Willy Schmidt-Gentner (1894-1964): regie, muziek en geluid.
Er zijn 56 films gevonden.

Slidin' Alles Bunt und Wunderbar

1998 |

Oostenrijk 1998. Reinhard Jud, Michael Grimm en Barbara Albert. Met o.a. Martin Music, Markus Zeindlinger, Gerd Lukas Storzer, Martina Pöltl en Sandra Maria Schöner.

Kronprinz Rudolfs letzte Liebe

1956 | Biografie, Drama, Historische film

Oostenrijk​/​​Duitsland 1956. Biografie van Rudolf Jugert. Met o.a. Rudolf Prack, Christiane Hörbiger, Winnie Markus, Lil Dagover en Erik Frey.

Wenen. 1888. De gevoelige Oostenrijkse kroonprins Rudolf lijdt onder een ongelukkig huwelijk met de Belgische Stephanie. Hij vindt echter een zielsverwant in de jonge barones Mary Vetsera en ze beginnen een heimelijke liefdesaffaire. Als hij echter ontdekt dat niet hij, maar zijn neef Franz Ferdinand troonopvolger wordt, komt hij, samen met Mary, tot een wanhoopsdaad in slot Mayerling.

Spionage

1955 | Drama

Oostenrijk 1955. Drama van Franz Antel. Met o.a. Ewald Balser, Hannelore Bollmann, Erik Frey, Barbara Rütting en Gerhard Riedmann.

Veel te banale bewerking van een beroemde en beruchte spionagezaak in Oostenrijk tijdens WO I. Oberst Redl (Balser) is hoofd van de contraspionage van de k.u.k.-monarchie, maar verkoopt militaire geheimen aan de Russische vijand om zijn dure levensstijl - een homoseksuele relatie met een jonge luitenant (Werner), die hem chanteert - te financieren. Als hem de grond onder de voeten te heet wordt, probeert Redl Werner als spion te laten ontmaskeren, maar zijn eerzuchtige ondergeschikte Hauptmann Angelis (Riedmann), trapt er niet in en laat Redl in zijn val lopen. De ongelukkige kolonel kent dan nog maar een uitweg: zelfmoord om zijn eer te redden. Naar een historische affaire uit 1913 in Wenen, die echter door István Szabó in 1984 met Klaus Maria Brandauer in de hoofdrol honderd keer beter gedaan werd. Alexander Lernet-Holenia en Kurt Nachmann schreven het scenario, terwijl de camera bemand werd door Hans H. Theyer en Hans Matula.

Heimatland

1955 | Drama

Oostenrijk 1955. Drama van Franz Antel. Met o.a. Rudolf Prack, Marianne Hold, Adrian Hoven, Oskar Sima en Annie Rosar.

Een jager en een zwerver dingen naar Helga Sonnleitners (Hold) hand. Dat moet mis gaan. Uiteraard komt de zwerver aan een voortijdig einde. Een walgelijk soort Heimatfilm vol valse dramatiek. Het scenario is van Josef Friedrich Perkonig, Hans Holt en Kurt Nachmann naar de novelle van Marie Ebner-Eschenbach Krambambuli. Het camerawerk is van Hans Heinz Theyer en Ernst Ritter von Theumer.

Weg in die Vergangenheit

1954 | Drama

Oostenrijk 1954. Drama van Karl Hartl. Met o.a. Paula Wessely, Attila Hörbiger, Willi Forst, Josef Meinrad en Rudolf Fernau.

Een verfilming van Wilfried Christensens toneelstuk Die Forelle over een getrouwde vrouw die in het uur van de nood een ware vriend nodig heeft. Een typische Hartl-Forst-Wessely- Hörbiger-produktie alsof de tijd in Wenen heeft stilgestaan.

Dieses Lied bleibt bei dir

1954 | Komedie, Muziek

Duitsland 1954. Komedie van Willi Forst. Met o.a. Paul Henreid, Eva Kerbler, Elma Karlowa, Fritz Schulz en Ernst Stankowski.

In een typisch Weens muziekcafé wordt een zangeres omstreeks 1910 verliefd op een componist, maar als WO-I uitbreekt, breken de sentimentaliteiten van Weense Schrammeln-filmer Forst pas goed los. Als een dijkdoorbraak.

Carnival Story

1954 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1954. Romantiek van Kurt Neumann. Met o.a. Anne Baxter, Steve Cochran, Lyle Bettger, George Nader en Jay C. Flippen.

Een arm meisje heeft talent voor het slappe koord en wordt de partner van een trapezewerker in een circus. Ze had echter voor die tijd een verhouding met een spreekstalmeester. Een trage en treurige geschiedenis, al is Anne Baxter een betoverende femme fatale, die zelfs de kijker in haar greep houdt. Gesitueerd in Duitsland.

Wenn am Sonntagabend die Dorfmusik spielt

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Rudolf Schündler. Met o.a. Rudolf Prack, Walter Müller, O.E. Hasse en Erwin Biegel.

Kati is de dochter van herenboer en paardenfokker Ertl, die in diepe financiële problemen zit. Om haar vader te helpen besluit Kati te trouwen met de rijke houtzager Bruckner, hoewel ze eigenlijk verliefd is op Martin. Voordat het zover is hoopt haar vader er bovenop te komen door te winnen bij de paardenrennen in Baden-Baden. Wanneer zijn hengst Bosco daadwerkelijk wint is de vreugde dan ook groot, totdat blijkt dat het paard gedrogeerd was. Voor Kati zit er niets anders op dan Bruckners vrouw te worden, denkt ze.

Von Liebe reden wir später

1953 | Komedie, Muziek

Duitsland 1953. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Gustav Fröhlich, Maria Holst, Peter Mosbacher, Liselotte Pulver en Willy Fritsch.

Komedie over asielzoekers uit de jaren 1950-60: een buitenlandse vraagt aan een schrijver of hij met haar wil trouwen, omdat ze anders haar werkvergunning kwijtraakt. Het schijnhuwelijk zal maar van korte duur zijn, omdat ze echt wil trouwen met een man die eerst nog moet scheiden. Dat ze tenslotte, na veel verwikkelingen, echt verliefd wordt op de schrijver behoeft geen betoog. Een blijspel van dertien in een dozijn.

Mein Herz darfst du nicht fragen

1952 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1952. Drama van Paul Martin. Met o.a. Willy Birgel, Heidemarie Hatheyer, Maria Holst, Wolfgang Mahnke en Paul Klinger.

Een vluchtelinge ontmoet haar zoontje, van wie zij dacht dat hij was omgekomen in het oorlogsgewoel. Hij is inmiddels door een echtpaar in goede doen geadopteerd en groeit op in een kasteel. In de strijd voor haar rechten als moeder maakt zij geen enkele kans, omdat zij niet bewijzen kan dat het haar kind betreft. Tenslotte ziet zij grootmoedig, omwille van zijn welzijn, van het kind af. Een sentimentele film uit de jaren 1950-60, waarin het voor iedereen goed moet aflopen.

Der fröhliche Weinberg

1952 | Drama, Komedie, Romantiek

Duitsland 1952. Drama van Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Gustav Knuth, Camilla Spira, Willy Reichert, Paul Henckels en Willy Millowitsch.

In een wijndorpje aan de Rijn ontstaan, door de liefde en de uitstekende wijn, allerlei misverstanden en verwikkelingen. Het zeer satirische volksstuk van Carl Zuckmayer is door regisseur Engel teruggegebracht tot een niet onaardige komedie. Het scenario is van Curt J. Braun. Het camerawerk is van Hans Schneeberger.

Am Brunnen vor dem Tore

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Hans Wolff. Met o.a. Sonja Ziemann, Fritz Kösling, Paul Klinger, Fritz Wagner en Willy Fritsch.

De film speelt zich voornamelijk af in een kroeg in Dinkelsbühl. Daar duiken drie landlopers op, er is sprake van een geheimzinnige schilderijendiefstal en de liefde zorgt voor veel verwarring. Dit gebeurt allemaal onder de klanken van de mooiste Duitse liederen. Onbetekenend na-oorlogs amusement met Ziemann, die toen de lieveling was van het publiek. Het scenario is van Bobby E. Lüthge en Rudolf Dortenwald. Het camerawerk is van Kurt Schulz.

Der Verlorene

1951 | Drama, Thriller

Duitsland 1951. Drama van Peter Lorre. Met o.a. Peter Lorre, Karl John, Renate Mannhardt, Gisela Trowe en Helmut Rudolph.

Een ongebruikelijke, maar verwarrende bespiegeling van Lorre op de rollen in zijn loopbaan, die gezien zijn veelzijdige talent toch wel beperkt waren. Een geleerde (Lorre) ontmoet na WO II in een DP-kamp zijn voormalige medewerker John en verwijt hem aangezet te hebben tot moord op zijn verloofde, die hem met John (die op zijn beurt voor de Gestapo werkte) bedroog, omdat zij de resultaten van zijn wetenschappelijk onderzoek, dat voor de oorlogsinspanning zo belangrijk was, had verraden aan de geallieerden. Vanwege Lorre's importantie werd hij nooit berecht en de moord als zelfmoord beschouwd. De gekwelde Lorre wordt innerlijk gedwongen nog een moord te begaan: hij doodt een onbekende vrouw en wist alle sporen, maar hij komt niet tot rust totdat hij in het DP-kamp John weer ontmoet en hij doelbewust een derde moord begaat. De enige film die Lorre ooit regisseerde naar een zelfgeschreven scenario. Het camerawerk is van Vaclav Vich.

Der Seelenbräu

1950 | Drama

Oostenrijk 1950. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Paul Hörbiger, Heinrich Gretler, Aglaja Schmid, Robert Lindner en Carl Bosse.

Ucicky, de gevierde regisseur der nazi`s, maakte na WO II tot 1960 toch nog zo`n vijftien films. Dit werkje is volgens sommigen de oer-Heimat film. Het verhaal gaat over het jonge meisje Schmid, die op het internaat niet wennen kan en in een dorpje in de buurt van Salzburg onder de hoede komt van haar oom Hochleithner (Gretler), de plaatselijk bierbrouwer en waard, bijgenaamd Leibesbr[KA3]au en de pastoor (H[KA3]orbiger), bijgenaamd Seelenbr[KA3]au. Meneer pastoor zorgt ervoor dat ze in Salzburg naar school gaat. Ze slaagt met vlag en wimpel. Ze wordt verliefd op de jonge leraar Franz Haindl (Lindner), hetgeen niet in de kraam van haar oom past. De geestelijke en de wereldlijke macht gaan een krachtmeting aan; met goede en minzame afloop natuurlijk. Theodor Ottawa en Alexander Lix bewerkten het gelijknamige verhaal van Carl Zuckmayer tot scenario. Achter de camera stonden Hans Schneeberger en Sepp Ketterer. Gemaakt en gedraaid in 1949 in het door de geallieerden bezette Oostenrijk en in 1950 voor het eerst vertoond in Zürich dat altijd al neutraal was.

Um eine Nasenlänge

1949 | Sportfilm, Komedie, Romantiek

Duitsland 1949. Sportfilm van E.W. Emo. Met o.a. Theo Lingen, Hans Moser, Sonja Ziemann, Rudolf Prack en Ilse Petri.

Komedie der verwisselingen die zich afspeelt tijdens een zesdaagse race: een krantenjongen doet zich voor als wielrenner om zijn geliefde te imponeren. Wanneer deze onverwachts tijdens de wedstrijd opduikt, ontstaan er pijnlijke situaties. Het duo Moser - Lingen zorgt voor een heerlijke reeks van grappen, verder pretentieloos amusement voor sportfans.

Alles Lüge

1949 | Komedie

Oostenrijk 1949. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Wolf Albach-Retty, Senta Wengraf, Siegfried Breuer, Hedwig Bleibtreu en Gusti Wolf.

Het meisje Klementine is verliefd op een bokser. Maar dat duldt de familie nimmer. Daarom stelt zij de bokser thuis voor als een muzikant. Een luchtig niemendalletje.

Fregola

1948 | Komedie, Mysterie, Muziek

Oostenrijk 1948. Komedie van Harald Röbbeling. Met o.a. Marika Rökk, Siegfried Breuer, Rudolf Prack, Gustav Waldau en Josef Meinrad.

Een revuedanseres die op zoek is naar de moordenaar van haar verloofde, komt in Parijs terecht door een verkeerd spoor te volgen. Zij heeft als detective geen succes, maar vindt wel een echtgenoot. Fantasieloze misdaadfilm, die te veel plaats inruimt voor de dansscènes. Eerste naoorlogse film van Rökk.

Der Engel mit der Posaune

1948 | Historische film, Muziek

Oostenrijk 1948. Historische film van Karl Hartl. Met o.a. Paula Wessely, Attila Hörbiger, Paul Hörbiger, Hedwig Bleibtreu en Helene Thimig.

Gebaseerd op Ernst Lothar's roman wordt er in typisch Weense filmsfeer een verslag gegeven van de klavecimbelbouwende familie Alt aan het einde van de vorige eeuw. De film werd zo'n kassucces dat de Britse producent Alexander Korda Hartl naar Engeland liet komen voor een Engelse versie: THE ANGEL WITH THE TRUMPET.

Am Ende der Welt

1947 | Drama

Oostenrijk 1947. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Brigitte Horney, Trude Hesterberg en Attila Hörbiger.

De eigenaar van een zaagmolen in de bossen van Bohemen komt in de stad in moeilijkheden. Heel mooie rollen van Horney en Hörbiger. De film werd door de nazi-censuur verboden, ofschoon er nog wel een uitgesproken onsympathieke joodse bankier in voorkomt als één van de vertegenwoordigers van de 'boze grote stad'! Weense premiére: 4 juli 1947, opnieuw vertoond in Duitsland in 1956 onder de titel DIE ERBIN DER WÄLDER.

Schrammeln

1944 | Muziek

Duitsland 1944. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Paul Hörbiger, Marte Harell, Hans Holt, Hans Moser en Fritz Imhoff.

Een film over een beroemd Weens schrammel-kwartet. Een meisje doet afstand van haar liefde voor een van de vier om het kwartet maar bij elkaar te houden. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Der Gebieterische Ruf

1944 | Drama, Romantiek

Duitsland 1944. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Rudolf Forster, Maria Holst, Paul Hubschmid, Frieda Richard en Heinz Moog.

Christel Exner (Holst) uit Graz is jong, mooi en begenadigd als arts. Haar vriend is toneelspeler Ferdinand Hofer (Hubschmid). Als Ferdinand een engagement in Berlijn krijgt, kan Christel niet mee. Haar relatie met een boh[KA1]emien is eigenlijk onzeker. Christel neemt geroerd afscheid van Ferdinand, maar krijgt in Wenen de kans zich bij de gerenommeerde chirurg Professor Wichmann (Forster) in het werk te storten. Hoewel dokter Wichmann veel ouder is, wordt Christel toch verliefd op hem. Ze trouwen. Als ze van hun huwelijksreis teruggekeerd zijn, is Ferdinand als patiënt in de kliniek opgenomen, want hij werd levensgevaarlijk gewond bij een val op het toneel. Christel voelt de liefde voor Ferdinand weer in zich opbloeien en haar echtgenoot prof. Wichmann merkt dat. Het wordt hem te machtig en hij verdwijnt. Niemand kan de complexe operatie uitvoeren op Ferdinand, behalve professor Wichmann, die gelukkig op het juiste moment over een ridderlijk hart blijkt te beschikken. Draak van een film die niet eens slecht gespeeld is, maar verslagen wordt door veel betere draken die jaren later gemaakt zijn. Het scenario is van Erich Ebermayer naar een idee van Josef Nauders, en het camerawerk is van Günther Anders.

Das Herz muss schweigen

1944 | Drama

Duitsland 1944. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Paula Wessely, Mathias Wieman, Werner Hinz, Gerda Brunner en Erik Frey.

Een Weense arts ontdekt dat r[KA3]ontgenstralen dodelijk kunnen zijn. Deze geschiedenis uit de begintijd van de r[KA3]ontgenologie kan, ondanks het spel van Wessely, Wieman en Hinz, nauwelijks boeien. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Späte Liebe

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Paula Wessely, Attila Hörbiger, Inge List, Fred Liewehr en Erik Frey.

Om de verpleging van haar zuster te kunnen bekostigen, huwt een jonge vrouw, een rijke fabrikant van wie ze niet houdt. De film had makkelijk een draak kunnen worden, maar de regie van Ucicky en vooral het spel van Wessely en H[KA3]orbiger bezweren dat gevaar. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Lache Bajazzo

1943 | Muziek

Duitsland 1943. Muziek van Leopold Hainisch. Met o.a. Paul Hörbiger, Claude Farell, Dagny Servaes, Beniamino Gigli en Gustav Waldau.

Een in de gevangenis belande kermisgast inspireert Ruggero Leoncavallo tot zijn opera Paljas. Het verhaal is min of meer op historische gegevens gebaseerd. Hörbiger maakt indruk als de oorspronkelijke Paljas en Gigli is vocaal perfect als de zanger die de operafiguur uitbeeldt.

Heimkehr

1941 |

Duitsland 1941. Gustav Ucicky. Met o.a. Paula Wessely, Peter Petersen, Elsa Wagner, Ruth Hellberg en Attila Hörbiger.

De onderdrukking van de Duitse minderheden in Polen. Een van de weinige onomwonden nazi-propagandafilms die in Oostenrijk tijdens de Anschlu[KL29] zijn gemaakt. Het is er wel een die door zijn artistieke niveau en de imposante rolbezetting uiterst gevaarlijk was in die dagen. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Dreimal Hochzeit

1941 | Romantiek

Duitsland 1941. Romantiek van Géza von Bolváry. Met o.a. Marte Harell, Hedwig Bleibtreu, Willy Fritsch, Theo Lingen en Theodor Danegger.

Een Russische vorst is verliefd op een vrouw, die niet `geduld` wil worden en daarom van een huwelijk afziet. Wanneer ze elkaar jaren later in Berlijn treffen - hij als chauffeur, zij als revuester - is het ditmaal zijn eer te na om met haar te trouwen. Prima rollen van Harell en Fritsch. Lingen zorgt voor de komische noot. Scenario van Ernst Marischka naar een idee van Gerhard Menzel. De film ging enkele dagen na de Duitse overval op de toenmalige Sovjetunie in premi[KA2]ere en raakte daardoor heel gauw in het vergeetboek. Vertoning op de tv is daarom een van die zeldzame gelegenheden om deze liefdesgeschiedenis te zien. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Operette

1940 | Muziek

Duitsland 1940. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Willi Forst, Maria Holst, Paul Hörbiger, Dora Komar en Leo Slezak.

Het schoolvoorbeeld van een Weense operettefilm met een stroom van melodie[KA3]en van Strauss, Mill[KA3]ocker en Supp[KA1]e en het bekende verhaaltje over een theaterdirectrice en een operetteregisseur. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Der Postmeister

1940 | Drama

Duitsland​/​​Verenigde Staten 1940. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Heinrich George, Hilde Krahl, Hans Holt, Siegfried Breuer en Ruth Hellberg.

Het schitterende kleine drama van Poesjkin over Doenja, de knappe dochter van de postmeester die in Petersburg een courtisane wordt, krijgt glans en verbeelding door Krahls vertolking. Melodrama in optima forma, aangedikt door het spel van George als romantisch-realistische Rus. Poesjkins verhaal werd in 1925 in de Sowjetunie verfilmd en in 1936 in Frankrijk met als titel NOSTALGIE. Een nieuwe versie volgde in 1955 met als titel DUNJA. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Hotel Sacher

1939 |

Duitsland 1939. Erich Engel. Met o.a. Sybille Schmitz, Willy Birgel, Wolf Albach-Retty, Hedwig Bleibtreu en Herbert Hübner.

Sybille Schmitz is vlak voor WO I een Russische spionne die een Weense ambtenaar corrumpeert. Een overdaad aan Weense sfeer.

Aufruhr in Damaskus

1939 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Gustav Ucicky. Met o.a. Brigitte Horney, Joachim Gottschalk, Hans Nielsen, Ernst von Klipstein en Paul Westermeier.

Deze film speelt tijdens WO I aan het Syrische front. Een Duitse luitenant (Gottschalk) verschaft een belegerd woestijnfort levensmiddelen en munitie. Hiervoor geeft hij de liefde voor zijn vrouw (Horney) op en tenslotte zelfs zijn leven. Helaas is de dramatiek teveel gericht op schietpartijen en woestijnritten te paard en kameel en te weinig op de dialogen van de, zonder uitzondering, goede acteurs. Daardoor verliest de film iets van zijn werking.

Prinzessin Sissy

1938 | Muziek

Duitsland​/​​Oostenrijk 1938. Muziek van Fritz Thiery. Met o.a. Traudl Stark, Paul Hörbiger, Gerda Maurus, Hansi Knoteck en Emil Stöhr.

De Romy Schneider-SISSY-films hadden een voorganger met de hartveroverende Traudl Stark als Sissy en met een liedje als `So blau wie du ihn haben willst, so kann der Himmel nicht sein`. Hertog Max helpt een afgebrand circus uit de nood waarna hij en kleine Sissy er ook nog in optreden al heeft koning Ludwig I (1825-1848) zoiets strikt verboden en voelt hij kleine Sissy er later over aan de tand om het naadje van de kous te weten. Het is de leukste, meest ongedwongen van alle Sissy-films. Het scenario is van Friedrich Forster Burggraf en Rudolf Brettschneider. Camerawerk van Georg Bruckbauer. In Oostenrijk v[KA1]o[KA1]or de Anschlu[KL19] (1938-1945) gedraaid en een week erna in première gegaan; dus een Duits-Oostenrijkse film!

Premiere

1937 | Musical, Mysterie

Duitsland 1937. Musical van Géza von Bolváry. Met o.a. Zarah Leander, Karl Martell, Theo Lingen, Attila Hörbiger en Maria Bard.

Hörbiger als commissaris Helder die een moord op een producent oplost tijdens de première van een revue met een 'Kanonen-Nummer'. Schlagers: 'Das Buch der Liebe' en 'Eine Braut in Shanghai' Het scenario is van Max Wallner en F.D. Andam. Het camerawerk is van Franz Planer.

Prater

1936 | Romantiek

Oostenrijk 1936. Romantiek van Willy Schmidt-Gentner. Met o.a. Magda Schneider, Hilde von Stolz, Willy Eichberger, Hans Olden en Fred Hennings.

De ontslagen assistente van een goochelaar leert een werkeloze schilder kennen en probeert diens werk aan de man te brengen. Daarbij komt ze in penibele situaties terecht. Een tamelijk conventionele film, maar met toch enkele boeiende momenten.

Opernring

1936 | Muziek

Oostenrijk 1936. Muziek van Carmine Gallone. Met o.a. Jan Kiepura, Friedl Czepa, Theo Lingen, Anton Pointner en Alfred Neugebauer.

Een Weense taxichauffeur wordt zanger. De Italiaanse regisseur Carmine Gallone, van vele markten thuis maar vooral operafilmspecialist, regisseert de tenor Kiepura, die ditmaal niet door zijn eigen vrouw, Marta Eggerth, wordt bemind, maar door Czepa. Ook vertoond als IM SONNENSCHEIN.

Blumen aus Nizza

1936 | Muziek

Oostenrijk 1936. Muziek van Augusto Genina. Met o.a. Erna Sack, Karl Schönböck, Friedl Czepa, Paul Kemp en Jane Tilden.

Een zangeres bemint een verarmde graaf. Deze film werd rond de vermaarde coloratuursopraan Erna Sack ('de Duitse Nachtegaal') opgebouwd en de opnamen werden onder leiding van de Italiaanse regisseur Augusto Genina zowel in Wenen als in Nice gemaakt.

Lockspitzel Asew

1935 |

Oostenrijk 1935. Phil Jutzi. Met o.a. Fritz Rasp, Olga Tschechowa, Wolfgang Liebeneiner en Ellen Frank.

Een dubbelagent werkt in tsaristisch Rusland zowel voor de revolutionairen als voor de geheime politie. Een van de twee Oostenrijkse films - de andere is DER KOSAK UND DIE NACHTIGALL - die Jutzi maakte alvorens hij het regisseren opgaf en cameraman werd. De film staat op het niveau van zijn MUTTER KRAUSENS FAHRT INS GLŸCK en BERLIN ALEXANDERPLATZ.

Eva

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van Johannes Riemann. Met o.a. Magda Schneider, Mimi Shorp, Adele Sandrock, Hans Söhnker en Heinz Rühmann.

Een porseleinfabrikant trouwt met één van zijn arbeidsters. Aardige filmversie van de minder bekende operette van Franz Lehár, vooral dankzij het humoristische element waarvoor Adele Sandrock, Heinz Rühmann en Hans Moser verantwoordelijk zijn. Scenario van Ernst Marischka en camerawerk van Eduard Hoesch.

Die Pompadour

1935 | Historische film

Oostenrijk 1935. Historische film van Willy Schmidt-Gentner. Met o.a. Käthe von Nagy, Lotte Lang, Willy Eichberger, Leo Slezak en Anton Edthofer.

De film verhaalt de liefde van Markiezin de Pompadour voor de jonge schilder Boucher. Het verhaal wil dat de componist Willy Schmidt-Gentner, die tevens de regie voerde, zo vaak dronken in de studio kwam, dat één van de draaiboekauteurs, die ook al een reputatie had als film- en toneelspeler, de leiding min of meer overnam en dat was dan het regiedebuut van Veit Harlan.

Die Leuchter des Kaisers

1935 | Historische film

Oostenrijk 1935. Historische film van Karl Hartl. Met o.a. Sybille Schmitz, Karl Ludwig Diehl, Friedl Czepa, Max Gülstorff en Fritz Rasp.

Een verfilming van de roman van baronesse von Orczy over een Poolse vrijheidsstrijder die verliefd wordt op een Russinnetje dat echter spionne is. Heesters' eerste Duitstalige film na drie Nederlandse films.

Der Kosak und die Nachtigall

1935 |

Oostenrijk 1935. Phil Jutzi. Met o.a. Jarmila Novotna, Gerda Maurus, Alexa von Porembsky, Ivan Petrovich en Rudolf Klein-Rogge.

Deze spionage-affaire in het kunstenaarsmilieu is niet van hetzelfde kaliber als LOCKSPITZEL ASEW, maar op zijn minst historisch interessant als een van de laatste films die Jutzi regisseerde.

Maskerade

1934 | Drama, Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1934. Drama van Willi Forst. Met o.a. Paula Wessely, Adolf Wohlbrück, Olga Tschechowa, Hans Moser en Peter Petersen.

Wenen 1905. De echtgenote van een chirurg laat zich in schilderen, slechts gekleed in een minkstola die de verloofde van haar overspelige zwager toebehoort. Een groot schandaal breekt uit als het portret af is. Dit elegante melodrama was Forsts tweede film en wereldwijd een succes. Scenario van regisseur Forst. Camerawerk van Franz Planer.

Hohe Schule

1934 | Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1934. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Rudolf Forster, Angela Salloker, Camilla Gerzhofer en Hans Homma.

Vlak voordat Angela Salloker de huwelijksboot in zal stappen, komt zij te weten dat haar aanstaande man vermoedelijk de moordenaar van haar broer is.

Leise fliehen meine Lieder

1933 | Biografie, Muziek

Duitsland​/​​Oostenrijk 1933. Biografie van Willi Forst. Met o.a. Hans Jaray, Martha Eggerth, Luise Ullrich, Hans Moser en Raoul Aslan.

Een film over de achtste symfonie van Schubert, die we kennen als de [KL]Unvollendete[KLE]. Schubert (Jaray), huisleraar aan het hof van Esterhazy, wordt verliefd op de oudste dochter (Eggerth) van de vorst (Treßler). Maar het standsverschil staat hun romance in de weg. Als het meisje met een ander trouwt verscheurt Schubert het derde deel van het aan haar opgedragen werk. Net als zijn liefde voor haar, zal ook zijn compositie geen einde hebben. In deze eerste regie laat Willy Forst zijn meesterschap al zien. Met veel inzicht en gevoel heeft hij deze film geschreven en geregisseerd, zonder in kitsch te vervallen. Jaray is prachtig als de in zichzelf gekeerde Schubert. Er werd tegelijkertijd een Engelse versie gedraaid, getiteld: THE UNFINISHED SYMPHONY.

Das häßliche Mädchen

1933 | Komedie

Duitsland 1933. Komedie van Hermann Kosterlitz. Met o.a. Dolly Haas, Max Hansen, Otto Wallburg, Genia Nikolajewa en Julius Falkenstein.

Haas speelt een jong, onooglijk meisje. Ze krijgt een kantoorbaantje bij een verzekeringsmaatschappij. Als ze verliefd wordt op een collega (Hansen) begint ze aandacht te besteden aan haar uiterlijk. Ze wordt hoe langer hoe aantrekkelijker. Dat is aanleiding voor dwaze verwikkelingen, waarbij ook haar baas (Wallburg) en zijn vriendin (Nikolajewa) betrokken raken. Maar: eind goed, al goed. Een onderhoudende film. Het pittige tempo laat voor verveling geen plaats. De première in het Berlijnse Atrium op 8 september 1933 eindigde met een rel: toen de persoonlijk aanwezige hoofdrolspelers naar voren kwamen om te buigen werd Hansen met eieren bekogeld. Relschoppers riepen naar het publiek dat ze voortaan alleen naar Duitse acteurs moesten gaan kijken. Scenario van Felix Joachimson. Ook bekend als Liebling.

Tell Me Tonight

1932 | Musical, Komedie

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1932. Musical van Anatole Litvak. Met o.a. Jan Kiepura, Magda Schneider, Sonnie Hale, Edmund Gwenn en Athene Seyler.

De Engelse versie van LA CHANSON D'UNE NUIT/DAS LIED EINER NACHT over de persoonsverwisseling van de tenor Kiepura met een voortvluchtige oplichter in een Zwitsers dorpje. De musical verschilt alleen in de bezetting van de bijrollen van de simultaan gemaakte Franse en Duitse versies.

La Chanson d'une nuit

1932 | Musical, Komedie

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1932. Musical van Anatole Litvak. Met o.a. Jan Kiepura, Magda Schneider, Pierre Brasseur, Lucien Baroux en Charlotte Lysés.

Een belcanto-zanger zoekt rust in een Zwitsers dorpje in het toevallige gezelschap van een voortvluchtige misdadiger. De laatste geeft zich uit voor de beroemde tenor, zodat de zanger zelf incognito de burgemeestersdochter het hof kan maken. Deze in drie talen gemaakte musical rond Kiepura en Schneider is naar Europese maatstaven met een ongewone vlotheid gemaakt, maar blijft in de eerste plaats een aanleiding voor de zangsolo's van Kiepura en is daarmee strikt voor de liefhebbers.

Eine Stadt steht Kopf

1932 | Komedie, Muziek

Duitsland 1932. Komedie van Gustaf Gründgens. Met o.a. Gustaf Gründgens, S.Z. Sakall, Jenny Jugo, Hermann Thimig en Paul Henckels.

Een verfilming van Nikolai Gogols schitterende satirische roman De revisor over een vertegenwoordiger die voor een staatsinspecteur wordt aangezien, waarna de jongeman te maken krijgt met alle denkbare kleinburgerlijke eigenschappen. Een geslaagd en uniek debuut van theaterregisseur en -acteur Gustaf Gründgens.

Liebling der Götter

1930 | Musical

Duitsland 1930. Musical van Hanns Schwarz. Met o.a. Emil Jannings, Olga Tschechowa, Renate Müller, Hans Moser en Max Gülstorff.

Tevergeefs proberen Schwarz en zijn UFA-producent Erich Pommer te teren op het succes van DER BLAUE ENGEL, maar ook al kreeg Jannings in plaats van Dietrich nu tw[KA1]e[KA1]e populaire sterren tegenover zich (Müller en Tschechowa), de film haalde het niet en Jannings, als populaire zanger die zijn stem kwijtraakt, ook niet helemaal.

Das Flötenkonzert von Sanssouci

1930 | Historische film, Drama

Duitsland 1930. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Otto Gebühr, Renate Müller, Walter Janssen, Hans Rehmann en Friedrich Kayssler.

Oostenrijk, Frankrijk en Rusland sluiten een verbond tegen Pruisen, maar Frederik de Grote komt er toch achter, en in een pauze van vijf seconden tijdens een door hem uitgevoerd fluitconcert, geeft hij zijn generaals bevelen. Op Veit Harlans DER GROSZE KÖNIG na was dit de meest reactionaire Frederik de Grote-verfilming, waartegen links heftig protesteerde wegens het pleidooi voor bewapening van Duitsland.

Cyankali

1930 | Drama

Duitsland 1930. Drama van Hans Tintner. Met o.a. Grete Mosheim, Nico Turoff, Claus Clausen, Paul Henckels en Paul Kemp.

Een film over het abortusvraagstuk: Grete Mosheim verwacht een kind van de voortvluchtige vakbondsleider Turoff die winkels plunderde om hongerige families te helpen. Artsen willen haar niet helpen. Ondanks slechte sfeertekening en valse uitgangspunten interessant vanwege de aanpak van dit onderwerp dat gebaseerd was op het toneelstuk van de communistische arts Friedrich Wolf. Prachtrol van Mosheim.

Prapancha Pash

1929 | Zwijgende film, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​India​/​​Duitsland 1929. Zwijgende film van Franz Osten. Met o.a. Seeta Devi, Himansu Rai, Charu Roy en Sarada Gupta.

Tijdens een jachtpartij vallen twee koningen, Sohan en Ranjit, op de mooie Sunita, dochter van een kluizenaar. Sohan probeert zijn rivaal te vermoorden, maar dankzij de goede zorgen van Sunita herstelt Ranjit van zijn verwondingen. Dan weet Sohan Ranjit te verleiden tot een gokspel. Bij deze - op een episode uit het fascinerende, oeroude Indiase epos Mahabharata gebaseerde - film werd niet bezuinigd op figuranten, paarden en olifanten. Regisseur Osten schetst bovendien een voor die tijd behoorlijk realistisch beeld van zijn exotische locaties. Fraai.

Frau im Mond

1929 | Zwijgende film, Sciencefiction

Duitsland 1929. Zwijgende film van Fritz Lang. Met o.a. Willy Fritsch, Gerda Maurus, Klaus Pohl en Fritz Rasp.

Twee jaar na zijn futuristische Metropolis maakte Fritz Lang deze sciencefiction film over een raketvlucht naar de maan. De bewering van professor Manfeldt (Pohl) dat er op de maan goud te halen valt, stuit op hoongelach. Maar wanneer wetenschapper Wolf Helius (Fritsch) zich er voor inzet komt er toch een expeditie. De onderneming wordt echter in gevaar gebracht door leugenachtigheid, verraad en economische belangen. Lang riep de hulp in van heuse ruimte-experts en technisch ziet de film er dan ook goed uit. De beelden daarentegen van mannen in Lederhosen op de maan, zijn wat minder serieus te nemen.

Die Weiße Hölle vom Piz Palü

1929 | Drama

Duitsland 1929. Drama van Arnold Fanck en Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Gustav Diessl, Mizzi Götzel, Otto Spring, Leni Riefenstahl en Ernst Petersen.

De jonge Dießl verloor zijn vrouw in een rotsspleet tijdens een onweder toen hij met haar en een gids de top van de berg uit de titel besteeg en sedertdien beklimt hij fanatiek allerlei hoge bergen. Tien jaar later wil het jonge echtpaar Peterson-Riefenstahl de Piz Palü in Tirol opnieuw bedwingen. Als het slecht weer wordt, zoeken zij een onderkomen in een berghut waar zij Dießl aantreffen. Ze besluiten met zijn drieën verder te gaan. Het onvermijdelijke gebeurt: tijdens een sneeuwstorm komen ze vast te zitten op een ijsplateau boven een afgrond. Piloot Udet moet hen redden met zijn vliegtuigje. Aanvankelijk uitgebracht als zwijgende film, later voorzien van geluid en muziek met sensationele bergopnamen die adembenemend gefotografeerd werden d.m.v. de vliegstunts van Udet die in het dagelijkse leven vliegenier was. Een 'must' voor liefhebbers van de bergsport; voor anderen een redelijk taai melodrama. Scenario van Fanck en Ladislaus Vajda. Fotografie van Sepp Allgeier, Richard Angst en Hans Schneeberger.

Die Weber

1927 | Drama

Duitsland 1927. Drama van Friedrich Zelnik. Met o.a. Valeska Stock, Wilhelm Dieterle en Paul Wegener.

Fel marxistisch fresco naar Gerhard Hauptmanns toneelklassieker, onvervalste agitprop uit de woelige Weimarrepubliek en gebaseerd op de Silezische weversopstand van 1844. Daarin komen de tegen een hongerloontje thuiswerkende wevers onder aanvoering van een afgezwaaide soldaat tegen hun uitbuiter in opstand. Dieterle en Wegener, zelf vermaarde cineasten, zijn opmerkelijke tegenstrevers als respectievelijk volksrevolutionair en fabrieksdirecteur. George Grosz schilderde mee aan de decors. De dankzij de Friedrich Murnau Stiftung gerestaureerde versie van deze verborgen filmschat vol expressieve koppen en vurig discours heeft nieuw gecomponeerde muziek van Johannes Kalitzke.

Fiaker Nr. 13

1926 | Drama

Oostenrijk 1926. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Lili Damita, Jack Trevor, Paul Biensfeldt, Walter Rilla en Karl Ebert.

In 1910 laat een jonge moeder die eigenlijk zelf nog een kind is, haar pas geboren baby achter in het rijtuigje uit de titel. De koetsier ontfermt zich over de vondeling en brengt haar groot. Zestien jaar later is het kind dat Lilian (Damita) heet, een sierlijke danseres geworden. Ze wordt voor het eerst verliefd en de gelukkige is haar buurman, een jonge musicus. Voordat ze met hem gaat trouwen, vindt ze eerst haar vader die een rijke importeur is. Nu heeft ze twee vaders die uitsluitend op het geluk van hun dochter uit zijn. Het suikerzoete scenario is van Alfred Schirokauer naar de dikke pulproman van Xavier de Montepin. De in Bordeaux geboren hoofdrol Damita was 25 jaar en ging net zoals regisseur Curtiz naar Amerika op uitnodiging; in haar geval was het Samuel Goldwyn, maar ze werd veel beroemder als de echtgenote van Errol Flynn dan als actrice. William Dieterle staat op de aftiteling als Wilhelm Dieterle en ook hij ging naar de V.S., maar zijn veelbelovende carrière eindigde in mineur omdat hij inofficieus op de zwarte lijst kwam te staan tijdens de heksenjacht van senator McCarthy die on-amerkaanse activiteiten bestreed in naam der wet en veel communistische spoken zag. Curtiz regisseerde deze zwijgende film als Michael Kertész.

Nathan, der Weise

1922 | Zwijgende film

Duitsland 1922. Zwijgende film van Manfred Noa. Met o.a. Werner Krauss, Carl de Vogt, Margarete Kupfer en Fritz Greiner.

Getrouwe verfilming van het toneelstuk Nathan de Wijze uit 1779 van Gotthold Ephraim Lessing. Nathan is de wijze Joodse koopman die tijdens de derde kruistocht (twaalfde eeuw) in Jeruzalem in contact komt met de verlichte sultan Saladin, en met een jonge tempelier die verliefd wordt op zijn geadopteerde dochter. De stomme film werd in 2009 gerestaureerd en voorzien van een passende symfonie van de Duits-Libanese componist Rabih Abou-Khalil. Een monumentale film over religieuze tolerantie (ironisch genoeg werd hoofdrolspeler Krauss in 1940 geronseld voor de nazifilm Jud Süß).