgenootje Victoria (Ejemyr) te veroveren om zijn maagdelijkheid te verliezen. In zijn fantasie is hij de held, maar in werkelijkheid is hij een verlegen slungel, die denkt grote kans te lopen zonder ooit genaaid te hebben de kist in te gaan. Hoewel het voorafgaande wat grof is gezegd, probeert deze typische Zweedse jeugdfilm op 'subtiele' wijze hetzelfde te zeggen. Niet dat we iets tegen deze voorlichting hebben, die door opvoeders en externe begeleiders wordt bejubeld, maar toch aardig betweterig is. We geloven dat een lekker ouderwets avontuur waarschijnlijk minder geforceerd en boeiender voor de jonge kijkers is. De ernst van het leven duurt toch een heel leven lang. De film zit netjes in elkaar, de rolverdeling is aantrekkelijk, maar het is allemaal toch een beetje opgelegd. Het scenario is van Michael Hjorth, Anders Jacobson, Sören Olsson en Tomas Tivemark. Sommige makers hebben zich een beetje uitgeleefd; zo is regisseur Alfredson te herkennen als Aage Kastrup, componist Michael B. Tretow als fotograaf C. Lidbom en mochten voornoemde schrijvers Hjorth, Mike Hostile en Tivemark, Tony Werner spelen. Het camerawerk is van Leif Benjour.

Tvȧ killar och en tjej

1983 | Drama

Zweden 1983. Drama van Lasse Hallström. Met o.a. Brasse Brännström, Ivan Oljelund, Magnus Härenstam, Pia Green en Lars Amble.

Een drietal veertigers, die in de studententijd bijna onafscheidelijk waren, ontmoeten elkaar na twintig jaar. Ze zien om zonder wrok en vergelijken elkaars tribulaties op het gebied van de liefde, huwelijk en scheiding. Deze navelstaarderige film van Hallstr[KA3]om (die zijn geld verdiende met de rolprent ABBA) doet thans gedateerd aan. De regisseur ging verder met het maken van geslaagde kinderfilms. Het scenario is van hoofdrollen Brännström en Härenstam alsmede regisseur Hallström. De fotografie is van Roland Lundin en Thorbjörn Andersson. De exporttitel is HAPPY WE.

Tuppen

1981 | Komedie

Zweden 1981. Komedie van Lasse Hallström. Met o.a. Magnus Härenstam, Pernilla Wallgren, Allan Edwall, Mariaa Johansson en Ȧsa Bjerkerot.

Een ingenieur moet in 1944 de efficiency bestuderen op een textielfabriek waar uitsluitend vrouwelijke werknemers in dienst zijn, omdat de mannen voor het leger zijn opgeroepen. Het toezicht op de arbeid maakt hem weinig populair bij de vrouwen, maar dat verandert als hij zich een antieke Ford aanschaft, omdat in die tijd privé-auto's uniek waren. De zeldzaam luxe hotelkamer waarmee de nachtportier zijn omzet hoopt te vergroten, doet hierbij nog een extra duit in het zakje. De zorgvuldige tijdsreconstructie, het fraaie camerawerk en een komische hoofdrol van Härenstam zijn ietwat verspild aan deze seksistische komedie, waarin alle vrouwen moeiteloos overstag gaan en nauwelijks een eigen identiteit krijgen. Binnen dat genre best vermakelijk, al hebben de regie en het scenario ver vóór het einde van de film hun kruit verschoten. Het scenario is van Olle Hellbom regisseur Hallström en Catti Edfeldt. Het camerawerk is van Jörgen Persson.

Sȁllskapsresan

1980 | Komedie

Zweden 1980. Komedie van Lasse Ȧberg. Met o.a. Lasse Ȧberg, Lottie Ejebrant, Magnus Härenstam, Roland Jansson en Kim Anderzon.

Ondanks zijn angst voor vliegen besluit een timide elektricien mee te gaan met een groepsreis naar de Canarische eilanden en wordt zonder het te weten tot geldsmokkelaar gemaakt door de therapeut die hem van zijn aërofobie afhelpt. De liefde van een medepassagiere helpt hem echter uit de nesten. De intrige is niet meer dan een aanleiding tot een uitbundige satire op het georganiseerd toerisme zonder dat de regisseur-hoofdrolspeler zijn personages neerbuigend behandelt. Hij inspireert zich op de sociale komedie van Milos Forman, waardoor er ook aandoenlijke momenten zijn zonder dat het tempo stagneert. Het grootste bioscoopsucces van de Scandinavische cinema. USA-titel: PACKAGE TOUR II - THE SNOWROLLER.