Carol Lynley: cast.
Er zijn 50 films gevonden.

Spirits

1992 | Horror

Verenigde Staten 1992. Horror van Fred Olen Ray. Met o.a. Robert Quarry, Brinke Stevens, Oliver Darrow, Erik Estrada en Kathrin Lautner.

Enge spoken vallen natuurkundige onderzoekers lastig in een gebouw, waar het niet pluis is. Estrada, zelf een door sexy demonen geplaagde priester, onderneemt een reddingspoging. Filmmaker Ray maakte deze eenvoudige parodie op THE LEGEND OF HELL HOUSE in zeven dagen, omdat hij nu eenmaal de filmapparatuur een week teveel gehuurd had. Een goede produktie, dat met een klein budget toe kon. Maar het lijkt ook of er niet meer dan zeven minuten aan het script zijn besteed.

Preminger: Anatomy of a Filmmaker

1991 | Documentaire, Biografie

Oostenrijk​/​​Verenigde Staten 1991. Documentaire van Valerie A. Robins. Met o.a. Burgess Meredith, Michael Caine, Deborah Kerr, James Stewart en Frank Sinatra.

Een portret van Otto Preminger (1905-1986), de eerste onafhankelijke Amerikaanse cineast, die regelmatig de Hayes Code uitdaagde door taboe-gegevens als homoseksualiteit, druggebruik, vrije liefde, verkrachting en politieke corruptie in zijn films te verwerken. Hij begon zijn carri[KA2]ere in Wenen onder de vleugels van de legendarische Max Reinhardt. Hier draaide hij zijn eerste film DIE GRO[KL29]E LIEBE in 1931. In 1935 werd hij door Joseph Schenck naar Amerika gehaald. Na zijn ruchtmakende ruzie met Darryl F. Zanuck beleefde hij zijn eerste successen op Broadway, maar al vlug werd hij terug door Hollywood binnengehaald. Met FOREVER AMBER (1947) kreeg hij voor het eerst last met de censuur en moest onder druk van de studio toegeven. Begin jaren 1950 startte hij met zijn eigen productiehuis en vanaf toen sloot hij geen enkel compromis meer met de censuurcommissie. In deze documentaire komen heel wat bekende mensen praten over hun werk met Preminger en hun obades worden geïllustreerd met fragmenten uit zijn bekendste films. Thomas J. Wiener schreef het scenario. Burgess Meredith fungeert als gastheer en nieuw materiaal werd gefotografeerd door Paul C. Goldberg. Een boeiend, maar eenzijdig beeld van een van de grootste Amerikaanse cineasten.

Blackout

1988 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1988. Horror van Doug Adams. Met o.a. Carol Lynley, Gail O'Grady, Michael Keys Hall, Joseph Gian en Deena Freeman.

De mooie O'Grady keert na een wanhoopsbrief van haar veertien jaar eerder verdwenen vader terug naar het kleine geboortedorp in het Noorden van Californië. Daar doen vreemde, vage en afschuwelijke verhalen de ronde. O'Grady zou als zeven-jarig meisje haar vader met een schroevedraaier hebben vermoord. Maar is hij wel dood en begraven? Als je weet dat het scenario geschreven is door Joseph Stefano, de auteur van de originele PSYCHO, dan is het huiveringwekkende nooit ver te zoeken. Stijlvol en elegant regiedebuut van Adams.

Dark Tower

1987 | Horror

Verenigde Staten 1987. Horror van Ken Barnett. Met o.a. Michael Moriarty, Jenny Agutter, Theodore Bikel, Kevin McCarthy en Carol Lynley.

Als haar project, een gigantisch torenachtig gebouw, de voltooiing nadert, wordt architecte Agutter gekweld door bovennatuurlijke verschijnselen. Er vallen doden bij de vleet op de bouwplaats en iets schijnt erop uit te zijn haar persoonlijk te raken. Met de hulp van agent Moriarty en spokenjager Bikel gaat ze op zoek naar de oorzaak. Goed scenario, dat echter onderuit gehaald wordt door een erbarmelijke montage. Hiervoor is ongetwijfeld co-producent Ken Wiederhorn (zelf regisseur van derderangs horrorfilms) verantwoordelijk, hoewel hij met Robert J. Avrech en Ken Blackwell het scenario schreef. De camera van Gordon Haymann benadrukt het futuristische karakter van de 'dark tower' nog meer. Het is begrijpelijk dat regisseur Freddie Francis zijn naam op de aftiteling liet vervangen door het pseudoniem Barnett.

Balboa

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van James Polakof. Met o.a. Tony Curtis, Carol Lynley, Jennifer Chase, Chuck Connors en Lupita Ferrer.

Burgermansversie van tv-series als DALLAS en DYNASTY met een eenvoudig verhaal: ondernemer (Curtis) probeert een legale goktent te openen op Goat Island in het sjieke district Balboa. Daar zijn natuurlijk allerlei mensen om allerlei redenen tegen. Veel gepraat en gedreig, maar weinig actie, niet alleen de bezetting is onder de maat. Opgezet als tv-serie maar teruggebracht tot speelfilmlengte. De gaten in het verhaal worden gestopt door een verteller.

Vigilante

1982 | Actiefilm

Verenigde Staten 1982. Actiefilm van William Lustig. Met o.a. Robert Forster, Fred Williamson, Richard Bright, Don Blakely en Rutanya Alda.

Een man neemt het recht in eigen hand als schurken, die zijn zoontje vermoordden en zijn vrouw mishandelden, met een voorwaardelijke straf naar huis worden gestuurd. Hoogst bedenkelijk. Ook bekend als STREET GANG.

Best of Friends

1981 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1981. Romantiek van Ron Satlof. Met o.a. Peter Graves, Alex Cord, Carol Lynley, George Sawaya en Tony Sparks.

Graves en Lynley zijn vijftien jaar getrouwd. Sinds de dood van hun zoontje gaat het met hun huwelijk bergafwaarts en Graves neemt zijn beste vriend, Cord, in vertrouwen. Hij denkt dat zijn vrouw hem wil verlaten. Hij beseft echter niet dat Lynley en Cord reeds geruime tijd een geheime verhouding hebben. Tijdens een pleziervaart op de Colorado, die dramatisch eindigt, begint Graves de realiteit in te zien. Oppervlakkig romantisch drama dat de getallenteerde hoofdacteurs weinig kansen biedt. De onwaarschijnlijkheden stapelen zich bij elke scène op en het einde is haast pathetisch. Venable Herndon baseerde het scenario op het verhaal Three Day Blow van Ernest Hemingway. Achter de camera stond Robert M. Baldwin, Jr.

Willow B: Women in Prison

1980 | Drama

Verenigde Staten 1980. Drama van Jeff Bleckner. Met o.a. Debra Clinger, Trisha Noble, Sally Kirkland, Virginia Capers en Susan Tyrrell.

Het leven in een vrouwengevangenis gezien door de ogen van Kim Cavanaugh (Clinger). Scenario-schrijver Gerry Day baseerde het verhaal op de langlopende Australische tv-serie PRISONER: CELL BLOCK H. Deze pilotfilm werd niet gevolgd door een serie.

Me olvide de vivir

1980 | Musical, Documentaire, Drama

Spanje​/​​Verenigde Staten 1980. Musical van Orlando Jiminez Leal. Met o.a. Julio Iglesias, Isa Lorenz, Carol Lynley, Emilio Gutierrez Caba en Antonio Gamero.

Zanger Iglesias zal op tournee gaan door de Verenigde Staten, maar rekt zijn verblijf in tussenstation Mexico steeds langer uit in het besef dat hij door zijn carrière onvoldoende aan ontspanning en romantiek is toegekomen. In deze simpele film trekt de zingende ex-voetballer voornamelijk langs toeristische bezienswaardigheden of door luxe hotels. Hij zingt relatief weinig, maar de fans van zijn charmante glimlach kunnen bij dit stervehikel een overdosis halen.

The Shape of Things to Come

1979 | Sciencefiction

Canada 1979. Sciencefiction van George McCowan. Met o.a. Jack Palance, Carol Lynley, John Ireland, Barry Morse en Nicholas Campbell.

Door vervuiling en constante robotoorlogen is de aarde haast ontvolkt. De maan werd gekoloniseerd en de ruimte wordt verder geëxploreerd. Maar om te overleven hebben de mensen Radic-Q- 2 nodig, een mineraal dat enkel voorkomt op planeet Delta III, waar de macht echter onlangs overgenomen werd door de psychopatische Palance, die weigert het mineraal nog langer zomaar weg te geven. Hij wil heerser over het heelal worden. Alhoewel de titel van de film verwijst naar een roman van H.G. Wells heeft het uiteindelijke scenario meer weg van een slechte aflevering van STAR TREK dan van het werk van de Britse auteur. Special effects stellen niet veel voor. Het allesbehalve originele scenario van Martin Lager heeft het voordeel dat het wordt vertolkt door een aantal uitstekende oudere acteurs, die duidelijk plezier beleven aan hun rol. Camerawerk van Reginald H. Morris. Ook bekend als DELTA III.

The Cops and Robin

1978 | Misdaad

Verenigde Staten 1978. Misdaad van Allen Reisner. Met o.a. Ernest Borgnine, Michael Shannon, John Amos, Carol Lynley en Natasha Ryan.

Het gegeven dat begon met FUTURE COP (met dezelfde sterren) en vervolgd werd door een korte serie kreeg hier een nieuwe kans met een oudere straatagent en zijn partner en een geprogrammeerde robot tot perfecte politieman. De opdracht luidde de jonge dochter van een vrouw, die beslopen werd door gangsters, te beschermen.

The Cat and the Canary

1978 | Horror, Thriller, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1978. Horror van Radley Metzger. Met o.a. Edward Fox, Wendy Hiller, Olivia Hussey, Peter McEnery en Wilfrid Hyde-White.

Onderhoudende bewerking van John Willards beroemde toneelstuk over een excentrieke miljonair die zijn verwanten in 1934, twintig jaar na zijn dood, bij elkaar laat komen in een afgelegen villa om zijn testament door middel van een film 'persoonlijk' voor te lezen. Hij blijkt zijn kleindochter tot enige erfgename benoemd te hebben, op voorwaarde dat ze na een nacht in het griezelhuis met haar onterfde familieleden niet krankzinnig (of dood!) wordt verklaard. Bijkomend probleem is de ontsnapping van een lokale psychopaat, een man die meent dat hij een roofzuchtige kat is. Goed voor anderhalf uur theatraal gegil en klassiek gespook.

The Beasts Are on the Streets

1978 | Actiefilm

Verenigde Staten 1978. Actiefilm van Peter R. Hunt. Met o.a. Carol Lynley, Dale Robinette, Billy Green Bush, Philip Michael Thomas en Anna Lee.

Wanneer er per ongeluk wilde dieren worden vrijgelaten uit het dierenpark raakt de hele stad in paniek. Een goed verhaal, maar het komt niet tot zijn recht door het middelmatige script.

The Washington Affair

1977 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1977. Thriller van Victor Stoloff. Met o.a. Barry Sullivan, Carol Lynley, Tom Selleck, Arlene Banas en Kathleen Gaffney.

Een claustrofobische thriller, die bijna geheel in slechts twee kamers gefilmd werd. Corrupte zakenman Walter Nicholson (Sullivan) zet met een verborgen camera en vrouwen een val voor hoge ambtenaar Jim Hawley (Selleck) om hem te dwingen een contract te tekenen voor de bouw van een nieuw type vliegtuig. De film haalde de bioscoop niet, maar kwam boven water toen Selleck's tv-serie Magnum, P.I. overal een succes werd.

Having Babies II

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Richard Michaels. Met o.a. Tony Bill, Cliff Gorman, Carol Lynley, Paula Prentiss en Wayne Rogers.

Weer allerlei emotionele toestanden rond geboorte, adoptie en de eerste liefde zoals verschillende paren die ervaren. De verschillende karakters met de gebruikelijke reacties, met daar bovenop nog eens de echte geboorte van een tweeling.

Fantasy Island

1977 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1977. Avonturenfilm van Richard Lang. Met o.a. Ricardo Montalban, Bill Bixby, Sandra Dee, Peter Lawford en Carol Lynley.

Dromen worden waarheid op het paradijselijke eiland, waar alles fijn is, van de mysterieuze miljonair Montalban. Voor vijftigduizend dollar de man kunnen de gasten hun als kostbare schatten gekoesterde fantasieën helemaal beleven. Echt een idee dat eindeloos kan worden uitgemolken en waar dan ook een tv-serie van is gemaakt.

Flood!

1976 | Drama, Avonturenfilm, Misdaad, Actiefilm

Verenigde Staten 1976. Drama van Earl Bellamy. Met o.a. Robert Culp, Martin Milner, Barbara Hershey, Richard Basehart en Carol Lynley.

Door onophoudelijke regenbuien dreigt bij een vissersdorp, dat leeft van het toerisme een dam door te breken. Het dijkbewakingsteam wil, om een ramp te voorkomen, de sluizen openen, maar de burgemeester is er tegen, want die denkt dat de te verwachten wateroverlast teveel geld gaat kosten. Hoe het verder loopt kun je wel invullen want deze film is de zoveelste ongeïnspireerde imitatie van de vele andere rampenfilms. De acteurs leveren hun werk af zonder veel motivatie. De overstroming zelf wordt technisch bijzonder zwak in beeld gebracht. Het clichématige scenario werd in elkaar gestoken door Don Ingalls.

The Four Deuces

1975 | Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1975. Misdaad van William H. Bushnell Jr. en William Bushnell Jr.. Met o.a. Jack Palance, Carol Lynley, Warren Berlinger, Adam Roarke en E.J. Peaker.

Actiekomediedrama over de tijd van de Drooglegging en de dranksmokkelaars.Palance is een gangsterkoning wiens bende en casino de naam van de film hebben. Lynley is het gangstermeisje van wie hij houdt en voor wie hij vecht.

The Elevator

1974 | Thriller

Verenigde Staten 1974. Thriller van Jerry Jameson. Met o.a. James Farentino, Roddy McDowall, Craig Stevens, Myrna Loy en Teresa Wright.

Twee gangsters overvallen een bank in een wolkenkrabber in Los Angeles. Tijdens hun vlucht komt een van hen, de aan claustrofobie lijdende Farantino, samen met zeven andere mensen, tussen twee etages vast te zitten in een lift. Klassieke tv- thriller met een reeks bekende namen, maar erg voorspelbaar in beeld gebracht. Vervaardigd volgens bekend patroon, niet vervelend, maar evenmin origineel. Scenario van Bruce Shelly, David Ketchum en Rhoda Blecker. Camerawerk van Matthew F. Leonetti.

Death Stalk

1974 | Misdaad, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1974. Misdaad van Robert Day. Met o.a. Vince Edwards, Anjanette Comer, Robert Webber, Carol Lynley en Vic Morrow.

Deze film heeft op ongegeneerde wijze 'geleend' van DELIVERANCE; de vrouwen van twee mannen worden ontvoerd door een viertal veroordeelden, die met rubberboten ontvluchten en een verradelijke rivier afpeddelen. Een dwaas verhaal, een blamage voor de goede rolbezetting. Mooie natuuropnamen, inclusief de voor de hand liggende stroomversnellingen.

Cotter

1973 | Drama

Verenigde Staten 1973. Drama van Paul Stanley. Met o.a. Don Murray, Carol Lynley, Rip Torn en Sherry Jackson.

Na een tragisch ongeluk tijdens een rodeo keert een ongelukkige Indianenclown (Murray) terug naar zijn afgelegen geboortedorp. Daar moet hij strijden tegen vooroordeel, roddel en kleingeestigheid, terwijl hij ook te kampen heeft met eenzaamheid. Mooi spel en een redelijk script, waardoor vooral de sfeer in een klein stadje in de V.S. goed wordt weergegeven.

The Poseidon Adventure

1972 | Avonturenfilm, Thriller, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1972. Avonturenfilm van Ronald Neame en Irwin Allen. Met o.a. Gene Hackman, Ernest Borgnine, Red Buttons, Carol Lynley en Roddy McDowall.

Het gigantische passagiersschip S.S. Poseidon is bezig aan zijn laatste cruise, voordat het overgedragen wordt aan zijn nieuwe eigenaars. De kapitein merkt dat er iets fout is met het stabilisatiesysteem, maar zijn bazen dringen aan op snelheid want ze zijn reeds drie dagen te laat. Aan boord is het feest, tot het schip gegrepen wordt door een reusachtige vloedgolf en omgekeerd in het water komt te liggen. De overlevenden moeten proberen zich een weg te banen door een labyrint van gangen naar de kiel van het schip. Onwaarschijnlijke, maar goed gemaakte rampenfilm, met een aantal uitstekende acteurs. Oscars gingen naar de speciale effecten en naar de song 'The Morning After' van Al Kasha en Joel Hirschhorn.

Beware! The Blob

1972 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1972. Sciencefiction van Larry Hagman. Met o.a. Robert Walker, Richard Stahl, Godfrey Cambridge, Carol Lynley en Larry Hagman.

Als Cambridge achteloos een potje vergeet terug te stoppen in de diepvries, kruipt er als het ontdooid is een stukje van de originele 'Blob' uit die de zwarte Amerikaan, zijn vrouw en de kat verorbert om vervolgens de stad in te trekken. Niemand wil het meisje dat getuige van de dood van Cambridge was, geloven. Binnen de kortste keren zaait het glibberige wezen echter dood en verderf in de stad. Er breekt paniek uit. Men haalde voor dit vervolg op THE BLOB uit 1958 een vrijwel identiek scenario van stal. Het werd geschreven door Jack Woods en Anthony Harris naar een verhaal van Richard Clair en Jack H. Harris. Regisseur Hagman wist duidelijk niet of hij voor een griezelfilm of voor een komedie had gekozen, zodat zijn film op beide fronten waanzinnig geflopt is. De meeste acteurs schmieren verschrikkelijk. Enkele goede speciale effecten van Tim Baar kunnen nog iets redden. Al Hamm stond in voor de fotografie, terwijl Dean Cundy de dierenscènes filmde. Ook bekend als SON OF THE BLOB en in 1982 opnieuw uitgebracht met de reclameslogan: 'The film that J.R. shot' verwijzend naar Hagmans succes als J.R. in de tv-serie DALLAS; zoiets is wel slim bedacht, maar helpt natuurlijk geen zier. De originele film werd 'gemoderniseerd' in 1988.

The Night Stalker

1971 | Horror, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1971. Horror van John Llewellyn Moxey. Met o.a. Darren McGavin, Carol Lynley, Simon Oakland, Ralph Meeker en Claude Akins.

Kolchack is een eigenzinnige reporter die doorlopend in conflict ligt met zijn hoofdredacteur Oakland. Bij een onderzoek naar een aantal vreemde moorden in Las Vegas, krijgt hij het vermoeden dat ze het werk zijn van een vampier. Maar wie gelooft er nu nog in vampiers in de twintigste eeuw? Schitterende mengeling van griezel, actie en humor, overdreven maar functioneel in de verf gezet door McGavin als Kolchack. Richard Matheson heeft in zijn scenario alles onder controle en maakt er nergens een poppenkast van. Iedereen is ernstig, behalve de hoofdpersoon. Atwater is de bloeddorstige vampier. Verschillende oude rotten in het genre zien we in bijrolletjes. Gebaseerd op een roman van Jeff Rice. Dan Curtis produceerde en Michel Hugo was verantwoordelijk voor de fotografie. Gevolgd door THE NIGHT STRANGLER en een tv-serie.

Crosscurrent

1971 | Misdaad

Verenigde Staten 1971. Misdaad van Jerry Thorpe. Met o.a. Robert Hooks, Jeremy Slate, Robert Wagner, Carol Lynley en Simon Oakland.

Twee agenten in San Francisco gaan achter de moordenaar van een kabeltrampassagier aan. Juiste acteurs in goede thriller; ook bekend als: CABLE CAR MURDER.

Weekend of Terror

1970 | Drama

Verenigde Staten 1970. Drama van Jud Taylor. Met o.a. Robert Conrad, Lee Majors, Lois Nettleton, Carol Lynley en Jane Wyatt.

Drie nonnen worden gegijzeld door bandieten die naar een meisje zoeken dat lijkt op een gedode gijzelaarster. Wie niet al te veel op de dialoog let, houdt er een redelijk spannende film met een voorspelbaar slot aan over.

Norwood

1970 | Avonturenfilm, Komedie

Verenigde Staten 1970. Avonturenfilm van Jack Haley jr. Met o.a. Glen Campbell, Kim Darby, Joe Namath, Carol Lynley en Pat Hingle.

Ex-marinier Campbell beleeft een reeks niet samenhangende avonturen met dienstkameraad Namath, een dwerg (Billy Curtis), een meisje uit Greenwich Village, een onbeholpen zwager (DeLuise), een dansende kip en een jong meisje op wie hij verliefd wordt. Gemakkelijk verteerbaar, maar zonder betekenis.

The Maltese Bippy

1969 | Horror, Komedie

Verenigde Staten 1969. Horror van Norman Panama. Met o.a. Dan Rowan, Dick Martin, Carol Lynley, Julie Newmar en Mildred Natwick.

Weerwolven, spookhuizen, goede rollen, maar heel weinig om te lachen in deze vermoeiende griezelfilmpersiflage.

The Immortal

1969 | Sciencefiction, Drama

Verenigde Staten 1969. Sciencefiction van Joseph Sargent. Met o.a. Christopher George, Jessica Walter, Barry Sullivan, Carol Lynley en Ralph Bellamy.

Een ongelijke mengelmoes van SF (naar de roman van James Gunn) en drama. Een autocoureur ontdekt dat in zijn bloed vreemde antilichaampjes zitten die hem immuun maken om ouder te worden. De complicaties en de nevenintriges hebben veel meer tijd van ontwikkeling nodig. Pilot voor tv-serie.

Once You Kiss a Stranger

1969 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1969. Misdaad van Robert Sparr. Met o.a. Paul Burke, Carol Lynley, Martha Hyer, Peter Lind Hayes en Philip Carey.

Een nauwelijks verholen herverfilming van STRANGERS ON A TRAIN, met Lynley als een krankzinnige die golfspeler Burke in een bizarre intrige van 'wederkerige moord' sleept. Vlot, maar leeghoofdig en lachwekkend.

The Smugglers

1968 | Avonturenfilm, Thriller

Verenigde Staten 1968. Avonturenfilm van Norman Lloyd. Met o.a. Shirley Booth, Carol Lynley, Gayle Hunnicutt, Michel J. Pollard en Kurt Kasznar.

Een ongelijkmatige mengelmoes van wrange humor en spanning in een aardig verhaal over Amerikaanse toeristen die voor smokkel worden gebruikt. Leuke rollen, goed locatiewerk, maar het abrupte einde schaadt de film.

Shadow on the Land

1968 | Drama

Verenigde Staten 1968. Drama van Richard C. Sarafian. Met o.a. Jackie Cooper, John Forsythe, Carol Lynley, Gene Hackman en Marc Strange.

Een totalitair regime regeert de VS en twee mannen zijn uit op revolutie. Niet-overtuigende toestanden, armoedige dialoog, slordige regie en te verwaarlozen actie.

The Helicopter Spies

1967 | Thriller

Verenigde Staten 1967. Thriller van Boris Sagal. Met o.a. Robert Vaughn, David McCallum, Carol Lynley, Bradford Dillman en Lola Albright.

Superagenten van UNCLE, Napoleon Solo (Vaughn) en Ilya Kuryakin (McCallum), racen naar een eiland voor de Afrikaanse kust, waar een maniak met een geheim wapen de gehele plaatselijke bevolking heeft omgebracht. Deze voor vertoning in bioscopen uitgewerkte aflevering van de tv-serie THE MAN FROM UNCLE is een matige spionagethriller rond clichésituaties en -karakters. Scenario van Dean Hargrove. Camerawerk van Fred J. Koenekamp.

Danger Route

1967 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1967. Thriller van Seth Holt. Met o.a. Richard Johnson, Carol Lynley, Barbara Bouchet, Sylvia Syms en Diana Dors.

De aanwezigheid van Lynley en Bouchet geeft op tweeërlei wijze een kleine stimulans aan dit typisch geheim-agentenverhaal met verschillende wendingen in de intrige. Scenario van Meade Roberts naar de roman The Eliminator van Andrew York. Camerawerk van Harry Waxman.

The Shuttered Room

1966 | Horror

Verenigd Koninkrijk 1966. Horror van David Greene en David Green. Met o.a. Gig Young, Carol Lynley, Oliver Reed en Flora Robson.

Een jong echtpaar erft een landhuis in New England, maar plaatselijke branieschoppers en een Onzichtbaar Wezen bedreigen hen voortdurend. De goede bezetting verdiende een beter scenario; zelfs de onthulling is mager. Wordt mogelijk op tv ingekort.

Harlow

1965 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1965. Drama van Alex Segal. Met o.a. Carol Lynley, Efrem Zimbalist jr, Barry Sullivan, Hurd Hatfield en Ginger Rogers.

Amateuristisch, geïmproviseerd saai gegeven, vaag gebaseerd op de filmster uit de jaren dertig. Rogers als moeder Harlow is het beste. Op videotape gemaakt. Verdween naar de achtergrond door de Levinefilm met Carroll Baker.

Bunny Lake is Missing

1965 | Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1965. Thriller van Otto Preminger. Met o.a. Laurence Olivier, Carol Lynley, Keir Dullea, Noel Coward en Martita Hunt.

Doelloos verhaal over Lynley's kind dat wordt ontvoerd, waarna een onderzoek in homoseksuele kringen en onder een groep excentrieken plaatsvindt. Nogal akelige affaire.

The Pleasure Seekers

1964 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1964. Komedie van Jean Negulesco. Met o.a. Tony Franciosa, Gene Tierney, Brian Keith, Carol Lynley en Gardner McKay.

Vakkundige romantiek à la THREE COINS IN THE FOUNTAIN over drie meisjes op zoek naar pret in Spanje.

Shock Treatment

1964 | Thriller

Verenigde Staten 1964. Thriller van Denis Sanders. Met o.a. Stuart Whitman, Carol Lynley, Roddy McDowall, Lauren Bacall en Olive Deering.

De werkeloze acteur (Whitman) gaat onder valse naam naar een psychiatrische inrichting om er achter te komen waar de miljoen dollar van de moordenaar McDowall verstopt ligt. Vreemd en onbevredigend melodrama.

Under the Yum Yum Tree

1963 | Komedie

Verenigde Staten 1963. Komedie van David Swift. Met o.a. Jack Lemmon, Carol Lynley, Dean Jones, Edie Adams en Imogene Coca.

Lynley en Jones, jonge geliefden, gaan een experiment aan. Ze willen een tijdje samenwonen zonder seks, om na te gaan of hun karakters bij elkaar passen. Ze kunnen de flat huren van haar tante Adams, maar huisbaas Lemmon is een uiterst vreemde kerel, die de gewoonte heeft zijn (uitsluitend vrouwelijke) huurders te versieren. Theatrale sekskomedie waarin alleen het leuke spel van Lemmon de moeite waard is. De rest is nogal onwaarschijnlijk, ondanks de goede acteursprestaties. Swift en Lawrence Roman bewerkten het toneelstuk van Roman. Voor de fotografie zorgde Joseph Biroc. James Darren zingt de titelmelodie, gecomponeerd door Sammy Cahn en James Van Heusen.

The Stripper

1963 | Drama

Verenigde Staten 1963. Drama van Franklin J. Schaffner. Met o.a. Joanne Woodward, Richard Beymer, Claire Trevor, Carol Lynley en Robert Webber.

Een niet meer zo jonge stripteasedanseres wordt verliefd op een tiener in deze goede verfilming van William Inge's stuk A Loss Of Roses. Schaffners regiedebuut.

The Cardinal

1963 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1963. Drama van Otto Preminger. Met o.a. Tom Tryon, Romy Schneider, Carol Lynley, Raf Vallone en John Huston.

Een jonge priester uit Boston klimt op tot bisschop, en uiteindelijk kardinaal. Maar zijn religieuze overtuiging wordt in de eerste helft van de twintigste eeuw flink op de proef gesteld door morele en ethische kwesties die op zijn levenspad komen: abortus, racisme, fascisme, het celibaat. Regisseur Preminger (Anatomy of a Murder) maakte een film vol relevante vraagstukken, maar slaagt er toch niet helemaal in je de geloofscrisis van het hoofdpersonage - niet al te sterk neergezet door Tom Tryon - te laten meevoelen. John Huston speelt een collega-kardinaal.

The Last Sunset

1961 | Western, Drama

Verenigde Staten 1961. Western van Robert Aldrich. Met o.a. Rock Hudson, Kirk Douglas, Dorothy Malone, Joseph Cotten en Carol Lynley.

Een Amerikaanse criticus stelde voor om deze film maar om te titelen tot 'Outcasts of Pirandellian Flats' omdat het verhaal (net als veel van Pirandello's werk) nauwelijks is te volgen. Is Carol Lynley bijvoorbeeld echt de dochter van haar minnaar (Kirk Douglas), of zei haar moeder (Dorothy Malone) dat alleen maar om haar te pesten. Toch is kijken naar deze Aldrich geen verloren tijd, want er wordt weer expressief gefilmd en behoorlijk geacteerd.

Return to Peyton Place

1961 | Drama

Verenigde Staten 1961. Drama van José Ferrer. Met o.a. Jeff Chandler, Eleanor Parker, Carol Lynley, Mary Astor en Tuesday Weld.

Dit verwarde vervolg op PEYTON PLACE lijdt aan onvakkundige regie, goedkope productie en slechte rolverdeling, behoudens oudgedienden Astor en Parker.

La joven

1960 | Drama, Experimenteel, Korte film

Mexico​/​​Verenigde Staten 1960. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Zachary Scott, Bernie Hamilton, Key Meersman, Crahan Denton en Graham Denton.

Een zweterig melodrama over een voortvluchtige zwarte musicus die op een verlaten eiland terechtkomt waar Meersman overheerst wordt door Scott. USA-titel: THE YOUNG ONE.

Hound-Dog Man

1959 | Romantiek, Muziek

Verenigde Staten 1959. Romantiek van Don Siegel. Met o.a. Fabian, Carol Lynley, Stuart Whitman, Dodie Stevens en Betty Field.

Een aangenaam verhaal over de plattelandsjongens Fabian en Whitman, die Stevens en Lynley het hof maken. Fabian is verrassend goed; hij zingt natuurlijk ook.

Holiday for Lovers

1959 | Komedie

Verenigde Staten 1959. Komedie van Henry Levin. Met o.a. Clifton Webb, Jane Wyman, Jill St. John, Carol Lynley en Paul Henreid.

De schalkse Dr. Webb en Wyman begeleiden hun aantrekkelijke dochters op een Zuidamerikaanse vakantie met de voorspelbare aanbidders voor de deur.

Blue Denim

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Philip Dunne. Met o.a. Carol Lynley, Brandon de Wilde, Macdonald Carey, Marsha Hunt en Warren Berlinger.

De Wilde en Lynley zijn opvallend in hun rollen van tieners die geconfronteerd worden met de zwangerschap van Carol. Het generatieprobleem en de naïviteit van de jeugd doen wat gedateerd aan, maar geloofwaardige acteerprestaties maken het de moeite waard.

The Light in the Forest

1958 | Avonturenfilm, Western, Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1958. Avonturenfilm van Herschel Daugherty. Met o.a. James MacArthur, Carol Lynley, Fess Parker, Wendell Corey en Joanne Dru.

Als kind werd MacArthur gekidnapt door een Indianenstam, waar hij opgroeide volgens hun zeden en gewoonten. Als tiener keert hij terug bij zijn ouders, maar hij slaagt er niet meer in zich aan hun levensomstandigheden aan te passen. Geslaagde botsing tussen twee culturen die totaal vreemd zijn aan elkaar. MacArthur probeert hen beiden te verbinden, maar raakt helemaal overstuur van de 'beschaafde wereld'. Eén van de betere experimenten met speelfilm uit de Disney Studio's eind jaren 1950. Uitstekend spel van MacArthur en overige acteurs, onder wie Lynley in haar filmdebuut. Het scenario is van de hand van Lawrence Edward Watkin en is gebaseerd op een roman van Conrad Richter. Camerawerk van Ellsworth Fredericks.

Alfred Hitchcock presents: The Young One

1957 | Thriller, Familiefilm

Verenigde Staten 1957. Thriller van Robert Altman. Met o.a. Carol Lynley, Vince Edwards, Stephen Joyce, Jeanette Nolan en Rusty Lane.

Opstandige, knappe zeventien-jarige Janice (Lynley) heeft een grondige hekel aan haar superstrenge tante Mary (Nolan), die haar opvoedt na het overlijden van haar moeder. Ze wil weg uit het verstikkende stadje. Daarom wil ze trouwen met haar vriendje Stan (Joyce), want dan kunnen hem samen smeren. Stan blijft dit voor zich uitschuiven, waarop ze onenigheid krijgen. Dan ontmoet ze Tex (Edwards) in wie ze de man van de wereld ziet. Ze lokt Tex om met haar mee naar huis te gaan, maar alles verloopt totaal niet zoals ze het gepland had. De jonge Altman is duidelijk te herkennen in het portret van een rijpe tiener die zich aan iedere vorm van gezag probeert te ontrekken. De scherpe karaktertekening, de beschrijving van het milieu, de donkere sfeer, in alles herken je de hand van de latere meester. Lynley schmiert wel eens, maar dat wordt toch heel aanvaardbaar gebracht. Het scenario van Sarett Rudley naar een verhaal van Phillip S. Goodman en Sandy Sax is heel aardig, omdat het onvoorspelbaar is. Het camerawerk is van Lionel Lindon. Aflevering 9 van het derde seizoen, nummer 87 van 268.