Johann Feindt is regisseur en cameraman.
Er zijn 13 films gevonden.

Gerhard Richter - Painting

2011 | Documentaire

Duitsland 2011. Documentaire van Corinna Belz.

Documentaire van de Duitse cineaste Corinna Belz toont precies wat de titel belooft: de beroemde schilder Gerhard Richter aan het werk in zijn Keulse studio. Dat is best bijzonder, want Richter geeft zelden interviews en liet zich voorheen al helemaal niet graag filmen. Praten doet hij in de film mondjesmaat, we zien de veelzijdige kunstenaar – zijn werk varieert van fotorealistisch tot zeer abstract - vooral ploeteren op een reeks grote doeken. Het resultaat is traag en schaamteloos highbrow, maar voor geïnteresseerden ook uniek en fascinerend.

Freischwimmer

2007 | Thriller, Mysterie

Duitsland 2007. Thriller van Andreas Kleinert. Met o.a. Frederick Lau, August Diehl, Devid Striesow en Alice Dwyer.

Voor Duitse cinema atypische mengeling van opgroeidrama, noir-mysterie en bourgeoisiesatire. Op het Franz Kafka-lyceum in een muffig Westfaals provinciestadje sterft een scholier met zwemtalent aan een vergiftigd gebakje. Vanaf dat moment ziet medeleerling Rico, slechthorend buitenbeentje met een onhippe passie voor treinen in alle formaten, steeds meer schaduwen zijn kraakheldere omgeving binnenkruipen. Scenario lijdt aan dramaturgische obesitas, maar Kleinerts regiedebuut fascineert dankzij irreële sfeer in palet van verzadigde kleuren. Lau lijkt zijn outsidersrol te hebben verinnerlijkt, Dwyer is een blonde bakkersdochter met kwaadaardigheid in de sfinxogen.

Offset

2006 | Drama

Duitsland/Frankrijk/Roemenië/Zwitserland 2006. Drama van Didi Danquart. Met o.a. Felix Klare, Alexandra Maria Lara, Razvan Vasilescu en Manfred Zapatka.

Een Duitse jongeman (Klare) wordt in Roemenië tijdens de installatie van een vlakdrukmachine verliefd op de secretaresse - en ex - van de drukbaas (respectievelijk Lara en Vasilescu). De drukker doet er alles aan om de aanstaande bruiloft van het prille stel te dwarsbomen. De aanzienlijke druk wordt verder opgevoerd als de stereotiepe Duitse familie overkomt om de dito Roemeense familie te ontmoeten. Regisseur/scenarist (en film- en kunstprofessor) Danquart belicht op vindingrijke wijze de kloof tussen de voormalige eerste en tweede wereld. Een warmbloedig en vlot verteld werk.

Tatort - Schimanski: Das Geheimnis des Golem

2004 | Mysterie, Thriller

Duitsland 2004. Mysterie van Andreas Kleinert. Met o.a. Götz George, Denise Virieux, Julian Weigend, Chiem van Houweninge en Martin Feifel.

Mario Giordano, die het scenario schreef, zorgt voor een opwindende aflevering met Schimanski (George) die na de moord op zijn werkgever Paul Rosenfeldt, die hem als lijfwacht in dienst had genomen, in Antwerpen terechtkomt. Marie-Claire (Virieux) wordt jaloers als Schimanski gaat samenwerken met een beeldschone agente van de Isra[KA3]elische geheime dienst, de Mossad. Bovendien moet Schimanski vluchten voor zijn ex-collega`s Hunger (Weigend) en H[KA3]anschen (Van Houweninge), die hem voor de moordenaar houden. Het camerawerk is van Johann Feindt, die behalve is Duisburg en omgeving, ook in Antwerpen filmde. Sedert Schimanski officieel niet meer als TATORT-Kommissar in dienst is, heeft hij zijn eigen serie. Derhalve telt deze aflevering niet mee in de officiële TATORT-reeks.

Polizeiruf 110: Winterende

2004 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2004. Misdaad van Andreas Kleinert. Met o.a. Uwe Steimle, Marlen Diekhoff, Birge Schade, Hermann Beyer en Helga Göring.

Begrafenisondernemer Preusler sterft in zijn sauna. In de houten wand staat de letter J gekerft. Hinrichs (Steimle) en T[KA3]orner (H[KA3]ubchen) onderzoeken de zaak. Ondertussen wordt Johanna Preusler (Diekhoff) telefonisch bedreigd. T[KA3]orner gaat een oogje in het zeil houden en meent te weten hoe de vork in de steel zit. Jelena (Piwowarska) was Preuslers minnares en haar man Pavel (Wlodarczyk) had schulden bij Preusler. De zaak lijkt T[KA3]orner zo klaar als een klontje, maar Hinrichs meent van niet. Pavel werkt als concierge in het bejaardentehuis, waar Hinrichs vader woont. Hij ontdekt dat Pavel aan Preusler menige tip over een sterfgeval gaf, heet van de naald, zodat Preusler er als de kippen bij was. Men slacht toch geen kip die gouden eieren legt? Hinrichs kijkt heel terecht naar een grondregel in de misdaaddetectie: wie profiteerde van Preuslers dood? De begrafenisonerneming gaat over in handen van Marianne Dammers (Schade), een mooie vrouw en een meesteres in het houden van gevoelige grafredes voor de bedroefde nabestaanden. Nu gaat het erom om te weten wie eventueel haar medeplichtige was. Vooral een aardige sfeertekening over de een z'n dood is de ander z'n brood in de Oostduitse provincie. Prima rolbezetting, Steimle kan niet stuk en wordt adequaat gesteund door Hübchen, die veelvuldig in DDR-afleveringen van deze serie als schurk speelde. Het scenario is van Beate Langmaack. Het camerawerk is van Johann Feindt. 16:9, Stereo.

Polizeiruf 110: Verloren

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Andreas Kleinert. Met o.a. Uwe Steimle, H.H. Müller, Martin Lüttge, Henriette Confurius en Naomi Krauss.

Commissaris Jens Hinrichs (Steimle) heeft een nieuwe collega: Tobias T[KA3]orner (H[KA3]ubchen) uit Berlijn. De eerste zaak die zij als team te behandelen krijgen, betreft een dode, onbekende vrouw, die door niemand wordt vermist. Bijna gelijktijdig met hun lugubere vondst verlaat de nukkige tiener Kim Krinowsky (Confurius) haar ouderlijk huis, zonder dat haar ouders het in de gaten hebben. Intussen komen Jens en Tobias een zekere Klasen (Lüttge) op het spoor. Het is een zonderlinge man, die pas in Schwerin is komen wonen en een strafblad heeft als voyeur. Maar niemand mist de slachtoffers. Zou het duo voor Kim nog op tijd komen of is Klasen hen voor? Hübchen is een oude klant uit de serie; in de DDR-afleveringen speelde hij meestal de boef. Dit is nu omgekeerd evenredig aan Lüttge: een ex-TATORT Kommissar als enge psychopaat. Steimle is en blijft de moderne commissaris die vooruit wil komen. Het scenario is van Beate Langmaack. Het camerawerk is van Johann Feindt.

Mein Vater

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Andreas Kleinert. Met o.a. Götz George, Ulrike Krumbiegel, Sergej Moya, Christine Schorn en Cornelia Schmaus.

Als Jochens vader na een beroerte steeds verder dementeert, besluit hij hem in zijn eigen huis op te nemen en zelf te verzorgen. De ziekte verscheurt echter niet alleen langzaamaan zijn vader, maar ook zijn huwelijk. Tot op een dag de bom barst en zijn vrouw naar haar moeder vlucht. Niet zo beklemmend als bijvoorbeeld Michael Hanekes Amour, of zo teder als Sarah Polleys Away from Her, maar desalniettemin een fraai televisiedrama, met een prachtige rol van Götz George als de aftakelende oude man.

Kelly Bastian - Geschichte einer Hoffnung

2001 | Drama, Biografie

Duitsland 2001. Drama van Andreas Kleinert. Met o.a. Dagmar Manzel, Michael Mendl, Nicole Heesters en Gudrun Ritter.

De Groenen namen in 1982 voor het eerst hun intrek in het Duitse parlement en ontwikkelden zich met de nodige interne problemen langzaam van actiepartij tot een heuse machtsfactor in de Duitse politiek. Kelly Bastian - Geschichte einer Hoffnung is een van de films, die een beeld geven van die woelige periode. Het is een knap docudrama, gemaakt voor tv, over Groenen-icoon Petra Kelly en haar veel oudere vriend Gert Bastian, een ex-generaal en vredesactivist. Achteraf zijn Petra's woorden 'Als Gert niet meer is, wil ik ook niet meer zijn' profetisch gebleken, maar ze verklaren nog niet waarom Gert haar in 1992 in haar slaap doodschoot en daarna zichzelf ombracht.

Tatort - Der schwarze Ritter

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Didi Danquart. Met o.a. Ulrike Folkerts, Andreas Hoppe, Hans-Günter Martens, Tamara Simunovic en Marek Wlodarczyk.

Zora Jeschke (Simunovic) doet met haar man Magnus (Wlodarczyk) een goochelnummer in een amusementspark. Zij is verliefd op stuntman Louis Mercier (Lohmeyer), die de ridder is in het steekspel uit de titel. Tijdens de voorstelling willen Zora en Louis zich uit de voeten maken en elders emplooi zoeken als zelfstandige artiesten. Louis komt niet opdagen en wordt later levenloos gevonden tussen de coulissen van de avontuurlijke piratenwereld. Lena Odenthal (Folkerts) doet het onderzoek. Zora verdwijnt spoorloos en Lena vreest voor haar leven. Ze wordt geconfronteerd met een gesloten wereldje, waarin niemand zijn mond wil opendoen en waarbij zij toch meerdere verdachten heeft naast Magnus. Omdat Lena geen steek verder komt, besluit zij dat haar assistent Mario (Hoppe) als verzorger van de wilde dieren op discrete wijze informatie moet verzamelen. Mario weet de tongen wat losser te krijgen en ontdekt dat Louis` broer Thierry (Bertram) in diens schaduw stond en dat Frau Reiche (Mattes) als manager van Louis door zijn vertrek brodeloos zou raken. Het gemakkelijk te vergeten scenario van de 38-jarige Dorothee Schön bevat de gebruikelijke milieuschildering van het artiestenwereldje en gaat over rivaliteiten van uiteenlopende aard. Het is haar derde TATORT scenario. Folkerts en Hoppe zijn pure routine. Mattes werd in 2002 in TATORT Hauptkommissarin Klara Blum aan de Bodensee. Het camerawerk is van Johann Feindt. Aflevering 443.

Viehjud Levi

1999 | Drama, Oorlogsfilm

Zwitserland/Oostenrijk/Duitsland 1999. Drama van Didi Danquart. Met o.a. Bruno Cathomas, Caroline Ebner, Ulrich Noethen, Martina Gedeck en Bernd Michael Lade.

Ieder jaar komt veehandelaar Levi (Cathomas) naar het Schwarzwald om beesten te kopen. Hij is een vriendelijke, eenzame man die met een gammele vrachtwagen en een motorfiets zijn ronde maakt. Hij heeft een haas bij zich die Jankel heet en hij zingt jiddische liedjes voor hem. Levi brengt voor de boeren zaken mee uit de stad en iedereen is altijd blij met zijn komst. Het is 1933, de nazi`s hebben net de macht gegrepen, de tijden zijn slecht en iedereen verdient een karige boterham. Boer Horger (Olchewsky) heeft het zo zwaar dat zijn dochter Lisbeth (Ebner), die altijd bloost als Levi komt, nu als dienster in het dorp werkt om geld in te brengen. Paul Braxmeier (Lade), een vent met een grote bek, heeft een oogje op Lisbeth, terwijl Levi aan Horger juist twee zaken wilde voorstellen: de aankoop van een mestkalf en de hand van zijn dochter. Een spoorwegtunnel in de buurt heeft schade opgelopen en de Duitse spoorwegen hebben een stelletje arbeiders gestuurd om de reparatie uit te voeren. De leiding is in handen van ingenieur Kohler (Noethen), die Fraulein Neuner (Gedeck) als secretaresse bij zich heeft -Neuner is in feite zijn minnares en beiden zijn overtuigd nazi en profiteren van de nieuwe orde. Voor Levi is geen plaats meer en boer Holger wil niet aan hem verkopen. De arbeiders drijven Levi in het nauw in het Wirtshaus, maar gelukkig laat Lisbeth hem tijdig vluchten. Later wordt Levi dood gevonden. Moord of zelfmoord? De veertig- jarige regisseur Danquart schreef voor zijn tweede film met Martina Döcker het scenario naar het hoorspel van zijn vriend Thomas Strittmatter, die op 24-jarige leeftijd is gestorven. Het spel in deze film over het anti-semitisme en de opkomst van de nazi's in de Duitse provincie is uitstekend. Noethen en Gedeck als duivelse personages steken de overigens zeer overtuigende Zwitser Cathomas moeiteloos naar de kroon als onsympathieke nazi's. Het camerawerk is van Johann Feindt. Gebaseerd op een ware geschiedenis en bekroond op het filmfestival van Berlijn.

Nachtjäger

1988 | Documentaire

Duitsland 1988. Documentaire van Johann Feindt. Met o.a. Helmut Jüliger, Joachim Brücher en Reiner Wirtz.

De film volgt verslaggevers van twee verschillende plaatselijke bladen in Keulen. Ze zijn dag en nacht op zoek naar sensatie en ze weten de wonderlijkste dingen te ontdekken. Een documentaire die laat zien hoe gespleten het werk van krantenmensen is. Tegelijkertijd krijgen we een bijzonder portret van de grote stad te zien.

Der Versuch zu leben

1985 | Documentaire

Duitsland 1985. Documentaire van Johann Feindt.

Deze film verplaatst ons goed in het werk dat op de eerstehulppost van het Stadsziekenhuis in Berlijn wordt verricht. De onmacht van de helpers tussen medelijden en bureaucratie wordt duidelijk. Deze goede film werd met leken gedraaid.

Unversöhnliche Erinnerungen

1979 | Documentaire, Historische film

Duitsland 1979. Documentaire van Klaus G. Volkenborn, Johann Feindt en Karl Siebig.

Een metselaar en een generaal in de Bundeswehr staan in de oorlog tegenover elkaar. In 1933 moet de jonge, ge[KA3]engageerde, communistische metselaar Ludwig Stillger voor de nazi`s vluchten om niet te behoren tot de eerste lichting van ge[KA3]interneerden die terecht kwamen in Dachau, het eerste concentratiekamp van Duitsland. Hij week uit naar Holland en ging met kameraden naar Spanje om in de burgeroorlog van 1936 tegen Franco te vechten. Hennig Str[KA3]umpell werd in 1931 beroepsmilitair en trad in dienst van de Reichswehr van de republiek van Weimar. In 1933 kreeg hij in M[KA3]unchen een opleiding als jachtvlieger. Hij nam vrijwillig dienst in het Legion Condor, dat door Hitler naar Franco werd gezonden en daar `live` kon oefenen voor de Blitzkrieg met o.a. het vernietigende bombardement op het Noord- Spaanse stadje Guernica. Na de overwinning van Franco moet Ludwig Spanje verlaten. Hij raakte tijdens WO II (1939-45) verstrikt in Belgi[KA3]e en bracht de oorlog door in een Frans interneringskamp. Hennig was inmiddels Oberleutnant, maar toen de oorlog was afgelopen, kwam hij in Britse gevangenschap. De Engelsen lieten hem snel lopen en Hennig werd directeur van een groothandel. Bij het oprichten van de Bundeswehr in 1956 kon Hennig in dienst treden als kolonel en bracht het tot generaal. Ludwig was in 1945 na dertien jaar afwezigheid teruggekeerd naar zijn vrouw. Hij zag in 1956 met de herbewapening en het verbod op de KPD (de Duitse communistische partij) zijn laatste hoop op een links georiënteerd neutraal Duitsland in rook opgaan. Hij handhaafde zich als metselaar en ging met pensioen en sleet zijn dagen in Remscheid, niet ver van Wuppertal. Hennig genoot van zijn levensavond in Frankfurt. Regisseur Volkenborn laat met zijn meervoudige bekroonde documentaire zien hoe het in vrijheid verkozen lot het leven van een individu kan bepalen. De conclusie is, dat idealen weinig welstand verschaffen, maar wellicht voldoening geven na een bewogen leven en een gerust geweten. Opportunisme loont zich, maar of het zielenheil brengt, staat te bezien.