Marjon Brandsma: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Off Screen

2005 | Thriller, Drama, Misdaad

Nederland​/​​België 2005. Thriller van Pieter Kuijpers. Met o.a. Jeroen Krabbé, Jan Decleir, Astrid Joosten, Theu Boermans en Carly Wijs.

Op 11 maart 2002 gijzelt een gewapende man een aantal mensen in de Amsterdamse Rembrandttoren, uit protest tegen 'de verborgen codes in de zwarte balken van breedbeelduitzendingen'. Regisseur/scenarist Kuijpers (Van God los) verdiepte zich in de achtergrond van de man en fabriceerde een tweetrapsfilm die werkt als een spannende thriller en als een psychologisch drama. Kuijpers haalde alles uit de kast, met enerzijds Matrix-achtige actiebeelden en anderzijds een doorwrocht portret van een vereenzaamde man die leeft met paranoia en hallucinaties. Subliem acteerspel van Jan Decleir als de verdwaasde gijzelnemer en tegenspeler Jeroen Krabbé als aalgladde Philips-topman.

Qui vive

2001 | Drama, Oorlogsfilm

Nederland 2001. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Kitty Courbois, Peter Oosthoek, Catherine ten Bruggencate, Pierre Bokma en Rijk de Gooyer.

Vervolg op Leedvermaak (1989), ook weer gebaseerd op een stuk van Judith Herzberg. Als een uitgebreide Joodse familie bij elkaar komt ter gelegenheid van het veertigjarig huwelijk van de pater familias komt veel oud zeer naar boven. Over de oorlog, toen kinderen uit de familie werden ondergebracht bij protestantse boeren, over kinderwensen, midlifecrises en nog veel meer. Misschien iets te veel, in de volle film die voor het goede begrip nog het best na Leedvermaak kan worden bekeken. Goed spel van de uitstekende cast maakt de film toch de moeite waard.

Duinzicht Boven

1999 | Drama

Nederland 1999. Drama van Gerardjan Rijnders. Met o.a. Annemarie Prins, Marjon Brandsma, Kitty Courbois, Celia Nufaar en Ina van Faassen.

Vervolg op Leedvermaak (1989), ook weer gebaseerd op een stuk van Judith Herzberg. Als een uitgebreide Joodse familie bij elkaar komt ter gelegenheid van het veertigjarig huwelijk van de pater familias komt veel oud zeer naar boven. Over de oorlog, toen kinderen uit de familie werden ondergebracht bij protestantse boeren, over kinderwensen, midlifecrises en nog veel meer. Misschien iets te veel, in de volle film die voor het goede begrip nog het best na Leedvermaak kan worden bekeken. Goed spel van de uitstekende cast maakt de film toch de moeite waard.

Weekend

1998 | Korte film

Nederland 1998. Korte film van Nanouk Leopold. Met o.a. Marc van Uchelen, Marjon Brandsma, Kuno Bakker, Jorn Heijdenrijk en Kaatje van Zomeren.

Vervolg op Leedvermaak (1989), ook weer gebaseerd op een stuk van Judith Herzberg. Als een uitgebreide Joodse familie bij elkaar komt ter gelegenheid van het veertigjarig huwelijk van de pater familias komt veel oud zeer naar boven. Over de oorlog, toen kinderen uit de familie werden ondergebracht bij protestantse boeren, over kinderwensen, midlifecrises en nog veel meer. Misschien iets te veel, in de volle film die voor het goede begrip nog het best na Leedvermaak kan worden bekeken. Goed spel van de uitstekende cast maakt de film toch de moeite waard.

Oude Tongen

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Gerardjan Rijnders. Met o.a. Catherine ten Bruggencate, Mark Rietman, Fred Goessens, Lieneke le Roux en Pierre Bokma.

Gebaseerd op een schandaal, anno 1987 in Oude Pekela, waarbij tientallen kinderen betrokken waren bij een grootschalige pornozaak. Nooit is bewezen of er sprake was van massa-hysterie, of de kinderen een gemeenschappelijke fantasie-aanval hadden en of er echte kinderlokkers rondliepen die zich als clowns uitdosten om vieze spelletjes met de peuters en tieners uit te halen. Regisseur Rijnders recruteerde zijn acteurs bij het eigen gezelschap Toneelgroep Amsterdam. Hij liet hen hun mening opdissen via de mensen die ze spelen: betrokkenen, ouders, politiefunctionarissen en journalisten, met Heebink als onderwijzeres en Admiraal als oude, stervende burgemeester. Satirisch, maar chaotisch en onrealistisch. Sommigen amuseren er zich kostelijk mee, anderen vinden de film een irritante mislukking, die niet past in de Nederlandse filmtraditie (?). Later als drie-delige tv-serie.

De nietsnut

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Ab van Ieperen. Met o.a. Pierre Bokma, Willem Nijholt, Marjon Brandsma, Ramses Shaffy en Jacques Bonaffé.

Na een leegte van dertien jaar (ACHTER GLAS uit 1981 en ook al geen meesterwerk) maakte de regisseur deze rolprent gebaseerd op het gelijknamige verhaal van Frans Kellendonk. Samen met van Ieperen schreef hij voor zijn dood in 1990 het scenario voor de film die IDENTIKIT zou gaan heten. Het gaat over een man (Bokma), die nooit van zijn vader (Nijholt in flashbacks) heeft gehouden en hem maar een lul vond. Als zijn vader door een moord in België om het leven komt, besluit hij een kijkje te gaan nemen op de plaats des onheils. Onderweg neemt hij een jonge lifter mee en realiseert zich dat ook zijn leven zonder hoogtepunten, roemloos aan het voorbij trekken is. Hij dist een verhaal op aan de jongen, waaruit zou moeten blijken dat zijn vader een held was. Van Ieperen, die bekend staat om zijn breedvoerige, weinig oorspronkelijke, slaapverwekkende stijl, distantiëerde zich van de film nadat de producent de prent op aanvaardbare lengte sneed. Door de inkorting valt er echter aardig wat weg van de oorspronkelijke opzet: personages op zoek naar een verhaal. Nijholt speelt uitstekend als de vader, Bokma's ingehouden woede is overtuigend, Shaffy is leuk als een rijke oom. Brandsma als de moeder, geeft een sterke monoloog weg. De sleutelrol van de Belgische hoteleigenaar Bonnaffé, die zijn lodderoog laat vallen voor zowel de moeder als de zoon, is duister. We zullen het dan allemaal maar aan de bizarre montage en de weggeknipte start en finale wijten. Geproduceerd met de NOS.

Oeroeg

1993 | Drama, Oorlogsfilm, Historische film

Nederland 1993. Drama van Hans Hylkema. Met o.a. Rik Launspach, Martin Schwab, Jeroen Krabbé, Joris Putman en Marjon Brandsma.

'Oeroeg was mijn vriend', zo begon Hella S. Haasse's in 1948 verschenen novelle, waarin ze de vriendschap beschreef tussen Johan, zoon van een Nederlandse plantage-eigenaar en de Indonesische Oeroeg, zoon van een opzichter. Als kinderen waren ze onafscheidelijk, maar wanneer Johan tijdens de politionele acties in Batavia terugkeert blijkt hoeveel er is veranderd. Hans Hylkema verfilmde het verhaal in een tijd dat dit hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis nog zeer gevoelig lag: des te symbolischer de aanwezigheid destijds van Beatrix bij de première. Rik Launspach kreeg een Gouden Kalf voor zijn rol.

De mannetjesmaker

1983 | Drama

Nederland 1983. Drama van Hans Hylkema. Met o.a. Gerard Thoolen, Celia Nufaar, Carol van Herwijnen, Henk van Ulsen en Marjon Brandsma.

De reconstructie van een politiek schandaal uit de jaren '60 toen pr-specialist Ben Korsten ongezond veel invloed in regeringskringen wist te krijgen. Uiteindelijk werd hij zelf het grootste slachtoffer. Gerard Thoolen slaagt erin Korsten verbluffend raak te typeren in een nogal zakelijk geregisseerde, maar uiterst onderhoudende film. Leuk als wie-is-wie-spelletje.

Achter glas

1981 | Drama

Nederland 1981. Drama van Ab van Ieperen. Met o.a. Rudolf Lucieer, Elias van Zanden, Marjon Brandsma, Bram Vermeulen en Petra Laseur.

Een radioreporter heeft een verhouding met een glazenwasser. Jammer, dat de soms zwakke acteursregie, met een té traditioneel opgezet scenario, er niet in slaagde het drama van de verhouding van twee mannen uit verschillende milieus dramatisch los te maken van het incidentele en soms té anekdotische. Overigens een boeiende poging tot het maken van een 'normale' homo-film.

Uit elkaar

1979 | Drama

Nederland 1979. Drama van Herman van Veen. Met o.a. Herman van Veen, Monique van de Ven, Lou Landré, Marlous Fluitsma en Marjon Brandsma.

Droom en werkelijkheid nauw verweven in deze semi- autobiografische film van Van Veen. Een succesvol artiest tussen publiek, opnamen en huwelijksproblemen. Een draak van een film. Van Veen vol zelfmedelijden.

Een vrouw als Eva

1979 | Drama

Nederland 1979. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Monique van de Ven, Maria Schneider, Peter Faber, Marijke Merckens en Renée Soutendijk.

'Als je de regelmaat loslaat...'. De rechtlijnige moeder van Eva neemt niet eens de moeite om haar waarschuwing af te maken. Maar huisvrouw Eva (Monique van de Ven) voelt zich 'mans genoeg' om haar eigen lot te bepalen, los van haar dwingende man Ad (Peter Faber) en los van de opgelegde normen van de jaren zeventig. In een Franse commune ziet ze haar ware aard onder ogen met verstrekkende gevolgen voor haar gezin. Een prachtig tijdsdocument uit de vroege gloriedagen van de Nederlandse cinema.

Alle Dagen Feest

1976 | Drama

Nederland 1976. Drama van Ate de Jong, Orlow Seunke, Otto Jongerius en Paul de Lussanet. Met o.a. Peter Faber, Marlous Fluitsma, Bram van der Vlugt, Hans Man in 't Veld en Helmert Woudenberg.

Een jonge dichter zonder lezers, Remco Camperts alter ego Wessel (Faber), zoekt z'n heil in het bestieren van een publiciteitsbureau. Dat blijkt Alle Dagen Feest, zoals in Camperts gelijknamige en goeddeels autobiografische verhalenbundel (1955). Maar dan vooral een feest van landerigheid, gedeeld met toepasselijk ongemotiveerde vrienden en vriendinnen. Het vierluik van evenzoveel debuterende filmmakers heeft mankementen – een stoet van knulligheden – die de liederlijke inhoud fantastisch ondersteunen. Een geslaagd werk voor mensen die in de titel Alle Dagen Feest een waarschuwing lezen, en niet een aanprijzing.

Total Loss

1967 | Korte film

Nederland 1967. Korte film van Samuel Meyering. Met o.a. Leo de Hartogh en Marjon Brandsma.

Een jonge dichter zonder lezers, Remco Camperts alter ego Wessel (Faber), zoekt z'n heil in het bestieren van een publiciteitsbureau. Dat blijkt Alle Dagen Feest, zoals in Camperts gelijknamige en goeddeels autobiografische verhalenbundel (1955). Maar dan vooral een feest van landerigheid, gedeeld met toepasselijk ongemotiveerde vrienden en vriendinnen. Het vierluik van evenzoveel debuterende filmmakers heeft mankementen – een stoet van knulligheden – die de liederlijke inhoud fantastisch ondersteunen. Een geslaagd werk voor mensen die in de titel Alle Dagen Feest een waarschuwing lezen, en niet een aanprijzing.