Edith Schollwer: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Grenzenloses Himmelblau

1985 | Komedie

Duitsland 1985. Komedie van Marcus Scholz. Met o.a. Inge Meysel, Evelyn Hamann, Christian Wolff, Pinkas Braun en Edith Schollwer.

Pr-man Wolff denkt bejaarde weduwe Meysel handig te hebben ingepakt als hij haar huisje en lapje grond inruilt voor de uitbreiding van de startbaan, tegen een aardige zak dukaten en onbeperkt gratis vliegen in gezelschap van één persoon. De luchtvaartmaatschappij wordt 'arm' van haar ongebreidelde gereis, en Wolff moet haar aan vaste bodem onder de voeten helpen. Onbenullige film, die aan de lange kant is en verder een excuus voor toeristische plaatjes van de bekendste punten in de wereld, gefotografeerd door Lothar Elias Stickelbrucks.

Frau Juliane Winkler

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Michael Günther. Met o.a. Inge Meysel, Axel von Ambesser, Wolfgang Wahl, Eleonore Weisgerber en Edith Schollwer.

Juliane Winkler (Meysel) is weduwe geworden. Na een teleurstellende ervaring in een bejaardentehuis komt ze terecht in het pension Coppelia van een voormalige balletdanser (Wahl), met wie het meteen klikt. Ze leert er G[KA3]unther Sillmann (Von Ambesser) kennen en Günther valt voor haar en begint zijn verovering. Juliane is gevleid, maar wil niet met hem gaan hokken. Ze heeft een beter idee: samen ondernemen en ze beginnen een grootouderdienst. Ze gaan hun klanten via kleine advertenties werven. Het resultaat is echter een grote janboel. Allemaal teveel van het goede voor de verliefde Günther, die in de armen van zijn Juliane sterft. Juliane laat zich niet uit het veld slaan, want ze barst nog van de energie. Als Coppelia, zo noemt zij haar pensionhouder, in de financiële problemen geraakt, wordt zij partner in de zaak. De 72-jarige Meysel in de hoofdrol laat zien dat er ook nog in de levensavond heel veel lol te beleven valt en zij zou nog lang, tot op zeer hoge leeftijd, dergelijke rollen spelen. Ze heeft een beroep, waarin je gelukkig nooit te oud bent - heerlijk. Het scenario is van Peter M. Thouet. Het camerawerk is van Dieter Perschke.

Ramona

1961 | Komedie, Muziek

Duitsland 1961. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Senta Berger, Joachim Hansen, Ruth Stephan, Georg Thomalla en Judith Dornys.

Een volledig voorspelbaar Schlager-werkje rondom een pr- functionaris van een grote danstent, die een exotische ster (Dornys) van een eilandje in de Stille Oceaan als attractie naar Duitsland wil halen. Als dat mislukt, besluit zijn verloofde Yvonne (Berger) hem voor gezichtsverlies te redden en geeft zich uit voor `Ramona`. Het bedrog komt natuurlijk uit maar tijdig verschijnt Tamona (Dornys) als de deus-ex-machina. Schlager-ster Roland Kaiser valt te bewonderen in een klein rolletje als regie- assistent.

Vater sein dagegen sehr

1957 | Romantiek, Komedie

Duitsland 1957. Romantiek van Kurt Meisel. Met o.a. Heinz Rühmann, Marianne Koch, Hans Leibelt, Maren Bielenberg en Rolf Pinegger.

Wanneer twee kinderen na het overlijden van hun ouders bij hun wettelijke voogd worden gebracht, zijn beide partijen alles behalve gelukkig. Een oom (Rühmann) wil de kinderen wel adopteren, maar brengt daarmee zijn voorgenomen huwelijk ernstig in gevaar. Een ouderwetse familiefilm met Rühmann in de voor hem karakteristieke rol van de vrome en goedmoedige burger. Het scenario is van Hans Jacoby en Gustav Kampendonk naar de roman van Horst Biernath. Het camerawerk is van Kurt Hasse.

Die Kaiserin von China

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Steve Szekely en Steve Sekely. Met o.a. Grethe Weiser, Nadja Tiller, Kurt Vespermann, Ernst Waldow en Erich Fiedler.

Weiser (1903-1970) speelt in een glansrol Tante Clementine, een dodelijk vermoeiend mens met een scherpe tong, die van de vroege morgen tot de late avond haar mond niet kan houden, en voor wie iedereen op de vlucht slaat als ze eraan komt. Ze heeft aangekondigd te komen logeren bij haar broer, een zenuwarts die zich van het nieuws alleen al in zijn eigen kliniek onder behandeling moet laten stellen. Zijn dochter (de charmante Tiller) heeft een lumineus idee: ze kent een werkeloze toneelgroep, die onder leiding van Vespermann het huishouden op stelten moet zetten, en ervoor moet zorgen dat Tante Clementine er gek van wordt. Een klucht met revue- en toneelelementen die nog altijd een giller is en goed afloopt.

Pension Schöller

1952 | Muziek, Komedie

Duitsland 1952. Muziek van Georg Jacoby. Met o.a. Ludwig Schmitz, Camilla Spira, Eva-Ingeborg Scholz, Joachim Brennecke en Rudolf Platte.

Een lichtzinnige jongeman geeft zijn oom de indruk dat hij diens geld in een inrichting voor zenuwpatiënten heeft geïnvesteerd. In werkelijkheid zitten de centjes vast in een duister kroegje. Als zijn oom op bezoek komt om de kliniek te bezichtigen, moet het pension uit de titel doorgaan voor het gekkenhuis... Ongeïnspireerde verfilming van de succesklucht van de vader van de regisseur; acht jaar later zou hij het nog eens doen en nog slechter. Aan het scenario sleutelden Bobby E. Lütge, Fritz Böttger, Joachim Wedekind en de regisseur. Het camerawerk is van Bruno Mondi.

Unschuld in tausend Nöten

1951 | Komedie

Duitsland 1951. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Hannelore Schroth, Wolf Albach-Retty, Rudolf Platte, Oskar Sima en Elena Luber.

Aantrekkelijke Eva Born (Schroth) werkt voor een klein, maar exclusief haute-couture huis. Soms helpt ze als mannequin. Zo maakt ze kennis met Herr Bergmann (Sima) een rokkenjager, die haar per abuis het visitekaartje van zijn a.s. schoonzoon Dr. Singer (Albach-Retty) geeft. Privécontacten leggen met klanten is echter ten strengste verboden en Eva wordt op staande voet ontslagen. Ze wil Bergmann opzoeken en komt uiteraard bij Dr. Singer terecht, die zeer éprit van Eva is. Bovendien is zijn verloofde nu niet het aller braafste en trouwste wezentje. Oprecht gespeelde, maar ozo voorspelbare komedie der misverstanden die een halve eeuw later nauwelijks de moeite waard is om nog eens te gaan bekijken. Het scenario vol clichés is van regisseur Boese en Vineta Bastian-Klinger. Achter de camera stond Herbert Körner. Ook bekend als MÄDCHEN AUS DEM REGENBOGEN en MÄDEL AUS DER KONFEKTION.

Herrliche Zeiten

1950 | Documentaire, Historische film, Drama

Duitsland 1950. Documentaire van Günter Neumann en Erik Ode. Met o.a. Willi Fritsch, Bruno Fritz, Edith Schollwer, Erik Ode en Tatjana Sais.

Willy Fritsch (1901-73) is de typische Duitse doorsneeburger Herr Schultze, die de periode 1910-50 als heeft meegemaakt. Documentaire beelden worden met veel humor en ironie in de spelhandeling ingepast. Een voor toenmalige begrippen verbazingwekkend scherpe kroniek over de 'schitterende tijden', die keizer Willem II zijn onderdanen beloofd had. Niemand minder dan Heinz Rühmann produceerde de film. Het scenario is van Fritz Aeckerle, Hans Vietzke en mederegisseur Neumann. De montage is van Walter Wieschniewsky. Het camerawerk is van Fritz Arno Wagner. Mono.

Gasparone

1937 | Muziek

Duitsland 1937. Muziek van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Johannes Heesters, Leo Slezak, Oskar Sima en Heinz Schorlemmer.

Een roemruchte rover, Gasparone, is in werkelijkheid een 'Regierungsrat' die in deze vermomming een beter oogje op zijn onderdanen kan houden. Liedjes: 'Ja die Frauen sind gefährlich', 'Du hast mich noch nie so geküßt' en 'Einmal vom Herzen verliebt sein' van Peter Kreuder, de rest is de operette van Karl Millöckers tot scenario bewerkt door Hans Leip, Werner Eplinius en Rudo Ritter. Camerawerk van Konstantin Irmen-Tschet.