Kees Ryninks

Scenarist, Producer

Kees Ryninks is scenarist en producer.
Er zijn 9 films gevonden.

A Cry From The Grave

1999 | Documentaire, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk/Nederland 1999. Documentaire van Leslie Woodhead. Met o.a. Yasushi Akashi, Louise Arbour, Momello Cyjetinovic, Wim Dijkema en Vincent Egbers.

In 1999 maakte regisseur Leslie Woodhead een aangrijpende reconstructie van de genocide in Srebrenica. Met schokkende videobeelden en getuigenissen toonde Woodhead de wanhoop bij de moslimbevolking en de frustratie en onmacht bij de Dutchbatters.

Lenins erf

1998 |

Nederland 1998. Simone van den Broek.

In 1999 maakte regisseur Leslie Woodhead een aangrijpende reconstructie van de genocide in Srebrenica. Met schokkende videobeelden en getuigenissen toonde Woodhead de wanhoop bij de moslimbevolking en de frustratie en onmacht bij de Dutchbatters.

Deftige driften

1998 | Documentaire, Drama

Nederland 1998. Documentaire van Alwine van Heemstra.

De jonge barones Alwine van Heemstra maakt een balans op van het belang van de adel in onze moderne tijden. Ze werd geboren in Kenya, maar op haar twaalfde werd ze door haar ouders weer naar Nederland gestuurd waar ze opgevoed werd door haar grootouders, die eveneens van adel waren. Haar 91-jarige opa legt de verplichtingen van hun titel uit en ze praat met mensen van voornamelijk de oude stempel. Ze behoren tot de bevoorrechte klasse, maar ze moeten de regels in ere houden die van generatie tot generatie worden overgedragen. Ze toont hun huizen, landerijen, kunstbezittingen, feestjes. Uiteindelijk komt ze tot de slotsom dat, ook al draagt ze de titel van barones, ze zeker niet op een hoger niveau staat dan de gewone man in de straat, die meestal zelfs meer levenservaring heeft daar hij in een minder afgeschermde omgeving opgroeide. Een verzorgde en interessante kijk op een uitstervend ras, dat sociaal totaal geen enkele rol meer speelt in de huidige samenleving en dat enkel kan teren op verwezenlijkingen van de voorouders. De meesten van hen leven trouwens duidelijk in het verleden. Het scenario werd door van Heemstra zelf geschreven. Patrick Janssens monteerde het geheel en Stef Tydink tekende voor de fotografie.

De keuken van Kok

1998 |

Nederland 1998. Niek Koppen.

De jonge barones Alwine van Heemstra maakt een balans op van het belang van de adel in onze moderne tijden. Ze werd geboren in Kenya, maar op haar twaalfde werd ze door haar ouders weer naar Nederland gestuurd waar ze opgevoed werd door haar grootouders, die eveneens van adel waren. Haar 91-jarige opa legt de verplichtingen van hun titel uit en ze praat met mensen van voornamelijk de oude stempel. Ze behoren tot de bevoorrechte klasse, maar ze moeten de regels in ere houden die van generatie tot generatie worden overgedragen. Ze toont hun huizen, landerijen, kunstbezittingen, feestjes. Uiteindelijk komt ze tot de slotsom dat, ook al draagt ze de titel van barones, ze zeker niet op een hoger niveau staat dan de gewone man in de straat, die meestal zelfs meer levenservaring heeft daar hij in een minder afgeschermde omgeving opgroeide. Een verzorgde en interessante kijk op een uitstervend ras, dat sociaal totaal geen enkele rol meer speelt in de huidige samenleving en dat enkel kan teren op verwezenlijkingen van de voorouders. De meesten van hen leven trouwens duidelijk in het verleden. Het scenario werd door van Heemstra zelf geschreven. Patrick Janssens monteerde het geheel en Stef Tydink tekende voor de fotografie.

The Hunt

1997 |

Nederland 1997. Niek Koppen.

De jonge barones Alwine van Heemstra maakt een balans op van het belang van de adel in onze moderne tijden. Ze werd geboren in Kenya, maar op haar twaalfde werd ze door haar ouders weer naar Nederland gestuurd waar ze opgevoed werd door haar grootouders, die eveneens van adel waren. Haar 91-jarige opa legt de verplichtingen van hun titel uit en ze praat met mensen van voornamelijk de oude stempel. Ze behoren tot de bevoorrechte klasse, maar ze moeten de regels in ere houden die van generatie tot generatie worden overgedragen. Ze toont hun huizen, landerijen, kunstbezittingen, feestjes. Uiteindelijk komt ze tot de slotsom dat, ook al draagt ze de titel van barones, ze zeker niet op een hoger niveau staat dan de gewone man in de straat, die meestal zelfs meer levenservaring heeft daar hij in een minder afgeschermde omgeving opgroeide. Een verzorgde en interessante kijk op een uitstervend ras, dat sociaal totaal geen enkele rol meer speelt in de huidige samenleving en dat enkel kan teren op verwezenlijkingen van de voorouders. De meesten van hen leven trouwens duidelijk in het verleden. Het scenario werd door van Heemstra zelf geschreven. Patrick Janssens monteerde het geheel en Stef Tydink tekende voor de fotografie.

Lágrimas Negras

1997 | Documentaire, Muziek

Nederland 1997. Documentaire van Sonia Herman Dolz. Met o.a. Reinaldo Hierrezuelo, Reinaldo Creagh, Pancho Cabas, Aristoteles Linonta en Ricardo Ortiz.

Het lijken vijf stramme oude mannetjes totdat ze het podium opkomen en met swingende Cubaanse klanken en 'sexy' bewegingen hele zalen opzwepen. De leden van de Cubaanse band 'La Vieje Trova Santiaguera' hebben een gemiddelde leeftijd van 84 jaar en reizen, sinds ze in 1993 tijdens een jam-sessie werden ontdekt, de hele wereld over. Spelend op een contrabas, twee gitaren, sambaballen en claves, verleiden de jeugdige bejaarden hun publiek met passievolle muziek over de liefde. In Lagrimas Negras volgde filmmaakster Sonia Herman Dolz de oude troubadours gedurende drie weken in Havanna en Santiago en filmde de 'popsterren' tijdens een tournee door Europa en een voor de film georganiseerd concert.

Reis zonder einde

1995 |

Nederland 1995. Ruud Keers.

Het lijken vijf stramme oude mannetjes totdat ze het podium opkomen en met swingende Cubaanse klanken en 'sexy' bewegingen hele zalen opzwepen. De leden van de Cubaanse band 'La Vieje Trova Santiaguera' hebben een gemiddelde leeftijd van 84 jaar en reizen, sinds ze in 1993 tijdens een jam-sessie werden ontdekt, de hele wereld over. Spelend op een contrabas, twee gitaren, sambaballen en claves, verleiden de jeugdige bejaarden hun publiek met passievolle muziek over de liefde. In Lagrimas Negras volgde filmmaakster Sonia Herman Dolz de oude troubadours gedurende drie weken in Havanna en Santiago en filmde de 'popsterren' tijdens een tournee door Europa en een voor de film georganiseerd concert.

The Four A.M. Feed

1994 |

Nederland 1994. Mijke de Jong. Met o.a. Rebecca van Groningen, Karin Larssen, Jeroen Willems en Elsie de Brauw.

Het lijken vijf stramme oude mannetjes totdat ze het podium opkomen en met swingende Cubaanse klanken en 'sexy' bewegingen hele zalen opzwepen. De leden van de Cubaanse band 'La Vieje Trova Santiaguera' hebben een gemiddelde leeftijd van 84 jaar en reizen, sinds ze in 1993 tijdens een jam-sessie werden ontdekt, de hele wereld over. Spelend op een contrabas, twee gitaren, sambaballen en claves, verleiden de jeugdige bejaarden hun publiek met passievolle muziek over de liefde. In Lagrimas Negras volgde filmmaakster Sonia Herman Dolz de oude troubadours gedurende drie weken in Havanna en Santiago en filmde de 'popsterren' tijdens een tournee door Europa en een voor de film georganiseerd concert.

Romance de Valentía

1993 | Documentaire

Verenigd Koninkrijk/Nederland 1993. Documentaire van Sonia Herman Dolz. Met o.a. Enrique Ponce, Manuel Tornay, Juan Antonio Maguilla, José Sánchez en Antonio Novillo.

Interessante documentaire over de kunst van het wrede stierengevecht zonder een standpunt pro of contra in te nemen. Twintig-jarige macho darling van het Latijns Europese en Amerikaanse publiek torero Enrique Ponce vormt de rode draad van de film. Aan de hand van zijn prille jeugd, interviews met fokkers, gokkers en fans een kijkje in deze fascinerende en tegelijkertijd afstotende wereld. Vakkundig gedaan met een scenario van de in Madrid geboren Spaans-Hollandse regisseuse Sonia Herman Dolz. Het camerawerk is van Ellen Kuras. Omroep VPRO was medeproducent.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Kees Ryninks op televisie komt.

Reageer