Fumio Hayasaka: muziek.
Er zijn 12 films gevonden.

Shin Heike Monogatari

1955 | Avonturenfilm, Drama

Japan 1955. Avonturenfilm van Kenji Mizoguchi. Met o.a. Raizo Ichikawa, Yoshiko Kuga, Maritoshi Hayashi, Michiyo Kogure en Ichijiro Oya.

Japan in de twaalfde eeuw: de leider is monnik geworden, maar behoudt vanuit zijn klooster de wereldlijke en geestelijke macht in handen. Een jonge samoerai wil echter de macht grijpen. Mizoguchi's eerste kleurenfilm geeft schitterend het middeleeuwse Japan en de opkomst van de samoeraicultuur weer.

Seven Samurai

1954 | Actiefilm

Japan 1954. Actiefilm van Akira Kurosawa. Met o.a. Toshirô Mifune, Takashi Shimura, Keiko Tsushima, Seiji Miyaguchi en Yoshio Inaba.

In het zestiende-eeuwse Japan heerst chaos en anarchie. De bewoners van een boerendorpje weten dat een troep woestelingen nadert om te stelen en plunderen. Ze roepen de hulp in van zeven ronin, samoerai zonder meesters, om het dorp te beschermen. Klassieke, epische film, prachtig opgebouwd, wonderschoon gefilmd in zwart-wit, gaat niet alleen over zwaardgevechten maar ook over de feodale klassemaatschappij van het toenmalige Japan. Als dan uiteindelijk de hel losbarst volgt een masterclass actiescènes filmen, om uiteindelijk toch weer filosofisch te eindigen. Zeer invloedrijk, wordt wel gezien als de eerste moderne actiefilm. Een clowneske glansrol voor Kurosawa's huisacteur Mifune.

Sansho dayu

1954 |

Japan 1954. Kenji Mizoguchi. Met o.a. Kisho Hanayagi, Eitaro Shindo, Kyoko Kagawa en Kinuyo Tanaka.

In het zestiende-eeuwse Japan heerst chaos en anarchie. De bewoners van een boerendorpje weten dat een troep woestelingen nadert om te stelen en plunderen. Ze roepen de hulp in van zeven ronin, samoerai zonder meesters, om het dorp te beschermen. Klassieke, epische film, prachtig opgebouwd, wonderschoon gefilmd in zwart-wit, gaat niet alleen over zwaardgevechten maar ook over de feodale klassemaatschappij van het toenmalige Japan. Als dan uiteindelijk de hel losbarst volgt een masterclass actiescènes filmen, om uiteindelijk toch weer filosofisch te eindigen. Zeer invloedrijk, wordt wel gezien als de eerste moderne actiefilm. Een clowneske glansrol voor Kurosawa's huisacteur Mifune.

Chikamatsu monogatari

1954 | Drama

Japan 1954. Drama van Kenji Mizoguchi. Met o.a. Kazuo Hasegawa, Kyoko Kagawa, Yoko Minamida, Eitaro Shindo en Chieko Natiwa.

Tijdens de 18e eeuw ontluikt in Kyoto een verboden liefde, die zal eindigen met de kruisiging van de twee geliefden. Terecht één van de meest beroemde films van de meester-filmer Mizoguchi. Opvallend zijn de geweldig mooie natuurbeelden en de tederheid in het liefdesverhaal. Een echte klassieker uit de Japanse filmkunst. Het scenario is van Matsutaro Kawaguchi en Yoshikata Yoda.

Ugetsu Monogatari

1953 | Drama, Oorlogsfilm

Japan 1953. Drama van Kenji Mizoguchi. Met o.a. Machiko Kyo, Masayuki Mori, Kinyo Tanaka, Sakae Ozawa en Mitsu-ko Mito.

Een griezelig spookverhaal uit Japan in de 16e eeuw, over twee boeren die hun gezin in de steek laten, de [KA1]e[KA1]en om in de stad rijk te worden, de ander om een samoerai te worden. Deze prachtig gefotografeerde film (camera Kazuo Miyagawa) werd bekroond op het filmfestival van Venetië.

Ikiru

1952 | Drama, Experimenteel

Japan 1952. Drama van Akira Kurosawa. Met o.a. Takashi Shimura, Nabuo Kaneko, Kyoku Seki, Miki Odagiri en Yunosuke Ito.

Shimura, een ambtenaar in een lage rang, is stervende en zoekt naar de betekenis van zijn leven. Een diepgaand en scherp onderzoek naar het begrip eenzaamheid. Briljant spel van Shimura. GB-titels: LIVING, TO LIVE en DOOMED.

The Lady from Musashino

1951 | Drama

Japan 1951. Drama van Kenji Mizoguchi. Met o.a. Tanaka Kinuyo, Masayuki Mori, Sô Yamamura en Yukiko Todoroki.

In de verwarring en de cynische atmosfeer die de tijd na de Japanse capitulatie overheersen, is de jonge Michiko de enige die haar eergevoel behoudt. Ze is ongelukkig getrouwd met een professor die met behulp van Franse literatuur zijn losbandige leven goedpraat, maar ze blijft onverstoorbaar en trouw. Het is bij Mizoguchi bijna onvermijdelijk dat zo'n vrouw tenonder zal gaan. Haar ouderwetse zuiverheid tussen de opportunisten maakt haar tot een ideale martelaar, een noodlot dat in een precies geplande regie wordt uitgewerkt.

Oyû-sama

1951 |

Japan 1951. Kenji Mizoguchi. Met o.a. Eitaro Shindo, Eijirô Yanagi, Reiko Kondo, Kiyoko Hirai en Yuji Hori.

In de verwarring en de cynische atmosfeer die de tijd na de Japanse capitulatie overheersen, is de jonge Michiko de enige die haar eergevoel behoudt. Ze is ongelukkig getrouwd met een professor die met behulp van Franse literatuur zijn losbandige leven goedpraat, maar ze blijft onverstoorbaar en trouw. Het is bij Mizoguchi bijna onvermijdelijk dat zo'n vrouw tenonder zal gaan. Haar ouderwetse zuiverheid tussen de opportunisten maakt haar tot een ideale martelaar, een noodlot dat in een precies geplande regie wordt uitgewerkt.

Hakuchi

1951 | Drama, Experimenteel

Japan 1951. Drama van Akira Kurosawa. Met o.a. Masayuki Mori, Setsuko Hara, Takashi Shimura, Yoshika Kuga en Eijirô Yanagi.

Enige tijd na de afloop van WO II (1939-1945) ontmoet de gedemobiliseerde soldaat Kinji Kameda (Mori) na zijn verpleging in een psychiatrische inrichting in Okinawa op de veerboot naar Hokkaido, het grote noordelijke eiland van Japan, Denkichi Akama (Mifune), die op weg is naar de begrafenis van zijn vader, een plaatselijke notabele. Kameda heeft een trauma, veroorzaakt door een gefingeerde executie tijdens de oorlog, waardoor men hem een zonderling vindt. Hij heeft lak aan geld, wat idioot is. Akama had zijn geboorte-eiland verlaten omdat hij beschuldigd was van diefstal van geld dat aan zijn vader toebehoorde om een ring te kopen voor een meisje, Taeko (Hara) dat hij begeerde. Hij is indertijd weggegaan om een diepe vernedering te voorkomen. Kameda wordt verliefd op Taeko, die hij slechts op de foto ziet. Kameda hoort dat Taeko met een zekere Kayama (Chiaki) zal gaan trouwen, maar Akama troeft hem af met de prijs van [KA1]e[KA1]en miljoen yen. Het loopt echter verkeerd en Akama doodt haar (het hoogtepunt van de film) omdat hij beseft dat hij haar nooit zal krijgen. Kuroswa`s bewerking voor de film van Feodor M. Dostojevski`s roman [KL]De Idioot[KLE], waaraan hij zijn eigen interpretatie (de verplaatsing in het verslagen Japan) en andere elementen toevoegde, zoals de rol die hij aan het landschap toebedeelde. Deze interessante film is verschrikkelijk lang - meer dan vier uur - en werd voor het uitkomen door de distributeur bekort tot ruim twee[KA3]enhalf uur (166m), maar het is dan nog steeds teveel en door de behandeling op de snijtafel moeilijker te volgen. Bovendien is door deze bekorting de werkelijke waarde van het werk van de grote meester moeilijker in te schatten. Dat is jammer, want de rolverdeling is beslist heel markant en de mooie Hara als Taeko is een zeer aantrekkelijk actrice. Kurosawa schreef het scenario samen met Eijiro Hisaita en de fraaie zwart-wit fotografie is van Toshio Ubukata. Voor Kurosawa adepten verplichte kost - anderen mogen zich bedenken.

Rashômon

1950 | Misdaad, Drama, Mysterie, Thriller

Japan 1950. Misdaad van Akira Kurosawa. Met o.a. Toshirô Mifune, Machiko Kyô, Masayuki Mori, Takashi Shimura en Minoru Chiaki.

Klassieker van Kurosawa speelt zich af in de buurt van de Rashomonpoort, de grootste poort naar de stad Kyoto, de oude hoofdstad van Japan. Een houthakker, een priester en een pauper hebben er beschutting gezocht tegen de regen en bespreken met elkaar verschillende versies van een sinister voorval dat zich recentelijk in de omgeving heeft afgespeeld. Op een bijna doortrapte manier suggereert de film dat alle versies van het verhaal waar en onwaar zijn. Er bestaat geen absolute waarheid, de waarheid is altijd gekleurd en gelaagd, zo luidt de boodschap. Een kleine cast van topacteurs - aangevoerd door Toshirô Mifune als de notoire bandiet - brengt Kurosawa's verhaalversies krachtig en ingetogen tot leven.

Nora Inu

1949 | Drama, Mysterie, Experimenteel

Japan 1949. Drama van Akira Kurosawa. Met o.a. Toshirô Mifune, Takashi Shimura, Ko Kimura, Keiko Awaij en Reisaburo Yamamoto.

Het pistool van Murakami, een jonge detective, wordt gestolen. Hij trekt zich dit erg aan en voelt zich verantwoordelijk voor de moorden die met zijn wapen gepleegd worden. Op zoek naar zijn pistool en de moordenaar krijgt hij een zekere sympathie voor de man die in de ogen van de politie een gewone misdadiger is. Het ethische probleem van recht en onrecht, schuld en onschuld is mooi verfilmd. Het scenario is van de regisseur en Ryuzo Kikushima. Het camerawerk is van Asakazu Nakai. Engelse titel: STRAY DOG.

Yoidore tenshi

1948 | Drama, Experimenteel

Japan 1948. Drama van Akira Kurosawa. Met o.a. Toshirô Mifune, Takashi Shimura, Reisaburo Yamamoto, Cheiko Nakakita en Heiko Nakakita.

In een overvolle krottenwijk in het naoorlogse Japan hebben gangsters de touwtjes in handen. Een goedwillende dokter runt hier als 'dronken engel' zijn praktijk. De andere hoofdpersoon is een jonge gangster die op een gegeven moment zijn gewonde hand door de dokter laat behandelen. Er ontstaat dan een vriendschap tussen deze twee waarin het probleem van goed en kwaad een belangrijke rol speelt.