Ivan Passer (1933): regie en scenario.
Er zijn 18 films gevonden.

The Wishing Tree

1999 | Drama

Verenigde Staten 1999. Drama van Ivan Passer. Met o.a. Alfre Woodard, Helen Shaver, Mary Alice, Blair Underwood en Charles Weldon.

In dit sprookjesachtige drama voor de jeugd keert een advocate na de dood van haar moeder terug naar haar geboorteplaats in het zuidelijke Georgia. Daar raakt ze geboeid door een plaatselijke legende. De altijd prima Woodard (Passion Fish, Miss Evers' Boys) heeft een mooie rol in een sfeervol verhaal van Ivan Passer, de Tsjechische regisseur die in de jaren zestig zijn geld verdiende als scenarioschrijver (hij werkte onder andere veel samen met regisseur Milos Forman). Na de inval van de Sovjettroepen in 1969 glipte hij het land uit en kwam na enkele omzwervingen in de VS terecht, waar hij onder meer Cutter's Way en Haunted Summer maakte.

Kidnapped

1995 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigde Staten 1995. Avonturenfilm van Ivan Passer. Met o.a. Armand Assante, Brian McCardie, Michael Kitchen, Patrick Malahide en Des Braiden.

Geslaagde bewerking door Michael Barlow en John Goldsmith van de vermaarde historische roman van Robert Louis Stevenson over de standvastige loyalist Alan Brack Stewart (Assante), die na schipbreuk geleden te hebben voor de Schotse kust door de gehate Engelse overheersers verbannen wordt naar Amerika. Aan boord van het schip dat hem de Atlantische Oceaan moet overbrengen, leert hij avonturier David Balfour (McCardie) kennen. Vlotte actie, het nodige degengekletter en voordat je het beseft is de film voorbij. Het camerawerk is van Dennis C. Lewiston. Geproduceerd door Robert Halmi Sr., die tevens uitvoerend producent was met oa Francis Ford Coppola. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

While justice sleeps

1994 | Drama

Verenigde Staten 1994. Drama van Ivan Passer. Met o.a. Henry Beckman, Dion Anderson, Karis Paige Bryant, Tim Matheson en Cybill Shepherd.

Geslaagde bewerking door Michael Barlow en John Goldsmith van de vermaarde historische roman van Robert Louis Stevenson over de standvastige loyalist Alan Brack Stewart (Assante), die na schipbreuk geleden te hebben voor de Schotse kust door de gehate Engelse overheersers verbannen wordt naar Amerika. Aan boord van het schip dat hem de Atlantische Oceaan moet overbrengen, leert hij avonturier David Balfour (McCardie) kennen. Vlotte actie, het nodige degengekletter en voordat je het beseft is de film voorbij. Het camerawerk is van Dennis C. Lewiston. Geproduceerd door Robert Halmi Sr., die tevens uitvoerend producent was met oa Francis Ford Coppola. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Stalin

1992 | Biografie

Hongarije​/​​Verenigde Staten 1992. Biografie van Ivan Passer. Met o.a. Robert Duvall, Jeroen Krabbé, Julia Ormond, Maximilian Schell en Joan Plowright.

Ambitieuze Stalin-biografie, die tien miljoen dollar heeft gekost en werd gediend door een ple[KA3]iade van sterren, die de periode 1917-1973 overbrugt, en intieme details mengt met historische feiten. Duvall is indrukwekkend als Stalin, die behendig de politieke ladder opklimt, hard optreedt tegen zijn twee zonen en wat zachter is tegenover zijn tweede vrouw Nadya (gespeeld door Ormond) en zijn dochter Svetlana (gespeeld door Roth) die het verhaal van Paul Monash vertelt. Schell schittert als Lenin en Massey komt geloofwaardig over als Trotski. Russische autoriteiten gaven toestemming om te filmen nabij het Kremlin, Stalins dacha, zijn kantoren en appartement. De tv-film legt de nadruk op Stalins meedogenloosheid, zijn vermogen mensen te kunnen manipuleren en zijn vijanden en rivalen te elimineren. Door co-productie met de Hongaarse tv is een realistisch beeld over het schrikbewind van Stalin ontstaan. De uitstekende fotografie is van vakman Vilmos Zsigmond. Televisiefilm sleepte drie Golden Globe Awards in de wacht.

Fourth Story

1991 | Thriller

Verenigde Staten 1991. Thriller van Ivan Passer. Met o.a. Mark Harmon, Mimi Rogers, Paul Gleason, M. Emmet Walsh en Michael Boatman.

Psychologische thriller waarin Harmon een jongensachtige, onbenullige detective is die wordt ingehuurd door de knappe Rogers om haar (schijnbaar?) verdwenen echtgenoot op te sporen. Regisseur Passer is een Handige Harry met dit soort suspense- toestanden en de personages bewegen zich geloofwaardig door de bizarre intrige. Een goed script van Andrew Guerdat. Camerawerk van Tony Imi. Gemaakt voor het kabelcircuit. Engelse titel DEADLY IDENTITY.

Deadly Identity

1991 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1991. Film noir van Ivan Passer. Met o.a. Mark Harmon, Mimi Rogers, Paul Gleason, Michael Boatman en Cliff De Young.

Daryll McCoughlin (De Young) is spoorloos verdwenen. De politie bakt er maar niets van en zijn vrouw Valerie (Rogers) doet beroep op priv[KA1]e-detective David Shepherd (Harmon) om hem op te sporen. Ze is ervan overtuigd dat Daryll ontvoerd werd en is zeker van zijn trouw, maar David ontdekt al vlug dat hij geen twee zakenreisjes per maand maakte zoals Valerie steeds dacht en dat hij meer geld van zijn bankrekening haalde dan hij toegaf. Nergens is er een spoor van hem te vinden, dus veronderstelt David dat de man zijn naam veranderde en niet wil gevonden worden. Lt. Hank Petkavich (Gleason) twijfelt er niet aan of het verminkte lijk dat hij in de morgue opzoekt dat van Daryll is, maar daar is David niet zo zeker van. In een oude krant vindt hij het overlijdensbericht van Daryll McCoughlin op de leeftijd van zes maanden. Daar haalde de man zijn naam, maar wie was dan de echtgenoot van Valerie? Nadat hij in Hollywood op een enkele uitzondering na enkel routine-klussen in handen kreeg slaagde de Tsjechische regisseur Passer er met deze film in om zijn vroegere inventiviteit terug te vinden. Het verhaal is alles behalve origineel, maar de vertelstijl is ingenieus en verrassend, met een adembenemende climax, en hij haalt het beste uit zijn toch eerder middelmatige acteurs. Een film die ten onrechte haast onbekend is. Andrew Guerdat schreef het scenario en Tony Imi stond achter de camera. Dolby Stereo.

Haunted Summer

1988 | Historische film, Romantiek

Verenigde Staten 1988. Historische film van Ivan Passer. Met o.a. Phillip Anglim, Laura Dern, Alice Krige, Eric Stoltz en Alex Winter.

Geschonden versie van het boek van Anne Edward over de sprookjesachtige, emotionele ontmoeting tussen de dichters Lord Byron en Percy Shelley, de romanschrijfster Mary Godwin en Dr John Polidor in Italië in 1816. De psychedelische jaren zestig konden deze 'liefdeszomer' en experimenten niet verbeteren. Prachtig gefilmd, en beter dan het soortgelijke GOTHIC van Ken Russell, maar evengoed geforceerd en niet overtuigend. Scenario van Lewis John Carlino.

Creator

1985 | Fantasy, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1985. Fantasy van Ivan Passer. Met o.a. Peter O'Toole, Muriel Hemingway, Vincent Spano, Virginia Madson en David Ogden Stiers.

Bioloog O`Toole is geobsedeerd door zijn vrouw. Dat is misschien nog niet zo raar, maar het uitzonderlijke is dat ze al dertig jaar dood is. Sedert haar overlijden wil hij slechts [KA1]e[KA1]en ding: haar weer tot leven wekken. Met enkele zorgvuldig bewaarde lichaamscellen en een eicel van zijn fraaie assistente moet dit lukken. Vreemde, maar goed vertelde liefdesgeschiedenis, die doet denken aan Jim Sharmans SUMMER OF SECRETS (1976). Dankzij de magische rol van O'Toole stijgt de film met een scenario van Jeremy Leven naar zijn eigen roman, boven de middelmaat uit. Naar het einde toe wordt het een onvervalste tranentrekker. Fraai camerawerk van Robbie Greenberg.

Cutter's Way

1981 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1981. Thriller van Ivan Passer. Met o.a. Jeff Bridges, John Heard, Lisa Eichhorn, Ann Dusenberry en Stephen Elliot.

Bridges wordt verdacht van moord op een call-girl, maar wordt vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. Hij meent de ware moordenaar te kennen. Hij wil de zaak laten rusten, tenzij de moordenaar een `gerespecteerde` machtige burger is. Zijn vriend Heard, een zwaar getekende Vietnam-veteraan, denkt er anders over. Hij wil de haat die hij voelt voor het establishment koelen op de ware moordenaar. Een ongewone, intrigerende thriller die erg Europees oogt. Knappe vertolking van beide hoofdrollen in een erg ongewone rol. Verrassend uitgekiende vormgeving. Jeffrey Alan Fishkin baseerde zijn scenario op een roman van Newton Thornburg. Jordan Cronenweth stond achter de camera. Oorspronkelijk uitgebracht als CUTTER AND BONE (de titel van de roman).

Silver Bears

1978 | Komedie, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1978. Komedie van Ivan Passer. Met o.a. Michael Caine, Cybill Shepherd, Louis Jourdan, Martin Balsam en Tommy Smothers.

Gentleman-dief Doc Fletcher (Caine) koopt na bemiddeling van een verarmde Italiaanse prins een bank in Lugano. Deze bank blijkt een vervallen kamertje boven een pizzeria. Wat moet hij zijn baas Balsam vertellen? Maar Fletcher zou geen meester in zijn vak zijn als hij geen oplossing kon bedenken, en die komt in de vorm van een zilvermijn in Iran. Onderhoudende caper-comedy, op speelse wijze vertolkt door een hele reeks bekende gezichten. Een licht niemendalletje, met typisch Britse dialoog- en situatiehumor en zonder gewelddadigheden. Peter Stone bewerkte de roman van Paul Erdman met veel soepelheid en gevoel voor humor. Een kolfje naar de hand van Caine.

Crime and Passion

1976 | Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1976. Komedie van Ivan Passer. Met o.a. Omar Sharif, Karen Black, Joseph Bottoms en Bernhard Wicki.

Bizarre komische thriller die speelt in de Oostenrijkse Alpen. Sharif als internationale financier die zijn secretaresse annex minnares Black ertoe overhaalt met de industrieel Wicki te trouwen om diens geld, en er dan achter komt dat ze allebei door toedoen van de bedrogen echtgenoot ten dode zijn opgeschreven. Ook bekend als ACE UP MY SLEEVE.

Ace Up My Sleeve

1975 | Horror

Duitsland 1975. Horror van Ivan Passer. Met o.a. Omar Sharif, Karen Black, Joseph Bottoms en Bernhard Wicki.

Een employé van een verzekeringsmaatschappij blijkt het vermogen van een miljonair niet zo goed beheerd te hebben; zijn vriendin helpt hem uit de nood door met de miljonair te trouwen. De film aarzelt tussen horror, misdaad-komedie en maatschappij- kritiek, maar is op geen van alle fronten geslaagd te noemen.

Law and Disorder

1974 | Komedie, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1974. Komedie van Ivan Passer. Met o.a. Carroll O'Connor, Ernest Borgnine, Ann Wedgeworth, Anita Dangler en Leslie Ackerman.

Intelligent, origineel komedie-drama over twee New Yorkers van middelbare leeftijd, verontrust over de stijgende misdaad, die hulpagenten worden. Eerst zien ze het als een geintje, maar dan wordt het bloedserieus. Vol mooie nuanceringen en interessante scènes. O'Connor is hier de gevoelige man, Borgnine de heethoofdige.

Born to Win

1971 | Komedie

Verenigde Staten 1971. Komedie van Ivan Passer. Met o.a. George Segal, Karen Black, Paula Prentiss, Jay Fletcher en Hector Elizondo.

Niet zo'n succesvol, maar ten onrechte genegeerd komedie- drama over een voormalige kapper in New York en zijn kwaal om $100 per dag aan heroïne uit te geven. Zeer goed gespeeld, vooral door Segal. Scenario van David Scott Milton en de regisseur. Camerawerk van Jack Priestley en Richard Kratina. Ook bekend als ADDICT.

Horí, má panenko

1967 | Komedie

Tsjechië 1967. Komedie van Milos Forman. Met o.a. Vaclav Stöckel, Jan Vostrcil, Josef Svét en Frantisek Debelka.

Feestje voor pensionaris van de brandweer in klein Tsjechisch stadje, verloopt niet helemaal volgens plan: de prijzen van de loterij worden gestolen en de kandidates voor de Miss Brandweer-schoonheidswedstrijd zijn niet moeders mooisten. Film die op luchtige manier kritiek levert op verval van waarden in een communistische maatschappij werd genomineerd voor Oscar voor beste buitenlandse film. Horí, má panenko, maar ook Lásky jedné plavovlásky (beter bekend als A blonde in love) maakten de weg vrij voor Formans vertrek naar Amerika waar hij oa succes had met One flew over the cuckoo's nest, Hair, Ragtime, Amadeus en The people vs. Larry Flynt.

Intieme belichting

1965 | Experimenteel, Drama

Tsjechoslowakije 1965. Experimenteel van Ivan Passer. Met o.a. Vera Kresadlova, Jan Vostrcil, Karel Blazek, Zdenek Brezusek en Jaroslava Stedra.

Gerestaureerde klassieker van de Tsjechische New Wave. Over cellist Petr die met zijn mooie vriendin Stepa vanuit Praag zijn jeugdvriend Bambas in een provinciestadje bezoekt. Uit protest tegen de idealistische Sovjet propagandafilms toonde regisseur Passer het dagelijks leven van gewone mensen met al hun gekkigheid en gebreken. Het resultaat is een komische ‘slice of live’ uit het leven van muzikanten, met veel lokale amateur-acteurs. Met eigenwijze kippen, een drinkgelag na een begrafenis en uit het lange gras stekende blote benen.

Loves of a Blonde

1965 | Romantische komedie

Tsjechoslowakije 1965. Romantische komedie van Milos Forman. Met o.a. Hana Brejchová, Vladimír Pucholt, Vladimír Mensík, Jan Vostrcil en Milada Jezková.

In de jaren zestig is de schoenenfabriek in de Tsjechische arbeidersstad Zruc het domein van vrijwel uitsluitend vrouwen. Zoals elk van hen hoopt de blonde Andula (Brejchová) dat haar sombere toekomstverwachtingen worden tegengesproken en de ware Jacob zich toch nog aan haar openbaart. Zou misschien amusante pianist op doorreis Milda (Pucholt) de grijze monotonie van deze goede volksdochter van Lenin kunnen opfleuren? Forman, ten tijde van de Tsjechische New Wave al niet gediend van autoritaire ideologieën, observeert zijn afgematte antiheldin met de polslittekens en de kijker weet voldoende.

The nightingale

-1 |

Verenigde Staten. Ivan Passer. Met o.a. Barbara Hershey, Edward James Olmos, Bud Cort en Mick Jagger.

In de jaren zestig is de schoenenfabriek in de Tsjechische arbeidersstad Zruc het domein van vrijwel uitsluitend vrouwen. Zoals elk van hen hoopt de blonde Andula (Brejchová) dat haar sombere toekomstverwachtingen worden tegengesproken en de ware Jacob zich toch nog aan haar openbaart. Zou misschien amusante pianist op doorreis Milda (Pucholt) de grijze monotonie van deze goede volksdochter van Lenin kunnen opfleuren? Forman, ten tijde van de Tsjechische New Wave al niet gediend van autoritaire ideologieën, observeert zijn afgematte antiheldin met de polslittekens en de kijker weet voldoende.